Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
Custom made zadel na het opmeten van de botjes etc. ?
derdekeer schreef:
wo 20 jun, 2018 09:22

Ik ben voor mijn fitting naar een instituut gegaan dat verbonden is aan de lokale universiteit. De fitter had een master sportwetenschappen of fysiotherapie (of allebei, daarvan ben ik niet meer zeker - het is alweer lang geleden). Sommige fitters in dat instituut hebben een doctoraat of werken eraan.

Ik denk dat ze de peer reviewed wetenschappelijke literatuur wel kennen.
Ik snap dat dit een schok zal zijn, maar Fysiotherapie is een alternatieve "geneesmethode"waarvoor niet alleen geen medische onderbouwing is (na al die jaren...), en een die door de vereniging tegen kwakzalverij ook zo genoemd wordt.

Ik snap dat dit voor de meeste mensen nieuws is en dat jij dit je niet besefte, maar ook al wordt Fysiotherapie op HBO geneeskunde gegeven, het is alternatieve geneeskunde in de categorie manuele therapie....

Betreft peer-reviewed papers: er is haast geen onderzoek en dat is meestal naar vermogen en zeker niet naar klachtjes als zadel/knie/rugpijn en fietsen. Dit zal je na enig nadenken ook duidelijk zijn (hoop ik), er zijn immers oneindig veel soorten fietsen+ disciplines. Om het nog lastiger te maken, mensen verschillen qua bouw, mobiliteit, lexxibiliteit, getraindheid. Dit soort onderzoek is heel erg gecompliceerd (vrijwel onmogelijk).

Zelfs iets redelijk simpels als doorbloeding van het perineum is super lastig te onderzoeken (en dat onderzoek is er gelukkig wel, zie ook Specialized en SMP).

Het spijt me, ik wil je echt niet flamen, maar mijn waarschuwing is echt onderbouwd. Dat een universiteit hieraan meedoet doet helaas niks af van de feiten. En om deze nog even te benadrukken, als je ondanks deze bewijzen fitting een goed idee vindt dan moet je mensen doorverwijzen naar jouw specifieke fitter want een ander fitter zal vrijwel zeker met een compleet ander advies komen door het totaal ontbreken van enige vastgelegde methode.

Nogmaals; Als elke fitter met een ander advies komt dan klopt er toch iets fundamenteels niet met de hele professie? Het is zoals het is, Het voldoet helaas aan alle eigenschappen van kwakzalverij. Er is geen enkele reden om deze mening bij te stellen :(

En ja, ik blijf dit herhalen omdat we elkaar niet naar kwakzalvers moeten sturen. Dat is gewoon niet netjes tegenover elkaar. Dat dit goed bedoeld is snap ik echt, maar dat doet niks af aan de onzin van deze professie.
Hahaha, waar een woordje bike fitting niet al toe kan leiden :lol:

Terug naar de zadels? Is er al een keuze gemaakt?
Freespirit schreef:
wo 20 jun, 2018 11:17
Custom made zadel na het opmeten van de botjes etc. ?
Dit is nog best interessant. Je kunt fietsen op maat laten maken, en schoenen, maar van fietszadels hoor je dat niet vaak. Iemand ervaring?
Louise schreef:
di 19 jun, 2018 19:45
- Speciale zadelpijnpleisters van Reskin: https://www.reskin-xl.nl/nl/bike-patch
Compeed is goedkoper en werkte vorige zomer prima, toen ik met een nare puist op mijn bil door IJsland fietste.

derdekeer schreef:
wo 20 jun, 2018 09:22
De man was overigens zeer eerlijk over wat een fitting kan bereiken. Hij had het helemaal niet over de "ideale" positie voor mij. Hij had het over een startpunt met enige marge. Het was aan mij om te finetunen, als ik dat wilde.
Een goede basishouding met enige marge is een afstelling die je ook bij een goede fietsenmaker hoort te krijgen, zonder dat dat honderden euro's kost. Het finetunen moet je inderdaad zelf doen en juist dat kan nog veel verschil maken. Een halve cm verschil in zadelhoogte voel ik na een paar uur fietsen in mijn knieën. En een cm verschil in afstand tussen zadel en stuur kan bij mij pijn in de onderrug doen verdwijnen. Voor mij moet een zadel ook niet waterpas staan, maar met de achterkant iets omlaag om te voorkomen dat ik naar voren glij. Dit is persoonlijke ervaringsdeskundigheid, die een dure bikefitter mij niet kan geven.
Hahaha, waar een woordje bike fitting niet al toe kan leiden :lol:
Ja, jezus heilige christus, wat heb ik gedaan?
Fysiotherapie is een alternatieve "geneesmethode"waarvoor niet alleen geen medische onderbouwing is (...)
Ik vermoed dat fysiotherapie in Vlaanderen iets anders is dan in Nederland. Als ik het goed begrijp is het in Nederland een HBO-opleiding, hoger beroepsonderwijs.
Aan mijn lokale universiteit heet de opleiding die ik "fysiotherapie" noemde voluit "master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie".

Het staat je vrij om de universitaire docenten en de onderzoekers daar te gaan uitleggen dat ze hun tijd (en die van hun studenten) verspillen aan een alternatieve geneesmethode zonder wetenschappelijke onderbouw.

In recente verleden hebben de Vlaamse universiteiten zich verzet tegen alternatieve geneesmethoden. Zo waren ze niet bereid om de alternatieve geneesmethode osteopathie te onderwijzen, en hebben ze zich verzet tegen de erkenning van osteopathie als behandelingswijze door de overheid. Met als argument dat er geen wetenschappelijke onderbouw voor bestaat ...
Betreft peer-reviewed papers: er is haast geen onderzoek (...)
Opnieuw nodig ik je uit om iedereen daar op de hoogte te brengen van dit feit. Het zal hun vast ontgaan zijn. Masters, doctoraten ... allemaal klungelaars zonder kennis van de peer review wetenschappelijke literatuur.

Ik wil overigens herhalen dat mijn fitter zich heel erg bewust was van de beperkingen van een bikefitting, en zich allesbehalve dogmatisch opstelde. Misschien omdat hij wist dat er geen doorslaggevende peer review wetenschappelijke literatuur bestaat?
En ja, ik blijf dit herhalen omdat we elkaar niet naar kwakzalvers moeten sturen.
Zoals ik al opgemerkt heb, was dat ook niet de intentie van mijn eerste reactie.
loknor schreef:
wo 20 jun, 2018 11:51
Fysiotherapie is een alternatieve "geneesmethode"waarvoor niet alleen geen medische onderbouwing is (na al die jaren...), en een die door de vereniging tegen kwakzalverij ook zo genoemd wordt.
wikipedian_protester.png
wikipedian_protester.png (11.43 KiB) 3364 keer bekeken
Travelmaster schreef:
wo 20 jun, 2018 12:01
Dit is nog best interessant. Je kunt fietsen op maat laten maken, en schoenen, maar van fietszadels hoor je dat niet vaak. Iemand ervaring?
Geen persoonlijke ervaring, maar ik weet dat het bestaat: Meld3D zadels. Prijzig ($250+), maar dat zal niemand verbazen :)
derdekeer schreef:
wo 20 jun, 2018 13:15


Ja, jezus heilige christus, wat heb ik gedaan?
Niet verder vertellen, maar ik denk dat ik de eerste was die het aanhaalde...?
Niet verder vertellen, maar ik denk dat ik de eerste was die het aanhaalde...?
Komaan Reismeester, gun me wat zelfmedelijden :(
Neem me niet kwalijk. Jij mag’m incasseren dan :lol:
PeterFokkinga schreef:
wo 20 jun, 2018 14:47
Travelmaster schreef:
wo 20 jun, 2018 12:01
Dit is nog best interessant. Je kunt fietsen op maat laten maken, en schoenen, maar van fietszadels hoor je dat niet vaak. Iemand ervaring?
Geen persoonlijke ervaring, maar ik weet dat het bestaat: Meld3D zadels. Prijzig ($250+), maar dat zal niemand verbazen :)
Hmmm ff je reet in het oase parkeren en dan maar hopen dat daar dan een passend zadel voor gemaakt wordt?

Ben overigens net terug van een ritje.

Broek met bretels blijft duidelijk beter zitten dan één zonder. Helaas want normaal wel voorkeur voor bretelloos (meer ventilatie en makkelijker pissen).
Gebruik gemaakt van chamois creme: resultaat: moeilijk te zeggen maar bij het douchen na de rit glibberde het nog steeds.
Na de rit gebruik gemaakt van skin repair gel: resultaat nog onbekend. Merkte wel dat er wat droge huidrestjes loslieten bij het inwrijven. Goed in de gaten houden dat er geen blaren komen.
Zadel klein beetje naar achteren geplaatst. Hierdoor minder druk op de zitbotjes maar wel meer op de naad bil-bovenbeen zodat het daar gevoeliger werd (alleen rechts).
Belangrijkste: betere ventilatie. Had nu een Assos broek aan met een wat hardere en geperforeerde zeem, en aan de voorzijde vrijwel geen zeem. Dit scheelde zeer veel in ventilatie wat het comfort flink verbeterde.


Dus mijn nieuwe fietsbroeken moeten bretels hebben, wel een lage voorkant (ventilatie en pissen) en een goed ventilerende en geperforeerde zeem (die nog wel voldoende dik is (evt. memoryfoam). De oude broeken hou ik dan wel voor de kortere ritten (zolang het verder wel goed gaat).

Nu zijn er ook zadels met wat meer ventilatie dus dat kan ook van belang worden bij aanschaf. Hoe zit het met leren zadels? "Ademen" die of is het leer daar te dik voor?
Leren zadels zijn duidelijk minder broeierig dan plastic zadels.
Fedor schreef:
wo 20 jun, 2018 17:25
Nu zijn er ook zadels met wat meer ventilatie dus dat kan ook van belang worden bij aanschaf. Hoe zit het met leren zadels? "Ademen" die of is het leer daar te dik voor?
Dat ademen is er zeker en is niet gering ook. Het is daarvoor ook niet gunstig om een leren zadel helemaal dicht te 'plamuren' met vet/creme etc. om het waterafstotend te maken. Het is juist de bedoeling dat het leer vocht opneemt. Op het moement dat je dan van de fiets afstapt en het leer in de volle zon staat wordt dat vocht ook heel snel verdampt. Een deel gaat ook via de achterkant; daarom is het in principe ook beter als de achterkant vrij blijft. Een leren zadel wordt ook minder warm dan een kunststoffen zadel als de fiets in de zon staat; het wordt heel warm maar niet dat je er bijna brandwonden van krijgt.

Ik heb wel eens als test bij warm weer een plastic zak over mijn leren zadel gedaan. Er ontstond dan een soort vochtige situatie die ... verzin zelf maar een omschrijving. :shock:
Ik reed anderhalve week geleden een brevet van 400 km (hetzelfde als PeterFokkinga trouwens) en ik had tijdens het rijden af en toe wat ongemak aan mijn zitvlak maar ik kan met niet herinneren dat ik zadelpijn had. Wel 'hot foot' trouwens, maar dat is een ander verhaal. Drie jaar geleden had ik wel zadelpijn en reed ik kortere afstanden.

Verschil:
-Racestuur. Houding maakt enorm veel verschil.
-Een hele dure fietsbroek met een hele dikke zeem. Zachtheid moet in de broek zitten, niet op het zadel. Assos is mijn favoriet, anderhalve week geleden droeg ik een Bioracer broek die ook ok was. Met bretels.
-Heel veel fietsen. Hoe meer je fietst, hoe minder zadelpijn is mijn ervaring. Zie de opmerking van PeterFokkinga over de 400 km van september 2016 tegenover die van juni 2018.
-Regelmatig even staan in het zadel.
-Een leren zadel, in mijn geval een Brooks Colt Minder relevant dan bovenstaande punten, denk ik, want ik had al jaren een Brooks.
-50 kg afvallen. Niet relevant voor topicstarter.

Tja, dit is persoonlijk natuurlijk. Topicstarter heeft veel al zelf geprobeerd. Het racestuur nog niet, geloof ik, dat zou ik echt aanraden, niet alleen vanwege de diepere en dus zadelontlastendere zit, maar ook vanwegen de grotere variatie aan handposities en dus aan houdingen.
Tenslotte: ik heb sinds een paar maanden een ligfiets. Die geeft me meer problemen in het zitvlak dan mijn DF-fiets....
Voor mij is inderdaad een hard leren zadel een noodzakelijk onderdeel van het fietsgeluk.
alois schreef:
wo 20 jun, 2018 19:42
Het racestuur nog niet, geloof ik, dat zou ik echt aanraden, niet alleen vanwege de diepere en dus zadelontlastendere zit, maar ook vanwegen de grotere variatie aan handposities en dus aan houdingen.
Racestuur gaat lastig worden op een Koga WT-S (ook gezien het gewicht van de fiets) ;)

Stuur staat wel al redelijk laag (heb nog enkele cm's speling, daarna past de combi koplamp/stuurtas niet meer), binnenkort komen er grotere barends op (Ergon GP5) zodat ik wat meer variatie heb en nog iets dieper kan zitten (al kreeg ik bij diep zitten wel weer andere pijnlijke plekken (wel minder pijnlijk dan de zitbotjes)).
alois schreef:
wo 20 jun, 2018 19:42
-Een hele dure fietsbroek met een hele dikke zeem. Zachtheid moet in de broek zitten, niet op het zadel. Assos is mijn favoriet,
Welk type Assos? Probleem met Assos (en ook andere merken) dat er vaak weinig info over de zeem (en het specifieke gebruik waar deze geschikt voor is) te vinden is. Zo lijken de zemen van de mtb-broeken dikker te zijn (ook omdat je minder voorover zit)... maar duidelijk is dat niet...
Fedor schreef:
wo 20 jun, 2018 20:32
alois schreef:
wo 20 jun, 2018 19:42
Het racestuur nog niet, geloof ik, dat zou ik echt aanraden, niet alleen vanwege de diepere en dus zadelontlastendere zit, maar ook vanwegen de grotere variatie aan handposities en dus aan houdingen.
Racestuur gaat lastig worden op een Koga WT-S (ook gezien het gewicht van de fiets) ;)
Als het echt een probleem is, een andere (of extra) fiets overwegen?
Fedor schreef:
wo 20 jun, 2018 20:32
alois schreef:
wo 20 jun, 2018 19:42
-Een hele dure fietsbroek met een hele dikke zeem. Zachtheid moet in de broek zitten, niet op het zadel. Assos is mijn favoriet,
Welk type Assos? Probleem met Assos (en ook andere merken) dat er vaak weinig info over de zeem (en het specifieke gebruik waar deze geschikt voor is) te vinden is. Zo lijken de zemen van de mtb-broeken dikker te zijn (ook omdat je minder voorover zit)... maar duidelijk is dat niet...
Assos T.Equipe. Die is volgens mij voor een racestuur-zit bedoeld.
Over kwakZALFerij :lol: gesproken:
Blijkbaar zijn er nogal wat fietsers hier die een kwak zalf in hun broek smeren en na afloop van een tocht ook nog eens hun billen repareren met weer een ander stuffie.
Maar wat is het eigenlijk? Waar is de werking op gebaseerd?

Nee, nee, dit is geen afzeiken (excuses :oops: ), ik ken het spul namelijk helemaal niet. Vraag me slechts af waarom die smeersels zouden werken . Waarom geven mensen een paar honderd euro’s uit aan fietsbroeken en gaan die vervolgens alsnog bewerken met vet (i.p.v. een ander zadel bijvoorbeeld)?
Ik krijg er toch een “Hey Mike, dìt is een ge-wel-dig product”-idee bij :roll: :D

Groet,
Tom.
Hier noemen we dat broekzalf.
Uitleg vind men o.a. hier:
https://www.vaneycksport.com/nl/voeding ... alven.html