Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tijdsduur Amsterdam - Barcelona - Forum Wereldfietser

Tijdsduur Amsterdam - Barcelona

Hoi,

wie heeft er ervaring met de tocht naar Barcelona, wat is een redelijke tijdsduur om deze tocht in af te leggen?

gr. Sander
Er zijn zo veel afhankelijkheden. Leeftijd, conditie, ervaring, wijze van overnachten, uit eten eten of zelf klaarmaken, behoefte c.q. noodzaak voor rustdagen, behoefte aan toeristische bezoekjes etc. etc.. Allemaal factoren die een rol spelen. Zonder iets meer van jou en je plannen te weten is het lastig er iets zinvols over te zeggen.
Ik had 18 dagen in de planning staan voor Den-Haag naar Barcelona en heb hier 3 dagen aan vast geplakt.
Velen zeggen mij dat 18 dagen wat ambitieus is.

Ik ga het volgend jaar mei meemaken.
Ik plan meestal +/- 80 km per dag. Na 7-10 dagen fietsen neem ik een "snipperdag". Een fietsvrije dag is altijd goed om je spieren een beetje rust te gunnen :wink: , uitrusting te controleren/repareren en je fiets af te stoffen. 8)
Zoiets is inderdaad altijd moeilijk te zeggen. Mijn vrouw en ik hebben vorige zomer het stuk van Beaune tot in de buurt van Nïmes gereden ((over het Massif Central). We vonden het een echt heel mooie route maar ook zwaar vergeleken met andere routes. Gun jezelf de tijd zou ik zeggen.
Sander de Eerste schreef:
za 16 jun, 2018 20:55
... naar Barcelona, wat is een redelijke tijdsduur om deze tocht in af te leggen?
Ga uit van wat je thuis op een dag voor de lol fietst, zonder kapot te zijn. Ruwe inschattting: neem als je kampeert tweederde daarvan; als je een hoteltocht doet 0,8.
Deel de totaalafstand door deze afstand.
Ga er van uit dat je zoals gezegd één dag in de week niet fietst.
Als je de bus of vliegtuig terug moet halen tel je er nog een paar dagen bij op.
Wat ik tot dusver gelezen heb is dat er 3/4 weken voor staan. Ik fiets alleen, ga natuurlijk lekker om mij heen kijken maar mezelf kennende wil ik toch ook wel vlot de eindstreep halen. Ben jong, sportief... dus hoop wat dat betreft wel redelijk wat km's op een dag te kunnen maken.

Plan is om te camperen (iemand bekend of de route langs campings of wild campeer plekken gaat?) en aan het eind in ieder geval nog wat van Barcelona te kunnen zien alvorens ik terug vlieg.

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Sander de Eerste schreef:
zo 17 jun, 2018 11:12
Wat ik tot dusver gelezen heb is dat er 3/4 weken voor staan. Ik fiets alleen, ga natuurlijk lekker om mij heen kijken maar mezelf kennende wil ik toch ook wel vlot de eindstreep halen. Ben jong, sportief... dus hoop wat dat betreft wel redelijk wat km's op een dag te kunnen maken.

Plan is om te camperen (iemand bekend of de route langs campings of wild campeer plekken gaat?) en aan het eind in ieder geval nog wat van Barcelona te kunnen zien alvorens ik terug vlieg.

Bedankt voor de reacties tot dusver.
@Sander
Volg je de route van Benjaminse? Zo ja, in de routeboekjes staan campings, hotelletjes en B&B's.

Het is een mooie route.

Veel plezier met het voorbereiden en de tocht zelf.

Jan
Volg je de route van Benjaminse? Zo ja, in de routeboekjes staan campings, hotelletjes en B&B's.

Ja is wel de bedoeling. Top, zal die boekjes eens gaan bestellen! Jammer dat het direct weer extra gewicht is ;)
Wouter Duijndam schreef:
zo 17 jun, 2018 00:50
Ik had 18 dagen in de planning staan voor Den-Haag naar Barcelona en heb hier 3 dagen aan vast geplakt.
Velen zeggen mij dat 18 dagen wat ambitieus is.

Ik ga het volgend jaar mei meemaken.
Ik had eigenlijk ook drie weken bedacht, maar wil er misschien toch maar 4 van maken zodat ik 't vliegtuig niet mis.
Met drie weken wordt het best straf doorfietsen met een kleine 100 km per dag als je ook nog enkele rustdagen wilt inplannen en af en toe een monument of museum wilt bekijken.
Sander de Eerste schreef:
zo 17 jun, 2018 11:12
Ben jong
Omdat je kennelijk de eerste Sander bent dacht ik eigenlijk dat je wel heel oud zou zijn. ;-)
Sander de Eerste schreef:
zo 17 jun, 2018 11:12
, sportief...
Ik heb nog niet gelezen dat je veel fietservaring hebt. Mocht dat niet zo zijn, overschat jezelf dan niet. Blessures liggen op de loer als je een beweging die je niet vaak maakt ineens heel vaak en heel intensief gaat maken.
Sander de Eerste schreef:
zo 17 jun, 2018 11:12
... camperen ... campings
Even off-topic gezeur: een van die rare regels in het Nederlands: camping is met een "c", kamperen met een "k".

Verder hoop ik dat je een heel mooie tocht zult hebben! (En kunnen we uiteindelijk ervaringen uitwisselen, ik ga komende nazomer ook een stuk van de Benjaminsroute fietsen)

Peter
Paar jaar geleden heb ik hem in 10 daghen gereden.
Met de racefiets, achterop 2 tassen met kleren eten en tentje/slaapzak.
200km per dag vond ik wel te doen maar dan heb je geen tijd voor kasteel bezichtigingen (ik stopte wel voor uitgebreide lunch)

En boekjes had ik ingescand (evt op mobiel of ipad). Route op gpx gereden = ideaal

De wind is de 1e 1000km wel schuin tegen..

Maar fantastische ervaring. Op google maps plande ik voor vertrek de verwachte locatie finish zodat ik mbv het boekje camping kan zoeken
Twanjansen schreef:
ma 18 jun, 2018 16:23
Paar jaar geleden heb ik hem in 10 daghen gereden.
Met de racefiets, achterop 2 tassen met kleren eten en tentje/slaapzak.
200km per dag vond ik wel te doen maar dan heb je geen tijd voor kasteel bezichtigingen (ik stopte wel voor uitgebreide lunch)

En boekjes had ik ingescand (evt op mobiel of ipad). Route op gpx gereden = ideaal

De wind is de 1e 1000km wel schuin tegen..

Maar fantastische ervaring. Op google maps plande ik voor vertrek de verwachte locatie finish zodat ik mbv het boekje camping kan zoeken
Dat geeft hoop! Thnx :)
Al lijkt 200km p/d mij wel erg veel...
Hallo,
Ik ben 3 jaar geleden van Carcassonne via Bordeaux naar huis (is Groningen) gefietst in 21 dagen. Elke dag gefietst, gem. 95 km per dag. Prima te doen dus!!
Geniet ervan!!
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
ma 18 jun, 2018 23:39
Hallo,
Ik ben 3 jaar geleden van Carcassonne via Bordeaux naar huis (is Groningen) gefietst in 21 dagen. color]


Leuk, hier zou de reis ook vanuit Grunn moeten beginnen.
Ik heb deze route verschillende keren gemaakt, maar in de tegenovergestelde richting van Barcelona naar Nederland.
Ze zijn ongeveer 1200 km lang. Heel Frankrijk met de fiets oversteken is gemakkelijk en als u een geschatte afstand van 80-100 km aflegt. per dag (rust 2-3 dagen), in 15 dagen kom je zonder problemen aan in Nederland. Het misschien moeilijk enige wat je kunt vinden zijn de nog steeds ups en zeer korte afdalingen die in sommige wegen in Frankrijk, ik lijken erg "break-leg" en liever te klimmen lange bergpassen in de Pyreneeën, deze continue ups en korte afdalingen en die het ritme van het trappen overschrijden. In Frankrijk is de gratis camping toegestaan, ik heb alleen om de 5 dagen een camping bezocht, de andere dagen heb ik camping gratis gedaan.
Maar de reis kan in 15 dagen perfect worden gedaan zonder een uitstekende fysieke vorm te hebben.

Groeten,
Indurain99
Hallo,
Haha, wat een grappige tekst staat hierboven. Google Translate is toch niet altijd je van het!
80-100 km per dag met volle bepakking zonder 'uitstekend fysieke vorm' lijkt me een enorme uitdaging. Een beetje fietservaring is mooi meegenomen.
Groet, Petra.
Indurain99 schreef:
zo 01 jul, 2018 22:36
Ze zijn ongeveer 1200 km lang.
Als ik Google-maps de afstand Barcelona - Utrecht voor de auto laat berekenen kom ik op ruim 1500 km, voor de fiets wordt dat alleen maar meer. Als ik met afstandmeten.nl de afstand Barcelona-Utrecht hemelsbreed meet kom ik op 1214 km. Je daarop baseren lijkt me niet handig.
Als je jong en fit bent lijkt me een gemiddelde dagafstand van 100km niet overdreven. Ga daar maar van uit, het kan sneller, maar 100 per dag is een afstand waar je naar mijn idee gemiddeld toch wel op uit komt.
Pak de totaalafstand en deel door 100..

200km per dag zoals iemand hierboven schreef is heel zwaar en alleen vol te houden zeer getraind op een lichte fiets met zeer weinig bagage, en dan is het nog de vraag of het nog leuk is, afhankelijk van je doelstelling.

Ikzelf rij dagafstanden van zo'n 130km, en dat is al best wat, dagelijks door heuvelachtig terrein met tassen en tent.
Denk dat het gaat om de "gemiddelde" dagafstand, dat is nog heel lastig om flink boven de 100 uit te komen, nog afgezien van onvoorziene tegenslag of weersomstandigheden; met flinke tegenwind, een kleine verkoudheid, wat flinke onweersbuien en daar gaat je schema...