door
Wim » vr 31 aug, 2018 08:38
Dit is vast allemaal heel erg leuk. Ook wij hebben fietsvakanties op de fiets gedaan met onze kinderen. De eerste jaren in Nederland, en toen ze iets ouder waren (3 en 5) ook naar het buitenland. Zulke langdurige tochten waren dat niet, want door ons werk wilden en konden we niet echt lang weg.
Bakfietsen waren er toen nog niet (en elektrische al helemaal niet), maar toen ik er later wel een keer op reed besefte ik dat ik dat ook niet had gewild. Ik vind ze gewoon te zwaar, en door hun lengte klimmen ze ook niet lekker. Wat mij betreft is voor jonge kinderen een goede kinderkar met een reisfiets met veel lichte versnellingen ervoor nog steeds ideaal. Voor iets oudere kinderen (vanaf 4/5 jaar) hadden wij geweldig goede ervaringen met een tandem van Thorn met een lagere achterkant (met een tweewieler bagagekar erachter). Dat fietst heel strak en sportief en kan ik iedereen aanraden. Daarmee zijn we in etappes over Paul Benjaminse's route naar Rome tot in noord Italië gekomen, via de Ardennen en ook de Alpen (wel via de Maloja pas omdat er op de Sluegen pas sneeuw lag). Cruciaal is dan wel dat je weinig bagage bij je hebt (totaal was dat bij ons iets van 65 kg maar het zou nog wel wat minder kunnen). Het was soms inspannend, maar het kon prima zonder elektrische ondersteuning.