Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude boek over fietsavonturen - Forum Wereldfietser

Oude boek over fietsavonturen

Voor mij ligt een wat oudere fietsboek, dat ik onlangs voor € 0,50 op een rommelmarkt heb gekocht. Het is in 1982 uitgegeven door Luitingh te Utrecht en het bestaat uit gebundelde verhalen van verschillende fietsers, die allen in het jaar 1981 in diverse landen van Europa hebben gefietst. Van de Noordkaap tot Griekenland en van Ierland tot Polen aan toe. Het boek omvat 176 pagina's, geïllustreerd met veel kaarten maar weinig foto's.
Als een oude rot in de fietswereld herken ik daarin veel dingen, zoals het (fiets)materiaalgebruik uit die tijd, de tickets werden nog met guldens betaald, de nu niet meer bestaande veerdiensten zoals Fred. Olsen Lines, enzovoorts. Hoe de fietsen per trein werden vervoerd. Adressen van ambassades voor de visa van de Oostbloklanden.
De verhalen zijn zeer divers, het een heeft meer diepgang met allerlei belevenissen, het andere is niet meer dan een droge opsomming van routebeschrijvingen, waardoor ik het eigenlijke verhaal mis.
Zoals de lange fietstocht van Graz in Oostenrijk naar Kopenhagen. 1538 kilometer in 19 dagen en er werden Joegoslavië, Hongarije, Tsjechoslowakije, Polen, Zweden en Denemarken aangedaan. Ik citeer een stukje:
"Van Chorzów naar Bytom en vervolgens naar Tarnowskie Góry. Wegwijzers naar deze plaats zijn redelijk aanwezig. Daarna naar Lubliniec en Olesno richting Kluczbork. Vóór Kluczbork 1 à 2 km voorbij het dorp Baków een camping." De volgende dag weer een dergelijke routebeschrijving en er volgden nog meer.
Jeetje mina, ik heb zelf in 1981 vele honderden kilometers door Polen gefietst. Het waren echt de donkere dagen van de hongersnood, de prijsstijgingen, het Polen van Lech Walesa en Solidarnosc, de stakingen en politieke onrust. Tijdens deze reis wordt er door de auteur met geen enkel woord over gerept, niets. Gemiste kans. Zo heb ik totaal geen idee hoe men o.a. aan eten is gekomen.
Maar al met al een leuk boek uit de vervlogen jaren om menig avond te lezen. Met een marker heb ik alle plaatsnamen in dit boek, waar ik zelf per fiets ben geweest, ingekleurd en dat zijn er nogal wat.
Kennen jullie dit boek misschien ook?

Afbeelding
De inhoud komt me niet meer bekend voor maar de kaft wel.
Niet veel later dan dit boek uitkwam had ik ook zulke blauwe achtertassen en de slaapzak zo achterop. Gelukkig had ik niet van die lelijke voortassen, ik had geen voortassen.