Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over navigatie, smartphone, fietscomputer voor fietsvakantie etc. - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over navigatie, smartphone, fietscomputer voor fietsvakantie etc.

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en ben op zoek naar informatie om goed voorbereid op fietsvakantie te kunnen gaan. Jaren terug een aantal fietsvakanties gemaakt door Nederland en fanatiek sportfietser geweest. Helaas door een tekenbeet de ziekte van Lyme opgelopen waardoor ik chronisch ernstig ziek ben geworden en waardoor fietsen de afgelopen jaren niet meer lukte. Op het moment een behandeling gevonden die lijkt aan te slaan en de energie weer terug brengt.

Dus ik ben voorzichtig begonnen met plannen voor een fietsvakantie. Waar ik eventueel een goed doel, fietsen voor Lyme aan wil kunnen koppelen.

Nu ben ik er een behoorlijke tijd uitgeweest en kom ik talloze mogelijkheden tegen van Navigatiesystemen, fietscomputers en smartphones op het stuur. Ik heb al geprobeerd via de zoekfunctie op het forum en via Google informatie te vinden. Maar de keuze is reuze waardoor ik door door de bomen het bos niet meer zie.

Wat is wijsheid om aan te schaffen voor een fietsvakantie? Wat voor apparatuur gebruiken jullie? Welke functies zijn fijn of onmisbaar. Ik merk dat mijn vraag wat open is, maar ik hoop door jullie ervaring dat ik een beter beeld en wat gerichter kan gaan zoeken.

Alvast bedankt voor het meedenken,

groet Jeroen
Geen. Nou ja... een smartphone met Archie's app om snel en makkelijk campings te vinden. Route bepaal ik zelf, op een kaart, of ik volg een route die uitgepijld is.
GoogleMaps is heel zeker de intuïtiefste. Als je een manier vindt om je batterij lang genoeg vol te houden en je smartphone droog, is dit de beste planner.
Zelf gebruik ik ETrex 35 touch met oplaadbare batterijen. Kost toch weer minimum 300 euro of zo, dus even nadenken of je het nodig hebt.
Ik had zelf de ziekte van Lyme 10 jaar geleden, dus ik weet hoe het kan voelen. 1 verschrikkelijk jaar dood- en doodziek geweest. Maar nu voel ik er helemaal niks meer van, hou goede moed!
Meneer Zwijn schreef:
di 12 jun, 2018 18:16
GoogleMaps is heel zeker de intuïtiefste. Als je een manier vindt om je batterij lang genoeg vol te houden en je smartfone droog, is dit de beste planner.
De werking van google maps vind ik ook goed, maar het is wel van het gebied waar je bent en wat je er wilt afhankelijk of achterliggende data voldoende zijn. Zo was ik gisteren in het maasdal in midden-limburg en merkte 's avonds toen ik de route op maps na wilde tekenen dat dat op tamelijk veel plastsen niet lukte. Nogal veel van de fietspaden die de afgrlopen tien jar zijn anngelegd zijn niet in maps als firtsbare route oogenomen. Maps stuurt je dan over de traditionele wegen door dorpen, woonwijken en met veel auto's.
In landen zonder fietspaden gaat het natuurlijk super.
In 2014 zijn wij begonnen met vakantiefietsen, als eerste de reis naar Rome. Toen had ik voor navigatie onderweg de keuze uit een fietscomputer zoals Garmin of andere merken of een smartphone. Ik heb voor de laatste gekozen en daar nooit spijt van gehad. Ik heb dus geen ervaring met de Garmins, maar ik mis ze ook niet. Ik gebruik mijn Android smartphone met Osmand. Ik heb zelfs geen enkele papieren kaart meer bij me. Wel de routeboekjes vanwege de overnachtingsadressen en andere tips. En de telefoon van mijn vrouw als backup, dat dan weer wel :D .
Vanwege een lezing die ik voor SeniorWeb hield over navigeren met smartphones heb ik maar eens een test gedaan met Google Maps. Mijn conclusie is dat die goed bruikbaar is voor zo nu en dan in steden of voor autorijden, maar dat die voor fietsers en wandelaars niet goed genoeg is. Ik betrapte Maps toch op diverse fouten. Bovendien kan je met Osmand alle kaarten van tevoren downloaden. Maps heeft ook wel zoiets maar veel minder goed in mijn ogen.
De smartphone heeft ook nadelen. De accu houdt het door het navigeren geen dag vol. Ik gebruik een accupack van 5200 mAh erbij om de dag door te komen. En de telefoon moet waterdicht zijn!
Moderne navigatie is heel plezierig. Ik was lang terughoudend want ik ben goed met gewone kaarten en een enkele keer verdwalen heeft zijn charme. Een paar jaar geleden ben ik overstag gegaan en daar heb ik geen minuut spit van gehad. Ik download tevorwn de tracks en allees wat je dan hoeft te doen is die gracks te volgen. Het voordeel voor mij is dat je meer om je heen kunt kijken en niet voortdurend met die kaart bezig bent.
Er zijn twe sorgen hardware om dit te doen: een smartphone met app of een dedicated outdoor gps (Garmin dus wat mij betreft). Een telefoon heb je al en de bediening is makkelijk. De nadelen zijn dat ze wat kwetsbaarder zijn en niet waterdicht, maar vooral dat ze veel stroom gebruiken. Zonddr naafdynamo of een flinke powerpack in je stuurtas gaat deze variant niet.
De andere is een Garmin. Het nadeel is een extra apparaatje, en een niet heel vriendelijk gebruikersinterface. Het voordeel is de degelijkheid en vooral bij sommige modellen het lage stroomgebruik. Dat laatste was voor mij doorslaggevend en daarom heb ik een Etrex 30 gekocht. Daarmee fiets ik zeker 4 dagen op een setje goede oplaadbare AA batterijen. Met nog een paar setjes in mijn bagage kan ik zo een lange tocht maken zonder laadappraat te hoeven meenemen en te zeuren bij de receptie van een camping. Om deze reden zou k ook geen touchscreen kiezen. Dat gebruikt flink meer stroom.
De Etrex is ook nog eens de goedkoopste en de lichste.
Google maps heeft voor mij als grootste bezwaar dat het datagebruik heel hoog is.
Voor het kaartmatwriaal ben ik erg blij met de Openfietsmap kaarten. Ik ga die daarom ok op mijn smartphone zetten want dat is best handig als ik voor het werk in buitenlandse steden ben. Ook dan ga je met google maps heel hard door je databundel heen heb ik wel gemerkt.
Wim schreef:
wo 13 jun, 2018 10:37
Voor het kaartmatwriaal ben ik erg blij met de Openfietsmap kaarten. Ik ga die daarom ok op mijn smartphone zetten want dat is best handig als ik voor het werk in buitenlandse steden ben. Ook dan ga je met google maps heel hard door je databundel heen heb ik wel gemerkt.
Google Maps gebruikt inderdaad veel data en ik gebruik die dan ook alleen om in de stad met steminstructie een hotel te vinden. Voor fietsnavigatie vind ik Google Maps nauwelijks bruikbaar, zeker in het buitenland. Veel onverharde paden ontbreken en veel voies vertes en vias verdes ("groene fietspaden" over oude spoorbeddingen en zo) zijn er helemaal niet op te vinden, laat staan dat ze als zodanig zijn aangeduid. Een app met OpenCyclemap biedt veel meer info (ook alle knooppuntnummers bijvoorbeeld), gebruikt minder data en deze kaarten zijn ook offline te gebruiken (afhankelijk van de app uiteraard).
Ik heb Osmand op de telefoon gezet met mijn tracks als back up mocht de gps er om wat voor rden dan ook geen zin meer in hebben. Osmand is offline tegebruiken en eet dus geen data. Misschien een tip om hier eens naar te kijken.
Je kan bij GoogleMaps kaarten heel makkelijk downloaden via WiFi, zodat je nul data verbruikt onderweg.
Voor snel fietsroutes te berekenen op het toestel is het ook nog eens sneller en accurater dan mijn eTrex35t. Zowel met OpenFietsMap als TopoActive kaarten. En al helemaal om naar hotel of adres te zoeken.
Vanaf dat je langer dan 2 uur fietst of over een lange (op computer gemaakte) track wil fietsen is een echt gps toestel veel handiger.
Misschien kun je ook hier kijken http://www.jsgblom.nl/gpsfietser/

Ik heb daar veel aangehad om mijn laatste vakantie voor te bereiden (en uit te voeren).
Je kunt ook een presentatie van 180 dia's (als PDF) downloaden. Bevat veel praktische informztie.

-Jan
Bedankt voor alle reacties, leuk!

Alles even op een rijtje tot nu toe:

Smartphone:

Archies app voor campings.
Googlemap als planner, neem veel stroom, kan ook ofline, niet altijd nauwkeurig.
Osmand App android, van te voren te downloaden.
Neemt veel stroom, accupack of naafdynamo nodig voor opladen.
Waterdichte houder nodig.
Kwetsbaar.
Openfietsmapkaarten/Opencyclemap op smarthphone te zetten, bied veel info, ook knooppuntnummers, minder data verbruik en offline te gebruiken.


Navigatie systeem:


Garmin eTrex Touch 35, laag stroom verbruik, degelijk.

Misschien is het voor mij in 1e instantie dan het meest handig om met de Smarthphone wat dingen te gaan proberen. Met wat ik nu begrijp kun je daar best veel mee op het gebied van navigatie. De vraag hierbij is, hoe ga ik het met mijn stroomverbruik doen.

Een naafdynamo lijkt me dan wel wat. Iemand ervaring wat hierin een goede keuze is?

En wat is een goede waterdichte houder voor de smarthphone op het stuur?

Wat voor kilometertellers gebruiken jullie en met welke functies?


@ Meneer Zwijn, wat mooi om te horen dat de ziekte van Lyme ook weer over kan gaan en dat het met jou zo goed gaat! Wat voor behandeling heb je daarvoor gehad als ik vragen mag?
Garmin Etrex - niet de touch maar de etrex 30x heeft een laag stroom gebruik en is lekker licht. Kunnen ook niet oplaadbare batterijen in - hoef je niets aan opladers te hebben behalve af en toe 2 nieuwe penlights erin. Helass wel niet zo milieu vriendelijk.

Ik neem zelf een powerbank mee die mijn apparaten van power voorziet. Deze laad ik op de campings weer op. Ik heb zelf een son naafdynamo en een koplamp waar ik een usb in kan pluggen - zou ik kunnen gebriken om mijn powerbank mee op te laden of de etrex op aan te sluiten. Dit heb ik nog niet gedaan/ uitgeprobeerd.

Quad lock houders schijnen erg goed te zijn - heb hier zelf geen ervaringen mee.
Ook hier groot fan van de stand alone gps. Zo'n smartphone kan veel meer en heb je toch bij je, maar gebruik je ook veel meer. Met andere woorden, de accu is bijna altijd een issue.
Ik ben zelf fan van de grotere oregon serie van garmin (maatje groter en duurder dan de etrex) voor mij is het grotere scherm een must, verder heeft de etrex eigenlijk alleen maar voordelen (kleiner, lichter, goedkoper). Als je al wat meer bekend bent met garmin en komoot heeft de oregon 700 serie het voordeel dat deze te combineren vallen. Als dit je niks zegt mag je het meteen weer vergeten ;)
Kijk overigens ook eens op marktplaats, gps toestellen zijn redelijk waardevast, je kan prima een toestel aanschaffen voor gebruik op vakantie en daarna weer verkopen (of houden) zonder veel verlies te maken. De open fiets map is verreweg de beste kaart die je kan gebruiken binnen europa.
Inderdaad, de 35 touch verbruikt best veel stroom. Met een setje van 2 Eneloop heroplaadbare powerbatterijen kom ik 2 dagen toe. De sneloplader laadt er op 4 uur 8 stuks op, dus kan ik weer 1 week verder na een nachtje aan de stroom.
Ik durf deze gps toch aanraden vanwege de goede afleesbaarheid, het intuïtief gebruik en het automatisch levenslang updaten van de prima TopoActive kaart. Verwacht van geen enkele app of gps de werking van: fietsroute 100 km naar leuke plek en hup: gaan.
Off-topic: ik kreeg de ziekte van Lyme na een tekenbeet. Paarse rand opgemerkt, naar de dokter. Antibiotica voor 1 week: klaar.
1 maand later val ik uitgeput flauw, oogkas en hand gebroken. Onderzoek: toch ziekte van Lyme. 2 weken ziekenhuis, allerlei dingen via infuus, waaronder bv veel meer antibiotica. Tegenwoordig krijg je langer en specifieker antibiotica toegediend bij de dokter hoor ik.
Enfin, maanden in bed en de zetel doorgebracht, iedere maand ietsje beter geworden. Een wandelingetje van een kilometer kon na drie maand enkel met begeleiding, en duurde een uur.
Geen schade opgelopen gelukkig, en volledig hersteld.
_Jeroen_ schreef:
wo 13 jun, 2018 15:34
Een naafdynamo lijkt me dan wel wat. Iemand ervaring wat hierin een goede keuze is?
Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke naafdynamo je neemt; er zit niet zoveel verschil in de prestaties. Een Shimano is over het algemeen het goedkoopste en meer dan goed genoeg voor de gemiddelde vakantiefietser.

Waar meer verschil in zit zijn de prestaties van de aparte "omvormer" die je vervolgens nodig hebt om de wisselstroom uit de naafdynamo om te zetten naar 5V gelijkstroom waarmee je je telefoon via een USB aansluiting kan opladen.
_Jeroen_ schreef:
wo 13 jun, 2018 15:34
En wat is een goede waterdichte houder voor de smarthphone op het stuur?
Ik heb goede ervaringen met een LifeProof hoesje met achterop een QuadLock adapter geplakt.

Wat betreft navigatie software ben ik overigens zeer gecharmeerd van MapOut; zeer overzichtelijke interface en geen (in mijn ogen) overtollige toeters en bellen zoals je bij veel andere apps ziet. Helaas wel alleen voor IOS dus als je een Android telefoon hebt is dit geen optie.
Alle naafdynamos hebben ruwweg dezelfde output. Het verschil is de efficiency en dus wat je er zelf in moet stoppen. Son is het beste maar de andere worden steeds beter.
Levensduur speelt ook een rol en ook daar is son beter. En son wordt in Duitsland gemaakt onder ons soort arbeidsomstandigheden - als dat je interessseert. Maar het is inderdaad ook de duurste. De bovenkant van de markt met superieure techniek is de enige plek waar europese fabrikanten kunnen overleven.
Reactie verwijderd (per ongeluk bericht 2x gepost)
_Jeroen_ schreef:
wo 13 jun, 2018 15:34
Een naafdynamo lijkt me dan wel wat. Iemand ervaring wat hierin een goede keuze is?
Over een naafdynamo zijn hierboven al zinnige dingen gezegd, nog een tip is dat je complete wielen met een naafdynamo kan kopen voor een redelijke prijs.

Hou er verder rekening dat je met alleen een naafdynamo er niet bent, je hebt ook nog een omzetter nodig die de wisselspanning van de dynamo omzet in 5 volt gelijkspanning zoals die hoort bij USB.

Als je de Engelse taal machtig bent en er nog niet al te veel van weet dan zijn dit twee goede artikelen:
Wim schreef:
wo 13 jun, 2018 20:13
Alle naafdynamos hebben ruwweg dezelfde output. Het verschil is de efficiency en dus wat je er zelf in moet stoppen. Son is het beste maar de andere worden steeds beter.
Levensduur speelt ook een rol en ook daar is son beter. En son wordt in Duitsland gemaakt onder ons soort arbeidsomstandigheden - als dat je interessseert. Maar het is inderdaad ook de duurste. De bovenkant van de markt met superieure techniek is de enige plek waar europese fabrikanten kunnen overleven.
Hangt er bovendien ook vanaf of je velg of schijfremmen hebt, voor schijfremmen ben je volgens mij nog steeds aangewezen op SON. En er zijn ook nog steeds slechte naafdynamo's (mn veel rolweerstand als er niks is aangesloten) maar als je de laatste Shimano's of een SON neemt zit je idd wel goed.

Ben zelf geen voorstander van continu vermogen uit een dynamo halen tijdens een fietsreis, gaat toch ten koste van energie die je in het vooruitgaan stopt, mss niet veel maar alle beetjes tellen. Een zuinige Garmin heeft nog steeds mijn voorkeur om alle nadelen met stroomverbruik niet te hebben.