Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Selle Royal zoekt enthousiaste wereldfietsers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Selle Royal zoekt enthousiaste wereldfietsers

selle_royal schreef:@ Peter M
Met een korte maar hevige periode bedoel ik inderdaad een reis die gepland staat door verschillende omstandigheden in de komende maanden
Ook uit de mail van Selle Royal:

Ook de Respiro 50's zal te maken krijgen met gevoeligheid voor water, dit is nou eenmaal het nadeel van een lederen cover.

Dit naar aanleiding van het nat worden van een leren zadel waarover ik een opmerking maakte.

Je zou zeggen dat het juist een uitdaging moet zijn om een leren zadel ook onder natte omstandigheden goed te laten functioneren. Maar dat risico durven blijkbaar niet aan.

Blijkbaar mag je allen met mooi weer fietsen.

Peter
Ik ben net gebeld door Selle Royal en ik krijg binnenkort twee zadels opgestuurd. Een voor hare majesteit en een voor mijzelf. We gaan de zadels de komende maanden testen. Eerst in de buurt, dan in de meivakantie wat langer en als alles goed lijkt ook tijdens de fietsvakantie in Ierland. Ik verwacht niet dat we het daar droog houden, dus water zal het zadel zeker wel zien.
Ikzelf hoop wat minder last te hebben van de zogenaamde 'slaapzak' en hare majesteit wat minder last van 'bilbroei'. We zullen zien. Ik ben benieuwd...
Heueuh,

heeft Selle ook iets voor een ligfiets? :wink:
Als je lang fietst, krijg je zo'n bezwete rug.
Mocht er iets zijn van Selle, dan wil ik dat best uitproberen van de zomer.....
Vandaag de Respiro 50 ontvangen. Mijn eerste indruk is een mooi zadel. Zacht leer met de juiste hardheid voor mijn gewicht. V.w.b het model heeft het de juiste verhouding zonder waar dan ook :wink: te knellen. Uiteraard is dit slechts mijn eerste indruk en de tijd en de km's zal het leren hoe het aanvoelt voor langere tochten.
Het is alweer een tijd geleden maar in de tussentijd hebben we het zadel goed uit kunnen proberen. De algehele conclusie is erg positief. Binnenkort staat er twee Brooks zadels te koop want we willen niet meer zonder de Respiro's.

Dit is de (letterlijk) review die ik naar Selle Royal heb gestuurd:

Review of the Selle-Royale Respiro saddle after using it for 3500 kilometres.

When my bicycle was built and I had to make a choice for my saddle, there was only one choice; a sturdy leather one of a well known brand. Of course it had to be broken in and my behind feels bruised every first three days of a trip but it gives the support I need and it would be the saddle for my lifetime. I was wrong.

When the offer came to try out the Selle-Royale Respiro we were first very reluctant. Other saddles were too soft for longer trips and there were no good alternatives for our current saddle to which our butts were very accustomed. But, nothing ventured, nothing gained, so we decided to try out the Respiro. We first used it during trips in Holland (totalling 1500 kilometres) and if that went well, we would use the Respiro during our 1900 kilometre cycling holiday in (Ireland and Great Britain) Ireland and England, too.

After these trips we can state that we do not want to go back to the old saddles. The Respiro saddle gives the same support as the hard leather ones. We rest on our seating-bones so the softer parts of the male and female anatomy are not squashed during longer trips. And the seat of the saddle is without the discomfort of feeling bruised during the first days of a trip. There was not a single day when I sat on the bike in the morning and thought ‘Ouch’. We even switched from using pants with padding to pants without padding. The saddle is constructed in such a way that air flows through the centre of the saddle. This is not noticeable but it does give results. The sweltering feeling is no longer there. And the tingly feeling in the male toolbox, which I had during longer trips, is also gone. I think this is because of the extra space in the middle of the saddle. A small bonus is that the saddle does not need stretching because it does not sag and it is not influenced by water like leather saddles. So all in all, we are very happy with the Respiro and we don’t want to go back to the old saddles.

I have some suggestions for improvement. Not for the saddle but more in general:

1. I do not like the light colour of the saddle. It is prone to grease and smudges and it does not suite a travelling bike in my opinion. Customers could be given the option to choose between light and dark (brown, black) colours.
2. Add instructions on how to mount the saddle and how to find the best position for the saddle. Now I had to find this information elsewhere but it should come with the saddle.
3. Add a rain cover. Although the saddle is rain-proof, it does get wet and it takes some time to dry. This means that my pants got wet when sitting on the wet saddle. A rain cover for the night or during rainfall can prevent this.

And finally, I would like to tell that the saddle does attract attention. During a weekend trip of ‘de Wereldfietser’ several ladies wanted to take the saddle for a short spin. Comments were positive and it was even mentioned in the mind map of the trip.

Sincerely,
Hans and Saskia van der Veeke


Afbeelding
Hans,

ik ben even benieuw welke type brooks je had en
welk type Respiro je hebt getest en nu op blijft rijden

bedankt
Lastige vragen hoor :|

Volgens mij had ik een Brooks Flyer zadel.

De Selle Royal is een Respiro 50. Die heb je ook weer in meerdere smaken maar ik *denk* dat ik een type Moderate heb.
Het lijkt erop dat Selle Royal de leren versie van dit zadel niet meer maakt. In de meeste (web)winkels is het uitverkocht en op de site van Selle Royal staat alleen nog de kunststof versie.

Een paar weken terug zijn we voor het eerst sinds oktober weer een heel weekend gaan fietsen. Al na anderhalve dag had Corrie blaren op haar billen. Dat was niet voor het eerst. Vorig jaar hebben we in IJsland allebei wekenlang met compeed op ons achterwerk gefietst. Corrie vanwege de blaren die ze ook toen al op haar inmiddels 9 jaar oude Brooks Flyer kreeg, ikzelf vanwege een ontsteking op mijn rechterbil. (Toen die ontsteking over was, was ik weer helemaal happy met mijn mooie harde Aspin Open van Gilles Berthoud. :wink: )

Bijspannen van de Flyer leek aanvankelijk nog te helpen: in oktober fietste Corrie een week lang pijnloos door Duitsland. Nu is ze echter weer terug bij af. In het verleden heeft ze al van alles geprobeerd: kunststof zadels (te zweterig), een zadeldek van Tempur (geen blaren, maar het zat voor geen meter), dure fietsbroeken van Assos met een pamperdikke zeem (tot vorig jaar de meest comfortabele optie in combinatie met de Brooks Flyer). Die zemen zijn na 8 jaar een stuk dunner geworden en het model fietsbroek dat Corrie goed beviel, blijkt Assos nu niet meer te maken. De broeken die dit merk nu levert zijn nóg duurder, maar niet meer in een maat te krijgen die haar goed past.
Ook hebben we vier jaar lang op ligfietsen gereden. Het zitcomfort was grandioos, maar woog uiteindelijk niet op tegen de minder leuke kanten van zulke fietsen.

Na een grondige inspectie van de Brooks Flyer denk ik dat de kuilen die Corries zitbotjes in het leer hebben gedrukt, te diep zijn geworden, waardoor er harde randjes in het leer zijn ontstaan bij de klinknagels die zich dichtbij de zitkuiltjes bevinden. De blaren ontstaan waarschijnlijk door tijdens het fietsen steeds tegen die harde randen te stoten. Die randen verdwijnen niet door de stelschroef van het zadel nog strakker te draaien. (De plaatsing van de klinknagels is een van de minpunten van een Brooks zadel. Bij Gilles Berthoud zitten die niet op de bovenkant maar op de zijkant van de zadels, waardoor ze niet onder je zitvlak kunnen komen. Bovendien is het dikkere leer van deze zadels beter bestand tegen ongewenste vervorming. Wel duurt het even voordat een Gilles Berthoud goed ingereden is.)

Op zoek naar een nieuw zadel voor Corrie kwam ik al snel terecht bij de leren Respiro van Selle Royal, met een groot aantal - meestal positieve - ervaringen van fietsers die op andere zadels soms helse pijnen hadden geleden. Dan wel het zwarte exemplaar, want een zadel dat acceptabel is voor de billen maar pijn doet aan de ogen is voor Corrie ook geen optie...
Dit zadel bleek in de webwinkels waar ik goede ervaringen mee heb, weliswaar in prijs te zijn verlaagd maar niet op voorraad of 'tijdelijk niet beschikbaar' te zijn. En op de site van de fabrikant is alleen nog de kunststof versie te vinden.

Wel vond ik de leren Respiro afgeprijsd én op voorraad in de Fietsonderdelenoutlet. Een voor mij tot nu toe onbekende dealer waar alles lijkt te zijn afgeprijsd. De beoordelingen van klanten wisselen nogal, maar een pluspunt is dat je de rekening hier voor een bescheiden toeslag (75 cent) pas na levering hoeft te voldoen.
Op 10 april bestelde ik het zadel en twee dagen later werd het al bezorgd. Na het openen van de doos volgde helaas een teleurstelling. In plaats van de leren Respiro bleek er de kunststof Respiro in te zitten, die bij andere webwinkels nog volop leverbaar is (bij Rose Versand zelfs bijna 20 euro voordeliger!). Misschien een vergissing? Maar waarom staat dan alleen het leren zadel in drie varianten (heren, dames en unisex) op deze site en is de kunststof versie hier onvindbaar? Mijn onderbuik knort dat deze webshop knollen voor citroenen probeert te verkopen. Ik bestel gelijk het juiste zadel bij Halfords, die er nog vijf op voorraad heeft; helaas voor de volle prijs. Wel kun je hier zelfs zonder toeslag achteraf betalen.

Halfords in Leiden heeft het niet meer, maar het filiaal in Zeist stuurt mij snel een leren Respiro. Wanneer ik dat naast de Respiro van Fietsonderdelenoutlet leg, zie ik direct een wereld van verschil. De kunststof versie heeft een plastic glans en is veel zachter dan het leren exemplaar. Ik betaal de factuur van Halfords en stuur een e-mail naar de Fietsonderdelenoutlet: 'Het fietszadel dat ik eergisteren heb ontvangen, is niet het zadel dat ik had besteld. In plaats van het Selle Royal Zadel 9031 Respiro Dames Zwart Leer kreeg ik een zadel dat hier wel op lijkt, maar waarvan de bovenkant niet van leer is, maar van kunststof. Bovendien zit er een veel dikkere laag gel onder het zitvlak dan bij het leren exemplaar.
Daarom ga ik dit artikel terugsturen. Als er voor het retourneren van deze bestelling nog bijzondere instructies zijn, verneem ik dat graag zo snel mogelijk.'


Een dag later krijg ik antwoord: 'We hebben bij onze leverancier geïnformeerd. Er is inderdaad een ander model (opvolger) verstuurd, omdat het bestelde zadel niet meer leverbaar was. De bovenkant van dit zadel moet ook van echt leer zijn. Hoeveel gel er in zit, konden ze niet aangeven. Volgens de leverancier zou het zadel een prima alternatief moeten zijn voor het bestelde zadel.'

Toch kan ik met de beste wil van de wereld geen vierkante millimeter leer op dit zadel ontdekken. Waar op het Halfords zadel 'Italian leather' staat vermeld, is op het exemplaar van Fietsonderdelenoutlet 'Royalgel' te lezen.
Hoe simpel kan bedrog zijn? Ik stuur nog maar een mailtje: 'De leverancier maakt niet de indruk veel ervaring met fietszadels te hebben. Het kunststof gelzadel is voor mijn vrouw (een zeer ervaren vakantiefietser) te zacht en te zweterig om wekenlang pijnloos lange afstanden mee te kunnen fietsen. Inmiddels heb ik via een ander kanaal toch nog aan een leren exemplaar weten te komen en dat voelt echt heel anders aan dan het zadel dat u mij heeft gestuurd.
Ik vraag me overigens af waarom uw website suggereerde dat het leren exemplaar nog op voorraad was, terwijl dat dus niet het geval was.
Ik zal het zadel straks terugsturen. Kan ik ervan uitgaan dat de factuur, die nu nog openstaat, na het retourneren van de bestelling, automatisch wordt geannuleerd?'


Een paar uur later krijg ik antwoord: 'Over de ervaring van onze leverancier hoeft u zich niet druk te maken, dat zit wel goed. De info betreffende het materiaal van het zadel komt van SR zelf, dus het lijkt me dat dit wel zal kloppen.
Wanneer het zadel ongebruikt geretourneerd wordt, zal de factuur inderdaad geannuleerd worden.'


Het bekende verhaal dat je vaak te horen krijgt van lul-de-behangers die fietsspullen verkopen. Ik stuur het zadel terug, wat 6,95 euro blijkt te kosten. Leergeld heet zoiets, maar in dit geval noem ik het liever Royalgelgeld.

Ik hoop dat Corrie veel plezier gaat hebben van dit leren zadel en dat er tegen de tijd dat dit aan vervanging toe is, een geschikte opvolger te krijgen zal zijn. Voor alle zekerheid gaan we ook enkele doosjes compeed en een potje chamois crème van Assos meenemen. Voor de pamperbroeken van dit merk heeft Corrie inmiddels al een lekker zittende en aanzienlijke goedkopere opvolger gevonden van het merk Sportful.
Kees,

Afgelopen winter heb ik dezelfde zoektocht gedaan omdat mijn ca. vijf jaar oude bruin-leren versie van de respiro zoals Hans deze heeft getest, bijna versleten was.
De enige plek op het internet waar ik nog iets vond was een vage Poolse verkoopsite. Om daar de bestelling te doen met vooruitbetaling, durfde ik niet aan. Na enig geduld kwam er op marktplaats gelukkig nog een nieuwe versie voorbij van iemand waar deze op een "nieuwe" fiets zat, en deze vervangen werd door een Brooks.
Ik kan dus weer vijf jaar vooruit :D

Pieter
Ik heb kortgeleden ook stad en land afgezocht voor een nieuwe respiro leather nadat de oude na 75.000 km toch wat versleten is. Heb Selle Royal nog gemaild, en kreeg keurig een mail terug dat het zadel in de lederen variant idd niet meer gemaakt wordt. De kuststof respiro is veel te zacht.
Uiteindelijk vond ik nog een nieuwe respiro leather bij een belgische verkoper op amazon.de \o/
Ik heb met de kerst een selle anatomica aangeschaft - ander merk dan selle royal - maar wel een leren zadel. Ik rijd hier nu met veel plezier op. Misschien ook iets voor anderen.
Inge1 schreef:
vr 20 apr, 2018 17:17
Ik heb met de kerst een selle anatomica aangeschaft - ander merk dan selle royal - maar wel een leren zadel.
Die zien er ook mooi uit; op het eerste gezicht lijken ze op zadels van Gilles Berthoud. Heb jij een dicht zadel of eentje met een gat erin? Klopt de claim dat zo'n zadel direct comfortabel is?
Hier en hier staan reviews van fietsers die hun Selle Anatomica Titanico flink hebben toegetakeld (bij mijn Brooks B17 imperial werd het brede gat ook vrij snel een smalle spleet). Ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen zullen zijn.
Hoi Kees,

Ik heb er eentje met een gat - heb nogal snel last van afgeknelde zenuwen. Vanaf het begin reed het zadel best goed behalve dat ook hier na een 30 minuten of zo de zenuwen van de weke delen gingen afknellen. Contact opgenomen met Selle want ik wist dat je het gat groter kon maken.Van hun wat tips en tricks gekregen met voorbeeld foto's men ben ben met een dremel langzaamaan het gat steeds een beetje groter gaan maken. Nu is het voor mij groot genoeg wat heb nergens meer last van.

In het begin moest ik het zadel regelmatig opspannen nu eigenlijk niet meer. maar inderdaad de tijd zal het leren - tot op heden ben ik er erg blij mee.
keesswart schreef:
vr 20 apr, 2018 13:55
Ik hoop dat Corrie veel plezier gaat hebben van dit leren zadel en dat er tegen de tijd dat dit aan vervanging toe is, een geschikte opvolger te krijgen zal zijn. Voor alle zekerheid gaan we ook enkele doosjes compeed en een potje chamois crème van Assos meenemen..
Na 6 weken hobbelen en zweten op ruige Balkanwegen is Corrie zeer tevreden over het leren Respiro zadel. Zelfs zonder fietsbroek kon ze er flinke stukken pijnloos op fietsen. Compeed heeft ze niet nodig gehad. Inmiddels heeft ze nog twee exemplaren van dit zadel aangeschaft (Halfords had er nog 3 liggen: het allerlaatste exemplaar is nu nog te koop) voor haar stadsfiets en tochtjesfiets, die ze op haar vakantiefiets kan zetten wanneer dat zadel aan vervanging toe is. Oerstom van Selle Royal om dit zadel uit de collectie te halen!
Ziet er goed uit dat zadel. Welk model is dat (Respiro maar mittel of soft) en maakt dames of heren echt uit?
De soft versie van dit zadel is niet met leer bedekt maar met kunststof en is veel te zacht om lange afstanden op te fietsen. Het leren exemplaar is minder zacht, maar bijna niet meer te krijgen.