Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over Jack Wolfskin koepeltentje - Forum Wereldfietser

vraag over Jack Wolfskin koepeltentje

Beste mensen,

al een tijd lang oriënteer ik mij op een nieuwe tent voor twee personen.
Het zal een ruime tweepersoons (afmetingen binnentent minimaal 140 bij 210 met aan alle kanten steil oplopende wanden) of anders een driepersoons moeten worden. Bovendien moet de tent Ijslandproof zijn (vaak harde wind). Ik heb deze tent online gevonden en overweeg nu sterk om hem te bestellen:

https://www.bever.nl/p/jack-wolfskin-sk ... olour=2998

Men zegt dat een tent over het algemeen niet én licht én degelijk én goedkoop kan zijn.
Deze tent is tamelijk licht (tov de binnenruimte) en niet erg duur. Zou hij ook degelijk zijn? Of hebben jullie andere punten van kritiek?

Ik nodig zowel mensen die deze tent kennen, als anderen die er iets snuggers over kunnen zeggen uit om te reageren.

Hans
Niet extreem waterdicht maar ruim voldoende. Gewicht is netjes maar ook niet extreem licht. Ik denk niet dat je er een buil aan kan vallen voor die prijs. Jack Wolfskin is een prima middenmoter en in Duitsland erg populair.

Puntje van aandacht is de korte binnentent. die 210 cm (de link meldt trouwens 220 cm wat al net wat beter zou zijn) drukt ook het gewicht maar kan imho voor sommigen aan de korte kant zijn. Het doek loopt toch enigszins schuin en een mummieslaapzak kan je er soms ook al niet gestrekt inleggen.
En de stokdelen zijn aan de lange kant. Ook dit drukt het gewicht maar je moet die 55cm wel ergens op de fiets kwijt kunnen.

[Edit]: typo ;)
Ik kan best wat snugger hierover zeggen
javb2812 schreef:
za 26 mei, 2018 01:59
Beste mensen,

Men zegt dat een tent over het algemeen niet én licht én degelijk én goedkoop kan zijn.

Hans
Dit geldt voor alle spullen. Goedkoop, licht, degelijk... kies er 2.
Maar deze tent is niet heel goedkoop en niet heel licht, plus van een merk met goede PK-verhouding. Dus de stelling gaat imho hier niet op.
Fedor schreef:
za 26 mei, 2018 10:48
Maar deze tent is niet heel goedkoop en niet heel licht, plus van een merk met goede PK-verhouding. Dus de stelling gaat imho hier niet op.
Niet heel goedkoop = half punt.
Niet heel licht = half punt
Goed merk (aannemend dat het dan een goede tent is) = 1 punt
Samen 2 punten.
Fedor schreef:
Er zijn uiteraard fabrikanten die jou proberen voor de gek te houden 😉
gios schreef:
za 26 mei, 2018 11:26
Fedor schreef:
Allemaal uiteraard. Als ze (collectief) de kans kregen een KOMO vuilniszak met twee ijzerdraadjes als dure tent te verkopen zouden ze het doen :wink:
Fedor schreef:
za 26 mei, 2018 12:54
gios schreef:
za 26 mei, 2018 11:26
Fedor schreef:
Allemaal uiteraard. Als ze (collectief) de kans kregen een KOMO vuilniszak met twee ijzerdraadjes als dure tent te verkopen zouden ze het doen :wink:
Dan heb je tenminste wel een goede kwaliteit vuilniszak. :lol:
javb2812 schreef:
Het zal een ruime tweepersoons (afmetingen binnentent minimaal 140 bij 210 met aan alle kanten steil oplopende wanden) of anders een driepersoons moeten worden. Bovendien moet de tent Ijslandproof zijn (vaak harde wind).
Deze tent lijkt qua constructie aardig op de Exped Mira III HR en de Eureka Knob hill tent die ik zelf heb.

Wat deze constructie niet zo windsterk maakt is de dwarsstok bovenop:
Afbeelding

Bij wind tegen de zijkant wordt deze stok of flink doorgebogen of raakt uit balans waardoor het doek niet meer strak zit en gaat klapperen en tegen de binnnentent komt, voor een zomertent niet z'n probleem maar voor gebieden met meer regen/wind zou ik toch wat anders kiezen.

De ruimte vind ik ook niet geweldig voor twee personen, zeker als je je bagage in de tent (binnentent of vestibule) wilt hebben.
daulagari schreef:
ma 28 mei, 2018 20:45
javb2812 schreef:
Het zal een ruime tweepersoons (afmetingen binnentent minimaal 140 bij 210 met aan alle kanten steil oplopende wanden) of anders een driepersoons moeten worden. Bovendien moet de tent Ijslandproof zijn (vaak harde wind).
Deze tent lijkt qua constructie aardig op de Exped Mira III HR en de Eureka Knob hill tent die ik zelf heb.

Wat deze constructie niet zo windsterk maakt is de dwarsstok bovenop.

Bij wind tegen de zijkant wordt deze stok of flink doorgebogen of raakt uit balans waardoor het doek niet meer strak zit en gaat klapperen en tegen de binnnentent komt, voor een zomertent niet z'n probleem maar voor gebieden met meer regen/wind zou ik toch wat anders kiezen.
Dank voor deze kritische noot. Dit vroeg ik mij al af. Het feit dat er toch ook twee elkaar kruisende grondgrondstokken zijn deed mij hopen dat de constructie wel stevig genoeg zou zijn in de wind. Maar uit jouw woorden maak ik nu op dat dat weleens tegen zou kunnen vallen vanwege die luchtluchtdwarsstok. Dan toch maar weer verder kijken. Het liefst een sterke no nonsense koepeltent met alleen maar grondgrondstokken. Kennen jullie een goede (2 a 3 persoons) voor een budget van pakweg 200 tot 600 euro?

- Prioriteiten zijn voor mij: stevigheid in de wind, waterdichtheid, degelijkheid en voldoende ruimte voor twee volwassenen met bagage. Bagage hoeft niet per se in de binnentent, maar mag eventueel ook onder een luifel.
- Gewicht vind ik ook nog wel belangrijk. Twee en een halve kilo zou ik netjes vinden.
- Veel minder tot geen prioriteit: comfort. Zaken als twee ingangen, hoge ingang, opbergvakjes of waslijntjes in de tent vind ik onnodig.

Alvast bedankt,

Hans
https://www.bever.nl/p/fjaellraeven-abi ... olour=3154
Zo'n soort tent lijkt me wel wat, maar deze is me te duur.

Wat vinden jullie van de koepelconstructies met voorgebogen stokken, die ervoor bedoeld zijn om de binnenruimte te vergroten of de ingang hoger te maken? Bijvoorbeeld:

https://www.bever.nl/p/terra-nova-helm- ... olour=2998

Hans
De Terra Nova Helm 3 Tent lijkt me al windbestendiger maar hangt niet over denk ik, (te) grote delen tentdoek niet ondersteund en iets te veel bewegingsvrijheid voor de stokken.

Er is al een topic vraag over tenten en wind en daar komen naast een geodeet, tunneltenten goed naar voren. Van dat topic:
Mathij5 schreef:
vr 25 aug, 2017 11:34
Kijk eens naar de tenten van Lightwave, deze zijn zeer windbestendig. Ook geschikt om mee te kamperen in kouder weer.
Ik heb nu een g20 trek xt, afgelopen vijf jaar nog geen problemen mee gehad en is zeker nog niet versleten. Hij weegt 3 kg en bied ruimte voor twee personen en in de vestibule de ruimte voor fietstassen van twee personen en nog ruimte om de tent goed te betreden.
Dus misschien de g20/30 mtn of de t20/30 trail (xt)?

Ik vraag me een beetje af hoe windbestendig een tipi is.
die Terra Nova Helm overtuigt mij ook niet helemaal.

Ik heb ook nog mijn licht opgestoken in een Bever vestiging. Het lijkt er op dat mijn prioriteiten ---
javb2812 schreef:Het liefst een sterke no nonsense koepeltent met alleen maar grondgrondstokken. Kennen jullie een goede (2 a 3 persoons) voor een budget van pakweg 200 tot 600 euro?
- Prioriteiten zijn voor mij: stevigheid in de wind, waterdichtheid, degelijkheid en voldoende ruimte voor twee volwassenen met bagage. Bagage hoeft niet per se in de binnentent, maar mag eventueel ook onder een luifel.
- Gewicht vind ik ook nog wel belangrijk. Twee en een halve kilo zou ik netjes vinden.
- Veel minder tot geen prioriteit: comfort. Zaken als twee ingangen, hoge ingang, opbergvakjes of waslijntjes in de tent vind ik onnodig.
--- nogal afwijken van die van de gemiddelde consument. Want bij de meeste tentconstructies krijgt een comfortabele ingang prioriteit boven extra windbestendigheid. Daarom hebben zoveel "koepeltenten" natuurlijk stokken die aan één of twee kanten in de lucht eindigen, waar het bij mijn huidige tent (gebroken stok in Ijsland) ook mis is gegaan. Omdat er niet veel keus is in koepeltentjes met alleen grondgrondstokken, ga ik mijn blik dan toch maar weer verruimen en vanaf nu weer even een breder spectrum van tenten bekijken. Goede ideeën, ook verrassende, zijn zeer welkom.

Daulagari, dat andere draadje waar je naar linkt heeft toevallig dezelfde topicstarter als dit draadje :) Het is me wel een zoektocht. Niet eenvoudig om de meest geschikte eruit te pikken.

Die Lightwave viel me toen ook al op, en dat lijkt me inderdaad wel een goede tent. De 3 persoons versie (zonder xt) blijft wel een optie voor mij, maar het merk is tegenwoordig nergens te koop in Nederland of België. Of toch?

Van een tipi tent verwacht ik niet al te veel als het echt stormt. Over de Nigor Wicky Up lees ik veel positieve verhalen, maar is dat niet precies de tent die je op 1:47 in het onderstaande filmpje ziet?

https://www.youtube.com/watch?v=O255e1- ... e=youtu.be

Hans
javb2812 schreef:
do 31 mei, 2018 01:36
Daulagari, dat andere draadje waar je naar linkt heeft toevallig dezelfde topicstarter als dit draadje :) Het is me wel een zoektocht. Niet eenvoudig om de meest geschikte eruit te pikken.

Die Lightwave viel me toen ook al op, en dat lijkt me inderdaad wel een goede tent. De 3 persoons versie (zonder xt) blijft wel een optie voor mij, maar het merk is tegenwoordig nergens te koop in Nederland of België. Of toch?
Goh, inderdaad een zoektocht, gemist dat dat andere topic ook door jou gestart was ;-)

Volgens mijn zijn Lightwave tenten gewoon in Nederland te kopen, als ik op de site onderaan Stockists -> Netherlands aan klik kom je Soellaart, Holiday Sport en Carl Denig tegen.

Holiday Sport heeft de Lightwave T10 Trek XT online staan en Soellaart de Footprint G20 XT maar beide kunnen denk ik wel de gewenste tent bestellen.

In België zijn er ook nog vijf adressen.
javb2812 schreef:
do 31 mei, 2018 01:36
Van een tipi tent verwacht ik niet al te veel als het echt stormt. Over de Nigor Wicky Up lees ik veel positieve verhalen, maar is dat niet precies de tent die je op 1:47 in het onderstaande filmpje ziet?

https://www.youtube.com/watch?v=O255e1- ... e=youtu.be
Idd een Nigor WickiUp 3... En zo te zien zat er één persoon in ;)
En het zou zomaar kunnen dat de tent nog heel is, als de storm gaat liggen...
Ik heb zelf de wicky up 3 in Noorwegen op een berg in een storm gebruikt. Werkt prima, maar het helpt als je van tevoren scheerlijnen vastmaakt aan alle mogelijke punten (6x halverwege, 3x bovenin +5x elastiek onderaan) vooral die halverwege helpen enorm. De tent zelf zal wel blijven staan, maar rotsharingen zijn aan te raden in IJsland.

Ach en in dat filmpje zie je een stuk of 6-8 Vaude tentjes waarvan sommigen de wind beter doorstaan dan de ander. :lol:
Het is ook een beetje een kwestie van geluk hebben met waar je staat.

Andere interessante modellen:
- Vaude Mark L 3p (extern frame)
- Vaude Mark Travel 3p (extern frame, zwaarder, maar wel zeer robuust)
- Helsport Reinsfjell
- Heimplanet Fistral (opblaasbaar frame)
javb2812 schreef:
di 29 mei, 2018 01:55
https://www.bever.nl/p/fjaellraeven-abi ... olour=3154
Zo'n soort tent lijkt me wel wat, maar deze is me te duur.

Hans
Eindelijk een beslissing gemaakt: Ik ben toch voor de Fjallraven Abisko Dome 2 gegaan (zie boven).
Ik heb hem sinds dit weekend binnen, gewogen, en hem even opgezet. Was wel beduidend meer werk dan bij mijn oude Vaude "Power" Taurus, maar staat ongetwijfeld ook veel steviger. Het internet belooft 3,1 kilo ingepakt. De tent in de zak woog bij mij eerst 3,5 kilo. Na verwijdering van de seamsealtube, twee overbodige haringen en één van de twee reservestokstukken komt het op 3,3 kilo uit inclusief de zak. Ik kan nog overwegen om de veel lichtere (ook goede) haringen van mijn vorige tent te gebruiken. Dan zou ik op de beloofde 3,1 kilo uitkomen. Ook vermoed ik dat de tent (zonder stokken) in de veel lichtere zak van mijn vorige tent past, dan kan er misschien nog weer wat af.

Al met al wel wat duurder en zwaarder dan ik in eerste instantie had bedacht, en bovendien luxer dan nodig.
Maar de voordelen wegen voor mij heel zwaar. Vooral de robuustheid die ik ervan verwacht. En dat er voor een tweepersoons tent heel veel ruimte is vind ik ook een grote plus. Er passen twee brede matrassen in de binnentent (dit itt tot in de meeste andere tweepersoons tenten) en we kunnen nu altijd makkelijk alle bagage in de tent kwijt, ook in onherbergzame gebieden waar veel spullen en eten mee moet. Nu eens de tijd zien te vinden om ermee te kamperen.

Hans
Dan had ik zelf toch eerder voor een tunneltent met drie stokken gekozen, die zijn zeer windbestendig.

En als het dan toch een dure dome constructie moet zijn dan toch liever een expeditietent die zich al vele jaren bewezen heeft.
Mooie tent, kun je veel plezier aan beleven!

Dit vind ik wel grappig:
javb2812 schreef:
di 12 jun, 2018 00:05
... twee overbodige haringen...
Had ik nog niet eerder vernomen.
Normaal zitten er maar net genoeg haringen bij om de tent bij mooi weer op te zetten, en moet je er vaak nog een paar bij kopen om ook de scheerlijnen (als die er al bij zitten) vast te zetten.
Die opgeven gewichten zijn eigenlijk alleen goed genoeg ter vergelijking van verschillende tenten. Bij mij komt er sowieso nog een setje haringen bij voor verschillende terrein soorten (zand- of rotsgrond), wat extra lijntjes, klein spul...

Overigens vind ik 3,5 kilo voor een 2 persoons tent gewoon acceptabel.

Groet,
Tom.