Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Great Divide op Giant Toughroad - Forum Wereldfietser

Great Divide op Giant Toughroad

Beste forumleden,

Mijn vriendin en ik hebben beiden een Giant Thougroad SLR 1. Half augustus willen we naar Calgary vliegen om de Great Divide naar het zuiden te volgen. Op de link hieronder zijn de specificaties van de fiets.

https://www.giant-bicycles.com/nl/toughroad-slr-1

Zouden jullie mij misschien advies willen geven ten aanzien van reserveonderdelen voor de tocht noodzakelijk zijn? (spaken/derailleur)
En wat zouden jullie eventueel aanpassen aan de fiets voor deze tocht?

Ik vermoed dat andere banden noodzakelijk zijn. Welke zouden jullie aanraden?
Ten tweede wat vinden jullie van onze keuze met betrekking tot een ongeveerde mtb voor deze tocht?

Bij voorbaat dankt voor de reacties.
Vriendelijke groet,

Feitse Gerritsen
Zouden jullie mij misschien advies willen geven ten aanzien van reserveonderdelen voor de tocht noodzakelijk zijn? (spaken/derailleur)
Wat reparatieonderdelen betreft staan er een hoop goede suggesties in de paklijst van de vakantiefietser: https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... ereedschap. Een extra derailleur lijkt me een beetje overdreven om mee te nemen.
En wat zouden jullie eventueel aanpassen aan de fiets voor deze tocht?
Als de fietsen nog standaard zijn, denk ik meteen aan de volgende aanpassingen:
- zadel: kan je er 100km op fietsen zonder zadelpijn?
- stuur/voorbouw: op lange afstanden is een iets minder aggressieve zit (hoger stuur) wellicht prettig, maar wellicht ook iets meer kromming in het stuur voor een meer natuurlijke stand van je handen.
- handvatten/bar-ends, standaard MTB-handvatten zijn niet prettig op lange afstanden. Daarom zie je veel vakantiefietsers met bijvoorbeeld Ergon handvatten met geïntegreerde bar-ends. Ikzelf heb korte aluminium bar-ends en harde MTB-handvatten, maar ik doe daar dan een stuurlint omheen voor extra comfort.
- verzet: 28T als kleinste voorblad is waarschijnlijk niet klein genoeg.
- banden: Ik ken die banden niet, maar ik zou het wel in die richting zoeken. Lekker dikke gravelbanden. Persoonlijk zou ik wel voor een bekender merk gaan, waarbij de duurzaamheid van de band is bewezen.
is het idee om een vouwband in maat 50-622 mee te nemen?
bijvoorbeeld https://www.bikester.nl/continental-rac ... 60068.html

en ik zou eens rondstruinen op bijvoorbeeld https://www.cxmagazine.com want dat is bike+cycling-cross-country+USofA+testen

mooie trip toegewenst!! hoogframe
Ik zou een smallere vouwband meenemen, je kunt er wel op verder, maar het is een stuk lichter!
De Great Divide route is geen extreme MTB route. Hij bestaat vooral uit lange gravelwegen en boswegen en ruim 20% is verhard. Er zijn wel veel washbords. Veel mensen die ik onderweg gesproken heb zeiden dat ze beter een fiets met een geveerde voorvork hadden kunnen nemen. Maar als je die Giant al hebt, zou ik er gewoon mee op stap gaan en me dat niet meer uit mijn hoofd laten praten. Zorg wel dat je fiets en bepakking al enkele dagen op ruige routes in de Ardennen o.i.d. heb getest om de kinderziektes achter de rug te hebben.

Suggesties:
- Remmen. Ik kan op de foto niet goed zien of de schijfremmen hydraulisch of mechanisch (kabels) zijn. Bij hydraulische remmen worden de remhoeven op lange afdalingen op slecht wegdek te warm met als resultaat vapor lock. Ik zou 18 cm schijven op het voorwiel zetten om dat te voorkomen (met een adapter om de rem hoger te zetten). Ook bij mechanische remmen wordt de remkracht met 18 cm schijven groter.
- Banden. Ik zou gewoon starten op de Giant banden. Als je onderweg merkt dat ze te veel modder oppikken, kun je altijd nog XC banden laten opleggen (goede bikeshops in Fernie, Whitefish, Helena, Butte, Steamboat, om me tot de eerste helft te beperken). Zorg wel dat je inlegstukken voor een scheur in de zijwand mee hebt (bv. Park Tools TB-2). Dan is een reserve band onnodig.
- Kettingbladen. Met 28-36 zul je niet alles omhoog kunnen rijden, maar dat is niet zo erg. Amerikaanse wegen zijn in het algemeen niet steil, eerder 5% dan 10%. Een stukje lopen is ook niet slecht ; integendeel, het is een aangename ontspanning voor de beenspieren. Bovendien kun je lopend je ademhaling veel beter reguleren dan wanneer je op de limiet naar boven trapt.
- Ketting: kettingpons en enkele reserve sluitschakels mee.
- Drager. Ik kan het op de foto niet goed zien, maar het lijkt of de voorkant van de drager maar met één stangetje aan het frame is verbonden. Dat is erg slap, waardoor je bagage veel zijdelings slingert. De GD route is echt heel rauw. Probeer een driehoek-versteviging te maken tussen drager en de staande achtervork.

Als je pas half augustus start moet je wel flink doortrappen om op de hoge passen in het zuiden van Colorado en het noorden van New Mexico uit de sneeuw te blijven.
Bedankt voor de reacties. Wat is er toch veel kennis op dit forum.
Ten aanzien van de voordrager. Deze is op twee plekken vastgezet.
Welke band zouden jullie aanraden? De banden die er nu op zitten kunnen we zeker meenemen maar hebben vrij weinig grip.
ErikB81 schreef:
za 09 jun, 2018 19:20
Zouden jullie mij misschien advies willen geven ten aanzien van reserveonderdelen voor de tocht noodzakelijk zijn? (spaken/derailleur)
Wat reparatieonderdelen betreft staan er een hoop goede suggesties in de paklijst van de vakantiefietser: https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... ereedschap. Een extra derailleur lijkt me een beetje overdreven om mee te nemen.
En wat zouden jullie eventueel aanpassen aan de fiets voor deze tocht?
Als de fietsen nog standaard zijn, denk ik meteen aan de volgende aanpassingen:
- zadel: kan je er 100km op fietsen zonder zadelpijn?
Hebben we al aangeschaft.
- stuur/voorbouw: op lange afstanden is een iets minder aggressieve zit (hoger stuur) wellicht prettig, maar wellicht ook iets meer kromming in het stuur voor een meer natuurlijke stand van je handen.
Welke zou je adviseren?
- handvatten/bar-ends, standaard MTB-handvatten zijn niet prettig op lange afstanden. Daarom zie je veel vakantiefietsers met bijvoorbeeld Ergon handvatten met geïntegreerde bar-ends. Ikzelf heb korte aluminium bar-ends en harde MTB-handvatten, maar ik doe daar dan een stuurlint omheen voor extra comfort.
Bedoel je zoiets.
Afbeelding
- verzet: 28T als kleinste voorblad is waarschijnlijk niet klein genoeg.
- banden: Ik ken die banden niet, maar ik zou het wel in die richting zoeken. Lekker dikke gravelbanden. Persoonlijk zou ik wel voor een bekender merk gaan, waarbij de duurzaamheid van de band is bewezen.

Bijlagen

math schreef:
za 09 jun, 2018 21:58
De Great Divide route is geen extreme MTB route. Hij bestaat vooral uit lange gravelwegen en boswegen en ruim 20% is verhard. Er zijn wel veel washbords. Veel mensen die ik onderweg gesproken heb zeiden dat ze beter een fiets met een geveerde voorvork hadden kunnen nemen. Maar als je die Giant al hebt, zou ik er gewoon mee op stap gaan en me dat niet meer uit mijn hoofd laten praten. Zorg wel dat je fiets en bepakking al enkele dagen op ruige routes in de Ardennen o.i.d. heb getest om de kinderziektes achter de rug te hebben.
Goeie tip.

Suggesties:
- Remmen. Ik kan op de foto niet goed zien of de schijfremmen hydraulisch of mechanisch (kabels) zijn. Bij hydraulische remmen worden de remhoeven op lange afdalingen op slecht wegdek te warm met als resultaat vapor lock. Ik zou 18 cm schijven op het voorwiel zetten om dat te voorkomen (met een adapter om de rem hoger te zetten). Ook bij mechanische remmen wordt de remkracht met 18 cm schijven groter.
Is 1 van onderstaande beter geschikt?
https://www.mantel.com/magura-mt5-next- ... 4jc3RhcnQz
of
https://www.mantel.com/shimano-xt-m-800 ... 4jc3RhcnQx
Remmen: mijn suggestie is niet om andere remmen te nemen, maar om in plaats van de 16 cm remschijf van Giant een schijf van 18 cm diameter te monteren. Dat hoeft alleen bij het voorwiel, omdat de voorrem bij een afdaling verreweg de meeste remkracht levert. Je moet dan wel het remhuis 1 cm verder van de wielas monteren. Daarvoor bestaat een hulpstuk dat moet passen bij het type rem dat je hebt. Een fietsenmaker weet wat ik bedoel.

Drager: ik bedoelde de achterdrager en de manier waarop de voorkant daarvan aan het frame is verbonden. Ik kan de details niet zien, maar het lijkt op een verbinding met één stangetje. Dat geeft weinig zijdelingse stijfheid. Je hebt zo te zien montage-ogen aan beide kanten.
Kijk eens of je een stijvere constructie met driehoeken kunt maken.

Afbeelding
Ik zou die fiets laten zoals hij is, hij ziet er zeer geschikt uit.

Ik zou alleen dingen vervangen die kapot zijn of die je storen.

Als je graag wat meer zekerheid hebt, voor de overzeese trip, zou ik nu zoveel mogelijk op vakantie gaan met de fiets. Het parcours van Parijs-Roubaix is bijvoorbeeld heel interessant om te kijken of alles blijft staan en hangen en is zeker in GPX vorm op strava of dergelijke terug te vinden.
Ja, dat soort handvatten (ook de minder grote, zoals de GS2) worden veel gebruikt, het is prettig om meerdere posities voor je handen te hebben.

Maar eigenlijk is de laatste tip van 'bdr' het beste. Ga een weekend, of liever een week, fietsen en pas de fiets aan bij eventuele klachten. Wel met volledige bepakking, inclusief eten en water, natuurlijk. De Ardennen zijn niet ver en hebben flink steile hobbels. Ook de 'Vlaamse Ardennen' zijn wellicht de moeite waard, met de kasseien, een paar off-road tracks en een paar pittige klimmetjes. En gewoon een weekend in Nederland kan ook al flink helpen.

Een punt is wel wat 'math' zegt, ik heb zelf geen ervaring met schijfremmen op lange afdalingen, maar je wil niet tijdens een afdaling ontdekken dat je remmen niet goed werken.

Fietsen over wasbord en gravel is niet zo moeilijk, zorg voor dikke banden en pomp ze niet te hard op.

Ik neem wel aan dat er wat fietservaring is? Ik heb zelf nooit de Great Divide gefietst, maar ik zou er niet aan beginnen zonder training en een grondige test van mijn spullen. En een goede creditcard :).
En als voorbeeld van een paar kleine goedkope bar-ends met een stuurlint van een racefiets: https://drive.google.com/file/d/15SYAO- ... sp=sharing.

Voor mij was dit de meeste comfortabele MTB stuur-setup waarmee ik ook gefietst heb. Afgezien van de ductape, dat is wat zweterig.
Allereerst, zoals anderen al zeggen; ga er een paar dagen mee op vakantie, desnoods een rondje IJselmeer.

De fietsen zijn uitstekend, zoals hij is gaat het lukken. Wel zijn er (zoals altijd) een paar dingen die je inderdaad zou kunnen upgraden (Bar-ends en remschijven zijn terecht genoemd).
math schreef:
zo 10 jun, 2018 23:21
Drager: ik bedoelde de achterdrager en de manier waarop de voorkant daarvan aan het frame is verbonden. Ik kan de details niet zien, maar het lijkt op een verbinding met één stangetje. Dat geeft weinig zijdelingse stijfheid. Je hebt zo te zien montage-ogen aan beide kanten.
Dat is vrijwel zeker een dubbele stang, al is het wel wat smal uitgevoerd.

Afbeelding

Ik zou me er niet 1-2-3 zorgen over maken, Giant eigen merk spul is doorgaans prima.

Betreft de remmen, TRP slates zijn prima remmen en kunnen een 180 schijf aan (zoals gezegd is dat op zich wel een goed idee). Goed om te weten; ze gebruiken minerale olie (hetzelfde als Shimano/Magura).

Bar ends: XLC, BBB etc maken prima cheapo bar ends. Die kan je eventueel combineren met Ergons (ik heb liever een losse combo, maar geintegreerd is ook prima).

Banden: Alles hangt een beetje af van het te nemen wegdek, maar de standaard bandjes zijn prima allrounders.

Zadel: heel persoonlijk. Op het eerste gezicht zouden mijn vrouw en ik heel blij worden van dat zadel (vlak en vrij hard), maar iedereen is (dramatisch!) anders op zadel gebied. Ik zou eerst een paar uur fietsen voordat ik zadels zou vervangen!

Mening ik geloof niet in wennen (tenzij je gewoon nooit op een fiets zit). Een zadel moet eigenlijk meteen goed zitten. FWIW, er zijn uitstekende kunststof zadels, je hoeft niet meteen naar Brooks of GB kijken.

Denk verder na over een mudguard aan je zadelpen, of laat het zo en deal met eventuele modderspatten/nattigheid (ook niks mis mee).
Drager: ik bedoelde de achterdrager en de manier waarop de voorkant daarvan aan het frame is verbonden. Ik kan de details niet zien, maar het lijkt op een verbinding met één stangetje. Dat geeft weinig zijdelingse stijfheid. Je hebt zo te zien montage-ogen aan beide kanten.
Kijk eens of je een stijvere constructie met driehoeken kunt maken.
Door de grote afstand tussen achterdrager en staande achtervork zal de verbinding tussen deze achterdrager en de staande achtervork volgens mij nauwelijks bijdragen aan de zijdelingse stijfheid van de achterdrager en zal deze stijfheid toch vooral uit de drager zelf moeten komen.
loknor schreef:
di 12 jun, 2018 07:10
Ik zou me er niet 1-2-3 zorgen over maken, Giant eigen merk spul is doorgaans prima.
Online is er weinig informatie te vinden over de degelijkheid van Giant onderdelen. Soms zijn deze onderdelen zo afwijkend van vorm, dat ze niet vervangen kunnen worden door onderdelen van een ander merk. Zoals de D-vorm van de zadelpen en de zadelbuis: een universele ronde zadelpen of Thudbuster past hier niet in. Ook betwijfel ik of de licht uitgevoerde aluminium dragers vervangen kunnen worden door veel robuustere dragers van Tubus.

Twee jaar geleden heb ik deze fiets enkele dagen kunnen uitproberen voor de rubriek 'Rij-impressie' in Op Pad (op de website wordt dit artikel een 'test' genoemd, terwijl het in feite niet meer dan een eerste indruk was). De Toughroad leek mij te licht uitgevoerd voor lange fietsexpedities met veel bagage. Enkele weken met 15 à 20 kg bagage zal deze fiets wel aankunnen, maar veel zwaarder moet het niet worden. De low riders zou ik niet gebruiken op slechte wegen. Voortassen gaan bij elke hobbel zwabberen en de kans op een breuk lijkt me reëel.
keesswart schreef:
di 12 jun, 2018 11:57
Ook betwijfel ik of de licht uitgevoerde aluminium dragers vervangen kunnen worden door veel robuustere dragers van Tubus.
Ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou kunnen, de aansluiting aan de staande achtervork is met twee nokjes aan de zijkant niet afwijkend. Zo ook de lowrider aan de voorkant.

Betreft je angst voor een breuk, ik lees online niets over breuk van Giant dragers. Dit is misschien niet de meest robuuste vakantiefiets op de markt, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ding veel zwakker is dan de aloude blackburn+karrimor randonneurs waar we vroeger mee reden.
loknor schreef:
di 12 jun, 2018 12:13
Betreft je angst voor een breuk, ik lees online niets over breuk van Giant dragers. Dit is misschien niet de meest robuuste vakantiefiets op de markt, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ding veel zwakker is dan de aloude blackburn+karrimor randonneurs waar we vroeger mee reden.
Bij mij gingen vroeger alle dragers na een paar duizend kilometer stuk. Alleen die van Blackburn hielden het langer uit. Ik vrees dat de zwabberende low riders van de Toughroad niet de kwaliteit hebben die Blackburn had. Een van de lezers van mijn rij-impressie meldt: 'De eerste dag van de reis brak mijn voorbagagedrager uit de voorvork terwijl ik er nog geen 3 kg aan had hangen. Heb dit overigens wel met tie wraps gefixt en het heeft het de hele vakantie vol gehouden maar toen ik aan het einde bij de fietsbus mijn voordragers er af moest halen zag ik dat de goede ook helemaal verbogen was.'
Goede aanvulling!

Dan is het advies verder simpel: Preventief vervangen door Tubus!