Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help, ik wil een racestuur - Forum Wereldfietser

Help, ik wil een racestuur

Ik ben 'in de markt' voor een nieuwe vakantiefiets, als opvolger van mijn 13 jaar oude Koga. Het probleem is echter dat ik weer heel graag een racestuur wil op een stalen frame. Je keuzemogelijkheden worden hierdoor buitengewoon beperkt. Nu zou dit op zich niet eens zo erg zijn - aangezien ik toch overweeg om 'm bij een kleine bouwer naar wens te laten bouwen (ik zat te denken aan Snel) - maar ik zou wel graag willen profiteren van allerlei technologische verbeteringen zoals een Rohloff naaf en Magura remmen. Bovendien wil ik ook nog stadsremmen (ja ik weet het, het is lastig maar vroeger kon het gewoon) en spiegels voor een racestuur.
Is dit alles (nog) technisch uitvoerbaar? En zo ja, moet ik dan enige honderden euro's extra uitgeven? Ik vermoed dat stadremmen niet meer bestaan of geleverd worden en dat je op zoiets uitkomt? (Koga Globetraveller 2006):

Afbeelding

Eerlijk gezegd baal ik enorm van deze hele ontwikkeling. Zo leek me b.v de VSF T-900 Rohloff een hele mooie fiets voor een mooie prijs ( http://www.fahrradmanufaktur.de/touren/touren.html ). Maar als je 'm om moet gaan bouwen voor een racestuur ben ik vermoedelijk honderden euro's extra kwijt, en kan ik 'm beter custom laten bouwen. En dat alles omdat ik een simpel racestuur wil die vroeger standaard was.

Bovendien begrijp ik het ook gewoon niet. Ik vind een recht stuur ontzettend oncomfortabel. Ik had ooit na een korte trip van 1 week met een ATB ontstoken zenuwen in mijn handen waar ik 2 jaar last van gehad heb. Maar bijna alle tourfietsen zijn ermee uit gerust (of met zo'n vlinderstuur). Ik voel me inmiddels een soort malle pietje. Ben ik nou gewoon gek of conservatief?
Peter Rodenburg schreef:Ik ben 'in de markt' voor een nieuwe vakantiefiets, als opvolger van mijn 13 jaar oude Koga. Het probleem is echter dat ik weer heel graag een racestuur wil op een stalen frame.

knip

Ben ik nou gewoon gek of conservatief?
Wat kan het je schelen of je gek of conservatief bent, zolang je gelukkig bent?

Maar om op je echte problemen terug te komen:
Voor Rohloff heb ik (hint, hint) de Mittelmayer greep, die past over en boven op een racestuur. Maar ik maak ook wel stompjes aan de binnenbalhoofdbuis, voor mensen die vinden dat een draaigreep bovenop het stuur in de weg zit. Andere optie is een stuureind afzagen en de Rohloff draaigreep op een adapter monteren, maar de kabels lopen dan wel wat raar

Magura HS 66 is niet meer normaal leverbaar, maar soms vind je nog een fietsenmaker die nog een setje heeft liggen. Op duitse fora zie je ook wel oplossingen waarbij HS33 grepen met remkabels en een raceremgreep kunnen worden aangetrokken.

Voor V-brakes zijn er Diacompe 287V remgrepen, doe zijn betrouwbaarder dan V-dapters om de overbrengingsverhouding aan te passen.

Hoeveel mensen laten de fiets niet naar wens aanpassen. Daar hoef je niet gek voor te zijn.
Wijzelf hebben ook het (vlinder)stuur van de Globetraveller op de Worldtravellers laten zetten.
Met een beetje handelen zal dat bij een beetje fietsenmaker geen honderden Euri's kosten. Vaak vallen prijzen tegen elkaar weg, maar dan moet je verder niet over korting zeuren.
Hij verkoopt je namelijk wel een nieuwe fiets en heeft er als hij het goed doet wel een klant bij. Dat beseffen veel fietsenmakers ook.

Bob&Marguérite schreef: Met een beetje handelen zal dat bij een beetje fietsenmaker geen honderden Euri's kosten. Vaak vallen prijzen tegen elkaar weg, maar dan moet je verder niet over korting zeuren.
Hij verkoopt je namelijk wel een nieuwe fiets en heeft er als hij het goed doet wel een klant bij. Dat beseffen veel fietsenmakers ook.
Een stuur ruilen is helaas wat anders als een MTB stuur omruilen voor een racebocht. Dan moet je shifters, remgrepen of remmen en misschien ook de derailleurs en crankstel ruilen, en die zijn voor een vlak stuur stukken goedkoper als voor een racebocht.

Marten,

Inderdaad ff-tjes te snel/makkelijk gereageerd :oops: Alleen dat crankstel snap ik nog niet...................maar dat ga jij me wel vertellen :wink:

Nu begreep ik dat Peter voor de Rohloffnaaf ging, dus geen shifters en derailleurs :roll:

Groetjes Bob

Helemaal eens met de voorkeur voor een racebocht met Rohloff, Magura, Son (?) etc. Goedkoop is anders, maar mooi is het wel.
Wim

Bob&Marguérite schreef:Marten,

Inderdaad ff-tjes te snel/makkelijk gereageerd :oops: Alleen dat crankstel snap ik nog niet...................maar dat ga jij me wel vertellen :wink:
De Shimano voorderailleurs cq shifters uit de weg en ATB series hebben niet de zelfde overbrenging en gaan uit van verschillende verhoudingen tussen de bladen. (10-12 vs 12-10)
Als je het perfect wil hebben kan het dus behoorlijk tegenzitten
Dat je na die ervaring geen recht ATB-stuur wilt begrijp ik, ook al omdat de stand van de handen en onderarmen uit ergonomisch oogpunt niet optimaal is.
Maar eigenlijk geldt dat ook voor de diverse houdingen die je met een racestuur kan hebben, toch? 1-Bovenop kan je op het rechte stuk vasthouden: zelfde probleem als bij ATB-stuur. 2-Bovenop iets naar buiten op de eerste bocht; is toch minder comfortabel omdat maar een klein stuk van de handpalm wordt ondersteund. 3-En bovenop de handremgrepen; ter afwisseling, maar ook niet echt geweldig. 4-En onderop in racehouding; ook geen echt ergonomische houding voor rug en nek en qua handstand ook niet, maar bij tegenwind en/of hoge snelheid wel prettig. Blijft, met dat laatste als enige voordeel het aantal verschillende houdingen. En omdat je'stadsremmen' wilt (waarmee je toch die extra hendels bedoelt die bij houdingen 1 en 2 het, wel iets minder krachtig, remmen mogelijk maken?), verdenk ik je ervan dat je relatief veel in houding 2 fietst.

Om dit keuzeprobleem op te lossen moet je terug naar de vraag welke functionele eisen je stelt (ergonomie, comfort, houdingen, gewicht, kunnen bevestigen van accessoires, onderhoud, prijs etc.) , en hoe belangrijk die zijn gegeven het gebruik dat jij van je nieuwe fiets denkt te gaan maken. Zet dan het aantal mogelijke stuurconfiguraties op een rij en geef aan welk daarvan in welke mate (a la consumentengids van -- tot ++) aan al je eisen voldoet (evt wat proefrijden met jou minder bekende variaties).
Als je favoriete, klassieke 'racestuur met stadsremmen' hoog scoort moet je daar vooral aan vasthouden. Maar misschien kom je wel uit op een handmatig verstelbaar 'gewoon' stuur (zoals bijv op Giant Illusion, Gazelle Medeo city) eventueel aangevuld met zo'n beugel (tja hoe heet dat?) waar je met je ellebogen op rust en dus voorover zit voor de stukken met hoge snelheid of tegenwind (als alternatief voor houding 4).
Bij productontwikkeling en innovatie helpt deze denkwijze ook dus ik wens je succes met je overwegingen. Laat je het forum weten waar je op uitkomt?

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik ben van plan om komende winter bij Snel in Utrecht te bekijken wat de mogelijkheden zijn om een fiets te bouwen die zoveel mogelijk naar mijn smaak ik.