Ik ben 'in de markt' voor een nieuwe vakantiefiets, als opvolger van mijn 13 jaar oude Koga. Het probleem is echter dat ik weer heel graag een racestuur wil op een stalen frame. Je keuzemogelijkheden worden hierdoor buitengewoon beperkt. Nu zou dit op zich niet eens zo erg zijn - aangezien ik toch overweeg om 'm bij een kleine bouwer naar wens te laten bouwen (ik zat te denken aan Snel) - maar ik zou wel graag willen profiteren van allerlei technologische verbeteringen zoals een Rohloff naaf en Magura remmen. Bovendien wil ik ook nog stadsremmen (ja ik weet het, het is lastig maar vroeger kon het gewoon) en spiegels voor een racestuur.
Is dit alles (nog) technisch uitvoerbaar? En zo ja, moet ik dan enige honderden euro's extra uitgeven? Ik vermoed dat stadremmen niet meer bestaan of geleverd worden en dat je op zoiets uitkomt? (Koga Globetraveller 2006):

Eerlijk gezegd baal ik enorm van deze hele ontwikkeling. Zo leek me b.v de VSF T-900 Rohloff een hele mooie fiets voor een mooie prijs ( http://www.fahrradmanufaktur.de/touren/touren.html ). Maar als je 'm om moet gaan bouwen voor een racestuur ben ik vermoedelijk honderden euro's extra kwijt, en kan ik 'm beter custom laten bouwen. En dat alles omdat ik een simpel racestuur wil die vroeger standaard was.
Bovendien begrijp ik het ook gewoon niet. Ik vind een recht stuur ontzettend oncomfortabel. Ik had ooit na een korte trip van 1 week met een ATB ontstoken zenuwen in mijn handen waar ik 2 jaar last van gehad heb. Maar bijna alle tourfietsen zijn ermee uit gerust (of met zo'n vlinderstuur). Ik voel me inmiddels een soort malle pietje. Ben ik nou gewoon gek of conservatief?
Is dit alles (nog) technisch uitvoerbaar? En zo ja, moet ik dan enige honderden euro's extra uitgeven? Ik vermoed dat stadremmen niet meer bestaan of geleverd worden en dat je op zoiets uitkomt? (Koga Globetraveller 2006):

Eerlijk gezegd baal ik enorm van deze hele ontwikkeling. Zo leek me b.v de VSF T-900 Rohloff een hele mooie fiets voor een mooie prijs ( http://www.fahrradmanufaktur.de/touren/touren.html ). Maar als je 'm om moet gaan bouwen voor een racestuur ben ik vermoedelijk honderden euro's extra kwijt, en kan ik 'm beter custom laten bouwen. En dat alles omdat ik een simpel racestuur wil die vroeger standaard was.
Bovendien begrijp ik het ook gewoon niet. Ik vind een recht stuur ontzettend oncomfortabel. Ik had ooit na een korte trip van 1 week met een ATB ontstoken zenuwen in mijn handen waar ik 2 jaar last van gehad heb. Maar bijna alle tourfietsen zijn ermee uit gerust (of met zo'n vlinderstuur). Ik voel me inmiddels een soort malle pietje. Ben ik nou gewoon gek of conservatief?