Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gedachten over een randonneur, triple vs dubbel - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

gedachten over een randonneur, triple vs dubbel

@Inge1 Dit bedoel ik niet terechtwijzend, maar gewoon als beste tip: Er zijn honderden informatieve posts over deze upgrade omdat heel veel MTBers ditzelfde pad hebben bewandeld.

Google: 3x10 Shimano to 2x11

Hier is een resultaat die ik kreeg over cranks (maar er zijn er veel meer):

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =9&t=92454

En er is zo dus veel meer. AFAIK is er met name aan de voorkant heel veel mogelijk door je blad te verwijderen en de stelschroef aan te draaien. Achterderrie durf ik niet te zeggen, google is je vriend.
Inge1 schreef:
do 07 jun, 2018 07:09
2 vragen die dan in mij opkomen:
1 kan ik voor het huidige crankstel blijven gebruiken en alleen de balden vervangen?
2 gaat dat lukken met mijn huidige derailleur (deore)?
1. Officieel niet, waarschijnlijk wel
2. Nee, shifters en derailleurs zijn 11 speed specifiek. Als je met 11 speed road cassettes wil rijden om kleinere stappen te hebben heb je ook een nieuw achterwiel nodig.
Loknor - zal ik op googlen dacht misschien is er een simpel antwoord.

bdr - als het inderdaad een nieuw wiel ed zou kosten blijf ik lekker triple rijden. Ik zou trouwens niet met een road maar mtb cassette gaan rijden.
@Inge1: 11-42 is MTB cassette dus kan op huidig wiel.
Shifters zijn geen probleem. Sunrace heeft sti road rem schakelgrepen voor 7, 8, 9 en 10 speed. Shimano mag je dan willen dwingen tot idiote hoeveelheden (dure) kransjes, er zijn prima alternatieven.
Het voordeel van de double rust op die "idiote" hoeveelheden kransjes :lol:
Inge1 schreef:
do 07 jun, 2018 09:01
Loknor - zal ik op googlen dacht misschien is er een simpel antwoord.
De upgrade is vrij simpel (zeker voor is geen probleem) maar achterderrie compatibiliteit is iets wat net even buiten mij parate kennis ligt . Dus voordat ik iets zeg wat niet klopt verwijs ik je liever door naar echte kenner online. :lol:
Wim schreef:
do 07 jun, 2018 11:02
Shifters zijn geen probleem. Sunrace heeft sti road rem schakelgrepen voor 7, 8, 9 en 10 speed. Shimano mag je dan willen dwingen tot idiote hoeveelheden (dure) kransjes, er zijn prima alternatieven.
Shimano maakt ze overigens ook nog hoor:
Tourney - 7 speed
Claris - 8 speed
Sora - 9 speed
Tiagra - 10 speed.

Tourney heeft nog duimschakelaars om op te schakelen. Claris heeft al het meer gebruikelijke shimano STI systeem, wel schakelkabels die haaks uit de shifter komen. Vanaf Sora zitten de kabels onder het stuurlint. Met Tourney heb ik geen ervaring, Claris en Sora shifters doen het bij mij prima.
Gezien het feit dat diverse posters hier toch wel richting een dubbel neigen, komt de vraag ook op welke rem, icm die dubbel; schijf of cantilever? Bij mijn weten bestaan er bij tripels geen (hydraulische) schijfremmen.

Ik heb daar al uiteenlopende meningen over gelezen, voor mij is de vraag het meest van belang welke, in de praktijk te merken, invloed een schijfrem gaat hebben op de (stalen) voorvork, want die vork moet sterker zijn ivm de schijfrem en dus minder comfortabel. Het theoretisch argument is mij bekend, maar is dat in het echt ook relevant?
Schijfrem en cantilever lijken mij wel twee uitersten als het gaat om de remwerking.

Als ik kijk naar oneerbiedig gezegd "confectiefietsen", (zeker de in dit verband interessante nieuwe groep van de gravelbikes; ook wel te zien als een moderne variant van de randonneur) dan zie ik vrijwel uitsluitend kaarsrechte voorvorken, icm met schijfremmen. Zelf vind ik dat lelijk, maar een rechte vork lijkt me ook nog eens extra oncomfortabel. Dan is het leuk dat er bredere banden op zo'n fiets passen, maar dat moet dan weer de oncomfortabele vork compenseren, zodat je misschien even ver bent als een comfortabele vork met een smallere band...
Je moet goed zoeken voor wat je wil....de mode dicteert.
De voorderailleur is in zo'n configuratie ook niet helemaal probleemloos. Met een kleiner voortandwiel moet hij een kleinere straal hebben en hij moet lager. Dat laatste moet maar voldoende kunnen zonder de liggende achtervork te raken. Ik hoor goede berichten over de Shimano voorderailleurs voor veldrijfietsen.
bdr en Loknor - mooi te weten dat achter alleen andere kransjes zouden moeten, de voorderailleur ook geen probleem is dat het bij de achterderailleur gecheckt zou moeten worden - maar ik vermoed dat dat ene andere zxou moeten worden ivm het zijn van een 9sp mtb werkend als 10sp op een road bike. Aangezien ik een dropbar heb moet ik opzoek naar de juiste shifters of een gevenalle remgreep met shifters voor 11 speed monteren. Speelde met de gedachte om er komend voorjaar een gevenalle greep 10 sp. op te zetten maar misschien eerst voor mezelf maar uitzoeken of ik naar 2x11 wil of toch de triple blijf rijden.
Achter is een vraagteken. Officieel kan het niet:

http://forums.mtbr.com/drivetrain-shift ... 47611.html

Maar er zijn ook mensen die het wel voor elkaar krijgen met een 10sp derrie en een 11sp shifter (even doorscrollen, onderin zijn mensen die het wel lukt)

http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/

Vandaar dat ik een slag om de arm hou. Ik mix en match Campa spullen, maar dan wel met een shiftmate. Met Shimano 10mtn naar 11mtn heb ik absoluut geen ervaring.
Het probleem is dat mtb achterderailleurs niet meer compatibel zijn met sti schakelaars voor racesturen. De achterderailleurs voor racesturen hebben nu wel een groter bereik (veelal 32t) dus het probleem is niet heel groot. 26t voor en 32t achter is best een licht verzet voor een snelle fiets met weinig bagage. Wie meer wil kan de sunxcd derailleur gebruiken die ik eerder noemde (34t in maximaal 10 speed). Met een langere b schroef heb je dan bij veel frames ook nog een redelijke kans dat zelfs 36t gaat werken.
Kijk eens bij Microshift, in nederland verkocht door Just Pedal (vroeger heette dat singlespeed.nl) die hebben shifters en derailleurs die daarmee werken.

Marten heeft er ook een stukje over geschreven;
http://www.m-gineering.nl/verzet.htm
Wat voor mij precies de reden is om bij triple te blijven.
Inge1 schreef:
vr 08 jun, 2018 06:37
bdr en Loknor - mooi te weten dat achter alleen andere kransjes zouden moeten, de voorderailleur ook geen probleem is dat het bij de achterderailleur gecheckt zou moeten worden - maar ik vermoed dat dat ene andere zxou moeten worden ivm het zijn van een 9sp mtb werkend als 10sp op een road bike. Aangezien ik een dropbar heb moet ik opzoek naar de juiste shifters of een gevenalle remgreep met shifters voor 11 speed monteren.
Ik begrijp het niet goed, heb ji nu 3x9 (dropbar) of 3x10 road (dropbar) met een ge-frankenstein-de Deore 9-speed achterderailleur? Indien nog geen 10 speed kan je goedkoop upgraden door alleen de rechtershifter en cassette te veranderen naar 10speed. Achterderailleur Deore 9-speed kan blijven (Frankenstein setup).

Zoals eerder vermeld kan je voor 11-speed niets meenemen qua shifters en derailleurs, en zoals hier ook al aangegeven is er niets compatibel tussen Shimano 11 speed road en 11 speed MTB. Je kan wel een setup maken met shimano shifters en een MTB achterderailleur met zo'n JTEK shiftmate of een alternatieve shifter.

SRAM Red 22 met SRAM MTB derailleur zou ook moeten werken maar ik heb geen ervaring met SRAM.
Shadow schreef:
vr 08 jun, 2018 11:31
Marten heeft er ook een stukje over geschreven;
http://www.m-gineering.nl/verzet.htm
Wat voor mij precies de reden is om bij triple te blijven.
Interessant. De J.Heine van Groningen. Toch maar een triple houden, alvast maar STI 3x10 shifters inslaan voordat dat weer niet te krijgen is.
Tsja...Het idee dat je meer moet schakelen met een Double is vreemd als je de doublures bij de Triple bekijkt, het zwaardere schakelen bij een voorkant (en de grote sprong). En zo zijn er nog een paar dingetjes waar hij de voordelen van de triple benoemt en de nadelen niet geeft. Het kettingblad in mijn kuit van vorige maand is wat dat betreft voor mij wel een dingetje...De kans dat je voor ontspoort is echt groter (zie ook de MTB trucs als kettinggeleiders).

Ook zie ik niet waarom je voor opeens kleinere bladen zou gebruiken, dat kleine verzet krijg je niet door voor heel klein te gaan maar door de (nieuwe!) pizzaplaat achterin (dus precies tegenovergesteld dan wat hij stelt). Sowieso het grote blad op de triple gebruik ik uiterst zelden (en niet alleen ik). In feite zou ik met een dubbel waarschijnlijk juist voor iets groter zitten, dus minder slijtage (en betere kettinglijnen!) Sowieso, bij een Triple is je kettinglijn niet mooier dan een dubbel.

Je ziet het heel duidelijk in die plaatjes de middelste (en meest gebruikte) van de Triple is een 32, bij een double is je voorblad 36.... als je zijn redenering volgt heb je juist minder slijtage (en een ongelukkige FM^^). Als je goed kijkt zit de door hem gestelde winst van slijtage van de triple in het stukje 35km+ waarbij je in de range 20-30kmpu met een dubbel duidelijk heel netjes midden op je cassette blijft.

Dus ja, als je heel hard kan trappen is een triple wellicht een goed idee qua slijtage (maar heb je met zoveel power dan wel een 22*34 nodig?), maar voor de normale fietser lijkt me dit op zijn best een lood-om-oud-ijzer verhaal.

Ik heb niet zoveel tegen de triple (behalve dat hij dus laatste ontspoorde na een grote kuil... auw!), gebruik hem ook op mijn Santos, maar dit is wel een beetje luddistisch neergezet.
Shadow schreef:
vr 08 jun, 2018 11:31
Marten heeft er ook een stukje over geschreven;
http://www.m-gineering.nl/verzet.htm
Wat voor mij precies de reden is om bij triple te blijven.
En het verhaal van Marten is voor mij precies de reden om dubbel aan te raden. Mijn vrouw en dochter rijden met 3x9, ik met 2x10 (bovengenoemde super compact 38-24). Bij zachtglooiende hellingen gebeurt er dit: vrouw en dochter rijden op buitenblad (44 respectievelijk 42), en schakelen achteraan naar groter tandwiel, tot het nog iets steiler wordt en de tandwielen achteraan op zijn. Dan schakelen ze vooraan, onder zware belasting want bijna aan het stilvallen, naar het middenblad om verder te kunnen. Voor er opmerkingen komen: ja ik heb al vaak gezegd dat ze eerst naar het middenblad moeten maar achteraan schakelt zoveel makkelijker dan vooraan, dus dat doen ze niet graag.

Ik peddel op mijn 38 blad rustig naar boven en heb bovenaan vaak mijn grootste achtertandwiel (34) nog niet gebruikt.

Bij echt steile hellingen moet ik bij aanvang, met beraad, naar het kleine 24 blad schakelen en inderdaad een versnelling of 5 of 6 naar boven schakelen, maar dan heb ik op de helling nog wel bijna de volledige range van 10 versnellingen achter.

M.a.w. bij onze belading en snelheden (17 tot 20) zit je met een typische 44-32-22 of 42-32-22 heel de tijd op de ondergrens van je buitenblad (44 of 42) en de bovengrens van je binnenblad (32).

@Georg: geen Tiagra 10 speed want die zijn niet compatibel met de rest van het 10 speed road universum.
Dus omdat er mensen zijn die niet kunnen schakelen hebben we doubles?
En voor de echte simpele zielen hebben ze de single crank uitgevonden?
Iedereen moet lekker rijden waar ie blij mee is, maar voor mij was het verhaal van Marten een bevestiging van mijn gevoel, maar ik begrijp zo ondertussen waarom hij hier niet meer komt...
Shadow schreef:
vr 08 jun, 2018 14:52
Dus omdat er mensen zijn die niet kunnen schakelen hebben we doubles?
Nee, omdat:
loknor schreef:
vr 08 jun, 2018 14:22
In feite zou ik met een dubbel waarschijnlijk juist voor iets groter zitten, dus minder slijtage (en betere kettinglijnen!) Sowieso, bij een Triple is je kettinglijn niet mooier dan een dubbel.
en
ErikB81 schreef:
wo 06 jun, 2018 18:10
Het middenblad van 36t was prima, de 42t heb ik bijna niet gebruikt