Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogelijkheid Mio GPS. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Mogelijkheid Mio GPS.

137 berichten
Ik zal de gps zo ook eens aan de pc hangen en kijken of er een update komt. Er zijn nogal wat knooppunten bijgekomen op de Veluwe. Te leuk om ze niet te befietsen.
Eric op de Fiets schreef:
vr 20 apr, 2018 21:07
Ik zal de gps zo ook eens aan de pc hangen en kijken of er een update komt. Er zijn nogal wat knooppunten bijgekomen op de Veluwe. Te leuk om ze niet te befietsen.
Waar kan je zien wat zo'n update inhoud?
Daar komt de software zelf mee als je de gps aansluit en de software (CycloAgent (2.2.29.1) gestart hebt Ed.

New Update available
- apparaat bijwerken
software (5.0.9)
- OSM-Kaartupdate (2018-01-31)
- TA-kaartipdate (2018-01-31)

geeft ie bij mij aan.
Eric op de Fiets schreef:
vr 20 apr, 2018 22:10
Daar komt de software zelf mee als je de gps aansluit en de software (CycloAgent (2.2.29.1) gestart hebt Ed.
New Update available
- apparaat bijwerken
software (5.0.9)
- OSM-Kaartupdate (2018-01-31)
- TA-kaartipdate (2018-01-31)
geeft ie bij mij aan.
Omdat ik de update al heb gedaan geeft hij hier
OSM: 2018-01-31
Tele Atlas 2018-03-05
Maar details van de update kan men toch niet zien of mis ik iets?
Dan is jou teleatlas software recenter dan na mijn update van gisterenavond :D
Nog wat gekke kuren van de Mio ...
Bij "Surprise Me" route kies ik één van de aangeboden routes, ik ging ervan uit dat deze route een lus was (zo leek het toch op het scherm), mijn verbazing was groot toen bleek dat hij me een aantal km verder bracht (van punt A naar B dus) om daar dan de route te beeindigen.
Helemaal niet wat ik ervan verwacht had ... doet mijn Mio het toch correct of is ook hier iets fout?
Het lijkt er op dat ofwel je Mio niet goed functioneert, ofwel je iets niet goed instelt.
Bij een surprise me rondje verrast de Mio mij nog altijd met een leuk rondje. Het is inderdaad een lus, zoals op het scherm te zien is.

Je kunt misschien een tochtje fietsen met iemand die dezelfde Mio heeft en ervaren hoe het mogelijk anders kan.
Mocht je een keer in de buurt van de Sallandse Heuvelrug zijn en daar een (surprise me) rondje willen fietsen, stuur me dan een pb-tje. Ik fiets graag met je mee...
Bedankt voor je behulpzaamheid, Sallandse Heuvelrug ziet er erg interessant uit, echter is dat zo'n 230 km van mijn deur.
Ik zou niet weten wat ik nog kan veranderen in de instellingen.
Toevallig heeft iemand hier in de buurt onlangs ook een Mio Cyclo 200 gekocht, ga haar zeker eens aanspreken.
Edwin* schreef:
do 19 apr, 2018 17:49
Waarschijnlijk ben ik meer visueel dan auditief ingesteld, want het (zwakke) signaal vind ik juist weer irritant. Dat gepiep hoeft voor mij niet zo. Ik lees liever de aanwijzingen op het scherm af, dat ik duidelijk genoeg vind, ook met zonlicht zoals vandaag.
Kwam per toeval tegen dat men het piepsignaal via meldingen --> instructies --> uit of aan kan zetten.
Ed kettingvet schreef:
wo 25 apr, 2018 23:51
Edwin* schreef:
do 19 apr, 2018 17:49
Waarschijnlijk ben ik meer visueel dan auditief ingesteld, want het (zwakke) signaal vind ik juist weer irritant. Dat gepiep hoeft voor mij niet zo. Ik lees liever de aanwijzingen op het scherm af, dat ik duidelijk genoeg vind, ook met zonlicht zoals vandaag.
Kwam per toeval tegen dat men het piepsignaal via meldingen --> instructies --> uit of aan kan zetten.
Klopt, maar aangezien mijn vrouw het piepje wel wenselijk vindt en de Mio ook gebruikt (we wisselen wel eens af met wie voorop fietst als we met z'n drieën fietsen), staat het piepje aan en neem ik dat maar op de koop toe. Uiteindelijk raak je er ook nog aan gewend.
Nog wat geëxperimenteerd met de Mio Cyclo ...
Vandaag een ritje xxx / xxx gedaan, navigeren op adres dus.
Ik moet eerlijk bekennen dat het toestel voor mij te wensen over laat, meestal kiest hij voor vrij drukke wegen met fietspad (en iedereen in België kent de staat daarvan), zelden kleine fiets- kronkel- binnenwegen.
De Mio stuurde mij op een gegeven moment via een weg bekend als "de dodenweg".
Er blijft nog een mogelijkheid over om het te krijgen naar mijn normen ... zelf routes maken, maar laat dat nu net niet mijn bedoeling zijn.
Ik heb het toestel geselecteerd / gekozen omdat mij werd verteld dat het afgelegen mooie rustige routes zou kiezen, voor mij slaagt deze daar niet (voldoende) in.
Intussen mijn ervaringen gedeeld met de persoon van hier in mijn buurt, deze stuurde mij dit verhaal over haar Mio Cyclo ervaringen ...


Hier van ’t zelfde, helaas.
Ik heb de afgelopen dagen nog wat uitgetest, maar eender welke instelling ik kies, hij stuurt mij altijd langs de drukke wegen.
Eergisteren had ik hem op mountainbike gezet en mijn voorkeuren gewijzigd, maar ook hier niet het gewenste resultaat.
Ik ben dan maar weer mijn neus achterna gereden en heb dankzij mijn innerlijke gps nog een heel schoon rit gedaan.
Zoals jij al gezegd heb is precies de enige mogelijkheid zelf routes plannen…
Jammer vind ik, want laat nu net die "surprise me" functie hetgene zijn waarom ik voor de Mio heb gekozen.
Persoonlijk had ik meer verwacht van de Mio, verkoper gaat eens contact opnemen met de mensen van Mio zelf en het probleem voorleggen.
Van de week heb ik in Route Opties alles op Vermijden gezet en ik werd over een zeer aangename wegen gestuurd. Zal eens volgen wat de volgende keer gaat brengen. In RouteYou de trip maken heeft tot nu toe mijn voorkeur.
Dus:
Fietsroutes: vermijden.
Knooppuntnetw: vermijden.
Onverharde wegen: vermijden.
Kasseien: vermijden.
M.a.w vermijden dat wat ervoor zou moeten zorgen dat kleinere paden / kronkelwegen worden opgezocht.
Zou wel echt de averechtse wereld zijn.
Vandaag nog alle mogelijke instel combinaties geprobeerd op de Mio.
Dit toestel blijft een telleurstelling, lijkt meer op autonavigatie.
Her-berekenen (waar het goed mogelijk was) duurde zo'n 2 km, pas dan slaagde hij erin om een andere route te vinden.
Op een gegeven moment laat de Cyclo mij een erg drukke weg oversteken om deze amper 1 km verder weer te verlaten met gevolg dat ik diezelfde drukke baan weer over moet.
Besluit, waardeloos toestel over de ganse lijn.
Een zware slag met de hamer zal het lot van de Mio worden.
Jammer van het geld.
Dan is het apparaat kennelijk niet een apparaat wat je ligt. Dat kan natuurlijk...

Mijn Mio Cyclo 200 brengt ons eind juli weer hopelijk naar onze bestemming, Denemarken. We nemen daarvoor een groot gedeelte van de Jutlandroute.

Tot het punt waar we deze oppakken hoop ik dat de Mio ons over mooie paadjes naar dat punt brengt.

Succes met het vinden van een geschikt apparaat. De hamer is een vrij dure oplossing voor je probleem, ik denk dat hij nog wel wat oplevert als je 'm te koop aanbiedt.
Ik wil andere mensen niet opschepen met een toestel wat niet doet wat het zou moeten doen.
Vandaar de terechtstelling "dood met de hamer".
Ik gebruik een Garmin eTrex 35 Touch, dus met de Mio ga ik je niet kunnen helpen. Bij mijn toestel gaat het zelf fietsroutes alleen maar goed als ik zorg voor stukjes van 10-20 km. Dus bv Leuven-Aarschot-Diest-Tienen- Leuven. Wanneer ik dus mijn tocht verdeel in stapjes=> prima resultaat, toestel zoekt mooie wegen en houdt rekening met instellingen zoals te vermijden.
Is ergens wel logisch in onze verstedelijkte landjes, in het buitenland gaat het beter. Hij moet alle stukjes fietspad aan elkaar knutselen, niet eenvoudig.
Langere routes maak ik met BaseCamp of haal ik van routeplanners. Gaat ook helemaal goed.
Mijn mening: er bestaat geen GPS die lange fietsroutes echt goed berekent in onze contreien. Een punt 75 km verder ingeven en leuk fietsen maar: vergeet het.
Even wat routes knutselen met bv de knooppuntenplanner, overzetten en heerlijk rijden. Even leren mee werken. Of anders beetje veel frustraties ....
Ed kettingvet schreef:
do 07 jun, 2018 14:23
Ik wil andere mensen niet opschepen met een toestel wat niet doet wat het zou moeten doen.
Vandaar de terechtstelling "dood met de hamer".
Misschien doet het toestel niet wat jij verwacht van het toestel, maar doet het toestel wel wat iemand anders verwacht van dit toestel.

Hier een eerdere reactie van een andere gebruiker:
WimB schreef:
za 05 mei, 2018 21:13
Van de week heb ik in Route Opties alles op Vermijden gezet en ik werd over een zeer aangename wegen gestuurd. Zal eens volgen wat de volgende keer gaat brengen. In RouteYou de trip maken heeft tot nu toe mijn voorkeur.
Daarnaast kan ik je melden dat ik (tot nu toe) ook nog steeds prima tevreden ben met het toestel.

Je kunt er dan op z'n minst iemand blij mee maken door 'm dan maar gewoon weg te geven. Alles en iedereen verdient toch een 2e kans? En het is misschien wat vriendelijker voor het milieu :wink:
Mijn TomTom Urban Rider (motornavigatie) doet het veeeel beter dan de Mio, het kan dus wel maar de Mio Cyclo 200 wat een echte fietsnavigatie toestel zou moeten zijn, slaagt hier niet in ...