Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafversnelling Sram 7 speed schakelt niet - Forum Wereldfietser

Naafversnelling Sram 7 speed schakelt niet

Hoi dames en heren,

Ik heb net een fiets gekocht voor mijn vriend maar dat ding schakelt niet. Hij is partikulier gekocht dus zit geen onderhoudsbeurt op.

het is een Sram naafversnelling 7 speed. Als ik aan de versnelling draai gebeurt er helemaal niks. Zie onderaan bij de naaf wel iets verdraaien maar hierdoor gaan niet de versnellingen op of neer...

Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt???

Alvast bedankt :P

Hij schakelt ondertussen wel maar nog niet zo als het hoort...

Af en toe heeft hij iets langer de tijd nodig, of een hobbel, om te schakelen...

Zal nog wel een afstelling zijn... en misschien maar is een nieuw kabeltje aanbrengen...

Wendy1 schreef:Hij schakelt ondertussen wel maar nog niet zo als het hoort...

Af en toe heeft hij iets langer de tijd nodig, of een hobbel, om te schakelen...

Zal nog wel een afstelling zijn... en misschien maar is een nieuw kabeltje aanbrengen...
Dat klinkt een beetje naar een binnenkabel die blijft hangen in de buitenkabel. Kan zijn dat er zooi in/tussen zit. Kan ook zijn dat de binnenkabel niet helemaal meer heel is en dat wat individuele draadjes als weerhaken werken in de buitenkabel.

Ik zou er nieuwe buiten, en binnenkabel op zetten kijken wat er dan gebeurt. Gaat het dan nog niet goed; blijft er over:

Niet de juiste afstelling van de nieuwe kabel

Of de naaf is rot

Haike schreef: Niet de juiste afstelling van de nieuwe kabel
Op de clickbox (kabelaansluiting bij de wielas) zit een indicator (een pijl of een lijn). In de vierde versnelling moet deze de juiste stand aangeven. Zo niet dan stellen met de stelschroef tussen kabel en clickbox.

harry-fietsenaar schreef: Op de clickbox (kabelaansluiting bij de wielas) zit een indicator (een pijl of een lijn). In de vierde versnelling moet deze de juiste stand aangeven. Zo niet dan stellen met de stelschroef tussen kabel en clickbox.
Das bij een nexus zo, shifter in z'n 4 zetten dan de kabel op de naaf monteren en zorgen dat de puntjes op een lijn staan. Maar dit is een Sram, is dat hetzelfde qua afstellen?

Ja, waarschijnlijk wel. Hier vind je de gruiksaanwijzing:
http://www.sram.com/_media/techdocs/Ins ... 8_2005.pdf
In het Nederlans vanaf pagina 19.

Dat streepje hebben we ondertussen goed staan... We hadden hem al is goed gezet maar hij schakelde dan nog niet,... Mijn vriend heeft toen de klikbox los gehaald en even gekeken naar dat staafje wat in de naaf gaat... Deze zat niet helemaal goed en bewoog dus niet het staafje. Dat goed gemaakt en de streepjes goed gezet. Maar nog schakelt hij niet helemaal lekker...

Denk idd dat een nieuw kabeltje het allemaal wel op zou lossen....

Heb alleen geen idee hoe lang de kabel is die er nu in zit. Zag op sommige sites 2 lengtes staan.. En een specifiek Sram s7 kabel...

is het nodig een officiele kabel voor de spectro 7 speed van sram te halen... of kan ik ook gewoon naar de fietsenmakker een universeel kabeltje halen???

Dat hangt een beetje ervanaf wat voor een vorm "tonnetje" er aan je kabel zit. Tonvormig, cylindervormig, peervormig. Haal de kabel eruit, neem hem mee, en zeg dat je een nieuwe dergelijke kabel wilt hebben qua lengte, dikte, en tonnetje. Weet je zeker dat je de goede mee krijgt.