Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gedachten over een randonneur, triple vs dubbel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gedachten over een randonneur, triple vs dubbel

Héél veel reacties, volgens mij is het ook een kwestie smaak...

Ik heb een Big Rove St ( http://2016.konaworld.com/big_rove_st.cfm ) aangepast als vakantiefiets en kom overal wel boven... De versnellingen zijn iets minder netjes gespatieerd als een 3x9, maar daar stoor ik me niet aan. Ik vind 2x10 makkelijker schakelen dan 3x9.

Gebruik voor de gein eens de site http://ritzelrechner.de/ om wat verschillende configuraties te vergelijken.

Schijfremmen vs. V-Brakes vind ik eenzelfde vooruitgang als V-Brakes vs. cantilevers.. Het werkt allemaal, maar er zit behoorlijk verschil in remgemak. Ook vind ik het zelf een lekker idee dat je bij regenachtige onverharde afdalingen je velgen niet meer aan gort remt...

Succes met jouw keuze :wink:

Groet!
Eric
Je kan het ook van de andere kant bekijken en naar wat ik een "1x+ systeem" noem gaan. Met de hedendaagse 10, 11 of 12 speed systemen zit er al veel range op je achtercassette en kan je volstaan met een enkel voorblad. Voor MTB is dit gebruikelijk maar voor gebruik op de weg met bagage en serieuze beklimmingen zit de range nog wat kort. Als je nu bij je "1x systeem" nog een kleine granny monteert heb je wat ik een "1x+ systeem" noem.

Op mijn fiets zit zo een 38-24 combinatie, in de vakantie gecombineerd met een 10speed 11-34 casette. Ik rijd 99% van de tijd op de 38, de 24 wordt alleen boven gehaald voor echt steile hellingen. Ik vind het een enorm voordeel om in normale omstandigheden de voorderailleur niet te gebruiken, alleen achteraan shiften is veel veel comfortabeler.

Ik gebruik de goedkope triple cranks van 25 pond van http://www.spacycles.co.uk naar tevredenheid. Ze zijn niet echt licht (geen hollowtech gedoe, gewoon massief alumunium) maar gewoon degelijk en ze worden volgens mij door Stronglight gemaakt. Zij hebben ook ready-made crankstellen die ze "super compact" noemen (bv. een 42-26).
bdr schreef:
di 05 jun, 2018 16:17
Ze zijn niet echt licht (geen hollowtech gedoe, gewoon massief alumunium) maar gewoon degelijk en ze worden volgens mij door Stronglight gemaakt. Zij hebben ook ready-made crankstellen die ze "super compact" noemen (bv. een 42-26).
Of Stronglight ze maakt, of Sugino, of beiden, ik zou het niet weten, maar ze zijn wel identiek. Bij Stronglight heet dat Impact double of triple. Binnenkant cranks vermeldt XD2R.
Heeft dat van die rapid fire shifters niet te maken met dat ze niet op een racebocht paasen?
Inge1 schreef:
di 05 jun, 2018 17:44
Heeft dat van die rapid fire shifters niet te maken met dat ze niet op een racebocht paasen?
Juist!

Je kan ook altijd nog.voor een montage op de stuurpen kiezen?
http://somafab.blogspot.com/2012/04/ste ... r.html?m=1
Hydraulische rem- schakel combi voor een bukstuur:https://www.xolt.nl/schijfremset-schake ... 9IQAvD_BwE

2x11 MTB cranck en cassette monteren en je bent het heertje :wink:
pffff mooie prijs ook...
Dat vind ik altijd als je naar losse onderdelen kijkt.. Topicposter wil zelf iets samenstellen op basis van staal, maar volgens ben je dan bijna altijd duurder uit dan als je iets 'zo' uit de winkel koopt...

Kona Rove Steel (SRAM Rival, hydraulische remmen en 1x11 groep) € 1.600
https://www.bikester.nl/kona-rove-st-cy ... 11976.html

Afbeelding


[EDIT] ik zie nu dat bovenstaande fiets geen hydraulische schijfremmen heeft maar mechanische [edit]
eric190173 schreef:
wo 06 jun, 2018 13:25
Dat vind ik altijd als je naar losse onderdelen kijkt..
Vertel mij wat, ik ben een nieuwe fiets aan het bouwen...bodemloze put, koop je bijna een Santos met Rohloff voor...maar ja, die wil ik niet...
Ik heb een Kona Rove ST uit 2015. 2x10 speed. Nu in racefiets configuratie. Maar Voor vakantie in de bergen zou ik de cassette vervangen voor een sunrace 10sp 11-40t. Mijn ervaring met mijn mountainbike is dat ik dan een heel eind kom!
kjiratsiekoedel schreef:
wo 06 jun, 2018 17:11
Ik heb een Kona Rove ST uit 2015. 2x10 speed. Nu in racefiets configuratie. Maar Voor vakantie in de bergen zou ik de cassette vervangen voor een sunrace 10sp 11-40t. Mijn ervaring met mijn mountainbike is dat ik dan een heel eind kom!
Met een 48t/34t voor? Ik kom net uit Spanje met een kleinste blad van 26t voor en max 32 achter. Dat was echt de grens, achteraf was ik liever met een 22t op reis gegaan. Niet zozeer vanwege het gebrek aan kracht, maar om niet te ontploffen op hellingen, de limiet was mijn hartslag en/of warmteontwikkeling. En dat was met maar 10-15kg bagage.

Het middenblad van 36t was prima, de 42t heb ik bijna niet gebruikt. Dus mijn mening is dat je met een dubbel voor prima uit de voeten kunt, zeker met die grote moderne cassettes. Een 36t-26t voor, met een 40 max achter lijkt me prima.
Dan krijg je wel grotere stappen tussen de versnellingen. Heb je daar geen last van?

Heb zelf een triple met 48/34/24t voor en achter 12-36t - 10 sp. Voor mij is 24/ 36 af en toe nog niet klein genoeg.
Georg schreef:
ma 04 jun, 2018 17:51
Ik lees echter ook over 2 x10.
Ook goed, zo lijkt mij, hoewel de precieze voordelen t.o.v de triple mij niet helemaal duidelijk zijn, je mist toch soms wat hoge versnellingen helling af/wind mee, en de ketting is minder vaak recht (?).
De moderne 2x 11 systemen hebben veel minder issues met de kettinglijn dan de oude triples. M.a.w. je kan elke versnelling gebruiken.

Voordeel van 2x systeem is minder issues met chainsuck (laatst nog gehad op mijn Santos... AUW) en dat je dus de extremen gewoon kan gebruiken, iets wat door de breedte van een triple kritischer is.

Met een 24/34 en 11-42 cassette kom je eigenlijk overal wel boven. Met 100rpm rij je 39kmpu, wat voor de meesten meer dan zat is.
Inge1 schreef:
wo 06 jun, 2018 19:00
Dan krijg je wel grotere stappen tussen de versnellingen. Heb je daar geen last van?

Heb zelf een triple met 48/34/24t voor en achter 12-36t - 10 sp. Voor mij is 24/ 36 af en toe nog niet klein genoeg.
Gebruik je de 48x12 dan wel eens? met een 34-24 11-42 heb je vermoedelijk een veel effectiever bereik. Als je wat harder wil een 36-26, dan nog heb je met 26x42 een kleiner verzet dan 24-36.

Betreft de stappen, door de onderkant van de cassette compact te houden en de grotere stappen bovenin te houden is het niet zo erg.
Het gaat eigenlijk bij de keus voor bruikbare verzetten om twee issues. De belangrijkste is die van het lichste verzet. Met bijvoorbeeld een kleinste voortandwiel van 26t (en 42t als grotste) en een 36t casete hoor je overal op te komen, zeker voor een wat snellere randonneur en weinig bagage. Als je achter een 32t casette monteert kun je zelfs een wegderailleur met korte arm gebruken. Met 10 speed zijn de stapjes nog redelijk klein en het zwaarste verzet is nog steeds flink zwaar.
Ik vind zëlf zoiets erg prettig. In de heuvels schakel je iets voorbij het onderste punt van de heuvel naar het kleine blad en bofenaan weer naar het grote. Dat is heel simpel en overzichtelijk.
26x36 is bijvoorbeeld voor Inge al niet genoeg, dus dit klopt niet helemaal. En een 42x12 gebruiken maar heel weinig mensen. In feite is je kleinste versnelling bepalend. Omdat je voor eigenlijk meestal niet kleiner kan dan 24 (of je nou een triple of een double hebt), bepaald dat de grote van de stappen. Een triple is dus eigenlijk niet vlakker dan een double.

Doordat je bij een moderne double alle versnellingen kan gebruiken heb je kleinere stappen dan een triple waar je grote stappen voor moet gebruiken om de range te halen. Ook hoef je minder te cross-shiften (voor en achter om die ene ideale versnelling te vinden).

Alles is een compromis, maar een moderne 2x setup heeft wel degelijk een flink aantal voordelen t.o.v. een triple.
Ik ben blijkbaar niet alleen met zo’n super compact crankstel maar een 34 als grootste blad lijkt mij echt wel te klein. 36 26 vind ik een beetje stom, alle beschikbare voorderailleurs kunnen 36 22 aan.

Om zo’n supercompact crankstel te schakelen heb je een voorderailleur voor dubbel nodig, triple werkt niet want dan zal de kooi te lang zijn waardoor je de derailleur niet op de juiste hoogte kan hangen. Bij MTB is er in theorie een maximum verschil van 14 tanden tussen beide kamwielen, bij road derailleurs is dit 16 tanden. Triple is normaal max 22 (MTB) of 24 (road) tanden.

In tegenstelling tot wat hierboven gesuggereerd wordt werkt mix en matchen tussen road en MTB wat shifters, derailleurs en cranks betreft niet. Er zijn wel wat mogelijkheden om de cable pull ratio te veranderen maar zaken zoals trim werken niet met een MTB derailleur. Kettinglijnen zijn ook verschillend.
Een JTEK 8 maakt Shimano achterderrie 11speed road en MTB uitwisselbaar. JTEK 9 doet hetzelfde voor SRAM.

Voorderailleur is wel een dingetje :cry:

*JTEK werkt ontzettend goed, ik gebruik ze om mijn oude 10 speed racecassettes op te rijden met mijn 11speed Campa groep.
Ging idd over voorderailleurs zoals de hele draad toch ;-)
Met een 24/34 en 11-42 cassette kom je eigenlijk overal wel boven. Met 100rpm rij je 39kmpu, wat voor de meesten meer dan zat is.

Inge1 schreef: ↑
Dan krijg je wel grotere stappen tussen de versnellingen. Heb je daar geen last van?

Heb zelf een triple met 48/34/24t voor en achter 12-36t - 10 sp. Voor mij is 24/ 36 af en toe nog niet klein genoeg.

Gebruik je de 48x12 dan wel eens? met een 34-24 11-42 heb je vermoedelijk een veel effectiever bereik. Als je wat harder wil een 36-26, dan nog heb je met 26x42 een kleiner verzet dan 24-36.
Die 100 rpm rijd ik eigenlijk alleen op de hometrainer. Bij gewoon toeren (met of zonder bagage) is mijn rpm meestal rond de 80/85. De 48x12 gebruik ik alleen downhill. Als de 48 versleten is komt er een 46 of 44 voor terug - bepalend zal worden of de voorderailleur niet verplaatst hoeft te worden.

Ik begrijp dus dat het misschien in de toekomst misschien lonend (als zaken vervangen moeten worden) gaat worden om naar 2x11 (met voor 24/36 en achter 11-42) over te stappen. 2 vragen die dan in mij opkomen:
1 kan ik voor het huidige crankstel blijven gebruiken en alleen de balden vervangen?
2 gaat dat lukken met mijn huidige derailleur (deore)?
Het is in deze discussie misschien van belang nog te wijzen op de sunxcd achterderailleur. 10 speed voor road sti shifters en max 34t.