Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magnetisch veld rond de stuurpen? - Forum Wereldfietser

Magnetisch veld rond de stuurpen?

174 berichten
Omdat ik helemaal geen gevoel voor oriëntering heb, is een kompas voor mij een essentieel hulpmiddel bij het reizen. Tijdens een rugzakreis hangt een klein kompasje permanent aan mijn broeksriem of heuptas, tijdens een fietsreis heb ik het kompas graag in de buurt van het stuur. Het betreft een analoog kompas, eenvoudig en duurzaam.

Sinds kort heb ik een nieuwe vakantiefiets en ik merk dat mijn kompas nu gekke dingen doet. Van zodra ik het in de buurt (lees op minder dan één meter) van de stuurpen houd, verliest het kompas het geografische noorden. Ik had het eerst gemerkt aan de kompasbel die op mijn stuur gemonteerd was, en die mij probeerde wijs te maken dat ik altijd richting ZW rijd al draai ik 180° rond. Vervolgens heb ik mijn outdoor kompas genomen en ik merk dat de naald steeds naar de stuurpen wijst, of ik het kompas nu links, rechts, voor of achter het stuur positioneer. De veldlijnen lijken van de bovenkant naar de onderkant van de vork te lopen. Het effect is het sterkste ter hoogte van de stuurpen (de bovenkant dus) en doet zich voor zowel terwijl ik fiets als wanneer ik stilsta.

Is dit een bekend fenomeen?
Kan het zijn dat er een magnetisch onderdeel is in de voorvork of stuurpen?
Kan het veld veroorzaakt zijn door de naafdynamo (Son)?
is er een oplossing om toch op mijn analoog kompas te kunnen blijven rekenen tijdens het fietsen?

Dank alvast voor jullie ervaringen en/of tips.
Ik ken het fenomeen van mijn stuurtas met magnetische sluiting, maar ik neem aan dat dat niet aan de orde is?
Het was voor mij reden om mijn kompasbel te vervangen door een 'gewone'.
PeterVanRijn schreef:
di 05 jun, 2018 20:56
Ik ken het fenomeen van mijn stuurtas met magnetische sluiting, maar ik neem aan dat dat niet aan de orde is?
Het was voor mij reden om mijn kompasbel te vervangen door een 'gewone'.
Ik fiets inderdaad zonder stuurtas. En wanneer ik wel met stuurtas zou fietsen dan gebruik ik mijn oude Ortlieb stuurtas die nog met drukknopen werkt ipv met magneetjes.
Ik heb precies hetzelfde. Ik had nooit problemen met mijn kompasbel maar sinds de laatste grote beurt is het helemaal mis. Alsof de nieuwe versnellingskabels magnetisch zijn ofzo. Mijn oplossing: een losse kompas in mijn fietstas voor als ik het noorden even kwijt ben. Niet ideaal maar ik weet het anders ook niet.
Je kunt stilstaand, met het kompas in de hand, in het probleemgebied zoeken naar de oorzaak.
Het kompas zelf zal dan de oorzaak aanwijzen als je het goed doet.
Leon schreef:
di 05 jun, 2018 21:23
Je kunt stilstaand, met het kompas in de hand, in het probleemgebied zoeken naar de oorzaak.
Het kompas zelf zal dan de oorzaak aanwijzen als je het goed doet.
Leon, ik heb door mijn kompas in en om de vork te houden zo ongeveer het veldlijnenpatroon nagegaan. Het lijkt erop dat de lijnen een dipoolveld maken met als ene pool de bovenkant van de voorvork (of heet dat stuurpen? ) en de andere kant de onderkant van de vork. In het midden tussen beide is het veld het zwakst. Helaas kan ik niet in de buis gaan kijken wat er aan de hand is.
Mmm grappig dat iemand hier nu meekomt ik heb er gisteren over geschreven.

https://wijzijnfietsen.wordpress.com/20 ... kompasbel/

Ik dacht dat het gewoon aan het kompas ligt nu wordt het toch echt interessant. Dit blijf ik even volgen.
egopro schreef:
di 05 jun, 2018 21:36
Mmm grappig dat iemand hier nu meekomt ik heb er gisteren over geschreven.

https://wijzijnfietsen.wordpress.com/20 ... kompasbel/

Ik dacht dat het gewoon aan het kompas ligt nu wordt het toch echt interessant. Dit blijf ik even volgen.
Goed dat jij ook met Santos gaat contact nemen hierover.
Ik heb dat gisteren al gedaan. Ben benieuwd hoe ze bij jou gaan reageren. Ik houd me nog even in omdat ik geen woorden heb voor de antwoorden die ik kreeg.
Er zitten natuurlijk wel magneten in de dynamo. Had je voorheen ook een (naaf-) dynamo?
Welk materiaal is gebruikt voor de vork?
Zit er een accu of oplader in de buis?
Fietscomputer?
Dat soort dingen kunnen natuurlijk allemaal van invloed zijn.

Groet,
Tom.
Ik heb geen Santos maar een 6 jaar oude Koga. En zoals gezegd, de bel gaf de richting goed aan tot twee maanden geleden na de beurt.... raadselachtig! Ik geef toch de nieuwe versnellingskabels de schuld.
nicolevelo schreef:
di 05 jun, 2018 21:48
egopro schreef:
di 05 jun, 2018 21:36
Mmm grappig dat iemand hier nu meekomt ik heb er gisteren over geschreven.

https://wijzijnfietsen.wordpress.com/20 ... kompasbel/

Ik dacht dat het gewoon aan het kompas ligt nu wordt het toch echt interessant. Dit blijf ik even volgen.
Goed dat jij ook met Santos gaat contact nemen hierover.
Ik heb dat gisteren al gedaan. Ben benieuwd hoe ze bij jou gaan reageren. Ik houd me nog even in omdat ik geen woorden heb voor de antwoorden die ik kreeg.
Serieus? Ze lopen er gewoon mee te reclameren in de “bike builder” dan moet dat ding toch gewoon werken.

Ik weet ook wel dat dat ding een prutsbelletje is maar ga er dan niet zo mee te koop lopen.
Ahaa, nu snap ik mijn kompasbel ook..
Ik begreep al niet waarom de naald nooit verdraaide.
Kijk eens naar de schroeven waarmee het stuur en de stuurpen zijn vastgezet. Die hebben vaak een tijdje in een schaaltje met een magnetisch bodem gelegen. Je kunt ze meestal vervangen door niet-magnetische schroeven.
math schreef:
di 05 jun, 2018 22:20
Kijk eens naar de schroeven waarmee het stuur en de stuurpen zijn vastgezet. Die hebben vaak een tijdje in een schaaltje met een magnetisch bodem gelegen. Je kunt ze meestal vervangen door niet-magnetische schroeven.
Goed idee Math. Ik hoop dat het dat is. Want volgens de fabrikant zou ik vanaf nu maar een telefoon moeten gebruiken als kompas, en dat zie ik helemaal niet zitten. Hoe denk je dat ik dat best naga? Eruit vijzen en opnieuw met het kompas testen?
Ik zou ze losdraaien en één voor één testen door ze naar je bel te bewegen die je op een flinke afstand van je fiets hebt liggen waardoor hij wel de juiste richting aangeeft. Dan krijg je ook een gevoel voor kritische afstanden.
math schreef:
di 05 jun, 2018 22:55
Ik zou ze losdraaien en één voor één testen door ze naar je bel te bewegen die je op een flinke afstand van je fiets hebt liggen waardoor hij wel de juiste richting aangeeft. Dan krijg je ook een gevoel voor kritische afstanden.
Ik gebruik gewoon mijn los Suunto outdoor kompas hoor. Die kompasbel is maar een prutsgadget zonder waarde.
Ik heb enkele vijsjes één voor één verwijderd, maar die hebben slechts een geringe invloed op het kompas, dat zal het niet zijn. Het lijkt meer alsof er in het bovenste stuk van de vork (of heet dat al stuurpen? ) een magneet zit, het zwarte stuk dat uit het frame steekt (zie foto). Overal wijst de kompasnaald naar het centrum van die ringen. Misschien zijn die zogenaamde 'spacers' magnetisch?

Bijlagen

Ik vind die kompasbel geen prutsding. Ik heb hem op veel van mijn fietsen. Vooral op een MTB waarmee je vaak elke minuut een paar bochten draait, geeft dat ding je richtingsgevoel.
Ik zou eerst de schroeven waarmee je stuur is vastgezet op de stuurpen losdraaien en daarna pas de schroeven waarmee de stuurpen op de vorkbuis is vastgezet. Let bij het weer vastdraaien op de aangegeven krachtmomenten.
math schreef:
di 05 jun, 2018 23:26
Ik vind die kompasbel geen prutsding. Ik heb hem op veel van mijn fietsen. Vooral op een MTB waarmee je vaak elke minuut een paar bochten draait, geeft dat ding je richtingsgevoel.
Ik zou eerst de schroeven waarmee je stuur is vastgezet op de stuurpen losdraaien en daarna pas de schroeven waarmee de stuurpen op de vorkbuis is vastgezet. Let bij het weer vastdraaien op de aangegeven krachtmomenten.
Heb net mijn bericht hierboven aangepast maar je was me al voor.
Hoewel dat hier niet lijkt te spelen, maar wellicht wel voor andere gebruikers van een problematisch kompas:

uit eigen ervaring, een mobiel (met variaties al naar gelang hoe ver opgeladen!) in de stuurtas kan het magnetische veld verstoren. En ik neem aan dat navigatie eenzelfde soort verstoring kan oproepen.
mikefiets schreef:
wo 06 jun, 2018 01:26
Hoewel dat hier niet lijkt te spelen, maar wellicht wel voor andere gebruikers van een problematisch kompas:

uit eigen ervaring, een mobiel (met variaties al naar gelang hoe ver opgeladen!) in de stuurtas kan het magnetische veld verstoren. En ik neem aan dat navigatie eenzelfde soort verstoring kan oproepen.
Hier is geen mobiel of gps in de buurt. Er is wel een fietscomputer (met draad) aan het stuur maar dat is niet de oorzaak: magneet hangt aan de spaak en dat veld heeft geen invloed ter hoogte van het stuur.

Ik heb nu het voorwiel met son naafdynamo verwijderd en het probleem blijft bestaan: nog steeds een magnetisch veld dat naar de stuurbuis wijst.

Maar ander probleempje bij het terugzetten: de spanhendel van de Magura rem spant niet meer. Help!

Nog een mogelijkheid: zou het kunnen dat de ronde dop die de stuurbuis bovenaan afsluit magnetisch is? Ik durf mijn nieuwe fiets niet verder uit elkaar te halen om dat te testen.