Deze vakantie (Loire-Kastelentocht) mijn Gazelle Sprinter-Race uit 1975 met lowrider uitgerust en daarop Ortlieb front-roller classic met elk 1,5 kg (slaapzak) gehangen (achterop 18 kg, ikzelf 80 kg, framehoogte 65 cm).
Vooral op glad asfalt vanaf ongeveer 16 km/u begon de voorvork en het frame te zwabberen. Stuur steviger vasthouden, langzemer fietsen of licht slalommen dempte dat weer. Veel hobbels zorgden ook dat gezwabber voorkomen werd. Bij afdalingen met hogere snelheid 30 a 40 km/u begon het niet gelukkig.
In het voorwiel met hoge flens uitvalnaaf zat slechts een hele kleine slag, geen speling in het balhoofd of voorwiellagers, vork is gewoon de originele met kroon en vrij slanke buizen.
Door de tassen iets naar voren op te hangen begon het slingeren bij iets hogere snelheid. Een poging het wiel iets te richten haalde niet veel uit.
Het is denk ik een soort resonantie, maar ik kan me niet voorstellen dat een kleine slag alleen dit probleem veroorzaakt. Zijn die oude vorken niet stijf genoeg? Is de constructie van de low-rider-drager nog van invloed (simpel Alu-ding: U-beugels om de vork en een verbindings-U tussen linker en rechterdeel)? Komt het door de stijfheid van een wiel met hoge flensnaaf? Of een combinatie van factoren?
Ben aan de fiets gehecht dus wil het probleem oplossen: wie heeft tips.
Komt dit bij modernere trekkingfietsen nog voor?
Vooral op glad asfalt vanaf ongeveer 16 km/u begon de voorvork en het frame te zwabberen. Stuur steviger vasthouden, langzemer fietsen of licht slalommen dempte dat weer. Veel hobbels zorgden ook dat gezwabber voorkomen werd. Bij afdalingen met hogere snelheid 30 a 40 km/u begon het niet gelukkig.
In het voorwiel met hoge flens uitvalnaaf zat slechts een hele kleine slag, geen speling in het balhoofd of voorwiellagers, vork is gewoon de originele met kroon en vrij slanke buizen.
Door de tassen iets naar voren op te hangen begon het slingeren bij iets hogere snelheid. Een poging het wiel iets te richten haalde niet veel uit.
Het is denk ik een soort resonantie, maar ik kan me niet voorstellen dat een kleine slag alleen dit probleem veroorzaakt. Zijn die oude vorken niet stijf genoeg? Is de constructie van de low-rider-drager nog van invloed (simpel Alu-ding: U-beugels om de vork en een verbindings-U tussen linker en rechterdeel)? Komt het door de stijfheid van een wiel met hoge flensnaaf? Of een combinatie van factoren?
Ben aan de fiets gehecht dus wil het probleem oplossen: wie heeft tips.
Komt dit bij modernere trekkingfietsen nog voor?