Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gedachten over een randonneur, triple vs dubbel - Forum Wereldfietser

gedachten over een randonneur, triple vs dubbel

Vooruitlopend op een eventuele aanschaf van een "randonneur-achtige" vakantiefiets (stalen maatframe, max 15kg bagage), dacht ik na over de opbouw (met racestuur), en de aandrijflijn.
Lange tijd was de triple min of meer de standaard, en dat is waar ik op het moment ook mee rondfiets, een prima systeem. (22-32-44 met 11-32 achter)
Ik lees echter ook over 2 x10.
Ook goed, zo lijkt mij, hoewel de precieze voordelen t.o.v de triple mij niet helemaal duidelijk zijn, je mist toch soms wat hoge versnellingen helling af/wind mee, en de ketting is minder vaak recht (?).
Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar een gecombineerde rem-schakelgreep, aangezien ik veelvuldig schakel, heuvel op-heuvel af. Ik zie mij dat met bar-ends nog niet zo makkelijk doen.

Als ik zie wat er op de "STI"-markt is, dan is dat steeds meer (toegespitst op racefietsen) 2x11, al dan niet met schijfremmen. Er zwerft ergens nog een Shimano 105-triple shifter rond op het internet, maar veel op triple-STI-gebied is er niet, zo lijkt het. Is dat misschien een reden om voor 2x10/11 te kiezen, het eventueel verdwijnen van triple-onderdelen? Met een keuze voor schijfremmen (geen idee nog of ik dat wel wil, alternatief is, gezien mijn wens om +/-42mm banden te kunnen gebruiken, in feite de ouderwetse cantilever)

Kijk ik naar passende cranksets, dan is het allemaal niet duidelijker; er zijn uiteraard de triples, maar bij dubbel kom ik of hele lelijke MTB cranksets tegen of boutique-achtige klassieke dingen.
Ik ben vanuit mijn triple gebruik gehecht aan een 22 kleinste ring, icm een 32 achter als lichtste versnelling, dat gebruik ik vaak bij steilere hellingen, dus dat moet de fiets minimaal hebben. Dan zou ik qua dubbel op een 22-36 uitkomen of iets dergelijks.

Kortom, hoe meer ik zoek en lees, hoe onduidelijker het wordt. STI/remmen/triple/dubbel...Wellicht hebben er forumleden ervaring met deze afwegingen.
Het verdwijnen van triples en de 3x9 speed is niks anders dan ‘planned obsolescence’ maw spullen verkopen door prima, werkende systemen uit te faseren en de opvolger ervan te gaan verkopen. Dat zelfde gebeurd nu met 10 speed al zachtjes...
Met de sunxcd cranks kun je een ultracompact double maken met 26t als kleinste tandwiel en een vrij lage q.
Sunrace maakt rem schakelgrepen voor racestuur en 8 of 9 speed.
Ik heb recent op mijn randonneur in de Ardennen gefietst met 28 voor 32 achter en had er spijt van.
Voorig week in de Vogezen op de mtb met 32 voor en 36 achter, had ik ook spijt van.


Voortaan weer 22 voor of de Rohloff mee in buiten :) Gewicht is niet alles. 3x10 is ook een prima oplossing, de Nieuw Tiagra schakelt prima op mijn Randonneur en je kan tot 32/34 achter en voor is alles mogelijk wat best wat mogelijkheden geeft....

Success 8)
Wim schreef:
ma 04 jun, 2018 18:17
Sunrace maakt rem schakelgrepen voor racestuur en 8 of 9 speed.
Klopt, en triple!
ik peins hier soms ook over 8)

met een ouder shimano crankstel (deore / xt) met steekcirkels BCD 110/74 (kleinste binnenblad is 24 tands) of 94/58 kun je een prima dubbel maken met het kleine binnenbladje om overal boven te komen en het middenblad/buitenblad van 36 à 38 tanden om verder overal te komen.
ik bedoel: ik vraag me behalve vanaf windkracht 5 mee of bergaf vaak af waarom ik een buitenblad met 40+ -tanden op één van mijn 110-74-oude triple crankstellen heb.
en als je achter een goede cassette hebt ('goed' in de zin van goed aantallen tanden, dus veelal geen standaard cassette (want tussen 14 en 16 zit twee tanden verschil en tussen 28 en 30 ook, maar de fabrikant snapt niet dat dat twee totaal verschillende verschillen zijn :roll: )) dan heb je aan ongeveer 9-speed genoeg om tot een prima verzetten-geheel te komen. (' ongeveer ' want bij grotere stapjes tussen de verzetten kun je zelfs met een 7-speed cassette toe).
kortom: een dubbel ipv een triple... 'ik zeg: doen!

er zijn inderdaad ook nieuwerwetse crankstellen met ongeveer 24-36, bijvoorbeeld:
Afbeelding
(hier: https://www.bike-components.de/en/Shima ... duct-image
maar die zijn niet zo mooi voor een randonneur. da's meer iets voor een mtb. maar als het voor jou/mij werkt, zou ik me niet door de looks van een onderdeel laten tegenhouden. de werking en opzet zijn belangrijker.

groet! hoogframe
Ik blijf toch erg blij met m’n triple, zo blij dat m’n nieuwe fiets er ook weer een krijgt hoor. En die heeft hem nodig ook...
Pff. Ik zit even met een zak gevuld met ijs op mijn hoofd vanwege deze schokkende foto van dat crankstel.
Dat is precies het soort spul dat niet mijn fiets komt, ongeacht functie. (evengoed dank voor de reactie)
Verder gebruik ik altijd standaard cassettes, ik zou niet anders weten.

Onlangs fietste ik een week door Frankrijk (met bagage), met een gebroken voorkabel, dus ik reed met 32 voor (met behulp van een stukje hout) en 11-32 achter. Dat ging verrassend genoeg nog best, over het algemeen. Maar toch waren er hellingen, o.a. de bult naar Sancerre, waar ik even het houtje weghaalt zodat de voorderailleur naar de 22 ging. Schakelen jaren-20 stijl dus.

Er is nog de peperdure White Industries VBC crank zag ik, maar om nu zulke kostbare wegen te bewandelen om maar op een dubbel uit te komen terwijl de triple meer biedt en veel goedkoper is...

Als de Shimano triple STI-shifters uit de handel gaan, kan ik ook altijd nog aan de "Lance Armstrong"-schakelwijze. (vóór schakelen met buiscommandeur, achter met STI)

NB: Een Trek 920 heeft ook een interessante opbouw; 2x10 met racestuur en hydraulische schijfremmen. Zoiets zou voor een randonneur "moderne stijl" ook wat kunnen zijn, hoewel over schijfremmen veel discussie is. Gek dat Shimano zoiets niet heeft.
Al gedacht aan shifters/ remcombi van Gevenalle https://www.gevenalle.com/shifters/?
Inge1 schreef:
di 05 jun, 2018 06:40
Al gedacht aan shifters/ remcombi van Gevenalle https://www.gevenalle.com/shifters/?
En weer zit Georg met een zak ijs tegen zijn hoofd :wink: . Wat een lelijke dingen zeg :lol:
wat prima kan is een ouder crankstel en een vierkante trapas, bijvoorbeeld:
Afbeelding
iets van type FC-M730 of andere oude Deore of zo
of zo'n ouder model Suntour crankstel, zoals hierboven genoemd (kijk eens bij m-gineering op de site).

en qua shifters: bar end shifters. bevallen mij goed. sti rengreepshifters schakelen sneller, maar op de lichte racefiets vond ik het vroeger een hoop gewicht zo ver vooraan.

groet! hoogframe
Thorn heeft cranks waar 4x104/64 bladen op passen, JIS vierkant en mooi zwart, te krijgen bij M-gineering en SJS Cycles. Verder zijn er de Sunrace STR91's om te schakelen...
Ik stel zo een groep samen met XT derailleurs en shifters, Thorn cranks in 185mm en 22-32-42 bladen met een 11-34 cassette.
wow! 62 euro voor een paar prima 185 mm cranks, da's goed nieuws!!
Ik heb er net besteld bij SJS omdat Marten te druk was (na 2 mails met een week tijd ertussen geen antwoordt) dus maar in Engeland besteld, zijn iets goedkoper daar, maar zitten weer meer verzendkosten op, gelukkig moest ik nog veeeeel meer hebben daar. (en bij 3 andere toko's nog)
Velo Orange vindt je niks? Die hebben dubbel 46-30 of triple 48-34-24. Vind het zelf wel mooi. Ik zat zelf vorig jaar in Bretagne nog te bedenken waarom ik eigenlijk nog een triple op m'n Vittorio heb zitten. Grote blad gebruik ik nooit meer. Ik heb er nu een klassieke Stronglight 50-40-30 op zitten. Met 30-32 kom ik (als getrainde fietstert) nog overal makkelijk boven.
Qua shifters gebruik ik nu 10-sp shimano 105. Die zijn toch nog wel te krijgen? Evt op marktplaats. En anders gewoon 11-sp...
Zijn de 10 en 11 speed road shifters te gebruiken met 9 speed cassettes dan? dacht van niet?
Shadow schreef:
di 05 jun, 2018 08:43
Zijn de 10 en 11 speed road shifters te gebruiken met 9 speed cassettes dan? dacht van niet?
Nee. Waar staat dat Georg 9-sp wil rijden?
Nergens - mijn fout :)
Gevenalle is nieuw voor mij; wel een aardig idee.

Vergeleken met bar-end schakelaars zou een MTB "rapid-fire" shifter misschien ook een idee zijn; dan schakel je al dichter bij de remgrepen dan aan het stuur-uiteinde.
(ik zie dat overigens zelden, daar zal dan wel een reden voor zijn)
De Stronglight Impact Triple biedt met veel verschillende bladkeuzes een klassieke triple, ook in alu kleur. En voor vierkante JIS trapassen.
Kies je voor een dubbel (mtb)crankstel dan kun je de lichte versnellingen creëren aan de achterkant door een los 40t blad toe te voegen aan je 9v cassette (en er een kleintje uit te halen, uiteraard). Te schakelen middels de montage tussen derailleurhanger en derailleur van de Wolftooth Roadlink. Eigen ervaring