Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe modellen banden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe modellen banden

mario schreef:haike,



Als ik van Schwalbe een nieuwe XR krijg, dan wil ik die alleen nog maar gebruiken, als ik een fiets vakantie ga maken. leg er morgen achter ook een nieuwe conti op.

Mario
Mario,

Gek genoeg is het bij de andere twee XR's niet, terwijl ik ze destijds alle drie tegelijkertijd heb gekocht. Het gebeurde bij no. 3 die als reserve mee op pad was. Die heeft dus een dikke 1800 onderin een tas rond gezworven. Ik kreeg omdat ik niet oplette een snake bite. Heb zonder na te kijken alles om gewisseld en ben verder gereden. Die band is er niet meer af gegaan tot hij scheurde. Of beter geschreven; tot ik de scheur ontdekte. Misschien heeft het ook iets te maken met het feit dat alle 3 vouwband versie zijn van de XR. Ik zie nu namelijk wel dat die verwisselde band die dus nu weer terug is gelegd op het achterwiel, daar waar hij opgevouwen is geweest, kleine, laat ik het maar "knikjes" noemen precies op de hieldraad.

Weet iemand of er noemenswaardige kwaliteits verschillen zijn tussen de vouwband en de draad uitvoering van dezelfde band?

Teun76 schreef:
Willem Jongman schreef:De zwaarst lopende band heeft daar bijna twee keer zoveel rolweerstand als de lichtste.
Rolweerstandsverliezen zijn P= Cr x F x V
Dus naast de kwaliteit van de band en de rijsnelheid, heeft ook nog de stapel spullen die je meesjouwt direkt invloed


Het scheelt al gauw 10 watt,
Wim

Dank je gecombineerd met de informatie van Leon betekent het dat dit toch wel zo'n 10% kan uitmaken.

@m-gineering. Bij mij is dat dan weer geen 20 km verschil:-).
mijn berekening kwamen dan ook eerder bij de 20% uit
Is dat soms een boek dat vele forumbezoekers nog in reader-versie uit kiel-zandeweer hebben gemeegenomen? :D
[inkopper][juichend achtergrondmuziekje][telselaccent]Precies, dat prachtige boek dat in nu in een geheel herziene en opgefriste versie verkrijgbaar is, ook bij een fietsenmaker of boekhandel bij jou in de buurt [/reclame]

In de test van de ENFB ging het om de range 19-37 watt. Het mooie is dat er nu meer een meer tour banden zijn die nauwelijks of niet boven die 20 watt uitkomen (de Big Apple is een voorbeeld). Een goede lekbestendigheid lijkt minder en minder betaald te moeten worden met een oncomfortabel stugge band met hoge rolweerstand. Die nieuwe blijkbaar niet meer lek te krijgen super Marathon zou volgens Aktiv Radfahren een weerstand hebben van 26 watt. Dat is toch heel mooi voor een band die niet (?) meer lek kan.
In de test had de Marathon Slick de laagste rolweerstand. De inderdaad vast wel wat kwetsbaarder nieuwe Kojak en de Marathon racer zullen daar zeker onder komen.
Voor een fietser die niet meer levert dan bijvoorbeeld 50 watt is een technologie winst van bijvoorbeeld 5 watt zeker interessant, temeer daar de komende jaren vast nog meer innovaties zullen brengen.
Overigens komt hier ook nog bij dat enkele van deze nieuwe banden duidelijk lichter zijn. Dat zul je vast merken bij het klimmen.
Het gevolg is natuurlijk wel dat luchtweerstand een steeds belangrijker rol gaat spelen....
Wim

m-gineering schreef:
Rolweerstandsverliezen zijn P= Cr x F x V
Dus naast de kwaliteit van de band en de rijsnelheid, heeft ook nog de stapel spullen die je meesjouwt direkt invloed
En wat staat er dan voor de minder begaafden onder ons wat betreft die natuurkunde? Ik doe het via mijn waarneming, en als ik die probeer te combineren met jullie verhaal (voor zover ik het kan volgen) is het: Meer profiel; hogere rolweerstand, Geen tot nauwelijks profiel; lage rolweerstand. Klopt dat?

Willem,

ik heb vanochtend goed nieuws gehad van Schwalbe. IK werd gebeld, en die meneer deelde mij mede dat ik een nieuwe band krijg. IK had deze opgestuurd, omdat er scheurtjes in de wangen zaten, hij vertelde mij dat deze altijd ontstaan, omdat met name de achterband niet hard genoeg wordt opgepomp.

verder vertelde hij mij, dat zij een nieuwe banden spanningsmeter op de markt uitbrengen die de preciese druk moet meten.

mario

Haike schreef:
m-gineering schreef:
Rolweerstandsverliezen zijn P= Cr x F x V
Dus naast de kwaliteit van de band en de rijsnelheid, heeft ook nog de stapel spullen die je meesjouwt direkt invloed
En wat staat er dan voor de minder begaafden onder ons wat betreft die natuurkunde? Ik doe het via mijn waarneming, en als ik die probeer te combineren met jullie verhaal (voor zover ik het kan volgen) is het: Meer profiel; hogere rolweerstand, Geen tot nauwelijks profiel; lage rolweerstand. Klopt dat?

meer en stugger buigend rubber= = meer warmte= meer verlies (daarom werkt een centerrib, een hoge bandenspanning, meer druk en dunne soepele flanken om de rolweerstand te verlagen)
meer kilo's= moet de band meer vervormen= meer moeite
harder fietsen= je hebt alle omwentelingen in minder tijd afgelegd, dus de inspanning is groter

m-gineering schreef: meer en stugger buigend rubber= = meer warmte= meer verlies (daarom werkt een centerrib, een hoge bandenspanning, meer druk en dunne soepele flanken om de rolweerstand te verlagen)
meer kilo's= moet de band meer vervormen= meer moeite
harder fietsen= je hebt alle omwentelingen in minder tijd afgelegd, dus de inspanning is groter
Dank je wel Marten, zo snap ik het wel.
Ik kan er overheen gelezen hebben. Maar de rolweerstand van een band is toch ook afhankelijk van de belasting in combi met de bandenspanning (hoe zwaarder fiets+berijder+bepakking hoe hoger de spanning om dezelfde rolweerstand te krijgen).
Wie zwaar is maar een band met een potentieel (door slimme constructie van koorden en rubbers en/of klein contactoppervlak met wegdek) lage rolweerstand niet hard genoeg oppompt vermindert het effect.