Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 46 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Hoe kan die fiets zo goedkoop?
Waarschijnlijk zijn Duitse fietsen goedkoper omdat de markt en de concurrentie groter is. Bovendien is dit een internetwinkel en daardoor nog goedkoper. Overigens heeft Radon een servicepunt in Nijmegen, bij mij was het zo dat door levering via dit servicepunt de leveringskosten vervielen.
Even een update over mijn zoektocht naar een reisfiets voor de lange mens. Net contact gehad met de importeur van Surly en er zijn geen 64 cm LHT frames meer op voorraad en ze worden ook niet meer gemaakt. :(
Wel heb ik op een 62 cm testframe gezeten en dat zou kunnen, zelfs met de normale stuurpen. Maar die kleur spreekt me minder aan.

Hij had nog wel 64 cm Crosscheck frames. Is dat nog een optie? De geometrie is iets anders en ze kunnen minder goed tegen rijden met (veel) bagage zei hij. wel een fijne fiets voor woon-werk...
ik heb een nieuwe fiets gekocht, morgen ophalen. Een Sensa Travel Speed.

Ik dacht ik deel deze met jullie:

Afbeelding

•Lichtgewicht aluminium voorvork
•Complete Shimano XT afmontage
•Naafdynamo Shimano XT
•Supra Speed Line componenten
•ca. 12.5 kg
Dennis SS schreef:
vr 12 jan, 2018 11:57
ik heb een nieuwe fiets gekocht, morgen ophalen. Een Sensa Travel Speed.
Veel plezier ermee! Al bekend waar de eerste vakantie met deze fiets naartoe gaat?
Jurr schreef:
vr 12 jan, 2018 13:51
Dennis SS schreef:
vr 12 jan, 2018 11:57
ik heb een nieuwe fiets gekocht, morgen ophalen. Een Sensa Travel Speed.
Veel plezier ermee! Al bekend waar de eerste vakantie met deze fiets naartoe gaat?
Ik heb sinds vorig jaar een caravan, en ik neem de fiets mee naar Frankrijk dit jaar. Lekker daar met hele gezin fietsen :)

Maar wil ook lekker in de omgeving fietsen, en gebruik hem voor woonwerk.
Hallo,

Het zal er eindelijk van komen, ga een stevige vakantiefiets kopen.
Ik ben redelijk sportief en stevig gebouwd +-110kg.
Volgende merken zijn in mijn regio verkrijgbaar: Koga, Santos, Tout Terrain en Schauff.
Uiteindelijk kom ik bij 5 modellen uit.

Tout terrain: silk road
Santos: 2.9 of 3.0
Schauff: mft Trophy of Sumo xt
De Schauff Sumo ziet er een stevige fiets uit en waarschijnlijk bedoeld voor zulke mensen als ik, 110kg + 30kg (kindje + bagage).
Voorlopig gebruik toertochtjes van enkele uren, echter koop ik voor 15jaar gebruik en weet niet wat nog komt (reizen?).
Of is deze te zwaar voor normaal gebruik.
Wat bevelen jullie aan of hebben jullie ervaring mee?
netje schreef:
di 29 mei, 2018 15:08
Of is deze te zwaar voor normaal gebruik.
Als een fiets "te" zwaar is (uiteraard binnen zekere normen, een Kronan is wel erg heavy) moet je harder trainen... ;)
netje schreef:
di 29 mei, 2018 15:08
Wat bevelen jullie aan?
We hebben weinig info. Kun je de checklist invullen?
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies

In je lijstje staan nu zowel fietsen met deraielleur als met versnellingsnaaf.
Als je de fiets thuis in de winter wilt gebruiken en het budget is geen punt dan is een naaf meestal prettiger in onderhoud.
Als je nog niet weet of je er ooit mee op vakantie gaat is een high-end vakantiefiets misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar nogmaals, als het budget geen punt is...
Leon schreef:
di 29 mei, 2018 16:01
als het budget geen punt is...
Zo te zien niet, gezien (een deel van) de voorkeurslijst (Santos 3.0 e.d.) ;).
Alle zijn verkrijgbaar als derailleur-of naaf fiets.
Budget is niet onbeperkt(+-2500), zitten allemaal dicht bij elkaar.

Voorbeeld: gewicht opgave Schauff sumo: 18.5kg, laadcapaciteit 200kg.
Andere fietsen uit lijst zitten op +-15.5-16kg laadcapaciteit 160kg.

Andere trekkingfietsen hebben meestal slechts een laadcapaciteit van +-120kg, wat in mijn geval onvoldoende is.

Wie heeft reeds met een totale bepacking (fietser + bagage, in mijn geval ook kindje) van 140kg gefietst, was je fiets stijf genoeg?

Heb test gereden met een Santos 2.8 en 3.0; het verschil in stijfheid en stabiliteit is toch van een ander niveau (veel beter) dan bv een stadsfiets van 1000euro.

Heb geen geld voor weg te gooien, maar zie het als een investering voor 15 tot 20 jaar en zal dan ook gans die periode (met een beetje geluk) een top fiets hebben gehad.
Die 18,5 kilo van de Schauff Sumo vind ik wel meevallen gezien de complete uitrusting (grote remschijven, voor- en achterdrager, zwaar zadel en naafdynamo).

http://www.schauff.de/schauff/index.php ... &jahr=2018

Een beetje soortgelijk uitgeruste trekkingfiets komt al gauw op 17 kilo. Met 200 kilo laadcapaciteit heb je zeker marge om spullen mee te nemen naast jezelf+kind.
Ik heb de Schauff zelf overwogen, ik ben 1,98 en nog wat zwaarder als jou, uiteindelijk mtb 26” gaan rijden als dagelijkse fiets. 28” derailleur wielen icm met mijn gewicht doen het meestal niet lang (36 spaaks dan). Ik vind het fijn rijden en ga een 2e 26” fiets erbij bouwen die een 48 spaaks achterwiel krijgt en 200kg+ totaal mag wegen.
Hoe rijd een 26inch met dikkebanden, zit daar nog loop in?
Veronderstel op zich veel wendbaarder (zoals mtb 26 vs 29 inch, wat velen ook mogen beweren).
Heb de Santos travelmaster 2.8 (2.6 niet) getest, was van geometrie goed voor mij, + de travelmaster 2.6 heb je met son naafdynamo en andere achterdrager met kinderzitje (tubus niet geschikt voor kinderzitjes) voor het zelfde geld van de andere opgegeven fietsen.
Ik rij Marathon Mondials in de vouwversie, bevalt goed, maken wel iets lawaai boven de 28km/u maar oersterk, ik ga hierna de Marathon Almotions eens proberen...Maar de Mondials slijten niet zo snel...
Het rijd goed maar bij mijn fiets (Giant Sierra) is de vork nogal recht dus weinig naloop en lekker wendbaar, nadeel is wel dat je sneller slingert en van je koers af gaat, nu zit ik heel rustig en ga mooi rechtdoor, maar collega met een mtb slingert van links naar rechts. Ik neem aan dat de Schauff in 26" een rustiger stuurgedrag heeft als een mtb. Zelfde geld voor een TM 2.6 lijkt me.