Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "inrijden" Brooks zadel - Forum Wereldfietser

"inrijden" Brooks zadel

Hallo,

Ik heb de stap gezet om voor m'n mountainbike (die ik ook voor fietsvakantietripjes gebruik) een Brooks B17 Titanium te kopen.
Nu vraag ik me af hoe ik het beste kan handelen mbt het inrijden.
Ik lees namelijk veel verschillende verhalen!
Aan beide kanten invetten voor het eerste gebruik, alleen aan de onderkant invetten voor het eerste gebruik, helemaal niet invetten voor het eerste gebruik....
Wat is nu de beste manier om dit zadel in gebruik te nemen?

Voor normaal onderhoud lijkt het me duidelijk, afhankelijk van gebruik af en toe een likje Proofide aan de onderkant en op de bovenkant alleen als het echt nodig is.

Iemand die nog meer tips heeft?

Kan je alleen maar vertellen hoe ik het doe, zeg niet dat het de beste methode is.

Nieuw lerenzadel vet ik altijd in het begin aan beide kanten in. Stuk oud laken erover om je broek tegen een bruin achterste te beschermen. Als het laken niet meer afgeeft kun je zonder gaan rijden. Daarna alleen nog aan de onderkant. Ga niet met schoensmeer aan de gang want dat soort van vet maakt het leer ook soepel en dan zakt je zadel (snel) in maar koop echt vet voor een leren zadel. Verder moet je sowieso niet teveel vetten ook niet met het juiste vet.

Ik ben van plan ook enkel en alleen Brooks Proofide te gebruiken voor het onderhoud, niet normale schoensmaar oid.
Verder zo min mogelijk maar zeker niet te weinig invetten van de onderzijde van het zadel.
Voor het invetten van een leren zadel gebruik ik een gewone, ordinaire pot leervet, ook wel bekend als zadelvet. Niks dure proofide! En gewoon lekker aan de bovenkant, want die staat tenslotte bloot aan weer en wind. Wat goed genoeg is voor een kostbaar ruiterzadel, is toch zeker ook goed genoeg voor het zadel van een stalen ros? De bedoeling is wel degelijk dat het leer gevoed wordt, anders komen er namelijk uitdrogingsscheurtjes in. Eén keer per jaar volstaat bij mij voor een zadel dat ik dagelijks gebruik (en waarvan het leer al meer dan 30 jaar meegaat). Het nieuwe B67 zadel van mijn vakantiefietsje krijgt dezelfde behandeling, maar dan wat vaker, en ook aan de onderkant, omdat het leer nog niet verzadigd is.

En ja, natuurlijk even oppassen direct na het invetten met je mooie nieuwe witte broek. Een katoenen boodschappentasje er ombinden doet wonderen.

Smeer ze,

Astrid

Hi,

Zelf heb ik alweer eventjes een Qoncuest op mijn fiets, gebruik deze altijd. Zelf smeer ik er wel proofide op, is op een wax basis en geen vet, en smeer dit een keer of drie perjaar op de bovenkant, eenmaal aan de onderzijde gesmeerd en dat was voldoende. Ook gebruik ik een dryseat zadeldekje om extreem vochtig worden van het leer te voorkomen (werken aanzienlijk beter dan die van brooks zelf, welke weldegelijk veel water doorlaten... :( ).

En inrijden?. gewoon fietsen, duurt eventjes maar dan zit ie daarna wel erg lekker.

Bas
Avanher schreef: Wat goed genoeg is voor een kostbaar ruiterzadel, is toch zeker ook goed genoeg voor het zadel van een stalen ros?
Nee helemaal niet, een ruiterzadel wordt over de volle lengte gesteund door de rug van een paard/pony. Een fietszadel wordt aleen maar aan de voor en achterkant gesteund door twee stangen, ook wel de zadelbrug genoemd. Bij een fietszadel is er aan de onderkant alleen maar LUCHT LUCHT en LUCHT dus is er niets wat je mooie leren fietszadel ondersteund en wat als tegenkracht kan werken. Terwijl er wel van bovenaf op ingewerkt wordt door het gewicht van de fietser.
Ga niet lopen knoeien met andere soorten vet want het is vragen om een snel inzakkend zadel.

Dag Haike,

Dat snel inzakken is dan wel erg relatief, want zoals gezegd, ondanks mijn "mishandeling" rijd ik op Brookszadels die al meer dan 30 jaar meegaan... niet doorgezakt, wel de veren moeten vervangen want gebroken . Overigens zal er in een ruiterzadel ook dragend vermogen in het leer moeten zitten, anders kun je net zo goed op een "kaal" paard gaan zitten. Een Brooks zadel wordt over de volle lengte ondersteund door het zadelframe...

Avanher schreef:Dag Haike,

Dat snel inzakken is dan wel erg relatief, want zoals gezegd, ondanks mijn "mishandeling" rijd ik op Brookszadels die al meer dan 30 jaar meegaan... niet doorgezakt, wel de veren moeten vervangen want gebroken . Overigens zal er in een ruiterzadel ook dragend vermogen in het leer moeten zitten, anders kun je net zo goed op een "kaal" paard gaan zitten. Een Brooks zadel wordt over de volle lengte ondersteund door het zadelframe...
Ik wil helemaal niet beweren dat jij de boel mishandeld :lol: maar je hebt tig soorten vet en die zijn echt niet allemaal geschikt voor een fietszadel. Kennelijk heeft dat vet wat jij voor je ruiterzadel gebruikt min of meer dezelfde eigenschappen als ledervet wat bedoelt is voor een fietszadel, want je schrijft dat je Brooks niet doorzakt. Das mooi meegenomen, maar er zijn vetten die wel voor leer gebruikt worden maar totaal niet geschikt zijn voor het leer van een fietszadel. Zoals het vet voor een leren schort van de Bierbrouwer. Verder zou ik je vragen om eens op je ruiterzadel te gaan zitten terwijl het aan de onderkant door niks wordt gesteund en kijken wat er dan gebeurd. En schroef je fietszadel eens van de zadel pen af, draai het om, en kijk waar het zadel met het metaal verbonden is. Als het zo is, als jij stelt kan je zadel namelijk niet inzakken.

OK, vandaag dus bij Bike4Travel een Brooks onderhouds kitje en regenhoesje op wezen halen.
Voorafgaande aan het inrijden ga ik het zadel zowel aan de bovenkant als aan de onderkant voorzien van een dun laagje Proofide.
Aan de bovenkant voor het voeden van het leer en aan de onderkant eenmalig om te beschermen tegen vocht omdat ik op een mtb rij zonder spatborden oid.
Eigenlijk gewoon hetzefde als wat in de gebruiksaanwijzing staat dus....:)

Dank voor jullie reacties, verder tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Haike, ik heb helemaal geen ruiterzadel!!! Geef mij maar een stalen ros, die hoef je niet te voederen of te aaien. Maar zoals een paard een zadel op zijn plaats houdt, houden zadelpen en -frame het fietszadel op zijn plaats. Overigens zijn de Brooks fietszadels gebaseerd op wat vader Brooks bouwde als ruiterzadels, en gezien de complete afwezigheid van vernieuwingsdrift bij de firma Brooks (ik heb de nieuwe B67 uit 2006 en de B66 uit 1973 eens naast elkaar gelegd: volslagen identiek op die ene framebeugel na), zal het nog altijd wel heel dicht bij dat prototype aanleunen!

Kijk ook eens op www.brooksengland.com!

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Hi Martijn,

zelf heb ik ook een aantal originele brooks zadeldeksjes gehad maar deze bleken matig waterdicht. Heb zelf nu alweer een tijdje deze:
Afbeelding
En moet eerlijk bekennen dat deze zeer goed werken.

Veel plezier met je zadel

Bas

Wat het zadeldekje betreft, ik ge het meemaken!
Zie nu net pas dat de Dryseat ook op een Flyer past die dezelfde vorm heeft als de B17 die ik heb gekocht.
Ga het nog even aankijken en beslis wel als het een probleem begint te worden.
Heb toch een hekel aan in de regen fietsen:)

Hoi!

Zadeldekjes?? Pfff. Neem een plastik zak, net zo goed en veel goedkoper :-)
Ziet alles er gelijk ook stukken minder aantrekkelijk uit voor de zadeldieven...
Oh, en plastikzakken passen op alle zadeltypes van Brooks en je kan er nog boodschappen in vervoeren ook, geniaal gewoon :-)

Fiets de wereld (met Brooks en regenplastikzak),
Whisky

Een vraagje aan de brookszadel rijders,

Rijden jullie met een zeembroek op het zadel? of haalt dit juist het effect van het vormen naar je eigen zit/ billen weg?

Groeten

Vandaag ook maar eens kijken naar een Brooks (dus binnenkort inrijden).

Genoeg pogingen gedaan aan m'n standaard zadel te wennen maar dat schiet niet echt op. M'n kont is nu standaard de beperkende factor (als ik in m'n 1tje rijd) en da's een beetje zonde :(

K&J schreef:Een vraagje aan de brookszadel rijders,

Rijden jullie met een zeembroek op het zadel? of haalt dit juist het effect van het vormen naar je eigen zit/ billen weg?
Een 'zeem' houdt de huid droog en is zo gevormd dat je niet op naden zit.
Maar het is niet zo'n dikke vormeloze luier :D dat je zitbotten geen afdruk in het zadel gaan maken.

K&J schreef:Rijden jullie met een zeembroek op het zadel? of haalt dit juist het effect van het vormen naar je eigen zit/ billen weg?
Ik rijdt meestal met een zeembroek, maar met een "gewone" broek op een brookszadel rijden is inderdaad ook geen straf. Ik heb ook een fiets met een "plastic" zadel en dat wordt toch veel sneller benauwd :shock:
Leon

Bedankt voor de reacties!

Ik heb zelf een Brooks Flyer zadel ingereden en dat fietst lekker....behalve dat de zijkanten iets naar buiten zijn gaan staan. Na een flink stuk rijden irriteert dat behoorlijk aan de binnenkant van mijn dijbenen. Hebben er meer wereldfietsers last van? Helpt het dan om je zadel op te spannen? Of moet je meer kunstgrepen uithalen om de zijkanten naar elkaar toe te trekken?