Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Midden Frankrijkroute (Bordeaux- Genève) - Forum Wereldfietser

Midden Frankrijkroute (Bordeaux- Genève)

Plan is om van de zomer deze route te gaan fietsen. Wie heeft praktische tips o.a. over het vervoer met trein en/en of bus om op de plaats van bestemming te komen vanuit Nederland. En ik vroeg mij af of het nog een wezenlijk verschil is of ik in Bordeaux of Genève begin met de fietstocht.
Naar Bordeaux kun je gemakkelijk met de trein. Met de Beneluxtrein naar Antwerpen. Van Antwerpen met de Intercity naar Rijsel en vandaar met de TGV naar Parijs. In Parijs 7 km fietsen van het Gare du Nord naar het Gare de Montparnasse. Vandaar gaan dagelijks 21 TGV's met fietsplaatsen in 2 uur naar Bordeaux. Je moet voor de fiets in de TGV's reserveren.
Terug kun je van Geneve naar Bazel. Van Bazel met een IC naar Dusseldorf en van Dusseldorf kun je met een regionale trein naar Venlo of naar Arnhem. Ook in de IC moet je voor je fiets reserveren.
Voor een reisroute, tickets en alle reserveringen: www.treinreiswinkel.nl
Wij hebben de route in 2015 gefietst, weliswaar met een klein uitstapje in de vorm van een week wandelen, maar de basis was de fietsroute.

Hiervan hebben we een reisverslag gemaakt welke te lezen is op onze website https://www.wikno.nl/2015/index.php

Misschien heb je daar nog iets aan.
Hou wel rekening met de stakingen bij de Franse spoorwegen...kan je schema aardig verpesten.
In West-Europa is de windrichting vaker west dan oost. Dus dat zou een argument kunnen zijn om vanuit Bordeaux te rijden.
Bedankt voor jullie tips en reisverslag. Ik ga er mee aan de slag!
Nog een praktische vraag over het vervoer van de fiets met de trein, waar ik nog geen ervaring mee heb (wel met vliegtuig en fiets). In het reisschema is de overstaptijd Sims maar 5 minuten, erg kort dus om over te stappen en dan ook nog met je fiets. Wat mij niet duidelijk is of je je fiets eenmalig incheckt, net als met het vliegtuig, of haal je bij elke overstap je fiets zelf uit de trein om vervolgens weer in te checken...(dat is nog best wel een dingetje met 4 keer overstappen vanuit Genève naar Rotterdam).

Overigens laat ik heen de fiets brengen door Soetens en ga ik zelf met de trein. Maar vanuit Genève kan dit niet, dus ga ik vooralsnog met de trein.
Bij de trein moet je zelf je fiets in- en uitladen. In Zwitserland en Duitsland moet je voor IC-treinen reserveren voor je fiets. Je fietsplek is dan wel gegarendeerd. Je krijgt een zitplaats in de buurt van je fiets. Let op waar de plaats voor fietsen zich bevindt. Het nummer van het rijtuig staat op je reservering. Deze nummers van de rijtuigen zie je op de samenstelling van de trein op het perron.Je kunt zien waar op het perron "jouw rijtuig" komt. Op dit bord staat bij de fietsenruimte doorgaans een pictogrammetje met een fiets. Let op: er kunnen meerdere fietsenplekken in de trein zijn. Let dus altijd op het juiste nummer van het rijtuig.

Vijf minuten om over te stappen kan voldoende zijn, als de aansluitende trein aan de overzijde van het perron komt. Moet je met de liften naar beneden en weer naar boven naar een ander perron, dan kan dit krap zijn. Sommige Duitse station zoals Dusseldorf hebben krappe liften. Je hebt kans dat daar een rij staat.
Treinen in Zwitserland rijden doorgaans op tijd, maar in Duitsland komen regelmatig vertragingen voor. De aansluitende treinen wachten niet altijd.
Kies voor een schema met ruime overstaptijden. Overleg met de Treinreiswinkel voor een goed reisschema.
Dankje Bert voor je snelle reactie. Ik ga ermee aan de slag!
Ik lees hier wel vaker over de fietsliften in stations. Zelf neem ik bijna altijd de roltrap, de eerste keer leek dat erg uitdagend maar nu vind ik het heel gewoon. Onderaan is er even een raar momentje, gewoon remmen toe houden. En bovenaan eerst voorste rem los, dan pas achterste. Naar beneden gaat het nog makkelijker.
Wou het maar even zeggen, als je het gevaarlijk vindt, doe je het natuurlijk niet.
Reactie op fiets op de roltrap.
Laatst zag ik dat het in NL op veel stations verboden (sticker op de voorkant van de roltrap) is om de fiets op de roltrap te zetten. Ik deed dat ook altijd. Nu probeer ik de lift te nemen. Lukt niet altijd ;-)
Met beladen fiets vind ik de roltrap ook veel te gevaarlijk. Doe mij maard e lift.
bert sitters schreef:
zo 13 mei, 2018 10:26
In Parijs 7 km fietsen van het Gare du Nord naar het Gare de Montparnasse.
Hoe lang doe je over deze fietstocht door Parijs?