Heinzmann is de fabrikant voor Europa van Bionx motoren, leerde ik (maar Bionx zou opgehouden hebben te bestaan). Toevallig heb ik een pedelec met zo'n naafmotor, in het achterwiel. Oerdegelijk, geluidloos, met energierecuperatie.
Alleen: waar vind je die motoren? Wie zal dit inbouwen en zeker als je komt aandraven met 'ik wil een fiets met middenmotor en voorwielmotor erbij'. Dan moet je nog zorgen dat ze, wat snelheid betreft, exact synchroon lopen. Een leuk idee, dat wel, maar 'if you ask for the price, you can't afford it'.
Het lijkt me dat dit niet is wat de topicstarter zoekt.
Een ander spoor: ik maakte enkele maanden geleden een testrit met een fiets (Merida) met een Shimano Steps 6000 motor en Nexus8/Di2. Di2 betekent dat de naaf automatisch kan schakelen. Dat maakt fietsen weer wat eenvoudiger, want niet iedereen heeft evenveel inzicht in hoe en wanneer geschakeld moet worden. Alleen: het systeem verslikte zich enkele keren in het schakelen tijdens het klimmen en ging meteen naar een veel te hoge versnelling. Beter, maar niet ideaal.
Nog een bedenking: de fiets waar je veel mee rijdt, is de fiets waar je graag mee rijdt. Dat hoeft dus niet de beste of duurste te zijn, maar eentje dat je past als een handschoen.
Tip: kijk eens bij Riese und Müller. Ze maken ook degelijke fietsen: stevig frame, goed uitgedacht en redelijk wat varianten qua versnellingen en verdere opbouw.