Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sealing bij naden 12 jaar oude tent verteerd. Nog te fixen? - Forum Wereldfietser

Sealing bij naden 12 jaar oude tent verteerd. Nog te fixen?

Hoi allemaal,

Mijn fijne The North Face Tadpole 23 tentje van polyester/nylon van 12 jaar oud is gaan lekken. De oorzaak lijkt zo goed als zeker doordat de sealing over de naden, wat een doorzichtige kunstof laag is, helemaal verteerd en verkruimeld is.
IMG_20180510_190612988.jpg
De rest van het tentdoek lijkt nog goed genoeg.
De sealing zit aan de binnenkant. Ik heb met een algemene tent-waterdicht spuitbus geprobeerd vanaf de buitenkant de naden waterdicht te krijgen, zonder afdoende resutlaat.

Wat denken jullie, is dit nog te repareren?
- de oude sealing proberen te verwijderen (zonder het doek te beschadigen), kans van slagen?
- zelf sealing aanbrengen, al of niet over de oude heen?
- naar een tentreparateur brengen die dit kan doen?

Of kan ik deze tent beter afschrijven?

Groeten, Bastiaan
De kans dat je toch wat beschadigd bij het verwijderen van de oude tape is er natuurlijk, als het er allemaal al netjes af te halen is. Als je hem naar een tentmaker (Tatteljee of Denig bijvoorbeeld) brengt kun je natuurlijk eerst vragen of het allemaal nog wel zin heeft financieel gezien.
Zelf met seamsealer de naden gaan dichten kan altijd nog, maar of dat zo'n mooi en het gewenste resultaat geeft is afwachten, reken op een paar tubes en wat tijd die je er zelf in moet steken. Een nieuwe 23 is niet meer te koop en een nieuwe 2 kost je zo'n €250 ,- Al lijkt TNF die zelf niet meer in het assortiment te hebben zitten.
Een paar jaar geleden stond ik voor een soortgelijke keuze. Mijn 15 jaar oude Vaude tent was op de getapete naden na nog in prima staat. Het tentdoek was nog waterdicht, de alu stokken nog heel en niet verbogen, haringen, alles compleet en goed werkend.
De naden waren helaas hier en daar lek geraakt en de tape op de naden waren stukje bij beetje aan het vergaan.

Vol goede moed heb ik de oude tape verwijderd, alles goed schoon en vetvrij maakt, met schilderstape de boel afgeplakt naast de naden en de naden met seamsealer ingekwast.
Een hele klus, erg tijdrovend, maar ik vond dat mijn tent een langer leven verdiende dan het tot nu toe had gehad.

Alles bleek echter ijdele hoop. Waarschijnlijk ben ik niet zo'n goede sealer. Het is in ieder geval niks geworden.
Erg jammer, want ik was best gehecht aan de tent. Maar inmiddels zijn we overgestapt op een andere tent, met andere mogelijkheden. Wederom een goede keuze.
Dank voor de reacties.

Helaas is mijn eerdere reparatiepogingen (met andere tenten) een beetje in lijn met jouw ervaring. Je probeert van alles maar als het er op aan komt blijkt ie toch weer te lekken bij slecht weer. Iets waar je totaal niet op zit te wachten.

Daarentegen zonde om een tent waar verder alles nog goed van is (inderdaad inclusief alu stokken) weg te moeten gooien.

Ik heb ook geen zin en tijd in een hoop moeite voor niks. Al met al neig ik er nu naar om gewoon een goede nieuwe tweepersoons tent te kopen, en de oude weg te gooien. Ik heb ook geen zin in een 'tijdelijke' of 'goedkope' tent voor nu erbij en met een hele tentenverzameling te zitten.
Zelf repareren is lastig en altijd tijdrovend. Mocht je een nieuwe tent aanschaffen dan zou je natuurlijk altijd kunnen kijken of er oude tentonderdelen als reserve mee kunnen naar een nieuw model (tentstokken/grondzeil) Een mailtje naar de fabrikant wil soms helpen.
Ik heb zelf een tijdlang de stokken van twee macpac tenten door elkaar kunnen gebruiken, door een stomme fout was één tent onbruikbaar geworden maar de stokken en haringen paste perfect bij de andere ondanks dat het een ander model was (wel ongeveer dezelfde maat)
Ik denk dat de onderdelen (op touwtjes/haringen na) niet echt meer bruikbaar zijn voor andere tenten. Als ik een nieuwe tent koop gelijk een nieuw/lichter model, daar zijn de stokken hoogstwaarschijnlijk niet van uitwisselbaar.

Omdat ik een enorme hekel heb aan spullen weggooien (en in haast nodeloos nieuwe spullen kopen, cq wegwerpmaatschappij), ga ik het zo oplossen: ik leen een tent voor komende vakantie, en neem een middagje de tijd om oude te repareren door aan de buitenkant seamsealing erop te smeren (hoef ik de oude zooi aan de binnenkant er niet af te pulken), en neem rustig de tijd om te kijken of het helpt.
Ik wens je veel geduld en veel geluk! Hopen dat het lukt...
Laat t.z.t. nog even weten of het gelukt is s.v.p. Ben benieuwd!
Veel succes met je reparatie.
Nog even op de tentstokken verder inhakend. Als je ongeveer hetzelfde model/formaat tent aanschaft (niet heel vreemd als een bepaald model je bevalt) en je hetzelfde merk koopt zal er buiten de technische vooruitgang (iets beter materiaal) waarschijnlijk toch weinig verschil in zitten. Het komt uiteindelijk aan op afmeting. De meeste tentproducenten die in het betere segment zitten kopen de stokken bij een van de grote namen, Easton, Dac en Yunan. En hoewel er vooruitgang is (vaak in materiaal keuze) is er niet heel veel veranderd aan vorm.
Mijn punt: geef het een kijkje voordat je de hele optie meteen afschrijft. Let wel dat je oude stokken sowieso reserve materiaal worden (noodoplossing)
Ik heb vorig jaar een nog iets oudere tent van een van de kinderen helemaal opnieuw gesealed op de naden. Dat ging eigenlijk prima en werkte goed. Het plan was die tent te laten gebruiken voor festivals. Helaas bleek het vocht nu van onderen te komen: het grondzeil was poreus geworden. Dus heb ik net maar bij Decathlon voor 89 euro een tentje besteld voor het 'ruigere' werk. Ik ben benieuwd, al geef ik zoonlief voor Schotland wel wat anders mee.
Ik heb volgende week een congres in Duitsland en om op mijn reisbudget te besparen en om te ontsnappen aan de hotelcultuur van zulke congressen ga ik kamperen met dit tentje. Ik ben erg benieuwd wat je voor zo weinig geld krijgt.
rockhopper schreef:
zo 13 mei, 2018 11:39
Veel succes met je reparatie.
Nog even op de tentstokken verder inhakend. Als je ongeveer hetzelfde model/formaat tent aanschaft (niet heel vreemd als een bepaald model je bevalt) en je hetzelfde merk koopt zal er buiten de technische vooruitgang (iets beter materiaal) waarschijnlijk toch weinig verschil in zitten. Het komt uiteindelijk aan op afmeting.
Mja, het type tent is tegenwoordig niet meer 'in' en er zijn betere constructies die de tent lichter maken (tunnel). Als ik iets nieuws koop wil ik wel gelijk iets goeds en bij de tijds hebben. De huidige tent weegt iets van 2,5kg, en het is toch de moeite om te kijken of de nieuwe onder de 2kg kan blijven. Ik heb nu bovendien ook meer geld te besteden dan 12 jaar geleden ;)
De meeste tentproducenten die in het betere segment zitten kopen de stokken bij een van de grote namen, Easton, Dac en Yunan. En hoewel er vooruitgang is (vaak in materiaal keuze) is er niet heel veel veranderd aan vorm.
Mijn punt: geef het een kijkje voordat je de hele optie meteen afschrijft. Let wel dat je oude stokken sowieso reserve materiaal worden (noodoplossing)
Een tunneltent heeft minder stokken dan die tadpole. Ik heb nu bv voor 1 persoon een Terra Nova Laser Competetion, die werkt met maar 1 stok, ipv de 3 stokken van de TNF Tadpole. Nadeel is dat de Terra Nova goed met haringen vastgezet moet worden voor de stabiliteit, die Tadpole heeft amper haringen nodig. Voordeel is dat de Terra Nova maar 1kg weegt voor een ruime 1-persoons.
Je kan de oude stokken mss sowieso wel inkorten / op maat maken met ijzerzaag en nieuw stuk elastiek, en dan bruikbaar maken als reserve. Moet zeggen dat ik zelf denk ik nooit dit soort noodstokken mee ga nemen op reis. In geval van nood liever proberen de stok te repareren, of zoeken we wel andere onvernachting.
Wim schreef:
zo 13 mei, 2018 11:54
Ik heb vorig jaar een nog iets oudere tent van een van de kinderen helemaal opnieuw gesealed op de naden. Dat ging eigenlijk prima en werkte goed. Het plan was die tent te laten gebruiken voor festivals. Helaas bleek het vocht nu van onderen te komen: het grondzeil was poreus geworden. Dus heb ik net maar bij Decathlon voor 89 euro een tentje besteld voor het 'ruigere' werk.
Zelfde ervaring. Ik had ook een oude festivaltent, een koepeltentje van 15 jaar oud. Tijdens een festival in Duitsland kregen we heel slecht weer en bleek dat kreng zo lek als een gieter, op gegeven moment regende het in de tent harder dan erbuiten. Je wil geen duur spul op festvials maar dit is natuurlijk waardeloos. We kopen wel een nieuw goedkoop tentje voor festivals de volgende keer.
Alleen een lek grondzeil kan je trouwens opnieuw inpregneren, ook wel met succes gedaan met die TNF Tadpole.
Ik heb volgende week een congres in Duitsland en om op mijn reisbudget te besparen en om te ontsnappen aan de hotelcultuur van zulke congressen ga ik kamperen met dit tentje. Ik ben erg benieuwd wat je voor zo weinig geld krijgt.
Leuk om te doen idd. Ga je ook naar het congres fietsen?
Het congres is in Bonn en ernaartoe ga ik met de trein, met de fiets mee. De camping is langs de Rijn, op 13 km fietsen (net lekker om wakker te worden). In het verleden ben ik ook wel naar zulke dingen toe gefietst, maar daar heb ik nu geen tijd voor.
De festival tent die ik besteld heb is een Decathlon Quickhiker 2 voor 89 euro. Het is een koepeltent en dat leek me handig op zo'n festivalterrein (geen lange scheerlijnen).
IMG_20180515_192047800.jpg
Siliconensealing zit erop. Hardt nu uit. Hopelijk gaat het afdoende werken.
Ik hoop voor je dat het succes heeft, en dat de rest niet ook problemen gaat geven. Mijn Decathlon tentje werd vanavond bezorgd en uit nieuwsgierigheid met het experiment heb ik hem natuurlijk gelijk opgezet (het was nog heerlijk warm). De tent viel me niet tegen. Het is geen Hilleberg of Helsport, en het opzetten was een beetje gepiel met veel stuggere banen voor de stangen, die zelf ook niet van de allermooiste kwaliteit zijn, maar het kan er allemaal mee door. Ik heb veel slechtere tenten gezien. Ik zou er niet mee naar Schotland of IJsland gaan, maar wel naar het zuiden. De maten zijn wel wat krap, en je moet niet bovengemiddeld lang zijn. Volgende week neem ik hem dus zelf mee naar Bonn, met hopelijk dus ook wat regen. Daarna is hij voor de festivals van zoonlief (die voor zijn examen een Helsport krijgt voor het echte werk in Schotland etc). Tussen deze twee uitersten zit ook nog best redelijk materiaal, natuurlijk.
Heb zelf een TNF Spectrum 23 liggen die uit ongeveer dezelfde periode komt. Inderdaad hetzelfde verhaal.

Ben benieuwd of het sealen lukt. Kan altijd nog een keer met een schuursponsje proberen het ergste van de tape er af te halen, maar 'tentroos' is ook niet alles.
Ik had een Tadpole uit 2005. De hele coating ging daarvan loslaten. The North Face gaf destijds nog levenslange garantie, en ik had het bonnetje nog. Ik ben er dus mee terug naar de winkel gegaan.

Ik kon kiezen tussen of mijn oorspronkelijke aankoopbedrag geheel terugkrijgen, of een nieuwe tent, de Talus 3. Ik heb toen op basis van foute informatie op hun site helaas voor de Talus 2 gekozen.
(Anders dan de info aangaf is de Talus 2 slechts 50 gram lichter dan de Talus 3, en daarvoor is hij wat kleiner en heeft slechts één deur, in plaats van twee.)

The North Face had in die tijd overigens wel meer coating problemen: ook bij mijn regenjas gekocht in 2005 laat de coating los.
Petrus schreef:
wo 16 mei, 2018 14:57
Ik had een Tadpole uit 2005. De hele coating ging daarvan loslaten. The North Face gaf destijds nog levenslange garantie, en ik had het bonnetje nog. Ik ben er dus mee terug naar de winkel gegaan.
Ik kan me vaag herinneren dat hier twee versies van waren: een met siliconencoating en een zonder. Of was het een van nylon en een van polyester? Ik weet het niet goed meer, maar ik had de goedkopere variant.
bast1aan schreef:
wo 16 mei, 2018 18:44
Ik kan me vaag herinneren dat hier twee versies van waren: een met siliconencoating en een zonder. Of was het een van nylon en een van polyester? Ik weet het niet goed meer, maar ik had de goedkopere variant.
Ik kan mij maar één variant van de Tadpole herinneren. De mijne had een polyester fly, met een coating dus. Die coating werd eerst steeds plakkeriger, later verharde hij, en liet vervolgens los.Mijn tent kostte 220 euro. Zijn er wel nog goedkopere / minder dure tenten van The North Face?
Update: de nieuwe sealing heeft niet afdoende geholpen. Toch nog lichte lekkage bij de stortbui vandeweek in Zwitsersland.
IMG_20180527_231623264.jpg
Heeft dus geen zin gehad lijkt het :( Of het tentdoek lekt ook op andere plekken.

Hoop dat mijn volgende tent toch wat langer meegaat.
Zitten wel meer natte plekken op het doek. Tentje is idd op, helaas...
Je las het al in mijn eerste reactie, het is mij ook niet gelukt. Ik had eigenlijk willen zeggen: "Bespaar je de moeite, 't wordt toch niks."
Maar dat vond ik zo negatief en misschien zou het jou wel lukken... helaas heeft het ook voor jou niet gewerkt.
En wellicht zijn het niet meer alleen de naden, maar is het doek ook aan het op raken.

Succes met het vinden van een nieuwe geschikte tent t.z.t.