Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tubeless - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tubeless

Roger schreef:
za 17 mar, 2018 07:28
bdr schreef:
vr 16 mar, 2018 19:16
Allmotion monteert trouwens inderdaad lastig.
Mijn ervaring is juist dat Almotion banden makkelijk zijn te monteren/demonteren. Ik doe dit zelfs zonder bandenlichters. Mijn partner heeft 40-622 Alomotion. Ook hier geen enkel probleem. Echter bij de Idworx Darim 2 velg is dit bijna niet te doen.
Ik heb zowel de al wat ouderen 40-622 versies als de tubeless geschikte 55-559. De eerste monteren in mijn geval inderdaad prima, de laatste dramatisch strak. De verschillende modellen verschillen dus. Ook zal het van de diepte van het velgbed afhangen. Helaas zijn de velgbedden op mijn 559-fiets niet diep genoeg. Ik had een 28" fiets waar ik de banden zonder bandenlichters af kon halen; erg fijn die diepe velgbedden.
Nu ik 6 weken tubelles fiets vind ik het leuk mijn bevindingen hier te delen.

Montage; dit gaat prima. Nu er geen binnenbanden meer zijn gaat de Schwalbe Almotion 50-622 aanzienlijk makkelijker over de Idworx Darim 2 velg. Er is meer ruimte en de compressor of tire booster is niet nodig. Gewoon met de fietsenpomp. Wel een beetje snel door pompen tot max. bar van band en velg zodat de band zich direct erin zet. Band weer leeglaten. Inzet stuk van de ventiel demonteren. 60 ml. latex door ventiel. Geen geklieder. Dan pompen tot gewenste druk.

Luchtverlies; in een week van 1.80 bar naar ongeveer 1.60 bar. Of dit meer luchtverlies is dan met binnenbanden weet ik niet. Dan had ik, toen de binnenbanden er nog op zaten dit exact moeten meten om te vergelijken. Wekelijks een beetje bijpompen is gewenst. Zeker omdat ik al met lage druk fiets zonder noemenswaardige bagage.

Lekkage; gezien mijn nieuwsgierigheid hiernaar heb ik maar een punaise door het loopvlak van de band gestoken en weer verwijderd. Er kwam inderdaad een beetje latex uit de band, dat snel stolde. Had de druk van te voren opgevoerd tot 2.00 bar. Gefietst. Na 15 km gemeten. Was blijvend terug gevallen tot 1.87 bar. Ik denk dat ik een kleine lekkage niet eens opmerk tijdens het fietsen. Vraag me wel af tot hoeverre de latex bij een groter gat dicht, zoals bijvoorbeeld door een doorn van een Acacia. De tijd zal het leren.

Grip; of ik nu meer grip heb kan ik niet beoordelen, omdat mijn snelheid niet bijzonder hoog ligt en ik geen extreme trails fiets. Af en toe een veldweg of een gravel paadje. Wellicht kunnen mountainbikers of downhillbikers hier meer over zeggen.

Rolweerstand; of deze beduidend verminderd is kan ik ook niet beoordelen. Zal de rolweerstand tubeless al minder zijn, dan is dit mijns inziens in elk geval niet spectaculair.

Comfort; door het ontbreken van de massa van de binnenband en nog iets lagere spanning (voorheen 2.20 bar nu 1.80 bar) plooit de band zich nog beter over oneffenheden. Dit is duidelijk merkbaar bij een weg met kinderkopjes of een onverharde weg met veel stenen en gruis. Als ik tussendoor eventjes op een andere fiets fiets met 37-622 banden met 4.00 bar dan besef ik weer hoe comfortabel mijn tubeless fietsje nu rijdt.

Conclusie; mijns inziens heeft tubeless fietsen zeker meer waarde. Mocht je toch al met tubeless ready banden fietsen zou het mijns inziens jammer zijn niet het volledige potentieel van deze banden te benutten. Ben je achteraf toch niet enthousiast, dan kun je altijd alsnog je binnenbanden monteren.

Groetjes, Roger
een Informatieve film over tubeless