Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting blad ervaringen gevraagd? - Forum Wereldfietser

Ketting blad ervaringen gevraagd?

Van mijn Gazelle Chamonix trekking uit 2014 moet ik mijn middelste kettingblad vervangen.

Wie heeft er goede ervaringen met een bepaald merk?

Ik heb nodig een ketting blad met 32 tanden en een steek van 104mm.
Ik heb zelf deze op het oog: https://bbbcycling.com/nl_nl/bcr-08-rou ... mbo=143733
Alleen dit is een aluminium tandwiel en ik vraag mij af of dat wel handig is.
Gewoon Shimano nemen toch?
Shadow schreef:
do 10 mei, 2018 17:00
Gewoon Shimano nemen toch?
als je van peperkoek houdt wel.
Met BBB heb ik geen ervaring, wel met Shimano, Campa, Stronglight en TA. TA staat ver bovenaan qua levensduur, Stronglight en Campa zijn goed. Shimano zie je compleet slijten, dat is relatief zacht alu..
Nog een liefhebber van TA hier. Als je dat te duur vind zijn er ook gewoon stalen bladen voor heel veel minder geld. Dat lijkt me prima voor die Gazelle van je. Alu bladen zijn alleen zinvol als ook elders bij de fiets werk gemaakt is van lichte onderdelen en chique constructies.
Voor een middenblad vraag ik me af of die mooie goedmerkbladen wel fijn samenwerken met de andere shimanobladen of dat je die dan ook moet vervangen. Dan wordt het een stuk duurder.
Ik zou gewoon een origineel nemen. Waarschijnlijk staat het exacte typenummer er ergens op. 32t steek104 is niet alle benodigde info. Er zijn veel versies in: https://www.rosebikes.nl/fietsonderdele ... =price_asc
Goed schakelen en een zeer lange levensduur gaan helaas niet samen. De tanden van een Shimano kettingblad zijn als het ware voorgesleten, ze zijn een stuk korter dan bij de merken met een lange levensduur (naast een andere kwaliteit alumiium).
In het verleden heb ik wel eens 2-3 tanden een stukje ingekort, dat gaf een mooi compromis.
Tegenwoordig boeit me dat iets mindere schakelen niet zo, de lange levensduur is veel interesanter.
Het crankstel wat onder de fiets zit is een Shimano FC-M361.
Als je deze googled dan vind je al een complete crank voor 28€ en dit kan niet de kwaliteit zijn waar ik naar opzoek ben.
Ja je kan een mooie xt set erop zetten, maar ik denk dat je met deore ook gewoon een heel eind komt hoor...doe ik ook al zo’n 10000km :?
Wouter Duijndam schreef:
do 10 mei, 2018 17:51
Het crankstel wat onder de fiets zit is een Shimano FC-M361.
Als je deze googled dan vind je al een complete crank voor 28€ en dit kan niet de kwaliteit zijn waar ik naar opzoek ben.
Vaak is de som van de onderdelen meer dan wat het in het gheel kost, dus staar je daar niet op blind. De fiets heeft het inmiddels 4 jaar gedaan met het huidige kettingblad, het kan maar zo zijn dat het grote inmiddels ook is versleten en dan is die € 28,- een koopje voor 4 jaar fietsplezier.
Ik doe meestal 15000 km met alivio blaadjes. Dat dat niet erg veel is kan me wat want net zo vaak is er een andere reden om de hele cranckset te wisselen en dan heb ik geen dure zgan set in de la liggen verstoffen.
Leon schreef:
do 10 mei, 2018 17:27
Voor een middenblad vraag ik me af of die mooie goedmerkbladen wel fijn samenwerken met de andere shimanobladen of dat je die dan ook moet vervangen.
Vaak niet. Had ooit een middenblad (door de fm) laten vervangen door een beter blad (volgens de fm) van een ander merk. Schakelen ging daarna hopeloos. De schakelnokjes op het nieuwe blad zaten net anders. Hierdoor kon niet worden overgeschakeld naar het buitenblad. Vervangen door een originele Shimano (wel een sterkere dan de oude) verhielp het probleem.
Als je bij Shimano wilt blijven zijn er ook goedkope stalen bladen van Shimano.
Wim schreef:
do 10 mei, 2018 20:48
Als je bij Shimano wilt blijven zijn er ook goedkope stalen bladen van Shimano.
Ik wil juist over naar een betere kwaliteit.
Wouter Duijndam schreef:
do 10 mei, 2018 21:14
Wim schreef:
do 10 mei, 2018 20:48
Als je bij Shimano wilt blijven zijn er ook goedkope stalen bladen van Shimano.
Ik wil juist over naar een betere kwaliteit.
TA dan. Zeer tevreden over.
Het enige nadeel van stalen bladen is het gewicht. Ze gaan wel lang mee.
Slijtage van kettingbladen en cassettes wordt in de eerste plaats veroorzaakt door kettingslijtage. Hoe manifesteert de slijtage zich nu? Afbrekende tanden? Tanden te dun? Of skippende ketting?

Als je last hebt van skippende ketting na opleggen nieuwe ketting, heb je te lang met een versleten ketting rondgereden, dan maakt het niet veel uit of het nu een TA of een stalen Shimano is. Stalen Shimano gaat overigens langer mee.
Wouter Duijndam schreef:
do 10 mei, 2018 17:51
een complete crank voor 28€ en dit kan niet de kwaliteit zijn waar ik naar opzoek ben.
Het is bij een voordelig crankstel vaak praktischer een nieuwe te kopen dan enkel een los blad. Koop je een nieuw bekijk dan eerst de trapas (lengte/type schroefdraad).
gios schreef:
do 10 mei, 2018 21:20
Wouter Duijndam schreef:
do 10 mei, 2018 21:14
Wim schreef:
do 10 mei, 2018 20:48
Als je bij Shimano wilt blijven zijn er ook goedkope stalen bladen van Shimano.
Ik wil juist over naar een betere kwaliteit.
TA dan. Zeer tevreden over.
+1 werkt prima samen met de andere Shimano kettingbladen. Meer dan 15jaar eigen ervaring.
TA Spécialités schakelt met iets meer geluid. Gaat veeeel langer mee.
Wim schreef:
do 10 mei, 2018 22:01
Het enige nadeel van stalen bladen is het gewicht. Ze gaan wel lang mee.
Niet per definitie. Ik heb zowel een stalen shimano 22 als een 42 (het grootste blad!) eens in recordtempo (<5000 km) versleten (niet tegelijk) terwijl ik niet duidelijk andere variabelen varieerde, zoals hellingen, bagage, regen, smeermiddelen etc.
Met een aluminium LX-setje (versie 1992) heb ik eens ruim 15.000 km gedaan terwijl ik daarmee ook best veel in regen en (best diepe) sneeuw heb gefietst, wat ik later nooit meer deed. Een los cranckstel met bladen van dat type kostte toen (±1996) overigens 135 gulden, bepaald niet goedkoop.
Leon schreef:
vr 11 mei, 2018 10:03
Niet per definitie. Ik heb zowel een stalen shimano 22 als een 42 (het grootste blad!) eens in recordtempo (<5000 km) versleten (niet tegelijk) terwijl ik niet duidelijk andere variabelen varieerde, zoals hellingen, bagage, regen, smeermiddelen etc.
Niet dat ik zoveel van metaal weet, maar met mijn beperkte kennis over messenstaal weet ik wel dat dat kleine verschillen in legeringen en (warmte)behandeling een wereld van verschil kunnen maken in hardheid van staal en het steeds een evenwicht zoeken is tussen hardheid, brosheid, roestbestendigheid, ...

Ik kan me moeilijk voorstellen dat er geen verschillen zijn in de staalkwaliteit van verschillende bladen.

Renaat