Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding fietsreis: Nederland - China (paklijst) - Forum Wereldfietser

Voorbereiding fietsreis: Nederland - China (paklijst)

Hoi!

In de afgelopen maanden ben ik hard bezig geweest mijzelf voor te bereiden op een nieuw avontuur. Een fietstocht van Nederland naar China (en eventueel verder). Allereerst wil ik graag mijn dank naar dit forum uitspreken, er is geen plek op het internet waar ik zoveel nuttige informatie heb kunnen vinden als hier!

Ik heb vaak kleine snoeptochtjes gefietst maar nog nooit zo'n dergelijke onderneming. Het is dan ook erg spannend en al dichtbij. Op 15 mei wil ik vertrekken en zou het fijn vinden als wat 'ervaringsdeskundigen' naar mijn paklijst kunnen kijken!

- Dit is mijn paklijst. Mijn voornaamste vraag, mis ik iets?
http://www.sjareldekraker.nl/uploads/4/ ... ief_v3.pdf

- Mijn fiets is opgebouwd vanaf een oud Giant frame. Het is een beetje een budget-ratjetoe fietsje. Ik vroeg me af of hier nog opmerkingen over zijn. Onderdelen staan hier, beetje scrollen: http://www.sjareldekraker.nl/paklijst--fiets.html, ik moet nog een nieuwe ketting kopen, is er een werkelijk verschil tussen een 15 en 35 euro ketting?

- Visa aanvraag China in Teheran. Ik heb begrepen dat je risico gebieden beter niet kan melden. Kan ik bij de aanvraag wel zeggen dat ik via Kirgistan het land binnen kom, of helemaal verzwijgen? En zijn er recentelijk nog 90 daagse visa afgegeven?

- zijn er nog meer fietsers die nu vertrekken richting het oosten? Dan hoor ik het graag :D

Voor wie het leuk vind om mij te volgen, ik ben te vinden op de hele zwik. Tevens neem ik een spot gen 3 tracker mee, deze is ook te volgen op mijn website.
www.sjareldekraker.nl
www.facebook.com/sjarelfiets/
https://www.instagram.com/sjarel_/

Vriendelijke groetjes,

Sjarel

Bijlagen

Veel succes! Mooi avontuur!

Waarom een analoge camera? Rolletjes nemen veel ruimte in. Of je moet echt een liefhebber van fotograferen zijn 8)

Slaapmat (exped synmat 7 UL) is natuurlijk wel van een verdacht merk en type ;)
Veel plezier en spannende, leuke avonturen toegewenst!

Inderdaad waarom analoog en niet een goede digitale camera. Beb zelf de panny FZ 2500 (redelijk zwaar maar lekker uitgebreid voor als je van fotografie houdt) en anders is de panny TZ100 ook een hele goede keuze, met een fijn bereik en een heel stukje lichter.

Hieronder zo maar wat gedachten - toen ik je paklijst zag.

Heb je ook plakkers voor je buitenbanden (parktool)? Als theedoek gebruik ik: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... towel.html. Ik heb er 2 bij me 1 als theedoek en 1tje in mijn stuurtas - weegt weinig en erg handig.

Ik zag geen batterijoplader staan - dan heb je veel minder batterijen nodig. Deze lader bijvoorbeeld op te laden via je powerbank: https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-po ... tabbutton1 en als oplaadbatterij neem dan eneloops https://www.nkon.nl/rechargeable/aa-siz ... -case.html

Waarom neem je een kompas mee als je ook een gps meeneemt?

In plaats van een e-reader zou ik zelf een tablet meenemen - makkelijker ivm bijhouden blog en heeft zo meteen een multifunctie. Tenzij je dat via je telefoon doet, natuurlijk.

Misschien is deze riem ook wat voor - vind hem zelf erg fijn en handig om reserve geld in te doen: https://www.asadventure.nl/p/eagle-cree ... XAQAvD_BwE

Kopieën van je paspoort ed zou ik op je telefoon/ e-reader opslaan en in de cloud zetten dan hoef je dat niet op papier mee te nemen.
16 batterijen, dat weegt wel wat. Heb je erover gedacht minder batterijen en een oplader mee te nemen? Ik had op mijn tocht acht oplaadbare batterijen mee maar kon eigenlijk met vier ook wel af.
Een cranktrekker is handig voor waneer er wat mis is met je crankstel of bladen
De super lichte/warme/comfortabele/dure thermarest xtherm die ik mee had vorig jaar was na een maand lek. De ouderwetse self-inflatable zijn wel bombproof.
Ik had vorig jaar in een half jaar tijd één lekke band met marathon mondials. Misschien een binnenband minder meenemen?

Heel veel plezier! Het wordt geweldig.
Tim
timontyres.com
Mooie plannen, veel plezier!

Leuke fiets heb je gebouwd! ‘k Zou wel kritisch kijken naar het aantal tandjes van je voorbladen. Met volle tassen lijkt me dat je wel wat lager wil gaan zitten.
Goede tip van Tim - ik zou inderdaad ook nog even naar je cranckstel kijken - zou er het kleinste blad op zetten wat mogelijk is.
Bedankt voor alle tips! En Inge, leuk om je paklijst en voornamelijk de indeling van je tassen te lezen. Daar was ik zelf nog een beetje mee aan het worstelen.

- Ik fotografeer veel en ben de afgelopen jaren in de analoge fotografie en ontwikkeling gekomen. Het analoog vastleggen is voor mij een belangrijk onderdeel van mijn reis en tevens basis voor een nieuw project. Dus daar stap ik niet vanaf! Wel neem ik een lichte compacte analoge camera mee, dat weegt niet veel. Rolletjes natuurlijk wel maar ik hoop die halverwege aan bezoek mee te geven. Iemand ervaring met het opsturen van filmrolletjes? Ik zit niet te wachten op een overijverige douanier die ze gaat opentrekken :roll:


- Theedoekjes zijn handig, scheelt wel wat gewicht op een traditionele theedoek. ik zal er eentje bestellen!

- Buitenband plakkers heb ik nog niet bij stil gestaan. Ik zal er eens naar kijken!

-Ik zie dat je die powerchimp batterij oplader ook als powerbank kan gebruiken! Lijkt mij een handig ding. Ik gebruik tevens vrij veel batterijen voor mijn SPOT tracker (8xAAA) dus daar. Ik moet mijn Cycle2charge nog uit testen op mijn powerbank maar als dit alles goed werkt koop ik die batterijlader!

- E-Reader leest voor mij zoveel natuurlijker als een tablet, dus daar hou ik aan vast!

- Ik neem ook één binnenband mee, de ander zou indien nodig met bezoek meekomen in Turkeije of Iran. Zelfde gaat voor een ketting, kettingbladen en buitenband indien nodig. Waarom meesjouwen als het achterop kan komen :D

- Een paar tandwielen minder zou inderdaad niet verkeerd zijn! Ik denk eraan deze erop te zetten. Met 26 tanden en een stel fitte benen moet het wel lukken toch? https://www.mantel.com/ta-specialites-z ... gKNRPD_BwE
Sjarel schreef:
di 08 mei, 2018 13:02
- Een paar tandwielen minder zou inderdaad niet verkeerd zijn! Ik denk eraan deze erop te zetten. Met 26 tanden en een stel fitte benen moet het wel lukken toch?
Ik zou opteren voor 24 of zelfs 22 (als het verschil met het middenblad dan niet te groot wordt). Wat over aan de onderkant is altijd beter dan net te kort.
Ik ben met 26 tanden voor en 32 achter overal boven gekomen.
Dat was met 28" wielen dus nog ietsje zwaarder verzet (omdat je met het rondtrappen van een 28"wiel meer afstand aflegt dan met het rondtrappen van een 26" wiel). Maar dat was wel met wat minder bagage. Kijk even goed of je derailleur de grote overstap kan maken als je opteert je 30 blad voor een 26 te vervangen, en of je achterderailleur de ketting strak kan blijven trekken met zoveel verschil tussen grootste en kleinste blad. Een nieuwe 22 - 32 - 42 crank heb je voor zo'n 25 euro. Alleen dan zijn de kettingbladen niet te vervangen.
Ik heb zojuist deze besteld: https://www.rosebikes.nl/ta-zephyr-8-9- ... lad-163434 24 tands.
Het zal me benieuwen of het gaat passen, zo niet dan is een goedkope nieuwe crank met een beter verzet een optie. Welke crank had je op het oog?

Mijn crank i.c.m. kwaliteitskennis houdt er gauw bij op. :|
Ik had al een aantal zaken opgeschreven, maar toen zag ik dat er op 15 mei al vertrokken wordt. Dit is wel erg last minute. Ik zie tal van zaken die ik anders had gedaan, maar ik neem nu aan dat je zelf al een en ander doordacht hebt.
https://www.rosebikes.co.uk/shimano-ace ... eth-667938 zoiets zou kunnen, maar die pakt geen 9 speed cassette.

deze kan wel met 3x9 versnellingen
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2

Wat je kan overwegen, mocht het zo zijn dat de voorderailleur wel kan schakelen van 24 naar 39 tandwiel, maar het probleem is dat de achterderailleur de ketting niet strak kan krijgen als je voor en achter op een klein blad geschakeld bent, is het grote kettingblad niet te gebruiken. Ik trap namelijk niet bij als ik sneller dan 25 per uur ga.

Succes!
Oeps, niet de gehele tekst gelezen. :oops:
Petrus schreef:
di 08 mei, 2018 19:05
Toch nog een tip: die dikke rode lijn eindigt volgens mij in de buurt van Hong Kong, en niet in Singapore. :twisted:
Hij gaat naar de Zuid-Chinese Zee, en misschien door naar Singapore (stippellijn). Kaart klopt gewoon.
Fedor schreef:
di 08 mei, 2018 19:16
Petrus schreef:
di 08 mei, 2018 19:05
Toch nog een tip: die dikke rode lijn eindigt volgens mij in de buurt van Hong Kong, en niet in Singapore. :twisted:
Hij gaat naar de Zuid-Chinese Zee, en misschien door naar Singapore (stippellijn). Kaart klopt gewoon.
Ben benieuwd naar je volgende last-minute tip! :wink:

Heel veel plezier Sjarel!
Sjarel schreef:
ma 07 mei, 2018 23:32
www.instagram.com/Sjarel_
Link verwijst naar de verkeerde pagina ("_" moet ook worden meegenomen).
En als je nog tijd hebt, even je voordrager omdraaien, zit nu verkeerd om :wink:

Afbeelding
Strak plan....
wij hadden vorig jaar een 90 dagen visum China ,maar in NL aangevraagd.
-Mondial banden breken na 9000 km in de wang ,neem een Mondial vouwband mee, Chinese banden houden 't ook nog 1500 km.
-Wij fietsten Kazachstan-Korea en dat was al 6000 km dus te doen , jouw rode lijn betekend dagen van 170km of visum verlengen ter plekke.
Wij hadden in 20000 km 77 keer lek ,vooral in China en Mexico ,daar moet je stukken op de tolweg rijden waar erg veel vrachtwagenbandenstaalgordelonderdelen liggen. Zo, langste woord op het forum......
- Heel veel plezier, van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
Graag gedaan :wink: Ben benieuwd wat je uiteindelijk fiets aan crankstel gaat krijgen en natuurlijk maar wat je besluit definitief mee te nemen. Ga je blog zeker volgen. Ben benieuwd naar je avonturen.
Ha, wederom bedankt voor de vele reacties!

De crank blijft lastig. Er zijn een aantal goedkope shimano crankjes (acera, altus) en een enkele sunrace en sram cranks van 20-35 euro met zowel vaste als losse bladen. Echter is mijn vertrouwen in deze niet heel groot. Iets duurder is ook geen probleem maar veel nieuwe cranks vallen af vanwege mijn vierkante trapas.

Voorbeeld van wat goedkope cranks:
https://www.internet-bikes.com/160954-s ... gLGQ_D_BwE
https://www.internet-bikes.com/160954-s ... gLGQ_D_BwE
https://www.internet-bikes.com/188083-s ... erm=188083

Mijn andere optie is oude en enigzins versleten LX crank voorzien van nieuwe Deore (22-32-44) bladen. Kortom, er zit nog wel wat werk in het verschiet. We gaan het zien!

Verder ben ik mij er inderdaad bewust van dat op mijn fiets wel het één en ander voor verbetering vatbaar is. Het is een ratjetoe van race en MTB onderdelen welke niet allemaal van dezelfde kwaliteit zijn. Tijd en geld voor verandering hiervan is er niet. Wel denk ik dat mits je het goed onderhoud niet het niet nodig is het beste en duurste te hebben voor een grote reis. Ik zal het beleven!


Berger schreef:
di 08 mei, 2018 19:45
En als je nog tijd hebt, even je voordrager omdraaien, zit nu verkeerd om :wink:
Ha, ik had er natuurlijk donder op kunnen zeggen dat iemand het hier zou opmerken. Zat vijf minuten later weer goed want zo gingen de tassen er zo wat moeilijk op :roll:
Fedor schreef:
Sjarel schreef:
ma 07 mei, 2018 23:32
www.instagram.com/Sjarel_
Link verwijst naar de verkeerde pagina ("_" moet ook worden meegenomen).
Ha, hij zal zich wel afvragen waar al die vreemde volgers vandaan komen. Link aangepast. Maar ik heb zowaar wat fietsende volgers erbij, leuk!

Bijlagen