Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsknooppunten op smartphone - Forum Wereldfietser

Fietsknooppunten op smartphone

Ik heb net een nieuwe smartphone, aangezien m'n ouwe mobieltje (alleen om te bellen of sms'en) kapot is gegaan. Met zo'n smartphone (een Nokia 2) ben ik maar een beginneling. Maar hoe kan ik Fietsknooppunten in de smartphone downloaden welke daarin kan blijven zitten? Ik ben van plan om zaterdag 12 mei in Súdwest Fryslân te fietsen, vanaf Stavoren naar Leeuwarden, via Koudum, Hindeloopen, Oudega, IJlst en Sneek. Ik bekijk nu de knooppunten op m'n grote computerscherm.
Als je de app Osmand installeert incl. de kaart van Nederland dan zie je alle knooppunten. (Net even gecheckt want ik gebruik het nooit.)
Bert van Sprang schreef:
ma 07 mei, 2018 20:06
Als je de app Osmand installeert incl. de kaart van Nederland dan zie je alle knooppunten. (Net even gecheckt want ik gebruik het nooit.)
Dank je wel. Dan moet ik de online gebruiksaanwijzing https://www.nokia.com/nl_nl/phones/supp ... user-guide erbij nemen, want ook weet ik niet eens hoe een app te installeren, want ik gebruik nog altijd gewone websites.
Hallo,
Ik maak thuis van tevoren een leuke route via https://www.route.nl/routeplanner en pas die tijdens het fietsen indien nodig aan, want bij elk knooppunt, althans hier in het noorden, staat een knooppuntenkaart. Geen gedoe van steeds op je smartphone hoeven kijken en niets kunnen zien omdat het zonnetje zo lekker schijnt.
Groet, Petra.
Je kunt met route.nl zelf een route van knooppunten bij elkaar klikken (wel even een account aanmaken, zie ook reactie van Petra) en dan vervolgens het GPX bestand daarvan downloaden. Die importeer je in bijv Osmand en dan heb je een perfecte gids op de fiets. Als je nieuw bent op smartphonegebied onderschat dan niet de leercurve van Android of Osmand. Het is echt wat anders dan die oude Nokia's van vroeger.
Hallo,
Oh, ik zie dat je mijn reactie op meer manieren kunt lezen. Ik doe niets met downloaden, maar schrijf alle knooppunten over op een papiertje en plak dat aan mijn stuur of schuif dat in mijn stuurtasje. Dorpen en steden die ik tegenkom schrijf ik van tevoren op het papiertje bij de betreffende nummers, zodat ik weet waar een mogelijke pauzeplaats is. Niet afhankelijk van smartphone of ander device, slechts een pen en papier :)
Groet, Petra.
Door osmand te installeren kun je je smartphone gebruiken als een digitale knooppuntenkaart, nooit meer ombladeren en je weet altijd waar je bent.
Petra137 schreef:
ma 07 mei, 2018 22:16
Hallo,
Oh, ik zie dat je mijn reactie op meer manieren kunt lezen. Ik doe niets met downloaden, maar schrijf alle knooppunten over op een papiertje en plak dat aan mijn stuur of schuif dat in mijn stuurtasje. Dorpen en steden die ik tegenkom schrijf ik van tevoren op het papiertje bij de betreffende nummers, zodat ik weet waar een mogelijke pauzeplaats is. Niet afhankelijk van smartphone of ander device, slechts een pen en papier :)
Groet, Petra.
Ook is dat een goed idee. Ik heb inmiddels een kaart met knooppunten op mijn PC-scherm vergroot en een printscreen van gemaakt, die nu is uitgeprint. Ik neem hem dan mee. Hier is het resultaat:

Afbeelding

Start in Stavoren (ik verwacht volgens weeronline ZW-wind) en ga langs Friese molens (het is Nationale Molendag, die op 12 en 13 mei plaatsvindt, op de 13e draai ik dan op mijn molen in Kolham) naar Leeuwarden. Onderweg zal ik wel knooppunten-borden tegenkomen met de betreffende nummers erop. De rest van de reis gaat per trein.
Ik zou voor je knooppunten tocht op 12 mei a.s. gewoon nog een papiertje gebruiken en bestens jezelf rustig de tijd gunnen om de smartphone te leren kennen inclusief het downloaden en installeren van apps.

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
ma 07 mei, 2018 23:08
Ik zou voor je knooppunten tocht op 12 mei a.s. gewoon nog een papiertje gebruiken en bestens jezelf rustig de tijd gunnen om de smartphone te leren kennen inclusief het downloaden en installeren van apps.

Groet,
Tom.
Doe ik morgen wel, het wordt nu al laat in de avond. Zonet de NS-reisplanner genoteerd van Baflo naar Stavoren en van Leeuwarden naar Baflo. Kruidvat-kaartje nog kopen. In Súdwest Fryslân heb ik nog nooit gefietst!
Denk erom: vanaf Groningen Hoofdstation rijden er wegens werkzaamheden van 9 t/m 14 mei geen treinen naar Hoogeveen, Winschoten en Veendam! De rest van de noordelijke lijnen zijn nog wel operationeel.
Martin, als je met je telefoon op onderstaande link klikt, vind je informatie over de fietsknooppunten-app, inclusief een knop om de app te installeren.

https://play.google.com/store/apps/deta ... fietsknoop

Dan staan alle fietsknooppunten op je telefoon. Deze app is een stuk makkelijker dan het eerder genoemde Osmand, en bevat precies wat je nodig hebt.
eindgebruiker schreef:
di 08 mei, 2018 07:17
Martin, als je met je telefoon op onderstaande link klikt, vind je informatie over de fietsknooppunten-app, inclusief een knop om de app te installeren.

https://play.google.com/store/apps/deta ... fietsknoop

Dan staan alle fietsknooppunten op je telefoon. Deze app is een stuk makkelijker dan het eerder genoemde Osmand, en bevat precies wat je nodig hebt.
Ik heb nu al vier verschillende apps van fietsknooppunten op m'n Nokia 2 staan! Toch makkelijker dan ik dacht. Bedankt allemaal!
Ik heb copietjes gemaakt met rondjes erop en daarna een paar spaties overslaan.
In de rondjes zet ik de knooppunten en erachter de kilometers.
Maar goed dit is misschien OldSchool. maar werkt goed.
Behalve een mobieltje is een fysieke benadering van fietsknooppuntenborden wel essentieel om zeker van je zaak te zijn. Soms kan er best wat misgaan bij de bewegwijzering van fietsknooppunten. Vaak staat er een paaltje met nummers en richtingpijltjes in de onmiddelijke nabijheid van fietsknooppuntenborden (zoals dit hier in Wirdum onder Leeuwarden). In andere plaatsen vond ik zo'n paaltje pas aan de overkant van een kruispunt of platgereden door een tractor en door hoog gras aan het zicht onttrokken.
Zelfs was zo'n fietsknooppuntenbord vlakbij mijn huis door een hoog ligusterheg onzichtbaar geworden. Ik heb de eigenaar van die heg dan ook verzocht om het lager te snoeien.

Afbeelding