Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Contoura > Salerno : ervaringen / meningen? - Forum Wereldfietser

Contoura > Salerno : ervaringen / meningen?

Dag fietsers!

Heeft er iemand ervaringen of een mening of Contoura fietsen?

Ik ben aan het kijken voor een fiets voor in eerste instante middellange reis door scandinavië en later ook buiten europa (Latijns Amerika).

Ik ben onder andere uitgekomen op Contoura Salerno die zeker aantrekkelijk is qua prijs, maar ik vraag me af wat voor kwaliteit je daarbij krijgt. Daarnaast kijk ik naar Santos travelmaster 2.8 maar dat is meteen 1000 euro meer en budget is toch wel beetje beperkt.

alvast bedankt voor jullie ongezoute mening
Als je de checklist invult komen er misschien wel meer suggesties uit dan Contoura en Santos.

viewtopic.php?f=8&t=18057

Overigens heb ik geen ervaring met Contoura, wel met Santos. Met beperkt budget misschien een gebruikte fiets overwegen?
Geen ervaringen mee maar bijv. de Freejack of de Brandmeister zien er als een mooie fietsen uit tegen een goede prijs, de vraag is natuurlijk of ze lekker zitten en rijden. Ben op je op de Salerno uitgekomen omdat hij geschikt is voor grotere personen?

Weinig ervaringen over te vinden, ook het het Duitstalig Reiserad forum is er weinig over te vinden.
Ziet er goed uit en prijs/kwaliteit van Duitse fietsen is meestal erg goed. Maar: waar ga je deze fiets uitproberen en kopen?
Ja - ik dacht dat in de openingspost vermeld te hebben maar blijkbaar niet - ik ben groot (2m04 met 103 binenbeenlengte) dus kijk ik inderdaad naar de modellen die tot 70 gaan. Vandaar o.a. de interesse in Salerno van contoura, travelmaster 2.8 van Santos en ook patria (ranger) en Butcher zijn nog opties.
Gezien Hartje (de leverancier hierachter) een groothandel is zal deze door veel en scherp inkopen voor een veelal lagere prijs een fiets aan kunnen bieden dan Santos dat bijvoorbeeld kan. Dat heeft voor jou als fietser ook een financieel voordeel. Maar net als met elke fiets, eerst gaan proefrijden en als er geen vertrouwen is dan gewoon niet doen, zeker met je lengte (en gewicht wat daarbij vaak hoort) vraag je meer van een fiets dan de meesten van ons. Dat heeft net als kleding een ander prijskaartje helaas.
Zo te zien zijn de aantrekkelijke prijzen mogelijk door een uitgekiende onderdelenkeuze, vergelijkbaar met de VSF T-100 e.d.
Verschil met Nederlandse fietsen is niet zo zeer dat de fietsen goedkoper zijn maar vooral dat Nederlandse betere merken trekkingfietsen met dergelijke onderdelen niet verkopen.
Het frame van die Salerno vindt ik overigens best lijken op die van sommige VSF's.
Als de geometrie bevalt is daar overigens niets mis mee, we hebben er hier twee.

Wat denk ik wel belangrijk is, is dat je met een lengte van meer dan 2 meter vooral één grote prioriteit hebt: is het frame qua maat goed en sterk en stabiel genoeg? Tweede puntje is een sterk achterwiel. Alles afhanklijk van de lompheid van fietsen, gewicht van persoon plus bagage en wegdek dat bedwongen moet worden.

Dan kom je bij de vraag of deze grote fietsen eigenlijk gewoon grote evrsies zijn van de standaarduitvoerinngen of dat ze ook extra sterk zijn.
VSF heeft overigens ook een extra groot en sterk model, al kan ik dat zo gauw niet vinden op hun afgrijselijke website die zeker niet bedoeld is om een fiets te zoeken.

Waar je een fiets koopt is in verband met service en garantie ook wat waard. Daar zou ik afhankelijk van de situatie, waaronder de afstand, een paar honderd tot een aantal honderden euro's meer voor willen neertellen.
Leon schreef:
zo 06 mei, 2018 09:49



VSF heeft overigens ook een extra groot en sterk model, al kan ik dat zo gauw niet vinden op hun afgrijselijke website die zeker niet bedoeld is om een fiets te zoeken.

T-XXL:

https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... -gang-2017
Jurr schreef:
zo 06 mei, 2018 11:05
Leon schreef:
zo 06 mei, 2018 09:49



VSF heeft overigens ook een extra groot en sterk model, al kan ik dat zo gauw niet vinden op hun afgrijselijke website die zeker niet bedoeld is om een fiets te zoeken.

T-XXL:

https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... -gang-2017
Die maken ze helaas niet meer in 70. "Slechts" tot 67...
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Misschien hoeft het niet perse 70 cm te zijn.
Tja dit zijn natuurlijk wel maten waarbij de keus in off the peg fietsen klein is en je eigenlijk ook moet nadenken over maatwerk met heel dikke buizen, extra stevige zadelpen, stuur(pen) en wielen, heel goede remmen etc.
Wim schreef:
zo 06 mei, 2018 16:07
Tja dit zijn natuurlijk wel maten waarbij de keus in off the peg fietsen klein is en je eigenlijk ook moet nadenken over maatwerk met heel dikke buizen, extra stevige zadelpen, stuur(pen) en wielen, heel goede remmen etc.
Ik ben gelukkig maar "ne smalle" en dus niet heel zwaar ik schat 85 kg. Over extra stevige onderdelen voor gewicht had ik dus nog niet gedacht en ook in geen van de fietsenwinkels die ik bezocht werd mij daarop gewezen...
Dat maakt het wel iets makkelijker maar het blijft toch opletten. En je wilt bijvoorbeel extra lange cranks. De keus daarin is klein en het frame moet er de ruimte voor hebben met een iets hogere trapas en voldoende ruimte tussen je tenen en het voorwiel (heb je ook grote voeten?). Vreemd genoeg heeft nu juist die Salerno een lagere trapas dan sommige andere van hun modellen.
De TA Carmina cranks gaan tot 185 mm en zijn mooi en duur. Thorn (via m-gineering) gaat ook tot 185 mm en is minder mooi maar goedkoper. Echt grote cranks (200 mm) zijn de IRD Mjolnir cranks.