Start test Almotion 55-559
Vandaag pakje bezorgd gekregen van Roseversand
Ik moest laatst namelijk toch wat dingen bestellen en kwam een aanbieding tegen: Almotion 55-559 voor 26 euro per stuk, dat is een aardige aanbieding voor deze band. Nog maar drie beschikbaar. Ik heb er maar meteen 2 besteld.
Op de doos staat Marathon Almotion, 55-559, 26x2.15, Microskin, TL-Easy, Compound: OSC, Art.-No. 11600832
De huidge versies kosten (ook aanbieding) €32,49:
https://www.rosebikes.nl/artikel/schwal ... aid:789509
Vanmiddag heb ik ze op mijn VSF T-400 gezet, die van het plaatje rechts in beeld. Het was wel spannend want het was niet zeker of ze pasten. Ze passen.
Het is nu dus een VSF T-400-plus-semifat of zo.
Het krapst is het bij het achtermannetje: 5 mm over en bij de ketting: 6 mm in de laagste versnelling van 3x8. Oeps, ik wist niet dat de ketting ook een opletpuntjes was
Het monteren was wel k**. Nu zijn de velgen van mijn T-400 vrij vlak van binnen, maar desondanks kon ik mijn Marathon draadbanden er altijd af zonder bandenlichters, door de hieldraad mooi naar het midden te duwen.
Het monteren van deze banden is anders. Kennelijk is de hieldraad elastisch. Hij ging er in ieder geval alleen NA zorvuldig in het diepste punt van de velg leggen PLUS met flink trekken met de plastic bandenlichter op. Dit geldt voor beide hieldraden van beiden banden.
Dat de hieldraad elastisch is werd daarna duidelijk. Bi montagecontrole met 0,5 bar was de richel die je bij banden altijd net boven de rand van de velg hebt in het geheel niet zichtbaar. Na oppompen tot de maximale 4 bar zat de richtel echter keurig op zijn plek. Bij (staal)draadbanden heb je dit effect beslist veel minder.
Maar oké de banden zitten er op. Ze zijn voldoende rond,wel zit 1 van de 4 refelctiestrips een beetje in een bochel. Ach. Ze zijn 52 mm breed bij 3 bar op mijn Exal MX-19 velgen.
Het rijden. Ik heb de voorband op 2 bar gezet en de achterband op 3, bij een totaalgewicht van 100 kg.Bij een ritje naar en door de stad viel op:
* Over de kasseien gaat veel fijner (en wat sneler) dan met andere banden. Het verschil is vooral groot aan het stuur. Het maakt dan ook meer uit dan een Thudbuster ST en Brooks B-66 samen.
* Bij verkeersdrempels en grote bobbels maakt het echter niet veel uit.
* Op asfalt merk ik dat ik met deze lage druk toch wel de hele tijd rubber aan het vervormen ben en gaat het niet echt snel.
Morgen ga ik er dus wat meer druk in doen, want dit is niet mijn stadsfiets.