Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurtas bevestigen aan balhoofdbuis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stuurtas bevestigen aan balhoofdbuis

Ik denk dat je gelijk hebt. Jammer voor jou. Voor mij (met hooguit een spacer onder de stuurpen!) maakt het niet uit. Betere oplossing was geweest inbusboutje van voor naar achter zodat je de beugel aan de stuurbuis kunt klemmen.
Matthieee schreef:
wo 14 mar, 2018 20:42
... zou je een framebouwer kunnen vragen om zoiets op de voorkant van je stalen stuurbuis te lassen:
http://northernwalker.files.wordpress.c ... -shear.jpg
Als het frame ernstig kapot zou zijn zou het lassen van zoiets nog wel kunnen, al heb je dan wel het na-werk van opnieuw richten en frezen van het balhoofd en opnieuw lakken van het hele frame waartoe dus ook de totale de- en hertmontage van de hele fiets behoort. Dat alles voor een stuurtas? Ik niet.
Op t plaatje ziet die krote bevestiging aan de balhoofdbuis met spacer er goed uit. Maar als je dan je stuurtas er aan klikt, komt die dan niet net ònder, of zelfs tegen het stuur aan? 't Is geen mandje dat laag hangt, maar een tas met een klep die open moet kunnen etc.
Kan je er dan nog wel bij???
Interessant probleem, kamp zelf ook met iets dergelijks.
Dag allen, ik heb deze erop gezet en die is naar mijn idee stevig genoeg. Voor een tientje op Marktplaats gekocht en 10 min aan het prutsen geweest. Even uit elkaar schroeven, rode dingetje omdraaien (zodat de pen omlaag wijst i.p.v. omhoog, zodat de tas lager komt te hangen en je zo meer ruimte aan de bovenkant overhoudt), op de stuurpen monteren (past niet om het frame, de boutjes staan te dicht op elkaar) en klaar. De rem- en versnellingskabels vallen bij mij precies aan weerszijden van deze houder, achter de stuurtas langs. Ik heb nog geen langere afstanden met deze constructie gefietst maar verwacht geen problemen.:wink:

Voor de geïnteresseerde maak ik met alle plezier wat foto's.
cfg-tasdl-klickfix-stuurpen-414017.jpg
cfg-tasdl-klickfix-stuurpen-414017.jpg (7.55 KiB) 2805 keer bekeken
En nu nog een foto van op je fiets :D
Peter_K schreef:
wo 14 mar, 2018 13:09
Dat is vragen om schade aan je frame.

Er zijn speciale accessory bars die je onder je stuur kunt monteren, zoals bij deze fiets.

Die verkopen ze bijvoorbeeld bij SJS.
Deze heb ik net uit Engeland mogen ontvangen, en ga dit weekend even sleutelen. Foto's met het eindresultaat volgen.
Een losse stuurpen met stukje stuur doet exact hetzelfde - zit er bij mij inmiddels al weer 5 jaar op.
Allebei foeilelijk.
Google ook eens op 'Decaleur'. Voor klassieke (en moderne) randonneurs worden deze meestal gebruikt om een stuurtas met een klein rekje bovenop het spatbord te plaatsen. Zeker met een rekje kan je dan een behoorlijke tas voorop dragen.

Velo Orange en TimTas hebben deze onderdelen en kunnen deze eventueel op maat laten maken.
De klassieke en heel goede manier is inderdaad een klein dragertje als van Nitto, Velo Orange, Gilles Berthoud etc samen met een bijpasende decaleur en tas van vooral Gilles Berthoud. Het ziet er erg retro uit en daar moet je van houden. En het is prijzig.
In de bikepacking wereld zijn ook wel rollen die heel dicht bij je stuur hangen in plaats van ver naar voren.
Als je per se een decaleur wilt en je tas onderweg niet wilt verliezen, kijk dan goed naar het design want die zijn nogal verschillend. Er zijn in principe voldoende opties om toch je voortas voldoende stevig te stabiliseren/ankeren, afhankelijk per rack & tas.

Afbeelding Afbeelding

Dit is en Dock-It™ decaleur:
Afbeelding

Goede tips Friso!
Die klemmetjes had ik nog niet eerder gezien.

Als je trouwens iets minder 'retro'-achtige tassen wilt dan zijn de tassen van Swift ook leuk. Ze hebben voor Ocean Air Cycles een lekker kleurrijke voortas gemaakt.
Dit is hem geworden..
Afbeelding
Ik zou de beugel omdraaien opdat de tas lager hangt. Dat stuurt beter.
En als de boel er dan toch weer helemaal af moet, zou ik ook nog een stuurpen kiezen die zo'n 4 cm korter is. Gaat nog makkelijk met de kabels, en ook dát stuurt beter.
Is dan wel niet de meest klassieke, wel de meest praktische oplossing vind ik. Snel te ontkoppelen en je hebt geen rack + decaleur nodig.
Hoe heb je die bidonhoude(s) op je vork gemonteerd? En conflicteert dat (bij draaien en met bidon er in) niet met je frame?
@Wim, Klopt, maar om bij de tas te kunnen tijdens het rijden en voor de ruimte van de kabels heb ik voor deze oplossing gekozen. Bedoeling is dat de tas niet zwaar beladen gaat worden. Leeg stuurt het sowieso goed.
@travelmaster, het is geen losse stuurpen.
@Friso, het praktische aspect heeft inderdaad voorkeur boven mogelijke cosmetische bezwaren.
@Fedor, De Surly heeft nokjes op de zijkant van de vorkbenen. Als je fietst heeft dat geen belemmeringen. Als je met de fiets aan de hand het stuur krap instuurt naar rechts, dan raakt de bidon het frame. Maar ik kan er mee leven.
Oh, is het horizontale deel vastgelast aan de pen? Ja, dan is het niet zo eenvoudig.
Weer een een mooie aanwinst meneer! Nu kun je nog meer zooi meenemen deze zomer :D