Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cordo voordrager suspension - Forum Wereldfietser

Cordo voordrager suspension

Hoi,

Ik heb onlangs de cordo voordrager suspension gekocht, maar kom er bij de montage niet uit. Ik moet volgens de aanwijzingen op de doos, de meegeleverde snelspanner door de drager en de as van het voorwiel doen. Dus dat zou betekenen de as verwisselen, neem ik aan. Probleem is dat de as in mijn voorwiel veel dikker is dan de meegeleverde as. Ik kan toch niet ineens een veel dunnere as gaan gebruiken? En de as van mijn voorwiel past dus ook niet door de gaatjes van de sneldrager.

Heeft iemand misschien ervaring/advies? Ik zou wat hulp erg waarderen.

Mvg,
Auro
Een plaatje is altijd handig en dit is wat ik kon vinden op de site van Cordo:

Afbeelding

Is er echt een vervangende as meegeleverd?
Is je huidige as een as met snelspanner?

Ik zou kijken of je je huidige as kan gebruiken, die er wel helemaal uithalen, de drager zo positioneren dat de gaten op de plaats van de as zitten en dan de huidige as er weer door heen doen. Vervolgens kijken of je de as weer vast kan maken of dat de lengte van de as te kort is door de extra ruimte door wordt gebruikt door de bagagedrager.
Heeft je voorvork een steekas? Dan zal het lastig gaan. De (meeste) dragers gaan uit van een quick-release (dat was vroeger de standaard) dus dan voor een meegeleverde quick-release wordt vervangen (bijv. bij Tubus Fly kan je ook zo'n set kopen).
Als de as in je voorvork dikker is dan is het waarschijnlijk een 12 mm, of zelfs 15 mm, steekas. Dan gaat de meegeleverde snelspanner inderdaad niet passen. Een langere steekas vinden is lastig (want vaak frame-specifiek) en duurder. Daarbij zullen de gaten in de drager ook niet groot genoeg zijn om een steekas door te steken.
Hoi,

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik had overigens niet gemerkt dat ik reacties had gekregen, vandaar mijn late reactie.

Ik had de situatie opgelost, omdat er gelukkig nog een andere montage manier was. Ik kon de drager ook vastzetten aan een gedeelte waar mijn spatbord aan vastzit.

Nu blijkt wel dat mijn wiel een lichte slag heeft, en dat ie toch te versleten is, om mee naar Zweden te fietsen deze zomer. Ik zal dus een nieuw voorwiel aanschaffen. Bij de fietsenwinkel hadden ze het over 60/70E, maar dat gaat mij echt te ver. Als ik hier tussen kijk, zie ik ze voor de helft van die prijs. https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... l-28-inch/

Ik neem aan dat die gewoon geschikt zijn voor een fietsreisje?
Zelf zou ik eerder aan 100 euro denken voor een goed voorwiel.
Auro schreef:
wo 02 mei, 2018 14:47
Bij de fietsenwinkel hadden ze het over 60/70E, maar dat gaat mij echt te ver. Als ik hier tussen kijk, zie ik ze voor de helft van die prijs. https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... l-28-inch/

Ik neem aan dat die gewoon geschikt zijn voor een fietsreisje?
Dat hangt van het 'fietsreisje' af. Maar als men niet bereid is om zelf de spaken nog wat bij te spannen, de spaakspanning gelijk te zetten en de daarbij mogelijk ontstane slagen er uit te halen zou ik geen hoge verwachtingen stellen aan een wiel van 50 euro. De kans dat zo'n wiel bij een stevige belastingen binnen de kortste keren een slag heeft acht ik erg groot. (Men kan natuurlijk geluk hebben.)

Renaat
Tip: in menige gebruikte fiets die je bv bij de lokale fietsenhandelaar voor 50 euro mee krijgt zit een prima voorwiel. De rest krijg je er gratis bij.
Ik denk dat de prijs sterk afhangt van of zo'n wiel op de plank ligt. Ik meen uit het voorafgaande op te maken dat je een steekas hebt. Dat is al heel ongebruikelijk. Wielmaat 26"of 29"? Velgremmen of schijfremmen, en indien dat laatste centerlock of 6-bolt?
Ik verwacht dat je vrijwel alle varianten en het meeste waar-voor-je-geld krijgt bij Taylor Wheels. En met wat meer risico op Marktplaats.
Kwam deze tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1281006717

Als het je gewenste velgdiameter, -breedte en remsysteem zijn lijkt dat me wel een mooie deal. Maar een nieuw voorwiel kan ook een moment zijn om een naafdynamo te overwegen misschien?
math schreef:
wo 02 mei, 2018 19:59
Ik denk dat de prijs sterk afhangt van of zo'n wiel op de plank ligt. Ik meen uit het voorafgaande op te maken dat je een steekas hebt. Dat is al heel ongebruikelijk. Wielmaat 26"of 29"? Velgremmen of schijfremmen, en indien dat laatste centerlock of 6-bolt?
Ik verwacht dat je vrijwel alle varianten en het meeste waar-voor-je-geld krijgt bij Taylor Wheels. En met wat meer risico op Marktplaats.
Bedankt voor deze tip. Net een voorwiel gekocht daar. Mijn voorwiel nu is 28 inch, velgremmen en of het een steekas is weet ik niet helemaal zeker. Die zijn toch hol van binnen? De mijne is niet hol.

Maar het nieuwe wiel heeft een snelspanner, dat maakt het monteren van de Cordo drager ook iets makkelijker.

In principe alles opgelost nu. Thnx

Groet,
Zou je misschien even een foto kunnen plaatsen van de naaf van je oude voorwiel, liefst met een lineaaltje erbij. Er zijn hier genoeg mensen die in een oogopslag zien of je wel of niet een steekas hebt.

Op de foto hieronder staan van boven naar beneden 2 steekassen van verschillende diameter en breedte, en twee snelspanners van verschillende breedte (achterwiel en voorwiel). Steekassen draai je vast in de vork met een schroefdraad. Snelspanners klem je vast op de uitvaleinden van de vork met een excentrische hevel.
Afbeelding
Je kan het ook snel genoeg aan de vork zien: ronde gaten aan de uiteinden (= steekas) of uitvaleinden (= snelspanner).