Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route St.Malo naar Nederland - Forum Wereldfietser

Route St.Malo naar Nederland

We gaan Fietsen rond het kanaal , willen dan oversteken naar St.Malo en vandaar met openbaar vervoer terug naar Nederland.Wij willen niet via Parijs.
Lijkt een onmogelijke opgave.
Heeft iemand een idee?
Laat maar horen!
Groet Henriette
Als bahn.de handig gebrukt is er wal wat te vinden. Gewoon de optie dat een fiets moet aanvinken, en niet in 1 keer de reis ingeven, dat gaat hij natuurlijk wel over Parijs....dat is namelijk het snelste.

Dus in brokjes hakken. Ik vond dit. Allemaal met de TER treintjes, dus zonder reserveren.

V 8: 33 St Malo - Doil de Bretagne - Caen - Rouen A 13:53 (3 keer overstappen)
V 16:16 Rouen - Amiens - Lille A 18:58 (2 keer overstappen)

De vraag is, wat heeft Parijs je gedaan, dat het per se vermeden moet worden???
Als je via Parijs gaat, krijg je
8:33 TER naar Rennes
Daar TGV naar Parijs
overstap van een paar uur, en TGV naar Lille.

Of je neemt de nachtbus van Flixbus vanuit Parijs naar Nederland...ook een optie.
In voorgaande jaren kon je met een rechtstreekse TGV (dus buiten Parijs om) naar Lille reizen, maar die treinen nemen zo te zien (https://nl.oui.sncf/nl) geen ongedemonteerde fietsen meer mee.
Dus moet je via Parijs, waar nog wel TGV's met fietsplekken heengaan. Nadeel: verplicht reserveren van fietsplekken en een uurtje fietsen door de binnenstad van Parijs. Voordeel: een snellere verbinding met weinig overstappen - ondanks het tijdverlies in Parijs.
Of met verschillende TER treinen via Dol de Bretagne, Caen, Rouen en Amiens naar Lille, zoals hierboven aangegeven. Nadeel: veel overstappen op stations waar vaak nog geen liften zijn. Voordeel: je kunt niets reserveren, dus je kunt terugreizen wanneer het je uitkomt.
Zelf ben ik enkele keren vanuit Normandië op deze manier teruggeboemeld en heb ik de reis over anderhalve dag gespreid door in Rouen of Amiens te overnachten. (De camping van Amiens ligt hemelsbreed maar 5 km ten noordwesten van het station en is via een fietspad langs de Somme te bereiken.)
hkonst schreef:
wo 25 apr, 2018 13:53
Wij willen niet via Parijs.
Fietsen door Parijs is best leuk als je geen trein hoeft te halen, maar 's avonds nog op een terras kunt zitten. In de buurt van Gare du Nord schijnt een hotel te zijn waar fietsers welkom zijn (zie dit topic).
captain_fabulous schreef:
wo 25 apr, 2018 14:10
Als bahn.de handig gebrukt is er wal wat te vinden. Gewoon de optie dat een fiets moet aanvinken, en niet in 1 keer de reis ingeven, dat gaat hij natuurlijk wel over Parijs....dat is namelijk het snelste.

Dus in brokjes hakken. Ik vond dit. Allemaal met de TER treintjes, dus zonder reserveren.

V 8: 33 St Malo - Doil de Bretagne - Caen - Rouen A 13:53 (3 keer overstappen)
V 16:16 Rouen - Amiens - Lille A 18:58 (2 keer overstappen)

De vraag is, wat heeft Parijs je gedaan, dat het per se vermeden moet worden???
Wij doen iets soortgelijks, fietsen van Le Croisic naar Rouen, stukje Velodyssee, stuk Kanaalroute en dan langs de Seine naar Rouen. Vanaf daar met de TER (regionale trein) via Amiens naar Lille. In Lille mogelijk fietsen naar Moeskroen en dan met de Belgische treinen verder naar Amsterdam.

Op de regionale site van de SNCF is meer info te vinden: https://www.ter.sncf.com/bretagne/gares ... e/pratique
De bijlage SNCF réseau Normandie.jpg is niet meer beschikbaar
SNCF réseau Hauts de France.jpg

Bijlagen

Ik heb ooit geprobeerd van Rijsel naar Caen via TER(regionale)- treinen. Kwam de eerste dag niet verder dan Amiens. Ben naar de camping gefietst. Volgende dag vertrok de trein vanaf het verkeerde spoor: trap op, trap af. In Rouen bleek de trein vervangen te zijn door een bus. Verboden voor fietsen. Kwam 's avonds laat pas in Caen aan. In het donker mijn tentje opgezet.
Volgende keer toch maar met de TGV van Rijsel naar Parijs. Een klein stukje fietsen naar het Gare de Saint-Lazaire en met de Intercités naar Caen.
13:13 vertrek Rijsel
14:14 aankomst Parijs-Nord
14:08 vertrek Parijs-Montpartnasse
16:59 aankomst Caen.
Moet je in Rijsel een langere tijd wachten, ga dan naar Brasserie L'Express tegenover het station Lille-Flandres. Daar hebben heerlijke moules-frites (mosselen met friet), ook buiten de Franse lunch- en diner-tijden. Je kunt op het terras eten met zicht op je fiets

http://lexpress1957.fr/
Op https://www.ter.sncf.com/bretagne/gares ... e/pratique kan je ook de “fiche horaire” van een lijn downloaden. Een bladzijde uit het spoorboekje dus. Voorbeeld is van lijn 1, Amiens-Lille
7E186091-507C-4C6E-94DA-B8AB3A6212FB.png
Geeft meer informatie over de treinsoort en is voor fietsers handiger, omdat de online planners je met de fiets niet goed op weg helpen.
bert sitters schreef:
do 26 apr, 2018 12:09
Ik heb ooit geprobeerd van Rijsel naar Caen via TER(regionale)- treinen. Kwam de eerste dag niet verder dan Amiens. Ben naar de camping gefietst. Volgende dag vertrok de trein vanaf het verkeerde spoor: trap op, trap af. In Rouen bleek de trein vervangen te zijn door een bus. Verboden voor fietsen. Kwam 's avonds laat pas in Caen aan. In het donker mijn tentje opgezet.
Bert had toen pech. Ik heb deze route al vier maal genomen (met of zonder geplande overnachting) en toen ging het goed (zie hier). Wel altijd van tevoren checken of er werkzaamheden zijn op de trajecten waar je langs wilt (google met zoekwoorden travaux, TER, SNCF en de naam van belangrijke stations op de betreffende route); zeker in het weekend liggen er nogal eens trajecten plat, net als bij de NS. En met de stakingen bij de SNCF blijft een Franse treinreis de komende tijd sowieso een avontuur; ook met de TGV.
Iedereen bedankt voor de tips!
Is er misschien iemand die met onze autoen fietsdrager naar St.Malo wil reizen en vandaar een fietsroute wil beginnen? Bijvoorbeeld de Velodyssee , we zouden dan iets kunnen afspreken en je zou ons enorm helpen.Dit zou dan rond 10 juli moeten gebeuren.
Groet Henriette