Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsmerk kopen afhankelijk handelaar - Forum Wereldfietser

fietsmerk kopen afhankelijk handelaar

Hallo,

Ben al jaren aan het beraden om een nieuwe fiets te kopen.
Heb voor het moment enkel een mtb fully.
Fiets wordt door beperkte praktische aard, enkel gebruikt voor sport.

Nu heeft mijn broer een kindje en zou ik die graag meenemen op de fiets (is nog maar een jaar oud en mag hem niet van de mama op de moto zetten :lol: ) daar ik liever buiten zit dan in de auto komt er een fiets bij.

Heb reeds de Santos 28 getest en zeer onder de indruk, echter slechts 1 verdeler in de omgeving op +- 45min met de auto (volgende verdeler 1u10min rijden).
De Gazelle marco polo, koga worldtraveler en de gaastra fyts zijn lokaal bestelbaar (niet testbaar).

Gaat jullie voorkeur naar een handelaar dichtbij en zijn deze modellen evenwaardig naar framestijfheid.
Ben een stevige kerel 1m86 en +- 105 kg doch sportief.
Graag een zeer stevig kader (zowel stijf als stevig, liefst buizen met grotere flensdikte) daar ik meestal stevig door duw.
Weet dat dit fietsen zijn in een relatief hogere prijsklasse, maar weet uit ervaring (race en mtb) dat iets duurder een veel betere fiets kan betekenen.

Graag advies.
Het is een mythe om te denken dat hoe stijver een frame/kader is hoe beter, stijfheid is niet hetzelfde als stevigheid en een heel stijf frame is niet comfortabel hoewel je dat kan verbeteren met bijv. brede banden.

Als je van een niet een al te beste fiets op een Santos 28 over stapt ben ik niet verbaast dat je onder de indruk was maar Santos is zeker niet de enige die betere fietsen maakt en wat dat precies een betere fiets is verschilt afhankelijk van wat je belangrijk vindt.

Ik denk dat de Gazelle Marco Polo, Koga worldtraveler en de Gaastra fyts je ook wel zullen bevallen maar jammer dat je geen proefrit kan maken. Wat voor fietsen zijn er wel beschikbaar en heb je daar al eens een proefrit op gemaakt? Koga zou je kunnen proberen in Ede.
Je hebt het over veel verschillende zaken, maar je vraag wordt mij niet duidelijk. Er circuleert een lijst met vragen op dit forum dat je het beste kan invullen en plaatsen, zodat er beter advies gegeven kan worden. Een aantal vragen die bij mij opkomen zijn over het fietsen met een kind:

Wil je een dagelijks fietsen met het kindje?
Hoe en hoeveel wil je in de toekomst met het kindje fietsen? Dagelijks, offroad of koersen?
Wil je een kinderzitje, fietskar, weehoo of uiteindelijk aanhangfietsje?

Zulke vragen zal je ook moeten beantwoorden over je wens m.b.t. een fiets en het gebruik er van. Bij die vragen staat ook iets over de vraag of je een dealer in de buurt zoekt.
Woon in België, westhoek en het aantal fietshandels die hier de duurdere fiets (naar onze normen) hebben staan zijn uiterst beperkt.

Wat het gebruik van de fiets zal zijn moet de tijd nog uitwijzen.
Ben van plan deze de komende 10a15 jaar niet te vernieuwen (wel onderhouden).
Heb geen vakantie gepland dit jaar, kan natuurlijk zijn dat dit met 5 jaar wel het geval is, dus moet erop voorzien zijn.
Zijtassen + eventuele bob yak.
Niet bang hoeven te zijn als je de fiets inklemt op drager dat buizen zouden geplet worden (geen lichtgewicht frame).
Voor het moment nu en dan boodschappen en ritjes van 2 a 3 uur 2a3 x per week.
Door bos, veldwegen,....
Een stevige tour fiets die overal door kan met goede bagage capaciteit en een stijf bracket, ben een stamper.
Wekelijks een ritje met kindje achterop.

Budget +- 2000euro

Heb een Bullit ook overwogen maar nog niet kunnen testen, zal voor bos en veldwegen waarschijnlijk ook onbruikbaar zijn.
Hoe belangrijk achten jullie een handelaar dichtbij of gewoon de mogelijkheid om naar een concullega te kunnen gaan, zelfde merk dealer op een aanvaardbare afstand?
De afstand tot een handelaar maakt me niet zo veel uit, ik bestel ook dingen via het Internet in buitenland.

De afstand tot een fietsenmaker vind ik wel van belang en dan met name een fietsenmaker die goed onderhoud/reparaties kan doen tegen een redelijke prijs. Dat lukt vaak beter of zelfs alleen als je ook je fiets bij die fietsenmaker koopt.
Bij een nieuwe fiets speelt garantie ook een rol. Mocht er wat mis mee zijn dan is een "eigen" dealer (waar de fiets gekocht is) in de omgeving ook wel handig.
Wellicht voor de Time-Being: yepp heeft voor hun kleine stoeltjes een ahead adapter waarmee je hem op bv. een MTB kan plaatsen. Doe ik ook nog steeds met mijn kleinste. Er zullen weinig fietsen zo comfortabel zijn voor een kleintje als een fully! :D
deftje schreef:
vr 27 apr, 2018 14:18
Hoe belangrijk achten jullie een handelaar dichtbij of gewoon de mogelijkheid om naar een concullega te kunnen gaan, zelfde merk dealer op een aanvaardbare afstand?
Naar mijn mening hangt het van allerlei factoren af of een dealer dichtbij handig/nodig is. Ik kocht mijn vakantiefiets zonder aarzelen bij een winkel op 100 km afstand van mijn woonplaats. Daarbij ging het om 1) een fiets waarvan ik vrij zeker was dat er niet voortdurend iets mee zou zijn, 2) waaraan ik zelf het onderhoud ging doen, 3) waar ik buiten de vakanties niet afhankelijk van zou zijn voor bv. woon-werkverkeer (zodat het niet geeft als hij een paar dagen buiten gebruik is omdat ik er niet toe kom iets te repareren/vervangen) en 4) een dealer die ik ook wel per telefoon of mail om advies kon vragen in voorkomende gevallen.

Met andere woorden, als je niet met enige regelmaat, of met spoed, terug hoeft naar de winkel, is het prima als die wat verder weg zit. Ik moest voor de garantie een keer een beurt laten doen bij de winkel, en ik heb nog een keer een andere stuurpen genomen waarbij ik wat verschillende modellen wilde uitproberen. Meer dan die twee keer ben ik niet terug geweest naar de winkel met mijn fiets.

Inmiddels is het fietsenmerk trouwens verhuisd naar de stad naast mij. Da's ook een oplossing. ;)

Succes met de aankoop,

Carl
daulagari schreef:
vr 27 apr, 2018 13:22
Het is een mythe om te denken dat hoe stijver een frame/kader is hoe beter, stijfheid is niet hetzelfde als stevigheid en een heel stijf frame is niet comfortabel hoewel je dat kan verbeteren met bijv. brede banden.
Allemaal waar, maar OP heeft een eigen gewicht van 105 kg én wil een kindje meenemen op de fiets. Dan zijn er nauwelijks té stijve frames, wel heel veel slappe.
groverr schreef:
vr 27 apr, 2018 13:44
Je hebt het over veel verschillende zaken, maar je vraag wordt mij niet duidelijk. Er circuleert een lijst met vragen op dit forum dat je het beste kan invullen en plaatsen, zodat er beter advies gegeven kan worden.
Hij staat hier, onder Persoonlijk Advies: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

Let wel: deze website en de checklist gaan niet over het vervoer van kinderen. Het spreek voor zich dat niet elke fiets die geschikt is als vakantiefiets ook geschikt is - dragers - voor het vervoer van kinderen.
deftje schreef:
vr 27 apr, 2018 14:18
Wat het gebruik van de fiets zal zijn moet de tijd nog uitwijzen.
Ben van plan deze de komende 10a15 jaar niet te vernieuwen (wel onderhouden).
Heb geen vakantie gepland dit jaar, kan natuurlijk zijn dat dit met 5 jaar wel het geval is, dus moet erop voorzien zijn. Zijtassen + eventuele bob yak.
Niet bang hoeven te zijn als je de fiets inklemt op drager dat buizen zouden geplet worden (geen lichtgewicht frame). Door bos, veldwegen,....
Een stevige tour fiets die overal door kan met goede bagage capaciteit en een stijf bracket, ben een stamper.
Wekelijks een ritje met kindje achterop.
Budget +- 2000euro
Heb je al eens een tweedehands overwogen? Nieuw vindt je voor 2000 euro nét een derailleurfiets bij de merken-met-zeer-stijve-frames, maar omdat je toch lang wilt doen met je fiets kun je ook een fiets kopen waar de nieuwigheid ietsjes af is, want dat effect bereik je met een nieuwe fiets toch al vrij snel. Dan heb je een model met Rohloffnaaf en hou je een pak geld over.