Even korte reactie tussen de bedrijven door. Morgen ga ik weer een ritje van 180km fietsen dus wil naar bed
Als ik dat invoer voor een racefiets met handen in de beugels kom je voor 27km/h ongeveer uit op 114W. Dat is lekker rustig fietsen.
Windkracht 3 tegen is ongeveer 16km/h windsnelheid. Als ik dat invoer heb je voor 27km/h ineens maar liefst 250W nodig. Dat had ik niet verwacht. Dat is echt veel meer dan bij windstil weer, 250W is wat een persoon met goede conditie een uur kan volhouden. Daarna ben je meestal wel kapot.
Die windkracht 3 tegenwind maakt dus veel uit, en zal zeker vrij spel hebben in de flevopolder. Dit verklaart waarom je broer zich kapot reed, hij reed welliswaar in jullie beschutting maar wel met een langzamere fiets dan een racefiets.
Het geeft 2 dingen aan:
- ik heb de snelheid/vermogen verhouding te gunstig gesteld
- tegenwind maakt veel uit. aerodynamische maatregelen hebben niet zozeer zin omdat je er in het algemeen een paar km/h sneller door gaat, maar vooral zin bij omstandigheden met tegenwind.
ik ga inderdaad uit van optimale omstandigheden. Dan zal indoor ongeveer hetzelfde zijn als buiten fietsen op asfalt bij weinig wind.loknor schreef: ↑do 19 apr, 2018 14:18Heb jij gelezen dat dit indoor was? Dus geen regen wind, klinkertjes?De reden dat ik 25km/h kruissnelheid als makkelijk haalbaar noem, is naast mijn eigenervaring bv dit fietsersbond onderzoek: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... -ze-zwaar/ (PDF) waaruit blijkt dat je voor een goed lopende stadsfiets maar 55W nodig hebt voor 18km/h.
Ik heb eens gekeken op http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm dat is wel een leuke calculator om een idee te krijgen van vermogens bij type fiets/omstandigheden.Het ging om een A amateur op een Santos op de goede (zeer sportieve hoogte!) en Big Apples op de juiste druk, met twee Ortlieb achtertassen. Nou ben jij ongetwijfeld een geweldenaar, maar deze A-amateur ging helemaal kapot in het wiel met windkracht 3 tegen (dijk naar Almere) en 27kmpu.
Hadden wij er niet voor gereden had hij die 27kmpu gewoon niet gehaald. Je stelling dat dit met een efficiente fiets wel haalbaar is voor een normaal persoon is in mijn ogen echt absurd.
Als ik dat invoer voor een racefiets met handen in de beugels kom je voor 27km/h ongeveer uit op 114W. Dat is lekker rustig fietsen.
Windkracht 3 tegen is ongeveer 16km/h windsnelheid. Als ik dat invoer heb je voor 27km/h ineens maar liefst 250W nodig. Dat had ik niet verwacht. Dat is echt veel meer dan bij windstil weer, 250W is wat een persoon met goede conditie een uur kan volhouden. Daarna ben je meestal wel kapot.
Die windkracht 3 tegenwind maakt dus veel uit, en zal zeker vrij spel hebben in de flevopolder. Dit verklaart waarom je broer zich kapot reed, hij reed welliswaar in jullie beschutting maar wel met een langzamere fiets dan een racefiets.
Het geeft 2 dingen aan:
- ik heb de snelheid/vermogen verhouding te gunstig gesteld
- tegenwind maakt veel uit. aerodynamische maatregelen hebben niet zozeer zin omdat je er in het algemeen een paar km/h sneller door gaat, maar vooral zin bij omstandigheden met tegenwind.