Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen rond Het Kanaal, POI hotels - Forum Wereldfietser

Fietsen rond Het Kanaal, POI hotels

Deze zomer gaan we van Le Croisic in Bretagne naar Rouen fietsen. Een stukje Velodyssee, een stukje eigen route en het grootste deel met het boekje van Kees Swart, fietsen langs Het Kanaal, deel 2. We gaan van hotel naar hotel of B&B.
We fietsen meestal met de combi van een boekje en een GPS spoor. Zo zijn we beide leuk bezig en het bevalt prima.
Achterin het boekje staat ook een lijst met adressen van hotels. Is die lijst ook als POI-bestand voor de GPS beschikbaar? Dat zou een hoop dom overtypen schelen.
Voor POI's van campings heb je www.archiescampings.eu, maar zoiets voor alle hotels en pensions is er bij mijn weten niet. Wel voor hotels van bepaalde ketens, zoals bijvoorbeeld Ibis (zie www.poihandler.com voor een overzicht van poi's van allerlei voorzieningen per land). Ook met een gps kun je veel hotels en pensions vinden, als je de OpenFietsMap erop hebt staan. In Frankrijk zijn steeds meer overnachtingsplekken te vinden op www.booking.com, maar ook dat is verre van volledig. Daarnaast heb je ook nog altijd 'hotels' waar wel hotel op de gevel staat, maar waarvan de website de indruk wekt dat je er alleen kunt eten. Of het blijken pensions voor Oost-Europeanen te zijn geworden.

De lijst achterin de fietsgids is alleen volledig voor campings, maar niet voor hotels. Anders zou de gids veel te dik worden. Ik krijg ook nog maar zelden meldingen van fietsers over hotels, pensions of campings die gesloten zijn, dus ga er maar vanuit dat die lijsten niet up to date zijn (dat geldt trouwens ook voor de lijsten die je op het internet kunt vinden). In de gids staan in de hotellijst ook websites van VVV's vermeld voor alle plaatsen langs de route waar nog VVV's zijn.
Dank voor de reactie. Booking.com en viaMichelin had ik al gevonden, en m’n gps-app op de iPhone (Galileo) heeft hotels in z’n vectorkaarten staan. Voordeel van viaMichelin (en nadeel van openstreetmap) is dat hotels op een groot zoomlevel zichtbaar zijn, als button met een aantal, totdat je ver genoeg inzoomt, dan krijg je ze per stuk. Bij alle andere kaarten, ook Google maps, moet je inzoomen op detailniveau. Dat maakt het lastig om te zien of er een hotel in de (wijde) omgeving is.
In de door mij samengesteld gids Vélodyssée vermeld ik per plaats langs de route behalve camping ook hotels, B&B's etc De meeste van deze overnachtingsadressen hebben het officiele label "Accuiel Vélo" (fietsers welkom). Op het deel langs het kanaal van Nantes naar Brest zijn niet zo veel toeristen. Je zult daar gemakkelijk een plekje vinden.
Dank ook, Bert. Ik heb inmiddels een aardige optie ontdekt bij https://overpass-turbo.eu/
Dat is een site waarbij je van een gebied data van openstreetmap kan downloaden als POI. Bijvoorbeeld hotels of B&B's.

Binnen Galileo voor iOS importeer ik deze data weer. Dat lijkt omslachtig voor data die al op de kaart staat, maar het voordeel van deze handeling is dat de data gegroepeerd wordt al naar gelang het zoomniveau en daardoor beter te zien is op de iPhone of iPad.

Als er behoefte aan is wil ik wel een voorbeeldje met plaatjes posten.
ericplan schreef:
di 24 apr, 2018 07:41
Voordeel van viaMichelin (en nadeel van openstreetmap) is dat hotels op een groot zoomlevel zichtbaar zijn, als button met een aantal, totdat je ver genoeg inzoomt, dan krijg je ze per stuk. Bij alle andere kaarten, ook Google maps, moet je inzoomen op detailniveau. Dat maakt het lastig om te zien of er een hotel in de (wijde) omgeving is.
Voordeel van een openstreetmap kaart op een GPS is dat je de GPS een lijst kan laten zien met de meest dichtstbijzijnde Hotel/Motel (of Logies & Ontbijt of Camping) en dat met de richting.

Als je er eentje selecteert dan laat de GPS hem op de kaart zijn en kan je gelijk de GPS vragen de route er naartoe te berekenen.

De beperking is dat ze bekend moeten zijn in openstreetmap maar dat geldt ook voor ViaMichelin en dat zoeken alleen maar kan vanaf de positie waar je bent.

Maar goed, met een Navigatie App op je mobiel die openstreetmap data gebruikt gaat het allemaal nog makkelijker, in OsmAnd kan je bijv. een POI overlay maken met Accomodation aan en dan zie je duidelijk de overnachtingsmogelijkheden:

Afbeelding

Wat een beetje niet intuïtief is zijn de kleine oranje rondjes, dat betekend dat als je daar inzoomt er meerdere overnachtingsmogelijkheden zijn.