Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogelijkheid Mio GPS. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mogelijkheid Mio GPS.

137 berichten
De Mio Cyclo waarover ik het heb is een fiets/wandel GPS.
Auto navigatie mogelijkheid heeft die niet.
Via Routingprofiel --> Routeopties --> Type selecteren kan ik uit volgende opties kiezen:
Stadsfiets / Mountainbike / Racefiets / Rennen.
http://download.mio.com/MioCyclo/MANUAL ... _Dutch.pdf
Ok, werkt dus toch anders als de Mio 300.
Als je geen auto optie hebt is het vreemd dat ie jou naar een weg met 3 rijstroken stuurt.
En je hebt al wel een gebruikersprofiel aangemaakt zoals in stap 3 van de handleiding?
jacob-66 schreef:
wo 14 mar, 2018 23:41
Ok, werkt dus toch anders als de Mio 300.
Als je geen auto optie hebt is het vreemd dat ie jou naar een weg met 3 rijstroken stuurt.
En je hebt al wel een gebruikersprofiel aangemaakt zoals in stap 3 van de handleiding?
Ja , naam / geboortedatum / gewicht / Type enz ... allemaal ingegeven.
Blijkbaar is het een bekend probleem... Review op foturumshop:
"Wat ik een makke vindt is bij de voorinstelling hoofdwegen vermijden. Dit werkt m.i. slecht. Bij navigeren naar adres of surprise me route zit je toch veel op hoofdwegen. Voor mij bekende gebieden liggen er parallel schitterende alternatieven i.p.v. hoofdweg."
Twee jaar geleden heb ik de Mio Cyclo 200 gekocht op aanraden van iemand.
In het begin reden we ook over voornamelijk hoofdwegen (d.w.z. fietspaden langs rechte doorgaande wegen).
Onderweg heb ik iets aan de instellingen veranderd (en ik weet zo niet meer wat) en sinds die tijd stuurt hij ons over mooie paadjes, juist bij de hoofdwegen vandaan.
Dat is waarom hij ons zo goed bevalt.

Ik zal eens kijk hoe de mijne staat ingesteld en kom daar nog op terug. Wellicht heb je er wat aan...
(Moet bekennen dat ik niet zo van de gebruiksaanwijzingen ben dus de instellingen een beetje op goed geluk veranderd heb)
rockhopper schreef:
wo 14 mar, 2018 20:44
Ongehinderd door ervaring met Mio vermoed ik dat jouw idee van een hoofdweg en die van Mio niet hetzelfde is.

Bij de meeste "fiets" navigatie-toestellen is het kaartmateriaal zo ingesteld dat de "leuke" wegen (toeristische rustige wegen) als hoofdweg zijn aangegeven. Bijvoorbeeld LF-2, als je deze dus vermijd, dan kom je dus niet op de leuke wegen wat je eigenlijk wilt. Dus het is juist wel de bedoeling dat je deze volgt.

Mocht ik het helemaal mis hebben en je dat via het volgen van "hoofdwegen" op de A2 uitkomt, dan geef ik je het advies om die dan toch maar te vermijden.
Dit zou best wel eens kunnen. Ik zou nog even nakijken hoe mijn Mio Cyclo 200 staat ingesteld en dat is als volgt:

Type: stadsfiets
Hoofdwegen: Toestaan
Fietsroutes: Toestaan
Knooppuntnetw.: Toestaan
Onverharde wegen: Toestaan
Kasseien (aleen OSM): Toestaan
Veerboot: Toestaan

Ik meen me te herinneren dat ik in het begin "Hoofdwegen: Vermijden" had ingesteld en wij ons verbaasden dat wij juist over lange saaie rechte wegen (fietspaden) werden gestuurd, met name in Duitsland (Münsterland/Emsland). Omdat ik dat gebied qua fietsroutes niet zo goed ken, kan het zijn dat daar alleen maar lange saaie rechte wegen (fietspaden) zijn.
Onderweg (in Nederland) heb ik mijn instellingen aangepast zoals ze nu zijn. Sindsdien komen we over mooie autoluwe wegen en paadjes, ook in onze eigen omgeving, waar we op paadjes terecht komen waar we van het bestaan niet wisten.

Maar hang me er niet aan op, zoals gezegd ben ik niet iemand van de gebruiksaanwijzingen e.d., dus kan het ook op goed geluk zijn. Verder gebruik ik de Mio Cyclo 200 om fietsroutes op te downloaden (Reitsma route, Kyll Radweg, etc.) en dat gaat prima.
Dank voor de tips ...
Alhoewel het mij de averechtse wereld lijkt wanneer voorkeur uitgaat om rustige wegen te rijden zal ik eens bij Hoofdwegen: Toestaan kiezen.

Nog iets wat me opvalt ... wanneer ik via Instellingen --> Routeopties --> Type selecteren --> bvb mountainbike wil veranderen in bvb stadsfiets houd de Mio deze keuze niet vast in zijn geheugen.
Wanneer ik deze keuze doe via "nieuw profiel aanmaken" slaagt hij het wel op.
Heb een Mio Cyclo 310. Ben er erg tevreden over. Twee jaar geleden b.v. een fietstocht gemaakt in de omgeving van Madrid. Via gedownloade single tracks van Madrid naar Segovia en Ávila gerden. Zonder GPS had ik deze paadjes onmogelijk kunnen vinden of volgen.
Op de terugweg, bij aankomst in het zuiden van Madrid, als bestemming het adres van mijn geboekte hotel in het noorden van Madrid ingegeven. De Mio heeft mij zonder problemen, via een grotendeels fietsvriendelijke route, dwars door Madrid naar het hotel geloodst.
Een minpuntje is het ontbreken van een automatische start/stop functie tijdens het opnemen van de gefietste route. Ook de verlichting van de display moet je zorgvuldig instellen anders houdt de accu het geen hele dag vol.
Er zijn wel meerdere Mio bezitters te vinden die tevreden zijn over hun toestel.
Maar zolang die van mij niet doet waarvoor hij ontwikkeld is, namelijk navigeren via mooi rustige fietsweggetjes, heb ik geen reden tot tevredenheid.
Tips hieromtrent kunnen er hopelijk voor zorgen dat ik wel enthousiast zal worden.
Heb je al getest wat Edwin schreef ? Hoofdwegen op toestaan zetten.
Ik heb bij die van mij ook even gekeken, en die staat idd ook op toestaan i.p.v. voorkeur.

Nog iets wat me opvalt ... wanneer ik via Instellingen --> Routeopties --> Type selecteren --> bvb mountainbike wil veranderen in bvb stadsfiets houd de Mio deze keuze niet vast in zijn geheugen.
Wanneer ik deze keuze doe via "nieuw profiel aanmaken" slaagt hij het wel op.
Dat klopt, moet je idd een nieuw profiel aanmaken.

Nog een vraagje, heb je wel de nieuwste update er al op staan?
Door omstandigheden nog niet kunnen testen.
Toestel heeft ook niet de mogelijkheid om demo te laten zien van gekozen route.

I.v.m. update.
Bij "versie" zie ik:

ROM versie:
R31 02 0804

Softwareversie: Cyclo 4.4.7.16961 2016-10-17

Kaarten: Tele Atlas 2016-06-14 Q2-2017

OSM 2016-06-14 08-2017

gpstuner.com
Tijdens verder zoeken tot de conclusie gekomen dat ik geen connectie kon maken op PC met CycloAgent.
Oorzaak hiervan was blijkbaar dat mijn wachtwoord als fout werd gemeld, nadat ik een ander wachtwoord had aangemaakt kon ik weer in de instellingen van CycloAgent, daar dan alle voorgestelde updates uitgevoerd.
Morgen of zo eens testen of dit het probleem oplost.
B4F7491B-CDF7-431A-A701-AECCFF1A5FDD.jpeg
Vandaag naar Uddel gefietst. Wat mij opviel bij het instellen van het adres op mijn Mio Cyclo 200 is dat de berekende route 74,6 km was, maar bij het uitvinken van "Knooppuntnetw. met "Vermijden" de route nu 66,1 km werd.
Omdat we pas om 12:30 uur vetrokken hebben we voor de laatste optie gekozen, met als gevolg lange saaie stukken fietsen op fietspaden naast provinciale wegen. Maar daardoor niet al te laat aangekomen in Uddel.

Morgen fietsen we verder en zetten we "Knooppuntnetw." op "Toestaan"' ervan uitgaande dat we dan weer de mooiere, maar ook langere route kunnen vervolgen.

Ee is ook nog een mogelijkheid om “Hoofdwegen”, “Fietsroutes” en “Knoopuntnetw.” aan te duiden met “Voorkeur”.
Het is toch een beetje uitproberen...
Wel lekker weertje gehad :)

Omgeving Uddel is erg fraai. Pak ook Staverden mee als je de kans hebt.
Nog even een update:

Gisteren de Mio Cyclo 200 ingesteld met alle opties op “toestaan” en op mijn iPhone de app van de fietsersbond op “recreatieve route”.
Daarna de instellingen van de Mio een aantal keren aangepast om de route te vergelijken met de app van de fietsersbond, maar geen enkele keer kwamen ze overeen.

Dus we zijn maar gewoon vertrokken van Soest naar de Krimpenerwaard via de recreatieve route van de app en daarna overgeschakeld op de Mio. In beide gevallen toch wel mooie routes. Zoals eerder gezegd: het blijft toch een beetje uitproberen.

Volgende keer zal ik de routes via de fietsersbond berekenen en op mijn Mio downloaden. Kijk, daar is-tie dan wel weer geschikt voor!
2524C8DF-6613-4538-B3D6-AE10069D159E.jpeg
Vandaag de Mio Cyclo 200 nog eens gebruikt. Viel me erg tegen.
Route via surprise me ... na 15 km een terrasje gedaan ... bij vertrek bleek de Mio automatisch uitgevallen.
Bij opnieuw opstarten vond ik de oorspronkelijk ingegeven route bij vertrek niet meteen terug ... na een tijdje dacht ik deze wel te hebben gevonden, echter bleek de Mio mij terug te navigeren naar mijn startpunt.(omgekeerde route dus).
Erg teleurgesteld hierover navigeren op adres gekozen, dit ging nu, in tegenstelling tot vorige keer, wel goed.
"Hoofdwegen" aanvinken blijkt dus de oplossing ... her berekenen doet het toestel ook vlot.
Het signaal dat word gegeven om te waarschuwen dat men richting moet kiezen vind ik erg zwak, idem duidelijkheid scherm, zeker tijdens een zonnige fietstocht als vandaag.
Ed kettingvet schreef:
do 19 apr, 2018 17:27
Vandaag de Mio Cyclo 200 nog eens gebruikt. Viel me erg tegen.
Route via surprise me ... na 15 km een terrasje gedaan ... bij vertrek bleek de Mio automatisch uitgevallen.
Bij opnieuw opstarten vond ik de oorspronkelijk ingegeven route bij vertrek niet meteen terug ... na een tijdje dacht ik deze wel te hebben gevonden, echter bleek de Mio mij terug te navigeren naar mijn startpunt.(omgekeerde route dus).
Daar is een functie voor op de Mio. Als je stopt en je drukt op de ronde knop vraagt hij "Wilt u stoppen, pauzeren, doorgaan?" dat zijn dan alle drie ook keuzemogelijkheden die je kunt aanklikken. Pauzeren is in deze situatie de juiste keuze. Bij het aanzetten van de Mio pakt hij de route weer moeiteloos op. Althans, dat is mijn ervaring.

Ed kettingvet schreef:
do 19 apr, 2018 17:27
Het signaal dat word gegeven om te waarschuwen dat men richting moet kiezen vind ik erg zwak, idem duidelijkheid scherm, zeker tijdens een zonnige fietstocht als vandaag.
Waarschijnlijk ben ik meer visueel dan auditief ingesteld, want het (zwakke) signaal vind ik juist weer irritant. Dat gepiep hoeft voor mij niet zo. Ik lees liever de aanwijzingen op het scherm af, dat ik duidelijk genoeg vind, ook met zonlicht zoals vandaag.

Zo je maar, ieder zo zijn voorkeuren, waardoor een gebruiksvoorwerp voor de één een prima ding is en voor de ander een ergernis.
Hoeveel gebruikerservaringen er ook gedeeld worden (zowel positief als negatief), het is toch vaak zelf uitproberen. En de ene keer valt het mee en de andere keer valt het tegen.
Edwin* schreef:
do 19 apr, 2018 17:49
Daar is een functie voor op de Mio. Als je stopt en je drukt op de ronde knop vraagt hij "Wilt u stoppen, pauzeren, doorgaan?" dat zijn dan alle drie ook keuzemogelijkheden die je kunt aanklikken. Pauzeren is in deze situatie de juiste keuze. Bij het aanzetten van de Mio pakt hij de route weer moeiteloos op. Althans, dat is mijn ervaring.
Ja, ik moet toegeven dat ik niet zo een handleiding lezer ben.
En dan kom je zo dingen tegen waar je geen antwoord op hebt ... ik moet dus eigenlijk boos zijn op mezelf.
Edwin* schreef: Waarschijnlijk ben ik meer visueel dan auditief ingesteld, want het (zwakke) signaal vind ik juist weer irritant. Dat gepiep hoeft voor mij niet zo.
Dat is jouw persoonlijke voorkeur, ik vind dat wanneer er een signaal word gegeven dit ook duidelijk hoorbaar moet zijn, anders heeft het weinig zin / meerwaarde.
Is er al een update met de nieuwe knooppunten beschikbaar, we hebben al een nieuwe set kaarten.Als ze ook in de mio zitten is dat wel makkelijk. Wie heeft deze update al?
Ik heb een update gedaan (cyclo Agent) maar weet niet wat deze inhoud.
Ik ken van al dat gedoe zo goed als niks, weet dus ook niet waar ik kan zien/zoeken wat die update inhoud.