Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [TKG] Diascanner te koop gevraagd - Forum Wereldfietser

[TKG] Diascanner te koop gevraagd

Hallo,

Tegenwoordig werk ik al weer enige tijd digitaal, maar heb nog een gigantische voorraad van circa 10.000 dia's waarvan ik er af en toe toch nog enkele nodig heb om aan tijdschriften toe te sturen, voor lezingen en voor mijn website. Nu leek het me handig om zelf een diascanner te hebben. Heeft er nog iemand een te koop of anders een gouden tip? De eis is wel dat de resolutie minimaal 300dpi moet zijn, maar weet verder niet waar ik nog verder op moet letten. Informatie hierover is ook welkom.

Bedankt.

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Rutger schreef:300dpi
Hallo Rutger,
Aan 300 dpi heb je niet veel bij een gescande dia.
Ik zou eerst maar eens wat googlen en veel lezen.
Ik heb zelf meerdere scanners en voor jouw toepassing is een eenvoudige filmscanner goed genoeg. Een HP Photosmart S20 zou je voor 75 euro op de kop moeten kunnen tikken. Die installeert gemakkelijk en het programma loopt probleemloos. Daarna kun je mij vragen stellen over het scannen zelf :D
Groeten,
Leon

Ik heb laatst een Nikon L5000 scanner gekocht waarbij je met een sf-210 adapter in een keer 50 dia's in kunt scannen. Het was totaal iets van rond de 2.000,- euro. Maar dat scheelt weer heel veel tijd. Ik moet eerljk zeggen dat ik een kennis heb die bij Nikon werkt en dat ik de BTW kan terug vangen (en dat scheelt ook weer heel veel :lol: )

Ik heb wel eens een flatbed scanner gebruikt met een adapter, maar dat was een ramp wat tijd en kwaliteit betreft.

Ha Rutger, jij als auteur van de gids Bier en Belgen :lol: en als fietsjournalist kan de kosten van een scanner aftrekken van de belastingen en de BTW terugvangen... Gewoon doen!
:lol:

Hoi Rutger,

4 jaar geleden heb ik 11.528 dia's gedigitaliseerd.
Kortom: ik weet een beetje waarover ik praat :lol:

Ik had een Nikon Coolscan IVED scanner. Dat is een 35 mm scanner speciaal voor negatieven en positieven. Dit soort scanners zijn niet te vergelijken met een flatbed scanner. (maar goed, ze kosten ook meer)

De genoemde scanner waar Erik het over heeft is beslist een aanrader.
Er zijn 2 zaken die je enorm veel tijd kunnen besparen en dat is:
* De adapter waardoor dia's automatisch worden geladen.
Je moet daarna nog wel de juiste uitsnede maken (kan je ook automatiseren) en de gescande afbeelding controleren.
* Stofherkenning (ben even de term kwijt die Nikon daar voor gebruikt.

Op elke dia zit stof en omdat je van een relatief klein oppervlak een groot bestand gaat maken worden kleine stofjes op de uiteindelijke afbeelding groot. Wanneer je echt intensief wil gaan scannen dan moet deze optie erop zitten. Stof van je dia afhalen met photoshop is bijzonder tijdrovend.

Voor het bepalen hoe groot je uiteindelijke bestand moet zijn kan ik (maar Leon natuurlijk ook) je zonder meer verder helpen. Je hebt in ieder geval te maken met de resolutie van het scannen zelf én de resolutie van het digitale bestand.

Als je af en toe een diaatje wil scannen moet je niet de Nikon scanner nemen. Als je echt alle dia's wilt scannen moet je wel naar dit soort apparaten kijken. En geloof me, daarna gebruik je je dia's nooit meer.
En dat vind ik persoonlijk heel jammer omdat ik dan nog steeds niet van mijn diadozen afkom :lol: kijk maar op:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4315

Succes,
Marco