Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking de (enige) toekomst? - Forum Wereldfietser

Bikepacking de (enige) toekomst?

Het valt me op dat op veel sites (vooral buitenlandse) het de laatste tijd alleen nog over bikepacking gaat met de vermelding dat de klassieke tassenset "ouderwets" geworden is. Er wordt veel gehamerd op aerodynamica en de "nadelen" van de klassieke tassenset (behalve dat deze meer ruimte biedt, maar ook dat wordt als nadeel gezien omdat je dan makkelijk te veel meeneemt ;)).

Nu is een verbreding van de reismogelijkheden per fiets (die ook nog een jongere doelgroep aanspreekt) altijd welkom natuurlijk, maar het lijkt er nu op dat het meer een vervanging lijkt te worden van de klassieke fiets+opbouw ipv een extra mogelijkheid. Nu zal het zeker afhangen van de omgeving (in de USA is het makkelijker een grote onverharde reis te maken en zijn er ook al veel mogelijkheden voor, terwijl in NL het al een stukje lastiger is en de verharde fietsvoorzieningen hier weer uitstekend zijn). Maar ook racefietsen worden nu al vaak voorzien van een bikepacking-set ipv een drager en achtertassen.

Vraag me af of de klassieke opbouw uiteindelijk geheel zal gaan verdwijnen (al dan niet omdat de markt er niet meer in zal voorzien). Al hoop ik dat de stuurtas wel zal blijven omdat ik m'n camera nergens anders (zodat ik er makkelijk bij kan) kwijt kan ;)
Ik denk dat je dit ook een beetje moet zien als "modegedrag" wat de industrie goed uit komt omdat je weer andere dingen nodig hebt. Op een gegeven moment is alles zo uitgekauwd dat er vanzelf minder nieuws komt, maar in dat stadium zijn we nog niet wat betreft bike-packing, dat zie je al aan het grote aantal kleine aanbieders.

Ik denk dat bikepacking ook de markt vergroot omdat ermee andere gebieden/wegen/paden beter toegankelijk worden en ja, dat is voornamelijk in het buitenland.

Het aantal fietsvakanties in Nederland lijkt redelijk constant: "Fietsvakanties hebben een zeer klein aandeel in alle binnenlandse vakanties van iets meer dan 1 procent. Deze verhoudingen zijn in de loop der jaren weinig veranderd."

Afbeelding

Bron: Trendrapport toerisme,recreatie en vrije tijd 2016

Wat wel opmerkelijk is bij deze cijfers is deze opmerking in het rapport: Wanneer vakantiegangers meerdere, verschillende voertuigen voor dezelfde vakantie gebruiken, telt het voertuig waarmee de vakantieganger de langste afstand heeft afgelegd als ’het’ vervoermiddel.

Wat betreft aerodynamica ben ik niet zo overtuigd dat z'n grote rol voor echt thermodynamischer is.
Als je niet over singletracks rijdt, heeft een "traditionele" setup veel voordelen, ik geloof er dan ook niets van dat dit helemaal gaat verdwijnen. Wel is het natuurlijk zo dat door de moderne materialen er minder gewicht mee moet en je door de drukker wordende wegen graag van de grote weg af wilt, dus de trend richting bikepacking is heel logisch. Voordelen "traditionele" setup met bv Ortliebtassen:
- tassen makkelijk aan te brengen en te verwijderen.
- spullen in tassen goed toegankelijk.
- geen beschadiging van je frame.
Verder vind ik het prettig met spatborden, slot en standaard te fietsen.
Grootste nadeel van achtertassen is dat het zo moeilijk bergop duwt, daarvoor ga ik in het vervolg een lichtgewicht rugzakje meenemen, zodat ik in voorkomende gevallen een tas op mijn rug kan dragen.
Fedor schreef:
zo 15 apr, 2018 12:25
Vraag me af of de klassieke opbouw uiteindelijk geheel zal gaan verdwijnen (al dan niet omdat de markt er niet meer in zal voorzien).
Gelukkig gaan Ortliebs en Vaudes lekker lang mee. Want als de markt volkomen overgenomen wordt door 'bikepacking' (wat ik een merkwaardig woord vind, want met voor- en achtertassen is je 'bike' ook bepakt toch?), zal over een jaar of twintig een volkomen nieuwe rage de kop opsteken: zijtassen aan dragers aan je fiets! Vergeet die ouderwetse onhandige rollen aan je stuur en zadel waar je niet even snel iets uit kunt pakken! De pak-aftas is he-le-maal 2038!

En tegen die tijd zal ik net eens een vervangonderdeeltje nodig hebben voor mijn Ortlieb Rollers...

:twisted:

Carl
Vergeet niet dat 'bikepacking' niet bepaald nieuw is; het was in de jaren 30-50 heel gebruikelijk om zo met de fiets op reis te gaan. Niets nieuws onder de zon dus.
Vooral in de (fiets)landen buiten NL ging het zo, aangezien de in NL gebruikelijke achterdrager vaak niet aanwezig was. Op die manier is de klassieke grote zadeltas ook een vorm van oude bikepacking Engelse stijl, bij gebrek aan iets handigs als een achterdrager, vaak ook omdat de reisfiets was afgeleid van een racefiets, waarbij de positie van zware achtertassen op een drager ook het zwaartepunt nog eens nadelig beïnvloedde voor zo'n racefiets-achtige.
De trend om geitepaden te willen befietsen met tassen aan de fiets is wel een recente.
Dan komt de ATB/VTT met tassen om de hoek kijken.
Maar dat is toch een manier van fietsreizen die niet geheel overlapt met de meest gebuikelijke
manier van fietsen, namelijk over de vele uitstekend onderhouden verharde wegen.
Alleen al daarom zal de achterdrager met zijtassen niet verdwijnen; het is voor op de weg en halfverhard een zeer beproefde en zoals hierboven ook al aangehaald zeer handige manier van fietsreizen, en dat is nu juist de wijze waarop verreweg de meeste fietsvakantiegangers onder weg zijn.
daulagari schreef:
zo 15 apr, 2018 13:07

Wat wel opmerkelijk is bij deze cijfers is deze opmerking in het rapport: Wanneer vakantiegangers meerdere, verschillende voertuigen voor dezelfde vakantie gebruiken, telt het voertuig waarmee de vakantieganger de langste afstand heeft afgelegd als ’het’ vervoermiddel.

Wat betreft aerodynamica ben ik niet zo overtuigd dat z'n grote rol voor echt thermodynamischer is.
Dus fietsvakantie tellen alleen als je thuis begint .......

Wat aerodynamica betreft, hier een leuke bikepacking idee hahaha
https://www.indiegogo.com/projects/spee ... icycle-bag#/

Heeft tot dusver slecht 1181 dollar opgehaald, niet echt een succes dus ;-)
Ik ben onderweg best veel mensen, óók jonge, tegengekomen met een klassieke 2 x 2 Ortliebs + stuurtas + tas achterop tegengekomen.
Ik ben zelf soms een bikepacker, dus geen kwaad woord over deze evolutie. Maar soms zie ik foto’s van fietsers die al bikepackend onderweg zijn, met frametassen, en stuurtassen en weet ik veel wat – overal tassen – en dan denk ik: dat kan allemaal veel eenvoudiger op de klassieke manier.

Ik zie een parallel met de ultralight-revolutie in het trekken te voet.

Dat begint met ultralight rugzakken zonder draagframe. Tot men beseft dat die dingen niet zo comfortabel zijn. Niet iedereen is bereid om af te zien voor een gewichtsvermindering. Men begint dus – ultralight! – draagframes toe te voegen … en het gewicht van die rugzak neemt toe … en neemt toe … tot hij eigenlijk niet meer ultralight is.

Of dat begint met onderkomens die bestaan uit een zeiltje – een “tarp” – tot men beseft dat er muggen zijn, en wind en regen die onder het zeiltje waaien, en er – ultralight! – binnententen en muggententen komen, en het zeiltje steeds meer begint te lijken op … een tent!

Dit alles lijkt me niet nutteloos. De klassieke fabrikanten spelen hierop in, beginnen lichter te bouwen. Je hebt nu al tenten en rugzakken van klassieke fabrikanten die nauwelijks zwaarder zijn dan ultralight-spul. Er ontstaat een soort convergentie. En dat verwacht ik ook voor de vakantiefietser. Het ene noch het andere zal verdwijnen.
Bert van Sprang schreef:
zo 15 apr, 2018 13:18
Grootste nadeel van achtertassen is dat het zo moeilijk bergop duwt, daarvoor ga ik in het vervolg een lichtgewicht rugzakje meenemen, zodat ik in voorkomende gevallen een tas op mijn rug kan dragen.
Dat herken ik niet, ik duw mijn fiets aan mijn zadel omhoog met de fiets en mezelf een klein beetje schuin (naar elkaar toe) en dat gaat prima.
derdekeer schreef:
zo 15 apr, 2018 22:48
Ik ben zelf soms een bikepacker, dus geen kwaad woord over deze evolutie.
Hoeft je ook niet bang voor te zijn (van mij) :D Vroeg me alleen af of de andere mogelijkheden niet zouden worden overschaduwd.

Zelf denk ik ook aan een bikepacking-opzet (althans een tussenvorm) als ik voornamelijk overhard ga rijden (Eifel, Ardennen e.d.):
front-/sportrollers op de achterdrager en borgen met een extra spanband. Halve frametas voor de zwaardere spullen en de lichte zooi achterop de bagagedrager. Alleen kijken of de grote camera dan meekan of een kleinere (en die in een fueltank stoppen). Stuurtas (althans de ophanging) zou onverhard misschien niet goed aankunnen.

Moet alleen eerst kijken of mijn niet-ultralight kampeerset daar dan wel zou passen ;)
Je zegt het zelf al; onverhard.

Packing -> onverhard
Klassiek -> verhard/halfverhard

Verreweg de grootste groep fietsreizigers rijdt verhard/halfverhard. Zelfs de wereldfietsers onder ons voor het overgrote deel van de wegen. Alleen al daarom zal de klassieke (hoewel "packing" in feite dus ook klassiek te noemen is) niet verdwijnen, sterker nog, de achtertassen zullen dominant blijven.

Blijft sowieso een kleine 'niche', het met de fiets reizen. Hoeveel mensen doen dat nou.
Bepaald niet mainstream, ook niet op de klassieke manier.
Georg schreef:
ma 16 apr, 2018 06:23
Je zegt het zelf al; onverhard.

Packing -> onverhard
Klassiek -> verhard/halfverhard
Niet helemaal. Veel randonneurs worden nu ook gebruikt voor bikepacking (vanwege geen dragermogelijkheden / gewicht / areodynamica).

Voordeel is wel dat je als je wilt beginnen met fietsreizen, je dat ook al met een niet-reisfiets kan uitproberen (al moet er dan misschien nog wel geïnvesteerd worden in spullen die in je tassen passen).
In het land van de 'grote mogelijkheden' voor wat betreft bike-packing komt het blad Adventure Cyclist. Een publicatie van Adventure Cycling Association.
Hierin tref ik vooral advertenties aan van vakantiefietsers met 'traditionele' achtertassen, voortassen en stuurtas aan. Het valt dus nog wel mee met die 'rage. Dat lijkt vooralsnog vooral een niche markt.
Ik heb er ook even naar gekeken als optie.
Een oprol tas aan mijn stuur maakt het niet bepaald makkelijker om even iets uit die tas te pakken, zoals mijn camera.

Lijkt me wel een mooie aanvulling als je minimalistische fietsvakantie wilt, al dan niet gebruik maakt van vrienden op de fiets, B&B e.d.
Georg schreef:
zo 15 apr, 2018 15:05
Vergeet niet dat 'bikepacking' niet bepaald nieuw is; het was in de jaren 30-50 heel gebruikelijk om zo met de fiets op reis te gaan. Niets nieuws onder de zon dus.
In het Brooks Book van 1890 zie je op diverse plaatsen v.a. p. 14 al de bevestigingspunten voor zadeltassen achter aan de Brookszadels die er nu nog steeds aan zitten.
https://cdn.brooksengland.com/media/con ... 890_SS.pdf
Het leukste van dit soort brochures vindt ik niet wat er toen aan nu vreemd uitziende dingen was, maar juist wat er toen al was wat er nu nog steeds is:
* p. 4 opengewerkte zadels
* p. 22 allerlei soorten bagagedragers die nu zeker onder bikepacking zouden vallen.
* p. 24 stuurtassen, ook waterdicht
* p. 30 afpaktassen
* p. 31 cameratassen (de Kodak box camera was toen net 2 jaar uit)
* p. 32 gereedschapstasjes, meer dan 8 verschillende!
* p. 37 (?) een ligstuur.
Fedor schreef:
ma 16 apr, 2018 06:34
Georg schreef:
ma 16 apr, 2018 06:23
Je zegt het zelf al; onverhard.

Packing -> onverhard
Klassiek -> verhard/halfverhard
Niet helemaal. Veel randonneurs worden nu ook gebruikt voor bikepacking (vanwege geen dragermogelijkheden / gewicht / areodynamica).

Voordeel is wel dat je als je wilt beginnen met fietsreizen, je dat ook al met een niet-reisfiets kan uitproberen (al moet er dan misschien nog wel geïnvesteerd worden in spullen die in je tassen passen).
Klopt als een bus, de randonneurs vormen een aparte groep die, hoewel ze het zeker zo niet zullen noemen, hun fiets be-packen.

Er zijn dus eigenlijk 3 groepen in het wild te spotten;
ouderwetse verharde weg fietsers met achter/voortassen, lange-afstand masochisten met frame/zadeltasjes, en VTT gemsen-pad-helden met frametassen. ;-)

Ik voorzie voor alle genoemde groepen een zonnige toekomst, inclusief parafernalia.
Vergeet niet dat er ook mensen tot meerdere groepen tegelijkertijd horen :).
Ik ken zat randonneurs die soms op hun randonneuse rijden met alleen een zadeltas (of rackpack) en een stuurtas en soms op hun randonneur met 4 tassen, stuurtas en nog een tas bovenop de drager.
Aangezien de klassieke Ortliebs nog steeds betaalbaarder zijn dan hun bikepacking tassen en op de meeste Europese fietsen ook makkelijker e bevestigen zullen dat soort tassen nog wel even blijven.

De VS is toch een land waar de meeste mensen eerder een racefiets of een mountainbike hebben dan een model waar eenvoudig dragers op kunnen. Dan is een bikepacking (overigens afgeleid van backpacking) set tassen handiger.
Carl schreef:
zo 15 apr, 2018 14:49
Want als de markt volkomen overgenomen wordt door 'bikepacking' (wat ik een merkwaardig woord vind, want met voor- en achtertassen is je 'bike' ook bepakt toch?
Hoe zou je dan een gaspedaal willen kwalificeren in een benzineauto? En in een dieselauto? En al helemaal in een elektrische auto?
Praten we dan ook over een trekker of over een tractor? En kan een vrachtauto/-wagen dan een aanhanger of een oplegger trekken?
Is een bureaustoel met wielen dan ook niet een rolstoel? En wanneer is iets een ‘thermo’shirt?
Waarom noemen we iets dan een hangmat terwijl het in feite geen mat maar een doek is? Is een ‘planten’spuit dan in feite niet een vloeistofspuit? En een ‘foto’lijst in feite geen afbeeldingslijst? Een fietsbel bestaat dan ook niet, want die kun je ook gebruiken bij wandelen. Idem voor een fietstas: als je een ander voertuig hebt kun je die ook prima meenemen.

Kortom: succes met de definitiebepaling! (Waar is Yopie toch als je d’r nodig hebt?!)
Eerlijk gezegd vind ik het wel een mooie toevoeging (mij maakt niet zoveel uit hoe het heet) het bikepacken. Eerlijk gezegd deden we dat vaak al maar prima als er meer ontwikkeling zit in lichte uitrustingsvormen. De Vaude en Ortlieb tassen zijn stevig maar wat mij betreft mag het allemaal wel wat lichter.
Komt inderdaad veel voor in de USA. Maar er is wel een verschil met NL. In de USA hebben ze ene paar dagen vakantie waarbij men het niet erg vindt om heel licht, met weinig comfort, met vakantie te gaan. Lukt natuurlijk prima voor 4 dagen. Of men laat volgauto's rijden. Dat gebeurt veel meer dan je zou denken. Je komt dan een bikepacker tegen die je even later op een plekje ziet kamperen met daarnaast de truck van familie die ondersteuning komt verlenen.
Wanneer mensen langer weg gaan (3 a 4 weken) dan is de groep die echt aan bikepacken doet een stuk kleiner.
Ik denk dat alle vormen blijven bestaan. We zien dat ook bij onszelf. De ene keer met 18 kilo bagage, de andere keer net 9 kilo bagage met de daarbij behorende uitrusting. gewoon kiezen wat op dat moment het beste bij je past.
Beiden is leuk.
Ik geloof ook niet zo dat 'de markt' het dicteert maar dat veel jonge mensen het leuk vinden de bush in te gaan en te experimenteren wat daar het beste bij past. Ik merk in mijn directe omgeving in ieder geval dat deze groep lekker open is en veel experimenteert. Leuk om bij aan te sluiten.
Over een weekje zitten wij ook in de USA......bikepacken maar dan wel met 4 tasjes......krijg mijn camera en dromen niet in een frametas 8) :lol: . Maar wel de bush in....zin in.....Bikepackende/wereld/vakantiefietser.....zeg het maar wat ik ben :lol: