Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterbanden bewaren - Forum Wereldfietser

Winterbanden bewaren

Ik heb voor een schappelijke prijs een bijna ongebruikt setje winterbanden kunnen overnemen.
Het gaat om de Schwalbe vouwbanden met spikes (Ice Spiker 57-622).
Nu is de vraag: hoe zijn die het best te bewaren? Opgevouwen laten, of juist niet? Indien niet, dan liggend opbergen of ophangen?

Groet,
Tom.
Het zijn banden, toch? En geen flesjes rode wijn oid. Dus gewoon in de hoek gooien en te voorschijn halen als je ze nodig hebt.
Bij mij hangen ze aan een palletje in de schuur. Buiten dat je ze niet in de directe zon wil leggen kan er verder weinig mee misgaan. Bij lang niet gebruiken slijten ze natuurlijk ook.
rockhopper schreef:
vr 13 apr, 2018 15:30
Bij lang niet gebruiken slijten ze natuurlijk ook.
:shock: Hoe moet ik me dat voorstellen?

Over het verouderen van niet gebruikte banden is op dit forum al meer geschreven, zie de zoekfunctie. Ik zou ze juist niet opgevouwen laten, Tom, maar kan ook niet objectief aangeven na hoeveel tijd de vouw invloed krijgt op de staat van de band.

Groetjes,

Carl
Ik heb een voorraadje Marathon Racer vouwbanden ingeslagen (want niet meer leverbaar) en die liggen gewoon al jaren opgevouwen in de kast en zijn na montage als nieuw.
Ik bedoel inderdaad verouderen of slijtage door leeftijd.
Thanks allen voor uw inzichten!
Ze ligging inmiddels ergens achter in de schuur (opgevouwen).
Nu maar hopen dat het weer snel gaat vriezen :D :lol:

Groet,
Tom.
Winterbanden binnen een jaar of 5 oprijden. Anders is het voordeel van het zachte rubber weg. Ze harden inderdaad langzaam uit.
Hier laatst nog wat echt oude banden (> 10 jaar) maar weg gegooid. Ze voelden hard en glanzend aan. Ik ga niet graag op mijn bek door verkeerde zuinigheid.