Weinig heeft zo'n grote invloed op de snelheid en het gevoel van je fiets als de banden. Bij de snelheden waarbij een tourfietser gewoonlijk rijdt is rolweerstand veruit de belangrijkste weerstand die je moet overwinnen. Slechts bij klimmen wordt dat anders (dan moet je gewoon weinig meenemen). Gelukkig is juist die bandentechnologie steeds in ontwikkeling. Je hoeft bovendien geen nieuwe fiets te kopen om te profiteren van deze belangrijkste technische verbetering in fietsenland: steeds betere banden.
Ook dit jaar is het weer prijs. Zowel Conti als Schwalbe komen met top of the line reisfietsbanden met een Vectran anti leklaag (en allebei ook met een smalle top raceband met dezelfde techniek). Uit een bespreking in Aktiv Radfahren maak ik op dat die banden eigenlijk niet meer lek te krijgen zijn, maar toch heel licht en soepel zijn. De rolweerstand zou gemiddeld zijn, maar het gewicht duidelijk lager dan normaal. De prijs is bij allebei helaas duidelijk hoger dan normaal. De Schwalbe heeft een heel modern profiel dat doorloopt op de zijwand (en dus geen ruimte meer geeft aan een traditionele dynamo - toch wel jammer voor een vakantie fiets). De Conti is - heel interessant - ook leverbaar in een speciale winteruitvoering, met granulaat in het oppervlak, als een compromis tussen een gewone band en een band met spikes. Misschien is dat ook wat voor stadsfietsen hier in het Noorden.
Verder zijn er ook meer snelle banden bij gekomen. Schwalbe heeft naast de Marathon Racer (die ik deze zomer in Zwitserland met succes gebruikt zag worden door niet al te zwaar beladen vakantiefietsers) van vorig jaar nu ook de Kojak (in plaats van de Marathon Slick). Dat is een heel erg lichte snelle slik geworden, ondermeer leverbaar in 26x2,0. Dat laatste is misschien een idee voor vakantiefietsers die eens wat anders willen. Haal je zware Marathon XR vakantiebanden eraf, en je transformeert je slome stugge vakantiefiets in een klap tot een lenige snel geruisloos zoevende sportfiets, voor tochtjes in het weekend of op de zomeravond, of voor korte vakanties zonder bagage. Helaas zonder zijreflectie (de Marathon racer heeft dat wel).
Verder worden nu alle maten van de gewone Marathon in de nieuwe 2006 uitvoering geleverd, inclusief zo langzaamaan exotische maten als 27x1,25. Ik heb laatst zo'n Marathon 2006 gemonteerd op een van onze stadsfietsen, en ben er erg tevreden over. De band lijkt soepeler dan de vorige generatie Marathon, en rolt erg goed.
Tot slot heb ik nog een vraag. Op de website van Idworx staat dat zij Big Apple vouwbanden monteren. Op de site van Schwalbe kan ik die niet terugvinden. De enige dikke vouwband daar is de 28 inch Smover, in een wat afwijkend profiel. Weet iemand hier het naadje van de kous?
Wim
Ook dit jaar is het weer prijs. Zowel Conti als Schwalbe komen met top of the line reisfietsbanden met een Vectran anti leklaag (en allebei ook met een smalle top raceband met dezelfde techniek). Uit een bespreking in Aktiv Radfahren maak ik op dat die banden eigenlijk niet meer lek te krijgen zijn, maar toch heel licht en soepel zijn. De rolweerstand zou gemiddeld zijn, maar het gewicht duidelijk lager dan normaal. De prijs is bij allebei helaas duidelijk hoger dan normaal. De Schwalbe heeft een heel modern profiel dat doorloopt op de zijwand (en dus geen ruimte meer geeft aan een traditionele dynamo - toch wel jammer voor een vakantie fiets). De Conti is - heel interessant - ook leverbaar in een speciale winteruitvoering, met granulaat in het oppervlak, als een compromis tussen een gewone band en een band met spikes. Misschien is dat ook wat voor stadsfietsen hier in het Noorden.
Verder zijn er ook meer snelle banden bij gekomen. Schwalbe heeft naast de Marathon Racer (die ik deze zomer in Zwitserland met succes gebruikt zag worden door niet al te zwaar beladen vakantiefietsers) van vorig jaar nu ook de Kojak (in plaats van de Marathon Slick). Dat is een heel erg lichte snelle slik geworden, ondermeer leverbaar in 26x2,0. Dat laatste is misschien een idee voor vakantiefietsers die eens wat anders willen. Haal je zware Marathon XR vakantiebanden eraf, en je transformeert je slome stugge vakantiefiets in een klap tot een lenige snel geruisloos zoevende sportfiets, voor tochtjes in het weekend of op de zomeravond, of voor korte vakanties zonder bagage. Helaas zonder zijreflectie (de Marathon racer heeft dat wel).
Verder worden nu alle maten van de gewone Marathon in de nieuwe 2006 uitvoering geleverd, inclusief zo langzaamaan exotische maten als 27x1,25. Ik heb laatst zo'n Marathon 2006 gemonteerd op een van onze stadsfietsen, en ben er erg tevreden over. De band lijkt soepeler dan de vorige generatie Marathon, en rolt erg goed.
Tot slot heb ik nog een vraag. Op de website van Idworx staat dat zij Big Apple vouwbanden monteren. Op de site van Schwalbe kan ik die niet terugvinden. De enige dikke vouwband daar is de 28 inch Smover, in een wat afwijkend profiel. Weet iemand hier het naadje van de kous?
Wim