Omdat dit topic al een week stil ligt, neem ik aan dat de on-topic antwoorden uitgeput zijn en de off-topic politie mij vergeeft dat ik nog even doorga op een eerdere vraag hier: "trek je ook nog aan je stuur als je op de pedalen staand een steile helling oprijdt, om daarmee de kracht op de pedalen te vergroten?"
Ik raad iedereen die in deze vraag is geïnteresseerd aan om even 3 minuten
deze video van de laatste kilometer van de Waalse Pijl 2018 te bekijken. Het is de laatste kilometer van een wedstrijd over 200 km voor profs die op de Muur van Huy wordt beslist. De Muur is vanaf de voet 128 meter hoog en 1,3 km lang, een gemiddelde stijging van 9,8%. Op de steilste delen is de Muur 17%, maar als je binnenkant-bocht rijdt, haal je wel 25% volgens de Encyclopedie Cotacol.
Wat me opvalt in de beelden is:
- veel profs rijden staande op de pedalen (behalve Bouke Mollema, #171)
- deze renners lijken niet erg te trekken aan het stuur, maar juist te steunen op het stuur!
- het bovenlichaam wiegt iets op-en-neer ten opzichte van het frame bij elke pedaalslag, maar zeker niet over een afstand van twee keer de pedaalarm (35 cm).
Wat de profs lijken te doen tijdens de fase dat je via de pedalen niet meer veel kracht kunt zetten (zeg 120-180 graden vanaf boven), is het lichaam weer op te drukken met behulp van de armen voor de volgende pedaalslag.
In getallen : de laatste kilometer heeft een hoogteverschil van 115 meter. De snelste prof legt dat af in 168 seconden. Dat is een gemiddelde snelheid van 21 km/h. Als we luchtweerstand en rolweerstand verwaarlozen (samen ongeveer 75W) en het gewicht van renner+fiets op ongeveer 75 kg schatten, dan is het vermogen van Julien Alaphillipe (winnaar), Alessandro Valverde en Jelle Vanendert in die laatste kilometer ongeveer 510W. Metingen aan renners die zittend op het zadel 400W produceren laten zien dat je daarbij in het maximum ongeveer 460 N op het pedaal zet, zie het plaatje hieronder uit
dit artikel. Waarschijnlijk moet je voor 500W iets uit het zadel komen, maar nog lang niet staat alle lichaamsgewicht (750 N) op het neergaande pedaal, laat staan dat je ook nog trekt aan het stuur. Het kost gewoon te veel kracht, zoals Valverde laat zien als hij zich kort voor de finish weer op het zadel plant.