Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cycle2charge stoort fietscomputer - Forum Wereldfietser

Cycle2charge stoort fietscomputer

Op mijn nieuwe fiets heb ik een Cycle2charge laten monteren.
De cycle2charge blijkt mijn fietscomputer te storen, de fietscomputer is een Sigma BC 23.18 met digitaal gecodeerde STS signaaloverdracht. Met de fietscomputer op de stuurnok is de onderlinge afstand ca 5 cm, en wordt de fietscomputer continu verstoord, of er nu wel of niet een GPS wordt geladen door de cycle2charge.
Ik heb daarop de fietscomputer zo ver mogelijk rechts op het stuur gezet zodat de afstand Cycle2charge tot fietscomputer h.o.h. ca 16cm bedraagt. Als de cycle2charge geen laadstroom afgeeft, werkt de fietscomputer nu normaal. Echter wanneer de de GPS wordt aangesloten en de cycle2charge laadt, wordt de fietscomputer nog steeds gestoord. D.w.z. de pulsen van de zender komen wel binnen, maar de aanduiding is 0 km/h, berekening van gemiddelde etc. klopt helemaal niets meer van, maar de gemeten afstand wordt wel bijgehouden en van tijd tot tijd een keer geupdated. Kortom, de combinatie van cycle2charge en een fietscomputer op het stuur lijkt niet samen te gaan.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen opgedaan? Welke oplossingen zijn er om deze problemen te omzeilen?
Groet, Berend
Naast een fietscomputer die met ANT+ of Bleutooth zijn signalen draadloos verzend en ontvangt jammer genoeg bijna niets.
Het grote probleem wat ik met Sigma altijd heb gehad is dat de maximale afstand tussen zender en ontvanger niet erg groot was en in een ongestoorde rechte zichtlijn gemonteerd moest worden, daarnaast verbruikte de zender zoveel stroom dat je de speciale batterijen te vaak moest vervangen.
Ik heb nu een goedkope echowell met alleen de basisfuncties waar ik net zo'n batterij nog niet 1 keer heb hoeven vervangen in 3 jaar tijd.

Wat gebeurt er als je de zenders voor wiel 2 instelt?
Anders de cycle2charge naar een andere plaats op de fiets verplaatsen en gana werken met wat langere kabels.
Dat klinkt alsof de cycle2charge veel EMI uitzend. Zodra je de GPS aansluit wordt de draad naar de GPS een zender op een frequentie waar de fietscomputer niet tegen kan. Dit zou makkelijk te testen moeten zijn door een stevige stalen pan tussen de zender (cycle2charge/GPS) en de fietscomputer te houden, die pan zou een hoop van het signaal moeten tegenhouden. Dat is natuurlijk geen oplossing, maar dan weet je wel zeker waar het probleem zit.

Een echte oplossing zou een EMI filter op de USB aansluiting kunnen zijn, misschien is een ferrietkraal al genoeg. Maar dat is een kwestie van experimenteren. Die ferrietkralen zien er zo uit: http://www.fair-rite.com/wpapers_anotes ... ression-2/, wellicht heb je er nog één in een rommeldoos.
De storing wordt niet veroorzaakt door de Cycle2charge zelf, maar door de draad van de dynamo naar de Cycle2charge. Daar loopt wisselstroom doorheen, dus die fungeert als signaalzender.

Ik had een vergelijkbaar probleem, en ben uiteindelijk overgestapt op een bedrade fietscomputer.
Wellicht, maar vergeet niet dat moderne spanningsregulators geschakelde circuits zijn, die werken op een frequentie van een paar kilohertz tot een paar megahertz, die circuits kunnen ook een prima zender zijn. Vandaar mijn pantest :).
eindgebruiker schreef:
do 05 apr, 2018 23:19
De storing wordt niet veroorzaakt door de Cycle2charge zelf, maar door de draad van de dynamo naar de Cycle2charge. Daar loopt wisselstroom doorheen, dus die fungeert als signaalzender.
bjs (de TS) schreef dat als hij de fietscomputer 5 cm naast de Cycle2charge had de fietscomputer niet meer werkte, dus ook Cycle2charge geeft storing af alhoewel minder dan via een kabel.

Als de kabel stoort zou ik eens kijken voor een andere kabel die beter afgeschermd is (zoek bijv. eens op "dubbel afgeschermd"). Als experiment kan je eens proberen de kabel in aluminiumfolie te rollen om te zien of dat verbetering geeft.

Als de Cycle2charge inderdaad zoveel storing geeft via een kabel is het ontwerp niet erg netjes, de spanning is 5 Volt gelijkspanning en met een goede condensator en spoeltjes zou uitgestraalde storing via de kabel geen probleem moeten zijn. Misschien was daar geen plek voor.
Al ruim 6000 km Cycle2charge. Ernaast deze Cateye. Voorbouw is wel 125 mm.

Geen problemen.

Peter
Ik ben inmiddels een stap verder. Heb eerst de usb-kabel van Cycle2charge naar de Garmin met alu-folie omwikkeld zodat deze kabel de boel niet meer kan verstoren. Dit had totaal geen effect (had het eerlijk gezegd ook niet verwacht omdat 5V gelijkspanning geen storingsveld opwekt).
Vervolgens heb ik de fietscomputer naar de linker zijde verplaatst; de zender op de linker voorvork, en fietscomputer links op het stuur. En jawel, nu werkt de fietscomputer naar behoren. Wellicht te verklaren doordat de kabel met 6V wisselspanning van de SON naafdynamo door de rechter voorvork omhoog loopt en daardoor te dicht bij de sensor zit en deze door het opgewekte spanningsveld verstoort. Overigens werkt de fietscomputer indien op de stuurnok geplaatst met sensor op linker voorvork nog steeds niet goed; deze zit dan te dicht bij de cycle2charge. De cycle2charge geeft dus wellicht ook zelf verstoring.
Conclusie, de sensor links plaatsen op voorvork (weg houden bij de 6V wisselspanningskabel) en fietscomputer links op stuur plaatsen.
Groet, Berend
bjs schreef:
wo 11 apr, 2018 01:06
Wellicht te verklaren doordat de kabel met 6V wisselspanning van de SON naafdynamo door de rechter voorvork omhoog loopt en daardoor te dicht bij de sensor zit en deze door het opgewekte spanningsveld verstoort.
Bij mij zit de sensor ook op de vorkbuis waart de draad doorheen loopt, rechts dus. :)
De aflezer zit links op het stuur.
Wellicht dat het meer een probleempje is van Sigma, dan een algemeen probleem.
Maar het is goed dat het voor jou is opgelost.

Peter
Inderdaad, goed dat het probleem is opgelost!
bjs schreef:
wo 11 apr, 2018 01:06
Heb eerst de usb-kabel van Cycle2charge naar de Garmin met alu-folie omwikkeld zodat deze kabel de boel niet meer kan verstoren. Dit had totaal geen effect (had het eerlijk gezegd ook niet verwacht omdat 5V gelijkspanning geen storingsveld opwekt).
Dat lijkt me een beetje in tegenspraak met wat je eerder schreef:
bjs schreef:Als de cycle2charge geen laadstroom afgeeft, werkt de fietscomputer nu normaal. Echter wanneer de de GPS wordt aangesloten en de cycle2charge laadt, wordt de fietscomputer nog steeds gestoord.

Ik verwacht niet dat het probleem kwam door de kabel met 6V wisselspanning van de SON naafdynamo, in ieder geval niet door de spanning die wordt opgewekt door de naafdynamo, dat zou een mooi sinusvorming signaal moeten zijn met lage frequentie en dat soort mooie sinussen storen niet.

Als er toch storing op deze lijn staat verwacht ik dat het afkomstig is van de cycle2charge.