Vandaag alle adviezen geprobeerd te gebruiken in mijn tocht van 47.5 heen en 47.5 km terug.
Ik ben voor de veiligheid uitgegaan van 100 km. Als snelheid had ik 22-23 in mijn hoofd.
Het is gelukt om 103 km af te leggen wat een hele stap voorwaarts is van de 81 km van vorige week. Elke 10 km heb ik een pauze genomen om wat te drinken, soms wat te eten en om wat kengetallen te noteren. Op basis van die getallen heb ik steeds de ondersteuning voor de volgende 10 kilometer gekozen.
Ik ben geen pannenkoeken gaan eten in Leusden omdat de accu van zowel de fiets als mezelf nog voldoende range hadden. Wel maakte ik weer de fout om de terugtocht te enthousiast aan te vangen, op de hoge snelheid en met het overslaan van een stop. Hoe fijn het ook was om in een soort wielrenstemming te komen, net als vorige week betaalde ik 20 km na het keerpunt de prijs doordat ik verzuurde en niet meer uit dat gevoel kwam. Gelukkig kon ik nog wel een redelijk tempo blijven fietsen, deel geholpen door de e-motor.
De keuze van de ondersteuning op basis van de range en de nog te rijden afstand werkt goed, maar gaat op lange afstanden vooral om een keuze tussen geen ondersteuning, eco en normaal. De hoge ondersteuning is niet iets om 10 km lang aan te laten staan, je accu gaat dan te snel achteruit. Het is ook bijna onmogelijk om de snelheid op 22-23 te houden, je tikt steeds de 26 aan.
Belangrijkste lessen van vandaag :
- Een echte fietsbroek maakt veel uit, je trapt een stuk lichter en mijn rechterknie vind het ook fijn.
- Er zit een sweetspot bij 22-23 km/h, ik kan daar een lekker toerental draaien in de 5e versnelling, maar af en toe ook een lager toerental in de 6e versnelling met een lagere zit. De afwisseling hiertussen voelt lekker aan.
- bij 24-25 km/h voel je direct meer wind en hoor je meer windgeruis.
-als de fiets harder gaat dan 24 kan dat beter niet zijn door mijn trapwerk. Als het door een afdaling is, dan lekker plat gaan liggen en stoppen met trappen. Een mooi moment om de spieren aan de achterkant van mijn benen even te rekken.
Pijnpunt vandaag waren mijn voeten. Ik fiets nog met mijn daagse wandelschoenen maar het lijkt erop dat mijn voeten daarin verkrampen tijdens het fietsen. Wie de oplossing weet mag het zeggen.
Doel voor een volgende rit is dezelfde afstand te rijden maar in een kortere tijd.
Ik ga nog bedenken hoe, maar geen gebruik meer maken van de high stand (zodat er meer tijd in normaal kan worden gereden) en mezelf extreem inhouden tot de laatste 20 km lijkt me een goed uitgangspunt.
Daarnaast denk ik dat het gemakkelijk is als ik de 1.5 liter water die ik onderweg heb gedronken tijdens het fietsen kan drinken. Dat scheelt heel wat pauzes.
Een gestroomlijnd alternatief voor de eenvoudige Beck fietstas zal waarschijnlijk ook wel schelen.
De lange versie
Toen ik de accu plaatste kreeg ik als verwachte ranges te zien 68/84/93 voor high/normal/eco-ondersteuning.
Dat was voor mij reden om met de ondersteuning uit, dus op eigen kracht te vertrekken. In versnelling 4 licht trappend met een gemiddelde van 19,7 heb ik de eerste 10 kilometer afgelegd.
Bij 10 km was de stand nog steeds 68/84/97. De eco stand kon worden aangezet want 97 + 10 is meer dan 100.
Rustig doorpeddelend zonder me ook maar enigszins in te spannen kwam ik na 1 uur en 4 minuten op het 20.1 km punt aan. De ranges stonden op 85/99 en 108. De hoogste stand kon volgens het principe aan maar dat heb ik toch maar niet gedaan. In stand normal ben ik de hei overgestoken tussen Crailo en Laren.
Of het komt door de hogere rolweerstand op de hobbelige paden van de hei of doordat ik me toch wat heb laten verleiden tot wild rijden weet ik niet, maar op het punt 22.7 stonden de ranges plots op 64/77/86. In 2.6 kilometer raakte ik dus 21/22/22 kwijt.
Terug op het verharde ben ik super zuinig en voorzichtig gaan rijden, niet snel versnellen en remmen vermijden. Ook de snelheid bracht ik weer terug op keurig 22 km/h. Dat resulteerde op 30 km op een range van 70/83/91 dus gewoon weer 8/6/5 erbij.
Het viel me op hoe lang mijn fiets kan uitrollen voordat ik moet afstappen, vooral als ik goed op het stuur kon liggen. Helaas had ik geen goede houvast aan het einde van mijn opzetstuur dus dreigde mijn handen ervan af te glijden.
Door het opzetstuur meer omhoog te richten kreeg ik een soort katheder waarop ik lekker mijn onderarmen kon rusten. Met mijn kin 15 cm achter mijn handen kon ik een mooi diepe houding aannemen en met de normale ondersteuning erbij zonder veel kracht 22-24 km/h rijden.
De gemiddelde snelheid was na 30 km 20,5.
40 km gaf 59/70/77 en dus bleef ik op normal
Omkeren deed ik op 46.4 met een stand van 72/82/89
Daarna ben ik doorgereden in stand normal en regelmatig high naar de 60 km, stand 40/48/53. Conclusie was dus om geen high meer te gebruiken.
70.3 leverde 37/44/48 op, de 100 km dus voor alle drie standen binnen bereik
Op 80 km 20/25/28, de high stand zou dus krap worden, maar die gebruikte ik toch al niet meer. Verder op normal
92,3 km gaf 15/18/20
100,1 km gaf 3/4/4
Eindstand 103,4 met nog 1/2/2 km range
gemiddelde snelheid 21,7 en totaal 5 uur en 58 minuten op de fiets.