Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gevaarlijke situaties en afleidingen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

gevaarlijke situaties en afleidingen

:D
loknor schreef: Ik zelf ben gelukkig behoorlijk onthaast (wees voorzichtig met je generalisaties en aannames....) zonder forse hypotheek en met een makkelijk te plannen functie. Maar helaas is dat niet voor iedereen haalbaar. Mijn luxe positie wordt mogelijk gemaakt door anderen die een stuk minder keuzes hebben.
Maar toch... Ik heb een huis en een hypotheek, een vrouw en kinderen, een baan en een won-werk-verkeer afstand die ongewild gaat vergroten van 15 naar 45 km. Enkele reis. En daarbij is enige flexibiliteit mogelijk, maar niet onbeperkt...
Ik denk zomaar dat 95% van de mensen met mijn keuze gekozen zou hebben voor een autootje en de file (nieuwe werkplek is in Eindhoven). Ik ben bij dat ik anders denk en fietser ben: Ik ben op zoek gegaan naar een alternatief en ga straks per speedpedelec drie keer per week ruim 90 km per dag ' fietsen' naar het werk. Ook dat is onthaasting. En nee, het is niet de Randstad. Maar ik denk zomaar dat regio Eindhoven voor files enz. Niet onderdoet voor de Randstad.
Zul je oppassen? Ik blijf het enge dingen vinden. Maar je hebt gelijk - het is vast het enige alternatief voor een auto. En vast goedkoper in gebruik.
PietV schreef: Die e-velomobielen worden het komend jaar allemaal speed-pedelecs of bromfiets en gaan van het fietspad naar de rijbaan, rijdende met een gele plaat haaks op de stroomlijn.
Een e-velomobiel met trapondersteuning (25 km/h) op de vlakke weg is zinloos en als snorfiets na 30-06-2017 niet meer toegestaan.
Je wordt met een gele kentekenplaat achterop misschien beter geaccepteerd tussen de auto's in de file. :)

Piet.
Hierover heerst grote onenigheid. In België is per 1 oktober dit jaar de wetgeving voor speed-pedelecs eindelijk gepubliceerd. Daarin staat expliciet dat die niet meer (en ook niet minder) dan twee wielen mogen hebben. Dit is een stuk uit de Europese ontwerpwet dat naar nationale wetgeving vertaald werd. Daarnaast is er een heel (technisch) luik over zithoogte, productie-aantallen en dies meer. Dat houdt in dat een velomobiel in een heel ander segment terechtkomt. Dank zij de Belgische wetgeving weet niemand wat er nu met die snelle e-velomobiel mag of niet mag.
Het zijn geen speed-pedelecs, geen bromfietsen, maar wat dan wel? Afhankelijk van de visie worden ze compleet illegaal of blijven het rijwielen.
Omdat ook Nederland de Europese richtlijnen moet volgen, kan het daar niet anders worden. Hopelijk wordt daar wel meteen het hele ontwerp in wetten omgezet.
Leve de Europese Unie :|
Wim schreef:Zul je oppassen? Ik blijf het enge dingen vinden. Maar je hebt gelijk - het is vast het enige alternatief voor een auto. En vast goedkoper in gebruik.
Ja, ik zal oppassen. Ben me er terdege van bewust dat 45 kpu op een fiets gevaarlijk kan zijn. Ik denk dat ik blij mag zijn met 30-35 per uur, misschien iets harder op lage rechte stukken (en langzamer in de bebouwde kom).
Ik hoop in anderhalf-twee uur op het werk te zijn, dat is net zo snel als met OV (en bij files ook net zo snel als met de auto)
Eerst wat Europese- en Nederlandse begrippen. Het zal in België niet anders zijn.

Regeling voertuigen:
bromfiets: voertuig van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L1e, L2e of L6e, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het kentekenregister een bromfiets is;

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
speed-pedelec: elektrische bromfiets met trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht aanhoudt als het voertuig de snelheid van 25 km per uur overschrijdt.

brommobiel: bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een carrosserie;

Artikel 2a RVV 1990
De regels van dit besluit betreffende motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen zijn mede van toepassing op brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen, tenzij anders is bepaald.

Speed pedelecs en brommobielen zijn bromfietsen voor de wet. Velomobielen en fietsen met trapondersteuning tot 250 W en begrensd tot 25 km/h zijn uitgezonderd en worden als “fietsen” beschouwd.

Alles met meer motorvermogen en/of begrensd op een constructiesnelheid van 45 km/h worden beschouwd als bromfiets of brommobiel. Velomobielen (45 km/h) worden per 01-01-2017 wettelijk brommobiel, met een overgangsregeling tot 01-07-2017. In Nederland met een gele kentekenplaat haaks op de stroomlijn. In alle gevallen is het kentekenbewijs bepalend.

De consequentie is dat geen gebruik meer mag worden gemaakt van de fiets-/bromfietspaden. Tenzij in het kentekenbewijs staat vermeld dat het een bromfiets is en geen brommobiel. Dan geldt artikel 6 RVV 1990. Gelijk de regels voor de speed pedelecs.
1. Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2. Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3. bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

Voor zover ik weet en gehoord heb, zijn alle 3 en 4-wielige ligfietsen met elektrische trapondersteuning, inclusief de velomobielen, uitgerust met een motorvermogen van maximaal 250 W. Dat is liggend redelijk veel. Onbegrensd voor mij, voldoende voor die maximale 45 km/h.
Begrensd heb je daar weinig aan. Alleen voor de acceleratie tot 25 km/h. Maar de meeste trapondersteuningen zijn eenvoudig te begrenzen op elke gewenste snelheid of onbegrensd.

De constructiesnelheid, om de begrenzing vast te stellen op de “rollenbank”, is mogelijk. Bij ongevallen kom je in Nederland juridisch in de problemen, als je velomobiel een bromfiets blijkt te zijn, zonder kenteken en kentekenplaat. Rijbewijs, kentekenbewijs en WAM verzekering vereist. Bij aanrijding met schuld, draai je zonder WA verzekering voor alle schade op.

Het wordt er niet eenvoudiger op.

Piet.
Is het nu echt zo ingewikkeld?

Fiets zonder motor is fiets.

Fiets met motor ondersteund tot 25 kpu = snorfiets. Als elektrisch, dan extra regels voor wat betreft toelating op vrijwillige fietspaden.

Fiets met motor ondersteund boven 25 maar tot 45 kpu = speedpedelec / bromfiets, met aanvullende regelgeving betreffende helmplicht voor een speedpedelec (andere helmnorm).

Fiets met motor ondersteund boven 45 kpu = illegaal, zal als motorfiets worden gezien neem ik aan.
Wat trikes en velomobielen (en bepaalde bakfietsen) betreft, is het inderdaad niet zo eenvoudig.

Basis: de Europese wetgeving(waarschuwing: een hele, administratief erg ingewikkelde boterham).

Samengevat: de S-pedelec valt in de categorie L1e, terwijl een trike of velomobiel in de categorie L2e valt. Op basis van beperkte productieaantallen en de zithoogte (R-punt) komen velomobielen en wellicht ook trikes daarbinnen nog eens in een uitzonderingspositie. Een eerste administratief gevolg is dat blijkbaar geen typegoedkeuring (en dus ook geen gelijkvormigheidsattest of COC) nodig is. De rest wordt juridische interpretatie.

Iemand die al heel wat tijd stak in onderzoek daarnaar, kwam tot de volgende conclusie: 'Hybride velomobielen R<400mm blijven net als pedelecs gewoon rijwielen, en worden met een hulpmotor geen bromfietsen klasse A, B, P, pedelecs, of speed pedelecs. Met andere woorden:
Trikes en velomobielen zijn volgens de Europese wet RIJWIELEN ongeacht een hulpmotor.'
Mag de steeds weer terugkerende en nog lang niet voltooide discussie over de komende wetgeving over langzame, middelmatige, snelle al dan niet electrische voertuigen op een, twee of drie en misschien ook wel vier wielen in een eigen onderwerp daarvoor?
Niet dat het in een achtergrondforum moet want ik vindt het erg relevant, maar het zou duidelijker, overzichtelijker, beter, nuttiger, rustiger en wat nog meer allemaal zijn als het bij elkaar bleef, vind ik dan.
Jan2855 schreef:Even offtopic. Die 13.000 W schijnt toch niet altijd te helpen 8) Of zou deze chauffeur aan het telefoneren geweest zijn? :D

Afbeelding
Niks offtopic hoor, want dit is een onveilige situatie op de weg. :D En wat een speciale foto met dat grijswit en die fel gekleurde chauffeur erin, hij ziet er trouwens best onthaast uit, alsof het niet de eerste keer is dat hij dit meemaakt.

En erg herkenbaar! heb ze al vaak zo zien liggen. Vind ik mss het engste op de weg: een onbestuurbare vrachtwagen die glijdend of scharend op je afkomt en naast je is er metersdiepe sneeuw zodat je met je fietsje geen kant op kunt. Gevangen tussen een 20tonner en zachte sneeuw. Of een 64tonner die geloof ik in Europa alleen in Zweden mag rijden. Er ligt ook een voorstel voor 74ton en die komt er hoogstwaarschijnlijk door, als dat eenmaal glijdt is dat helemaal niet meer te stoppen en wat een lange remweg zou dat hebben. Wat voel je je dan klein op een fiets. :shock:

Ik woonde een tijd bij een weg met een retegroot bord "8% stijging, 50km lang, gebruik sneeuwkettingen want het is glad". En elke keer was het raak, vaak waren 't buitenlandse vrachtwagens die met de wielen omhoog in de sneeuw lagen. Was soms zelfmoord om over die weg naar huis te fietsen, vooral in het donker. En toen had ik nog geen veilige fatbike dus ik gleed zelf ook vaak uit. Brr, ik heb nog liever urenlang vrachtwagens die zo vlak langs je heen denderen dat steeds je shirtje omhoog wordt gezogen. En de achteropkomende vrachtwagen dan zijn toeter laat loeien omdat ie vrouwelijk bloot ziet. De gekken. :D
Polling schreef:Is het nu echt zo ingewikkeld?
Ja, voor menigeen wel.
Polling schreef:Fiets met motor ondersteund tot 25 kpu = snorfiets.

Dit is onjuist.

Fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.

Deze fietsen zijn voor de Wegenverkeerswet 1994 fietsen en geen snorfietsen. Daarom vrijgesteld van rijbewijs-, kentekenbewijs en WAM verzekeringsplicht.
Polling schreef:Als elektrisch, dan extra regels voor wat betreft toelating op vrijwillige fietspaden.

Deze regel geldt voor bestuurders van snorfietsen, uitgerust met een elektromotor. Zij mogen gebruik maken van het onverplichte fietspad.

Piet
TS leest met interesse dit topic. Ik heb zelf momenteel niet zo veel te melden. Ik merk wel dat ik dus niet de enige ben die zich stoort aan zaken als mobieltjes in het verkeer.

E-bikes zie ik veel liever dan auto's, maar nog veel liever zie ik fietsen en andere transportmiddelen op eigen kracht.

Extra brede fietspaden met ruimte voor snel (velomobielen, e-bikes) en langzaam (fietsen) verkeer, net zoals je op autowegen soms ook meerdere stroken hebt voor verschillende snelheden lijkt mij een aardig idee. Ik denk zelf niet dat dat snel zal komen omdat ik vrees dat automobielen altijd de hoogste prioriteit blijven, maar wie weet.
jeroen_ schreef: Ik merk wel dat ik dus niet de enige ben die zich stoort aan zaken als mobieltjes in het verkeer. [...]
Extra brede fietspaden met ruimte voor snel (velomobielen, e-bikes) en langzaam (fietsen) verkeer, net zoals je op autowegen soms ook meerdere stroken hebt voor verschillende snelheden lijkt mij een aardig idee.
Ik ben voor. En kunnen we dan de middelste stroken reserveren voor de fietsers die zo druk bezig zijn met hun telefoon, de vrienden die achter hen rijden, of het landschappelijk schoon rondom, dat ze niet aan hun eigen kant van de middenstreep kunnen blijven? Door natuurlijke selectie zal deze groep mensen dan vanzelf uit het straatbeeld verdwijnen. :twisted:

Carl
Leon schreef:
ma 21 nov, 2016 09:56
PietV schreef:Je schermt weer met statistieken. Die wijzen zeer weinig uit m.b.t. letselongevallen met fietsers. Daar kun je je niet achter verschuilen. Laat die betrouwbare cijfers maar zien.
Piet,
Zie hieronder wat cijfers over doden in het verkeer. Doden wordt hard geregistreerd. Uiteraard staat het allemaal los van wiens schuld het is, wie het gedaan heeft en wie er wat aan zou kunnen doen, maar er is geen enkele twijfel dat boven een bepaalde leeftijd fietsers in Nederland zeer fors meer risico lopen. Let er wel op dat die bepaalde leeftijd zeker nog niet voor de 60 begint. De plaatjes heb ik uit publicaties van de SWOV gehaald.
Afbeelding

Afbeelding
Uit deze statistieken haal ik dat het veiligste als iedereen tot z'n pensioen in een scootmobiel rijdt en daarna gaat motorrijden. Dan heb je het minste aantal doden ;-)
Zo schijnt het pilotenbrevet te helpen tegen epilepsie ;-)
Wat je hieraan kunt zien is dat over langere tijd bekeken het aantal verkeersdoden afneemt, en dat bij de fietsers er een toename is onder de bejaarden. Ik denk dat dat de opkomst van ebikes weerspiegelt, maar de onderliggende data zijn van matige kwaliteit.