door
jeroen_ » za 07 apr, 2018 20:25
Ik vind het een treurige ontwikkeling. Ik begrijp dat als je op leeftijd bent (laten we zeggen > 65 jaar oud) of je hebt fysieke problemen, dat een e-bike dan prettig kan zijn. Voor woon-werk verkeer als alternatief voor een automobiel lijkt het mij ook niet gek. Maar ik zie veelal jongere mensen op elektrisch ondersteunde fietsen rijden. Als ik kijk naar mijn vrienden en collega's dan vind ik hun fysieke conditie treurig: 10 km fietsen op laag tempo is voor sommigen de limiet en dan heb ik het over mensen van 33 jaar oud.
Ons lichaam is gemaakt om flink mee te bewegen, dat is een wetenschappelijk feit voor zover mij bekend. Dat neemt niet weg dat iedereen zelf moet weten waar hij voor kiest, maar ik ben nou eenmaal voorstander van een gezonde sportieve samenleving en de e-bike geeft mij niet een gevoel van sportiviteit. Ja het is beter dan een auto of scooter, maar een fiets zou nog veel beter zijn naar mijn mening, voor zover mogelijk.
De fiets was voor mij het laatste sportieve voertuig. Ik vind overigens de snelheden van sommige e-bikes ook onaangenaam hoog, vooral de versie met geel kenteken die over de fietspaden scheuren en bijna-aanrijdingen veroorzaken omdat je ze niet hoort aankomen.
Ook vind ik deze voertuigen er vaak meer als agressieve brommers uitzien: grote oversized buizen, grote accu's, grote wielen e.d. Het ziet er m.i. minder sympathiek en gezellig uit, hoewel ik dat ook vind gelden voor veel moderne toerfietsen, maar dat is een kwestie van smaak.