Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De kunst van kilometers maken met een e-bike - Forum Wereldfietser

De kunst van kilometers maken met een e-bike

Wellicht is het al ergens beschreven, dan hoor ik dat graag, maar ik start deze discussie om te kijken wat ik van jullie kan leren over de meest efficiënte, betrouwbare en gezonde (en eventueel snelste) manier om met een e-bike van A naar B te komen. Ik gebruik de e-bike in eerste instantie als vervoersmiddel maar ik wil er ook gezonder mee worden

Om de discussie op gang te brengen beschrijf ik hier alvast mijn huidige aanpak.

Uitgangspunten :
- de afstand X die tussen A en B ligt en de conditie van de fietser is dusdanig, dat het de moeite waard is en wellicht zelfs erg belangrijk om daar een goede keuze in te maken.*
- zaken als tegenwind, voorde wind en andere weersomstandigheden laten we even buiten beschouwing
-tussen A en B zijn geen oplaadmogelijkheden. Wellicht kunnen we een aparte discussie voeren over het wel of niet gebruiken van oplaadpunten onderweg, wanneer wel en wanneer niet. Als we wel oplaadpunten gaan gebruiken dan is punt B het oplaadpunt.
-ik wil me van A naar B niet zo kapot gaan dat ik de volgende dag niet eenzelfde rit zou kunnen rijden.
-een kortere tijd om van A naar B te komen is prettig als het wel veilig en gezond wordt gedaan.

Mijn aanpak :
Als ik op een dag van A naar B wil fietsen en de afstand X kilometer is, kies ik bij het begin de ondersteuning die volgens de display op mijn fiets de range heeft die gelijk of groter aan X is.
Tijdens het fietsen kijk ik regelmatig of het aantal kilometers dat ik op dat moment nog moet naar B nog steeds gelijk of kleiner is dan de range van de gekozen ondersteuning of dat ik een lager ondersteuning moet of een hogere ondersteuning mag kiezen. Als het betekent dat ik dan van eco naar nog lager zou moeten kies ik ervoor om de accu leeg te rijden.

Anders gezegd ik probeer er voor te zorgen dat als ik bij B aankom de accu precies leeg is, maar niet eerder dan dat.

Mijn bijdrage als fietser is steeds eentje van een versnelling kiezen waarbij ik een lekker hoog toerental kan draaien zonder veel kracht te moeten gebruiken. Als de snelheid boven de grens van de ondersteuning gaat stop ik even met trappen. Tevens probeer ik te voorkomen dat ik al te veel moet remmen, door tijdig minder te trappen of tactisch te sturen.


Ik ben benieuwd naar jullie reactie.


* We hebben het dus niet over afstanden korter dan de heft van het bereik van de fiets als de hoogste ondersteuning wordt gebruikt
Zelf heb ik geen e bike nodig, en er evenmin ervaring mee, maar mij lijkt deze modellering wel erg simplistisch. Immers, buiten Nederland is het land niet vlak. Klimmen kost veel energie, van jou en ook van de motor/accu, en zeker als je ook nog bagage bij je hebt. Dat kan dat computertje op je E bike (nog) niet voorspellen, maar het kan heel veel uitmaken, net als wanneer je op een gewone fiets door een afwisselend landschap rijdt.
Kijk eens op BRouter.
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 12:24

Mijn bijdrage als fietser is steeds eentje van een versnelling kiezen waarbij ik een lekker hoog toerental kan draaien zonder veel kracht te moeten gebruiken. Als de snelheid boven de grens van de ondersteuning gaat stop ik even met trappen. Tevens probeer ik te voorkomen dat ik al te veel moet remmen, door tijdig minder te trappen
Heel nieuwsgierig hoeveel toeren draai je dan?
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 12:24
- zaken als tegenwind, voorde wind en andere weersomstandigheden laten we even buiten beschouwing
Dit komt wat rot uit mijn strot, maar we kennen elkaar :lol:

Je hebt het niet helemaal begrepen.

Alles staat en valt met rijwind.

Ik heb in het verleden al vaker wat gezegd over actieradius.

1. Ga niet te hard, luchweerstand neemt exponentieel toe. 23.5-24kmpu is prima, waarom 26?
2. Fietsbroek+shirt, ritsjes dicht.
3. Tassen netjes dicht.
4. Diep zitten (zo diep als je volhoudt).
5. Slim fietsen. Ik heb heel veel wedstrijden gereden, dus ik rem weinig, laat me uitbollen en weet beschutting te vinden.
6. Rustig optrekken.

Met die aanpak haalde ik met mijn Razer 120km+

- Windkracht 3, eerste helft tegen.
- Eerste helft Ortliebtasje met broodjes, terug ook nog met een lege Roland Flatbed kar.
- 100km op eco, toen had ik nog dusdanig veel over dat ik maar naar high ben gegaan. Ik eindigde met 12%

Leeg had ik die dag ongetwijfeld 150 ook wel gehaald. Dat is veel meer dan de fabrikant claimed.
loknor schreef:
za 07 apr, 2018 13:58
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 12:24
- zaken als tegenwind, voorde wind en andere weersomstandigheden laten we even buiten beschouwing
Dit komt wat rot uit mijn strot, maar we kennen elkaar :lol:

Je hebt het niet helemaal begrepen.

Alles staat en valt met rijwind.

Ik heb in het verleden al vaker wat gezegd over actieradius.

1. Ga niet te hard, luchweerstand neemt exponentieel toe. 23.5-24kmpu is prima, waarom 26?
2. Fietsbroek+shirt, ritsjes dicht.
3. Tassen netjes dicht.
4. Diep zitten (zo diep als je volhoudt).
5. Slim fietsen. Ik heb heel veel wedstrijden gereden, dus ik rem weinig, laat me uitbollen en weet beschutting te vinden.
6. Rustig optrekken.

Met die aanpak haalde ik met mijn Razer 120km+

- Windkracht 3, eerste helft tegen.
- Eerste helft Ortliebtasje met broodjes, terug ook nog met een lege Roland Flatbed kar.
- 100km op eco, toen had ik nog dusdanig veel over dat ik maar naar high ben gegaan. Ik eindigde met 12%

Leeg had ik die dag ongetwijfeld 150 ook wel gehaald. Dat is veel meer dan de fabrikant claimed.
Ik ken je en jij mij en ik hou van duidelijkheid, dus het komt heel goed uit je strot.

Rijwind is dus waar de meeste winst te halen valt zo te horen. Ik had daar al iets aan gedaan met een opbouwstuur zodat ik kan liggen. Na de 81 km van vorig weekend was me wel duidelijk dat mijn spijkerbroeken niet ideaal waren en dus ga ik dit weekend met een deze week gekochte lange fietsbroek met bretels en een fietsshirt kijken hoeveel dat al weer uitmaakt.
Ik zal mijn snelheid wat temperen, het is me vorige week al pijnlijk duidelijk geworden dat boven de ondersteuningsgrens rijden niet lang is vol te houden voor me.

Maar goed, stel we hebben punt 1 t/m 6 voor mekaar, hoeveel km winst zou er nog te halen zijn met een slimme manier van gebruik van de ondersteuning, wat die slimme manier dan ook is (eco totdat je vaststelt dat je het eindpunt op normal kunt halen en dat volhouden totdat je ziet dat je het op high gaat halen en omgekeerd als je het niet denkt te halen? )

Met jouw tips lezende kan ik nog wel wat kilometers halen uit de combinatie van mezelf en de accu.

Vorige week dus 81 km gereden in een heen en weertje, de accu en ik waren beiden leeg.
Ik wil morgen over de 90 km gaan maar wel met een stop in een pannenkoekenhuis met oplaadmogelijkheid.
WimB schreef:
za 07 apr, 2018 13:39
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 12:24

Mijn bijdrage als fietser is steeds eentje van een versnelling kiezen waarbij ik een lekker hoog toerental kan draaien zonder veel kracht te moeten gebruiken. Als de snelheid boven de grens van de ondersteuning gaat stop ik even met trappen. Tevens probeer ik te voorkomen dat ik al te veel moet remmen, door tijdig minder te trappen
Heel nieuwsgierig hoeveel toeren draai je dan?
Heel precies weet ik niet maar ik heb de indruk dat de trapas tussen de 60 tot 90 keer per minuut ronddraait. Alhoewel ik het soms ook wel even lekker vind om 30 te draaien als de wind of de ondersteuning dat voor me mogelijk maakt om te doen zonder te veel kracht.
Wim schreef:
za 07 apr, 2018 12:31
Zelf heb ik geen e bike nodig, en er evenmin ervaring mee, maar mij lijkt deze modellering wel erg simplistisch. Immers, buiten Nederland is het land niet vlak. Klimmen kost veel energie, van jou en ook van de motor/accu, en zeker als je ook nog bagage bij je hebt. Dat kan dat computertje op je E bike (nog) niet voorspellen, maar het kan heel veel uitmaken, net als wanneer je op een gewone fiets door een afwisselend landschap rijdt.
Voorlopig rij ik nog binnen Nederland dus kan het model nog wat eenvoudig blijven. Als we het model weten voor windstil Nederland kunnen we altijd nog kijken hoe we wind en bergen aan verwerken.
Ik weet nu al dat tegenwind soms de range 2 keer zo snel doet afnemen als dat ik kilometer maak. Een berg zal dat net zo hebben, meer of minder afhankelijk van de stijfheid.
math schreef:
za 07 apr, 2018 13:15
Kijk eens op BRouter.
Want? Wat heeft route software te maken met hoe je kiest tussen ondersteuning en je benen laten werken?
loknor schreef:
za 07 apr, 2018 13:58
luchweerstand neemt exponentieel toe.
:wink: (Dit komt wat rot uit mijn strot, maar we kennen elkaar.
Je hebt het niet helemaal begrepen.
Ik heb in het verleden al vaker wat gezegd)

Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, niet exponentieel.

Meer info: https://maken.wikiwijs.nl/79612/4_MAVO_Wiskunde
Zelf geen electrischefiets maar om daar 90 toeren mee te maken zal, vermoed ik, nog niet meevallen.
Als ik rond kijk fietsen de meeste dik onder de 60. Veel fietsen tegen de 25 km/uur maar met een lage trap frequentie.
Informeer je ook op het gebied van eten en drinken. Vooral het laatste is zo vreemd voor veel mensen die gemakkelijk fietsen.
Leon schreef:
za 07 apr, 2018 16:22
loknor schreef:
za 07 apr, 2018 13:58
luchweerstand neemt exponentieel toe.
:wink: (Dit komt wat rot uit mijn strot, maar we kennen elkaar.
Je hebt het niet helemaal begrepen.
Ik heb in het verleden al vaker wat gezegd)

Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, niet exponentieel.

Meer info: https://maken.wikiwijs.nl/79612/4_MAVO_Wiskunde
Die twee termen worden wel vaker door elkaar gehaald door niet wiskundigen ;-)

Op https://www.fiets.nl/2016/05/02/de-natu ... t-fietsen/ staat een mooi grafiekje.
https://www.fiets.nl/app/uploads/2016/0 ... stand2.jpg

Als ik alleen rol en lucht weerstand bekijk heb je bij 20 km/h 31.2 watt voor luchtweerstand nodig en 18.2 watt voor rolweerstand. 49.4 watt totaal.
Bij 25 km/h is dat 60.9 om 22.8 dus totaal 82.8 watt.

Doe daar nog 5% bij voor mechanische weerstand en we hebben 50.6 en 84.87 watt.

Deze getallen zullen voor mij met mijn lompe e-bike en slechte stroomlijn vast hoger zijn maar ze maken me duidelijk wat er gebeurd en wat het uitmaakt als ik 20 inplaats van 25 ga fietsen, dat kost bijna 35 % meer vermogen.

Natuurlijk kan ik ook 15 km/h gaan rijden. Dan hebben we 13.7 watt plus 13.2 is 26.9 * 1.025 = 27.6 watt nodig, dat is zelfs 45% minder.
Het gaat dan alleen wat langer duren, 100 km leg je dan is bijna 7 uur af, inplaats van 5 of 4 uur. Als je die tijd hebt lijkt me dat een prima keuze.

Een lange afstandsrit zou ik dus kunnen starten op een tempo waarvan ik denk het al die uren vol te kunnen houden, zelfs zonder ondersteuning..

Vervolgens zou ik dan als ik haast heb de laagste ondersteuning aanzetten zodra de range ervan groter is dan de afstand tot de bestemming. En als dan later de range van de middenstand hoger wordt dan de afstand nog te gaan, kan die stand aan etc.

*10km/h fietsen lijkt me ongewenst, maar laat ik dat ook eens doorrekenen 9.13 plus 3.9 is 13.03 * 1.025 = 13.35, toch weer de helft minder.........
WimB schreef:
za 07 apr, 2018 17:00
Zelf geen electrischefiets maar om daar 90 toeren mee te maken zal, vermoed ik, nog niet meevallen.
Als ik rond kijk fietsen de meeste dik onder de 60. Veel fietsen tegen de 25 km/uur maar met een lage trap frequentie.
Informeer je ook op het gebied van eten en drinken. Vooral het laatste is zo vreemd voor veel mensen die gemakkelijk fietsen.
Ik neem aan dat het beste toerental en eten en drinken niet uitmaakt voor fietsers met en zonder hulpmotor ;-)

Ik moet zeggen het voelt wel enorm sterk als je benen er 250 w bij krijgen. Ik kan daarmee heel snel accelereren, maar dat werkt vooral als ik veel toeren maak in lage versnellingen. Binnen een paar seconden zit ik dan op 28. ja 28 en niet 26 want de motor heeft even nodig om te realiseren dat we al boven de 26 gaan.
Een trapfrequentie van 60 is op een normale fiets echt aan de lage kant, en nog lager is dan gewoon slecht voor de knieën. Zoals al opgemerkt zie je veel E bikers met heel lage trapfrequenties rijden. Vermoedelijk is dat omdat ze weinig weerstand ondervinden, maar misschien ook wel omdat de aandrijving bij hoge frequenties niet lekker ronddraait. Misschien is het ook wel gewoon omdat ze de fietstechniek missen voor een hoge frequentie. Ik zou het niet weten.
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 14:31

Vorige week dus 81 km gereden in een heen en weertje, de accu en ik waren beiden leeg.
Ik wil morgen over de 90 km gaan maar wel met een stop in een pannenkoekenhuis met oplaadmogelijkheid.
En deze opmerking?
Gaat het licht bij je uit en is de accu leeg dan is er aan de accu iets te doen. Pannenkoeken duurt een stuk langer om jouw weer op te peppen. :wink: Is ook te voorkomen om tijdens het fietsen regelmatig iets te eten en te drinken.
WimB schreef:
za 07 apr, 2018 18:47
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 14:31

Vorige week dus 81 km gereden in een heen en weertje, de accu en ik waren beiden leeg.
Ik wil morgen over de 90 km gaan maar wel met een stop in een pannenkoekenhuis met oplaadmogelijkheid.
En deze opmerking?
Gaat het licht bij je uit en is de accu leeg dan is er aan de accu iets te doen. Pannenkoeken duurt een stuk langer om jouw weer op te peppen. :wink: Is ook te voorkomen om tijdens het fietsen regelmatig iets te eten en te drinken.
Vorige week begon ik met 30 km tegenwind, dankzij ondersteuning toch goed te doen. Toen bakkie koffie en een broodje kaas genomen en na 15 minuten beetje te enthousiast 20 kilometer gereden met regelmatig snelheden boven de ondersteuningsgrens van 26 km/h, waardoor op 50 km het licht een beetje uitging. Een broodje en weer een koffie en een wat langere pauze en ik kon verder voor wat eigenlijk de laatste 10 km zou worden. Maar de accu had nog genoeg over en ik voelde me weer prima, dus nog een rondje van 10 km en twee van 5km gedaan in de omgeving om ebike en mezelf leeg te fietsen.

Ik denk dat het te snel willen rijden van km 30-50 even te veel van het goede was.

Morgen ligt dat pannekoekhuis 47 km van m'n vertrek. Ik wil wat eerder een stop doen en vooral rustiger rijden. Bij dat pannekoekhuis kijk ik dan even hoe het staat met de range(s) van de ebike en van mezelf. Als de eco-range van de ebike dan ook rond de 47 km zit, wil ik het wel proberen om zonder opladen en pannenkoeken terug te fietsen. Ook al omdat ik een rugwind van 3km/h heb, maar vooral om te kijken of de tips van loknor hebben geholpen ;-)
Wim schreef:
za 07 apr, 2018 18:22
Een trapfrequentie van 60 is op een normale fiets echt aan de lage kant, en nog lager is dan gewoon slecht voor de knieën. Zoals al opgemerkt zie je veel E bikers met heel lage trapfrequenties rijden. Vermoedelijk is dat omdat ze weinig weerstand ondervinden, maar misschien ook wel omdat de aandrijving bij hoge frequenties niet lekker ronddraait. Misschien is het ook wel gewoon omdat ze de fietstechniek missen voor een hoge frequentie. Ik zou het niet weten.
Ik denk dat ze lage frequenties draaien omdat ze lekker op de ondersteuning leunen of hoogfrequent fietsen raar vinden.
Ik probeer hoger te zitten en de versnellingen helpen me daarbij omdat die net zo afgesteld zijn dat de een(5) nog net lekker met flinke frequentie de 26 weet te halen en de volgende te traag draait bij 25 en boven 26 geen ondersteuning meer krijgt en dat ook te zwaar is, dus daardoor alleen te gebruiken is als je wind mee hebt en eigenlijk op korte ritten.
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 19:22
Ik denk dat ze lage frequenties draaien omdat ze lekker op de ondersteuning leunen
Dat denk ik ook. Traag trappen op een gewone fiets is niet slecht voor de knieën vanwege het toerental, maar vanwege de kracht die je dan moet zetten.
Als je op een e-bike maar iets van 75 W hoeft te leveren in plaats van 100, dan is driekwart van het toerental daarvoor ook voldoende, bij dezelfde kracht.
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 12:24
Als ik op een dag van A naar B wil fietsen en de afstand X kilometer is, kies ik bij het begin de ondersteuning die volgens de display op mijn fiets de range heeft die gelijk of groter aan X is.
Tijdens het fietsen kijk ik regelmatig of het aantal kilometers dat ik op dat moment nog moet naar B nog steeds gelijk of kleiner is dan de range van de gekozen ondersteuning of dat ik een lager ondersteuning moet of een hogere ondersteuning mag kiezen. Als het betekent dat ik dan van eco naar nog lager zou moeten kies ik ervoor om de accu leeg te rijden.
Anders gezegd ik probeer er voor te zorgen dat als ik bij B aankom de accu precies leeg is, maar niet eerder dan dat.
Interessant topic. Een paar opmerkingen:

1. Als je bij het begin van je tocht de "range" aanhoudt die je display aangeeft, kun je later op de dag voor onaangename verrassingen komen te staan. Misschien gaat het harder waaien, slaat de vermoeidheid toe, worden de wegen slechter, spelen je darmen op, of zit je anderszins niet meer zo senang op je Brooks. Het kan betekenen dat je in de staart van de tocht voor minder ondersteuning moet kiezen terwijl je die dan misschien juist het meest nodig hebt. Ik zou het eerste gedeelte van de dag - wanneer je nog lekker fit bent - zelf meer watts inbrengen, zodat je later op de dag ruimte hebt voor extra ondersteuning. Just in case.

2. Als je streeft naar het "precies" leegrijden van je accu (omdat je gedurende de rit continu de maximale ondersteuning wilt), loop je het risico dat je de laatste kilometers zonder ondersteuning moet fietsen. Soms eindigt de route niet bij B maar bij C, 25 kilometer verderop.

Veel plezierige fietskilometers (al dan niet ondersteund),

Gee
Andere tips om de actieradius te vergroten:
1 inderdaad niet al te hard rijden
2 goede banden met lage rolweerstand (dat scheelt heel aardig)
3 stuur lager zetten voor minder luchtweerstand (en grotere trapefficiëntie)
4 strakke kleding
5 geen voortassen, en liefst ook geen al te brede achtertassen
6 weinig bagagegewicht, vooral als er kans is dat er geklommen moet worden
7 geen Nuvinci of Shimano naafversnelling