door
caa » wo 04 apr, 2018 18:40
eleonora schreef: ↑di 03 apr, 2018 20:49
Zijn er vrouwen die ervaringen hebben met het fietsen op een herenfiets? Stuit bij het kopen van een nieuwe fiets op deze keuze. Sommige modellen van bijvoorbeeld Santos zijn alleen maar leverbaar in een herenfiets, dat zou de keuze makkelijker maken. Vind het een lastige keuze. Heb al wel een kort proefritje gemaakt op een herenfiets en dar beviel prima, was wel even wennen met opstappen. Maar goed, ik hoor graag de ervaren voor- en nadelen van een meer ervaren fietser.
Groet, Eleonora
Hallo Eleonora,
Sinds bijna 30 jaar zijn bijna al mijn vakanties fietsvakanties. Altijd op een fiets met een bovenbuis. Wat mij betreft schaffen we de titel "herenfiets" daarvoor af. Ik zie namelijk geen enkele reden waarom dit een fiets voor mannen zou moeten zijn. Dit stamt nog uit de tijd dat het voor vrouwen taboe was om een been over een zadel te zwaaien (foei! je mag je benen toch niet uit elkaar doen!) - wat in die tijd met lange rokken ook niet vreselijk makkelijk geweest zou zijn.
Ik zie ook geen enkel voordeel van een "dames-" of "mixed" frame. Wat levert het je op? Wil het frame een beetje voldoende stijf zijn is de instap nog steeds redelijk hoog, je zult je been een flink stuk moeten optillen. En het is misschien heel even wennen, maar daarna maakt het niets meer uit of je je been nu over het middendeel of over het zadel tilt.
Nadelen van een mixed frame zie ik wel: volgens mij is, bij verder gelijkblijvend materiaal, een mixed frame toch net wat minder stijf dan een frame met bovenbuis. In het vlakke, en met weinig bagage zal dat niet meteen een punt zijn. Maar als je een helling af fietst, kom je heel makkelijk boven de 50 km/u. En dan vind ik het van groot belang dat mijn fiets stijf genoeg is, dus niet gaat zwabberen, trillen, shimmyen. En ook als je alleen bagage achter op je fiets hebt, is het fijner als je frame voldoende stijf is.
Wel is het zaak om op te letten dat de geometrie (lengte, hoogte, stack/reach) van je fiets voor jou klopt. Maar daar moet je altijd op letten, want het is niet per definitie zo dat een "damesframe" ook echt een (voor jou) betere geometrie heeft dan een "herenframe".
Groeten,
Christine
ps: kom je a.s. zondag naar de Wereldfietsersbeurs? Ik geef dan een lezing en sta er daarna ook als informant. Kan dan eventueel nog wat meer vertellen over alle keuzes die ik heb gemaakt m.b.t. mijn vakantiefiets, nog los van het frametype.