Als bezitter van drie fietsen met een Rohloff naaf, mag ik me inmiddels wel ervaringsdeskundige noemen, en kan ik misschien ook nog een steentje bijdragen aan de discussie.
Ik heb :
- Avaghon randonneur.
Stalen maat-frame. Verstelbare Rohloff padden, geen kettingspanner
in gebruik als woon-werk fiets, racefiets(!), om-het-huis fiets
3 jaar in bezit, 30.000 km mee gereden
- Santos tandem.
Aluminium. Voorste ketting wordt gespannen middels een excentrische bracket, de achterste middels een kettingspanner
in gebruik als (volledig bepakte) vakantiefiets en voor kleinere tochten in de buurt
3 jaar in bezit, 8.000 km mee gereden
- Santos Travelmaster.
Aluminium, excentrische bracket, geen kettingspanner
in gebruik als mountain-bike. Frame is hetzelfde als de Santos SCC01. Goede voorvork, andere banden, en voila, je hebt een prima, onverwoestbare mountain-bike. Zal bij gelegenheid ook nog wel eens als vakantiefiets ingezet worden (andere banden, bagagedragers, klaar)
1 maand in bezit, 600 km mee gereden
Op alle drie de fietsen heb ik Magura HS33 hydraulische velgremmen. Wat mij betreft een gouden (onderhoudsvrije, probleemloze) combinatie : Rohloff/Magura.
Allereerst : voor wat betreft geluidsproduktie en soepelheid van schakelen is er een flink verschil tussen de eerdere (tot aan ongeveer serienummer 25.000) en nieuwere naven (na nummer 25.000).
Ik was aangenaam verrast met m’n Travelmaster : de nog niet ingereden naaf is vrijwel geruisloos. De 7 hoor je, de 5 een beetje, en de rest absoluut niet.
M’n oudere, ingereden, Avaghon/tandem naven zijn een tikkie hinderlijk in de 7 en maken verder iets geluid in de lage versnellingen. Wat ikzelf absoluut geen issue vind : het is (als het al hoorbaar is) in de orde van grootte van het gezoem van je banden en windgeruis om je hoofd......
Ik ben een absolute Rohloff-fan en zou niet anders willen. Een en ander wel onder het motto “horses for courses”. Ik maak veel kilometers door weer en wind, heb geen tijd voor/zin in onderhoud/schoonmaak en betrouwbaarheid en gebruiksgemak staan hoog in het vaandel.
Ik heb eenmaal een serieus probleem gehad : spaak uit de flens gebroken. Foute boel dus. Het hele wiel opgestuurd naar Rohloff, die de naaf in een nieuwe behuizing gezet hebben en onder excuses binnen 2 weken het hele wiel weer gerepareerd terugstuurden.
Dit was na de officiële garantietermijn van 2 jaar. Commentaar Rohloff : moet in het basis materiaal (aluminiumplaat) gezeten hebben, waarvan we de beste kwaliteit inkopen, maar waarbij een individueel ‘vuiltje’ op een kritische plek nooit helemaal te voorkomen is. Komt vrijwel nooit voor. Recycle (grootste Rohloff inbouwer in Nederland) had het nog nooit meegemaakt. Ik ga uit van een exemplarische fout.
Een beetje olie lekkage gehad. Met name in Suriname lagen er regelmatig een paar druppels onder. Schijnt met de nieuwere naven ook helemaal opgelost te zijn.
Verder helemaal niente, nada, niets. Ook niet met wielen of spaken. Ik heb al drie jaar lang geen slag in m’n wiel of een losse/gebroken spaak gehad ! Dat was in m’n pre-Rohloff leven wel anders !
Elke 5.000 km olie (laten) verversen, elke 8.000 km een nieuwe ketting, achtertandwiel gaat 10.000 km per kant mee, voortandwiel heb ik na 20.000 km vervangen. En dit alles bij heel weinig schoonmaak-activiteit mijnerzijds.
Nog wat tips:
- voor een mountain-bike/wereldfiets heb je m.i. helemaal geen groot verzet nodig. Zorg dat een fiets met Rohloff en redelijk klein verzet heeft, dan blijf je langer uit de lagere versnellingen en heb je iets kleinere stapjes tussen de versnellingen.
Mijn Travelmaster werd standaard afgeleverd met 42/15. Ik heb nu 42/17, maar dat zou best nog kleiner kunnen. Met 42/17 kun je nog steeds 50 km/uur trappen.......
- schakelen gaat het best met korte/felle bewegingen.
Indien nodig (schakelen onder hoge belasting), heel eventjes iets pedaaldruk terugnemen.
Met een beetje handigheid/oefening gaat het allemaal in een fractie van een seconde. Met een Rohloff kun je ALTIJD schakelen. Ook meerdere versnellingen tegelijk.
- de schakelaar zelf kan op den duur wat stroever gaan werken. Loshalen en een beetje dunne olie op doen.
Ten laatste tenslotte, een praktijkvoorbeeld van 3 dagen intensief mountain-biken in de Ardennen. Ik op m’n Travelmaster/Rohloff, m’n dochter op een bijna nieuwe Santos SCC02 met Shimano XT en de volgende problemen :
- tak tussen derailleur, boel verbogen, na een kwartier oponthoud weer bruikbaar (later onderdelen vervangen)
- slag in wiel
- 3 keer ketting eraf
- keertje of 10 gestrand bij een (onverwachte) klim en niet meer kunnen terugschakelen.
En ikzelf? Helemaal niets van dit alles.
Voor wie geïnteresseerd is, er staat een door mij geïnitieerde discussie over Rohloff op een Amerikaans fiets forum:
http://www.bikeforums.net/showthread.php?t=41945
En verder staat er nog wel iets relevants op onze (tandem) website :
www.t22t.nl Takes 2 2 tandem.
Groeten,
Hans Uittenboogaard.