Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slijtage tassendragers - Forum Wereldfietser

Slijtage tassendragers

Na m'n tochtje van de afgelopen dagen (en bij m'n eerste tocht met tassen (Nazomerweekend) zag ik het ook al) waarbij veel werd gestuiterd merkte ik dat de lak/coating van m'n (zilverkleurige) Tubus-dragers op de plek van de tasenhaken en op andere plakken waar de tas de drager raakt volkomen verdwenen is.

Zelfde geldt voor het puntje op de voorvork waar de tashaak tegenaan komt, ik heb de achterste haak (Tubus Tara voordrager) voor de voorvork geplaatst om de tas zo min mogelijk te laten schuiven ("klem gezet").

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik slijtagesporen niet zo erg vind, maar het tempo waarin het gaat valt me wel op. Is dit normaal en is het ook zo erg bij zwart gecoate dragers?

En in hoeverre treedt (gevaarlijke) roest/oxidatie op, ook op m'n alu voorvork?

Overigens is er op de tassenhaken zelf (Ortlieb plastic) nauwelijks iets zichtbaar ;). Er zit redelijk wat speling op de tashaken wat zeker mee zal spelen kwa schuren, de vulstukjes passen echter net niet (drager net te dik... al zal dat in de toekomst dus wel kunnen veranderen ;)).
Anders evt. met tape de speling wat minder maken?

Na een maandje fietsen, hadden wij dit ook. Nieuwe Tubus zwarte stalen dragers en nieuwe tassenset Ortlieb Classic. Ik ben wat dat betreft een Pietje precies en heb maar een lakstift gekocht en bijgewerkt. Nu kan dat ook bijna niet anders want die voortassen rammelen inderdaad bij iedere hobbel. Ook met die klemversmallers die je bij de tassen geleverd krijgt. Nu kun je wel een rolletje tape meenemen maar dan blijf je aan het tapen, want dat slijt net zo hard. Opvallend was dat de achtertassen (dus dragers) dit niet hadden maar daar lag een roltas op in de breedte dus die voorkomt dat de achtertassen kunnen bewegen. Een oplossing zou kunnen zijn met een snelbinder/spin zorgen dat die voortassen niet of minimaal kunnen bewegen anders zul je dit altijd blijven houden. Zoals je al zei "slijtagesporen" en misschien één keer per jaar een spuitbusje lak er tegenaan gooien.

Suc6 Bob

Ik heb ook Tubus voor- en achterdrager en er zo'n 5000 kilometer meegereden onder de meest extreme omstandigheden (o.a. onverhard op de Tasmanian Trail). Ik vind het niet zo erg dat er wat plekjes kaal zijn geworden. Belangrijker is dat de drager niet breekt (ik heb al vele gebroken dragers op mijn naam staan) en de tassen niet gaan zwabberen als je met 70 kilometer of meer van een berg afsuist.

Het probleem met de speling tussen tas (ik hebzelf Karrimorvoortassen en Ortliebachtertassen) en drager verhelp ik door de onderkant van de tas met sjorbandjes aan de voor- of achtervork vast te maken. Het is 's morgens wel even gepruts, omdat je er moeilijk bij kan, maar dan zit het ook en goed strak. Het voorkomt bovendien dat je er tas er zomaar kan afvallen.

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Fedor schreef:Overigens is er op de tassenhaken zelf (Ortlieb plastic) nauwelijks iets zichtbaar ;). Er zit redelijk wat speling op de tashaken wat zeker mee zal spelen kwa schuren, de vulstukjes passen echter net niet (drager net te dik... al zal dat in de toekomst dus wel kunnen veranderen ;)).
Anders evt. met tape de speling wat minder maken?
Je kunt natuurlijk tapen, maar kun je die vulstukjes niet met een rond ijzervijltje zodanig ruimen dat ze wel gaan passen?
Fedor schreef:En in hoeverre treedt (gevaarlijke) roest/oxidatie op, ook op m'n alu voorvork?
Fedor, weet je zeker dat je een aluminium voorvork hebt? De meeste vakantiefietsen hebben een stalen voorvork, ook als het frame verder van aluminium is. Zo'n stalen voorvork kan inderdaad roesten.

Gerd

Het "slijten" van de drager door de tassenhaken is een normaal verschijnsel. Er is geen drager waarbij dit niet gebeurt. De roestvorming op de slijtplekken kan je tegengaan door weer met de tassen te gaan fietsen....schuurt er vanzelf vanaf.
GerdC schreef:
Fedor, weet je zeker dat je een aluminium voorvork hebt? De meeste vakantiefietsen hebben een stalen voorvork, ook als het frame verder van aluminium is. Zo'n stalen voorvork kan inderdaad roesten.

Gerd
Ik heb een Odessa alluvork op mijn Storck, (de tweede overigens al) maar roesten doet-ie (nog) niet :lol:

Bij iedere Tubus dragers worden in principe stickers geleverd om roestvorming door slijtage tegen te gaan. (kom gerust langs ik heb er genoeg) Dat de stickertjes loslaten, is een lastige bijkomstigheid.

Tubus heeft ook roestvrijstalen dragers en komt binnenkort met titanum dragers. Een achterdrager (vergelijkbaar met de Logo Expedition) weegt 500 gram minder en gaat iets van € 150,- kosten. :twisted:

Op een nieuwe cargodrager heb ik krimpkous aangebracht.
Omdat je het niet om de buizen kan schuiven heb ik er een hele lange spiraal van geknipt. Je wikkelt het om de buizen waar je tas het rek raakt.
Daarna krimpen met een gasvlam.
Het mooist werkt het met krimpkous waar in een lijmlaag zit.
Ook spiralex kan slijtage voorkomen, beide produkten koop je bij de elektronica hobby winkel.

John.