Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 24 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
Er is weer een nieuwe Europa kaart, zie http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe
Alle kaarten bevatten nu DEM data (Schaduw reliëf en hoogtegegevens) en de zeven regio's zijn ook als gmap beschikbaar.
Ik probeer de Benelux te installeren (voor Basecamp) maar ik kom er niet uit.

[edit] Ik had weer eens niet goed gekeken. Het was voor Windows (normaal staat die tekst altijd bovenaan ;))

Nu de map op de goede plek gezet (zat nog in de zip-file en niet direct onder "Garmin/maps"). Maar dat werkt helaas ook niet. Heb ook ff geen idee waar ik de garmin default kaartenmap kan instellen.

Ik ga het ff met javawa proberen.
Fedor schreef:
wo 28 mar, 2018 20:08
Ik probeer de Benelux te installeren (voor Basecamp) maar ik kom er niet uit.
In de leesmij staat het volgende: Dubbelklik op de OFM(EU2018_x).gmap (waarbij bij mij x=W)

Die map heb ik op de plek staan waar de oude OFM stond, maar dubbelklikken opent de map en dan kom ik de naam nergens meer tegen.
Heb je het over een Mac of Windows?
Het makkelijkst is het om Javawa GMTK te gebruiken voor de installatie.
Javawa geeft het volgende:
Naam op computer: OSM generic routable
Naam in toestel:
Family ID (FID): 2000
Product ID (PID): 6
Versie:
Grootte: 0 B
Locatie: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\
Registersleutel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Garmin\MapSource\Families\OSM generic routable
Kaarttype: Registerkaart
Beveiligd: Nee

Bestandsfout: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.mdx
Bestandsfout: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000_mdr.img
Bestandsfout: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.img
Bestandsfout: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.tdb
Fouten herstelbaar: Misschien

Overige essentiële C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.tdb
bestanden/mappen: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.img
C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.mdx
C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000_mdr.img
Grootte is echt wel meer dan 0 Mb. Toch maar weggooien en opnieuw installeren?
Fedor schreef:
wo 28 mar, 2018 20:08
Ik probeer de Benelux te installeren (voor Basecamp) maar ik kom er niet uit.

[edit] Ik had weer eens niet goed gekeken. Het was voor Windows (normaal staat die tekst altijd bovenaan ;))

Nu de map op de goede plek gezet (zat nog in de zip-file en niet direct onder "Garmin/maps"). Maar dat werkt helaas ook niet. Heb ook ff geen idee waar ik de garmin default kaartenmap kan instellen.

Ik ga het ff met javawa proberen.
De standaard Garmin map voor dit soort kaarten is C:\Users\gebruikersnaam\AppData\Roaming\Garmin\Maps
Maar dit is een verborgen systeemmap dus niet zo eenvoudig te vinden, gebruik daarom GMTK, dan kan je kaarten ook op een andere plaats opslaan, bv op een andere schijf als de C schijf al vol zit.
Fedor schreef:
wo 28 mar, 2018 20:42
Javawa geeft het volgende:
Naam op computer: OSM generic routable
Naam in toestel:
Family ID (FID): 2000
Product ID (PID): 6
Versie:
Grootte: 0 B
Locatie: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\
Registersleutel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Garmin\MapSource\Families\OSM generic routable
Kaarttype: Registerkaart
Beveiligd: Nee

Bestandsfout: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.mdx
Bestandsfout: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000_mdr.img
Bestandsfout: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.img
Bestandsfout: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.tdb
Fouten herstelbaar: Misschien

Overige essentiële C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.tdb
bestanden/mappen: C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.img
C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000.mdx
C:\Garmin\Maps\OFM(EU2018_W).gmap\63240000_mdr.img
Grootte is echt wel meer dan 0 Mb. Toch maar weggooien en opnieuw installeren?
:? Ik weet niet waar je de Generic routable nu vandaan haalt, dat is een hele andere kaart.
Gooi alles maar weg en begin opnieuw.
De tovenaar schreef:
wo 28 mar, 2018 20:44
:? Ik weet niet waar je de Generic routable nu vandaan haalt, dat is een hele andere kaart.
Gooi alles maar weg en begin opnieuw.
Ik heb ook geen idee. In Basecamp heb ik nu alleen de standaard wereldkaart (had de oude OFM al verwijderd).

Dus gewoon de kaart unzippen en dan javawa starten?

En hoe zit het trouwens als je een tweede kaart (Midden-Europa) wilt installeren, worden die dan alleen apart getoond of "tegelijkertijd" (of werkt dat alleen met de hele europa-kaart)?
Fedor schreef:
wo 28 mar, 2018 20:53
De tovenaar schreef:
wo 28 mar, 2018 20:44
:? Ik weet niet waar je de Generic routable nu vandaan haalt, dat is een hele andere kaart.
Gooi alles maar weg en begin opnieuw.
Ik heb ook geen idee. In Basecamp heb ik nu alleen de standaard wereldkaart (had de oude OFM al verwijderd).

Dus gewoon de kaart unzippen en dan javawa starten?

En hoe zit het trouwens als je een tweede kaart (Midden-Europa) wilt installeren, worden die dan alleen apart getoond of "tegelijkertijd" (of werkt dat alleen met de hele europa-kaart)?
Ja eerst uitpakken en dan kan je die kaart mbv Javawa (menu extra) op de juiste plek zetten.
Een tweede kaart wordt apart getoond. Dat werkt idd alleen met de hele Europa kaart.

Ik denk dat je de Generic routable handmatig hebt verwijderd zonder de de-installer te gebruiken.
Dat kan trouwens wel met die gmap's, als je die in de prullenbak gooit zijn de kaarten meteen gedeïnstalleerd, dus dat is wel een voordeel ten opzichte van de oude methode met installers die gegevens in het windows register schrijven. Een bijkomend voordeel is ook dat anti-virus programma's geen vals alarm slaan want die houden ook niet van mijn installers. :wink:
Ik had de oude kaart wel netjes gedeïnstalleerd (was een programma in de desbetreffende map). Had weer West-Europa gedownload en in dezelfde map gezet maar nu kon javawa gmtk hem helemaal niet vinden (of ik snap het programma niet). De zooi maar verplaatst naar de verborgen map onder gebruiker en nu werkt het wel. Nu vond javawa gmtk hem ook weer.

Maar nu dus toch weer verwijderen en heel Europa installeren (fiets veel in zowel de Benelux als DE) ;)
Is de oudere weergave van de kleinere straten weer hersteld? Bij de versie van afgelopen jaar merkte ik dat deze vaak slecht weergegeven werden op m'n Garmin, zo slecht dat het rijden me alleen de kaart en zonder track/route erg lastig geworden is.
Euopakaart is gelukt :) Wel valt me op dat bij switchen tussen Europa en West-Europa de kaart zo'n 10% breder wordt (niet hinderlijk verder, de hoogte blijft identiek). Vroeg me af hoe dat komt.
Fedor schreef:
wo 28 mar, 2018 23:08
Euopakaart is gelukt :) Wel valt me op dat bij switchen tussen Europa en West-Europa de kaart zo'n 10% breder wordt (niet hinderlijk verder, de hoogte blijft identiek). Vroeg me af hoe dat komt.
Dat ligt aan de kaartprojectiehoek die bij iedere kaart weer anders is, kan je instellen mbv Javawa GMTK
http://www.javawa.nl/ms_projectie.html
Ik heb ook een installatievraag. Op advies van wat ik in de posts hierboven las heb ik JaVaWa GMTK 4.1 gebruikt om de kaart te installeren. Na installatie zie ik een geel icoontje bij de geinstalleerde kaart staan: https://www.dropbox.com/s/hvc1q80bed7hh ... 2.jpg?dl=0
In de registry vind ik de eerder geinstalleerde kaarten terug (geen idee meer hoe die ooit geinstalleerd zijn) maar die nieuwe kaart zie ik daar niet bij staan. In Basecamp wordt de kaart gelukkig wel aangeboden en lijkt alles goed te werken. Is dit een onbelangrijk fenomeen en kan ik dat verder negeren?

groet, Vincent
Hi Vincent,

Volgens de helpfunctie van het programma betekenen de kleuren zoals hieronder. Op een Mac kan ik je het precies vertellen, maar bij Windows weet ik niet hoe het zit als een kaart zonder register key is geïnstalleerd.

Bijlagen

Een groot deel van Europa er weer opgezet, met hulp van de Javawe programmaatjes. Werkt weer prima op etrx 20 en Basecamp. Dank!
Kudos
Garmin heeft na lange tijd Basecamp weer eens geupdate maar die update (4.7.0) kan men beter links laten liggen. Zie diverse draadjes op het forum van gps.nl.
Met name het onderdeel Mapinstall werkt niet naar behoren, de kaarten die via het windows register zijn geïnstalleerd worden via Basecamp's Mapinstall niet goed op de gps gezet. :evil:
Goede tip maarrrrr voor mij te laat helaas (ik gebruik Basecamp ook vrijwel dagelijks).

De kaart kan nog wel (na eerst op de PC te hebben opgeslagen) direct op de GPS gezet worden via Copy-Paste?
[EDIT]: volgens het forum van gps.nl in ieder geval wel :)
Verdorie, natuurlijk braafjes de update naar 4.7.0 geïnstalleerd. Eigenlijk is de software kwaliteit van heel dat Garmin universum reden genoeg om die eTrex buiten te smijten, maar er zijn niet echt alternatieven.
Basecamp 462 kan je gewoon hier downloaden http://www.gawisp.com/perry/mapsource/
Wel eerst 470 deïinstalleren.