Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groningen fijsntofstad van Noord Nederland? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Groningen fijsntofstad van Noord Nederland?

math schreef:
di 27 mar, 2018 19:28

In een bruine boterham met kaas zit veel verborgen energie uit fossiele brandstoffen. Van het ploegen en bemesten van het land, het zaaien en maaien van koren, malen en bakken, verpakken, transporteren, in de schappen leggen, bij de kassa afrekenen tot en met het smeren van het brood. En als je denkt dat boter en kaas van een Nederlandse koe uit het eten van gras voorkomt, moet je nog eens beter in een melkstal rondkijken!

Iemand heeft me ooit gezegd dat ongeveer 1/3 van de prijs van elk produkt uit proces-energiekosten bestaat. Iedere keer dat ik dat ging narekenen, klopte het vrij aardig. In de prijs van brood (1€ per 800 gram?) zou dan €0,33 voor procesenergie zitten. Op industriële schaal koop je daarvoor ca. 2 kWh = 7200 kJ. Een brood van 800 gram heeft levert ongeveer 6400 kJ verbrandingsenergie. Met dit sommetje stel je dus vast dat een mens op een fiets ongeveer het dubbele verbruikt van een verbrandingsmotor! De helft van verbrandingsgassen wordt direct uitgeademd, de andere helft is door de schoorstenen van de voedselindustrie en de energiecentrales in de lucht geblazen.
Een sterk punt voor een e-bike!
Leuke uiteenzetting, maar het is hooguit de helft van het verhaal.
Misschien dat je ook even zo'n zelfde berekening kunt maken van de "verborgen energie uit fossiele brandstoffen" voor die scooter en e-bike?

Groet,
Tom.
Ik vind brullende en rokende motoren wel wat hebben. Wat iets anders is als opgevoerde scooters met een uitlaatgeluid. Dat knerpende doet pijn aan de oren. Achter een bus staan die net optrekt staat ook gelijk aan het roken van een doos sigaren. Wat dat aangaat zijn de waddeneilanden prettig, weinig autoverkeer.
quote=math
>Het is maar de vraag of de vuile lucht waar jij van geschrokken bent
> fijnstof is of gewoon stank van uitlaatgassen.
Uiteraard kun je alleen de stank ruiken - dat is taalkundig met elkaar verbonden.
Maar neem aan dat de stank van brommers bestaat uit een onzalige combinatie van vervelende stoffen zoals PAK's en in geval van tweetaktbrommers in concentraties die je al decennia bij geen ander voertuig meer ziet, inclusief zware trucks. Ook motoren van viertaktbrommers zijn weinig verfijnd van uitvoering en hebben geen katalysator zoals benzine-auto's.

Fijnstof is gewoon een ander thema.

> Als je naar de concentratie van fijnstof in Nederland kijkt, valt op dat
Klopt. Ik zie overigens erg uit naar de data die beschikbaar komen van Tropomi. https://nl.wikipedia.org/wiki/TROPOMI
Ik denk dat de Groningers zich gelukkig moge prijzen. Achter een brommer fietsen is iets dat je overal moet vermijden, want dan krijg je de volle laag.

> Er is ook een sterke anti-correlatie met de locale windsterkte,
> wat voor de hand ligt want waar het hard waait wordt veel weggeblazen en verspreid!
Aaan de hand van de plaatjes vind ik die correlatie erg tegenvallen. Ik denk dat dat komt doordat een flinke wind de concentraties weliswaar zeer sterk omlaagbrengt, maar dat het plaatje met 'Het aantal dagen in 2006' bepaald wiordt door de dagen waar het ook in de kustgebieden weinig waait en dan met name de dagen met een inversielaag.

>Zijn die scooters en brommers wel zulke vervuilers?
Je dreigt nu de verschillende vervuilingsthema's door elkaar te gooien.
Dit draadje gaat over fijnstof. Dat heeft niets te maken met energiegebruik cq. CO2.
Andere thema's in het hoofdstuk uitlaatgassen zijn CO, koolwaterstoffen, NOx, zwavel en het Nederlandse aardgasprobleem. Die thema's staan voor een heel groot deel los van elkaar, maar dat als burger helaas is lastig uit te leggen aan de journalistiek, dus dat legt de journalistiek ook niet goed uit aan de burger.

> Het menselijk lichaam gaat niet zuiniger om met brandstof dan een
> verbrandingsmotor. De omzetting van calorieën uit voedsel naar
> mechanische arbeid heeft een rendement van 20-25%, van dezelfde
> orde-grootte als een verbrandingsmotor op fossiele brandstof.
Je bedoelt een goede verbrandingsmotor. Helaas vallen brommers daar zeker niet onder.
Ik meen dat een brommer iets van 1: 50 gebruikt? Dat lijkt weinig, maar als je dat afzet tegen de prestatie die er gelevert wordt (een paar honder kilo met een snelheid van maximaal 40 km/u) dan is dat bar slecht als je het vergelijk met een moderne kleine auto, die weliswaar twee keer zo veel gebruikt als die brommer maar vijf keer zo zwaar is en met groot gemak twee keer zo hard gaat.


> .... Met dit sommetje stel je dus vast dat een mens op een fiets
> ongeveer het dubbele verbruikt van een verbrandingsmotor!
Nee, je stel min of meer vast dat het uiteindelijke verbuik van een mens het dubbele is van dat hij zelf intern verbuikt. Ik vind dat zelfs meevallen.
Eenmaal op de fiets stelt het natuurlijk weinig voor, want daar levert een mens zo'n 125 W, dus verbruikt zelf ca. 600W, verdubbeld is dat 1200 W.

Als je dan een e-bike neemt en je laat die zonder meetrappen werken moet de motor zo'n 150W leveren (de e-bike is zwaarder, ik mats de e-bike nog behoorlijk). Met een rendement van 65% verbruikt de motor dan 230W uit de accu. Met een laadrendement van 65% komt er 355 W uit het stopcontact en met een opwekkingsrendement in de centrale verrekend kom ik op 1200 W. Dan heb ik echter nog niet verrekend dat de leidingen en centrale gebrouwd moeten worden, de maatschappijen moeten werken en de brandstoffen moeten worden aangevoerd. Het zou me niet verbazen dat je dan nogmaals op het dubbele komt.

De brommer die 1:50 gebruikt bij 40 km/u gebruikt 0,8 liter in een uur; ongeveer 6500 W bij 40 km/u. Maar de brommer komt in dat uur wel verder, dus teruggerekend naar 25 km/u is dit 4000 W, nog wel afgezien van productie- en transportkosten van de brandstof naar de pomp, wat de zaak best zou kunnen verdubbelen. Niet best dus.

De e-bike is inderdaad best wel sterk, maar niet aantoonbaar beter dan de zelffietser. Gelukkig maar. Stel je voor dat het kabinet besluit dat zelffietsen niet meer mag omdat het te vervuilend is ten opzichte van een electrisch vervoermiddel.
math schreef:
di 27 mar, 2018 19:28
In de prijs van brood (1€ per 800 gram?) zou dan €0,33 voor procesenergie zitten.
Ik zie dat jij je ecologische voetafdruk beperkt door geen brood te eten - althans niet gekocht bij een supermarkt of bakker.

:wink:

Carl
Carl schreef:
wo 28 mar, 2018 13:12
math schreef:
di 27 mar, 2018 19:28
In de prijs van brood (1€ per 800 gram?) zou dan €0,33 voor procesenergie zitten.
Ik zie dat jij je ecologische voetafdruk beperkt door geen brood te eten - althans niet gekocht bij een supermarkt of bakker.
:wink:
Carl
Of hij bakt zijn eigen brood, met een broodbakmachine, van goedkoop meel.
Ik verbaas me er vaak over dat goedkoop supermarktmeel zo goedkoop is: 40 cent per kilo. Daar maak je 2,5 brood van, dus 16 cent per brood. De rest, beetje vetstof naar keuze, beetje gist, beetje zout en 1/3 theeleper suiker kost minder (10 cent?), net als de electriciteit voor het bakken die ik eens gemeter heb op 0,3 kWh per brood. (6 cent consumentenprijs). De afschrijving van de machine is met ruwweg 100 euro voor 2000 broden iets van 5 cent per brood.
Alles bij elkaar blijft het ruim onder de halve euro per brood.
Je hebt dan helaas wel kaal witbrood van meel van dubieuze afkomst. Al het andere maakt het veel duurder. Maar de energie zit er wel in. Wat je in een supermarkt betaalt voor een brood wordt door veel dingen bepaald, maar dus zeker niet door de prijs van het witmeel.
Leon schreef:
wo 28 mar, 2018 13:21
Carl schreef:
wo 28 mar, 2018 13:12
math schreef:
di 27 mar, 2018 19:28
In de prijs van brood (1€ per 800 gram?) zou dan €0,33 voor procesenergie zitten.
Ik zie dat jij je ecologische voetafdruk beperkt door geen brood te eten - althans niet gekocht bij een supermarkt of bakker.
:wink:
Carl
Of hij bakt zijn eigen brood, met een broodbakmachine, van goedkoop meel.
Ik verbaas me er vaak over dat goedkoop supermarktmeel zo goedkoop is: 40 cent per kilo. Daar maak je 2,5 brood van, dus 16 cent per brood. De rest, beetje vetstof naar keuze, beetje gist, beetje zout en 1/3 theeleper suiker kost minder (10 cent?), net als de electriciteit voor het bakken die ik eens gemeter heb op 0,3 kWh per brood. (6 cent consumentenprijs). De afschrijving van de machine is met ruwweg 100 euro voor 2000 broden iets van 5 cent per brood.
Alles bij elkaar blijft het ruim onder de halve euro per brood.
Je hebt dan helaas wel kaal witbrood van meel van dubieuze afkomst. Al het andere maakt het veel duurder. Maar de energie zit er wel in. Wat je in een supermarkt betaalt voor een brood wordt door veel dingen bepaald, maar dus zeker niet door de prijs van het witmeel.
Keek ik een half uurtje geleden op Discovery: een grote industriële croissantbakkerij bakte 50.000 croissants per uur.... 14 minuten in de oven en zo. Dan wordt een croissantje per stuk veel goedkoper.
Ik draag harde contactlenzen. Vroeger had ik op de fiets last van fijnstof. Dan stond ik daar met tranende ogen en zei een oud vrouwtje; " Goh jochie, het is toch dat ze je heeft verlaten." (erg grappig :D )

Amsterdam heeft een boel gedaan om het fijnstof te verminderen en de laatste jaren heb er dan ook nooit meer last van. Voor mij het bewijs dat alle maatregelen wel helpen.
Ik kan het zo snel niet vinden maar volgens mij valt het stof dat onder je lenzen gaat irriteren beslist niet onder fijnstof, want daarvoor is het te grof.
Het stofprobleem is de afgelopen decennia verschoven van grover fijnstof naar ultrafijnstof waarvan juist moderne dieselmotoren worden verdacht dat ze veel uitstoten en dat extra kankerverwekkend zou zijn.
Je "bewijs" is dus niet erg waardevol, maar dat was het al omdat het een n=1-bewijs is en dat het niet over last gaat maar over engere dingen als COPD en longkanker.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 28 mar, 2018 14:20
Keek ik een half uurtje geleden op Discovery: een grote industriële croissantbakkerij bakte 50.000 croissants per uur.... 14 minuten in de oven en zo. Dan wordt een croissantje per stuk veel goedkoper.
Dan moet het een moderne oven zijn want wat ik uit de industrie weet is dat sommige oudere apparatuur daar wel heel erg inefficiënt werkt(e).
Mijn verhaal ging in hoofdzaak over fijnstof. De reden dat ik het kaartje uit Wikipedia overnam is, dat het een beeld over een langere tijdsduur geeft (het jaar 2006). Wie in momentane fijnstof-concentraties geïnteresseerd is hoeft niet te wachten op TROPOMI want ze zijn te vinden op https://www.spotzi.com/nl/kaarten/milie ... nederland/ .
Wat je ziet dekt zich overigens verrassend goed met dat plaatje uit 2006. Ook hier zijn de kuststreken, inclusief het industriegebied rond Moerdijk, laag in fijnstof en Oost Brabant en de streek rond Barneveld opvallend hoog. Dat heeft vermoedelijk met de agro-industrie daar te maken maar zeker ook met windsnelheden.
Dus om nog even het topic te benadrukken: fijn voor fietsers in Groningen en op de Korreweg aldaar dat het er vaak flink waait!

Ik schat een ebike qua rendement toch wel hoger in dan Leon. Het accu-rendement hangt natuurlijk sterk af van de snelheid van laden en ontladen. Het stroomrendement van Li-accu's ligt dicht bij 100%, dus het gaat vooral over het spanningsverschil bij laden en ontladen. Plaatjes zoals deze tonen een accu die een groot deel van de tijd met 1C wordt geladen bij een overspanning van ongeveer 0,5 V. Ontladen zal meestal trager gaan. Zo kom ik op een geschat energie-rendement voor de accu van 75-80%.
Een electromotor moet in principe ook wel 90% energie-rendement kunnen halen. Ik weet niet wat de huidige ebikes doen, maar op een Slimme Ondersteunde Fiets komt dat wel goed.

Behalve enkele types gloeilampen, heeft onze overheid nog niets verboden in het kader van de CO2-terugdringing. Op een marketing-cursus heb ik ooit geleerd dat de sterkste prikkels om consumenten te verleiden hun 'zuchten' zijn (hebzucht, pronkzucht, behoudzucht, etc). Voor de ebike : gemakzucht (tenzij helmplicht).
math schreef:
wo 28 mar, 2018 19:28
Wie in momentane fijnstof-concentraties geïnteresseerd is hoeft niet te wachten op TROPOMI want ze zijn te vinden op https://www.spotzi.com/nl/kaarten/milie ... nederland/ .
Als ik het goed begrijp kun je de dataset kopen, of heb je een beter link die ik over het hoofd heb gezien?
Het zou gaan om 90 en 50 meetpunten in Nederland, de rest is dan interpolatie. Tropomi meet in pixels van 7x7 kilometer, dat zijn dus 847 meetpunten over Nederland. Fijner nog is dat het instrument niet bij de grens stopt, wat hier waar ik woon, waar bijna driekwart van de fietstochtjes binnen 20 km in België terechtkomt, wel fijn is.
jeroen_ schreef:
ma 26 mar, 2018 22:30
Martin E. van Doornik schreef:
ma 26 mar, 2018 00:16
Grichzly schreef:
zo 25 mar, 2018 22:59


Waarom een verbodsbord voor bromfietsers? Het blauwe bord geeft al aan wie daar mogen rijden, namelijk fietsers en snorfietsers. Bromfietsers mogen daar niet komen. Die kunnen de parallelweg nemen langs het plantsoen.
Ik wist niet dat brommers niet toegestaan zijn op fietspaden. In de jaren '70 heb ik een Puch-brommer gehad – kijk maar op de vierde foto aan de rechterkant van dit hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Puch en daar waren brommers heel normaal op fietspaden. Ik woonde toen in Blaricum. Het heeft maar een paar jaar geduurd, tussendoor fietste ik ook veel, toen ben ik de Puch in de fietsenkelder van mijn werk helemaal vergeten. Hij heeft zeker een jaar daar gestaan, ook toen ik van baan wisselde. Na een brief van dit bedrijf haalde ik hem op en heb ik de Puch aan m'n broer gegeven.
Asbest was vroeger ook heel normaal. Maar wel kankerverwekkend net als die vieze brommers. Volgens mij is de uitstoot van zo'n smerige brommer vergelijkbaar met de uitstoot van een vrachtwagen. Met de huidige kennis en techniek vind ik dat absurd.

Ik vind het triest dat er iedere keer als ik door het plantsoen fiets er zo'n smerige scooter met geel kenteken passeert. Kennelijk word je daar niet of nauwelijks op aangesproken in Nederland. Overheid vindt alles wel best wat betreft scooterrijders die de regels aan hun laars lappen. Ik snap niet waarom het niet mogelijk is om ten minste enkele scooter vrije fietsroutes door een stad te maken zodat je niet samen met die veel te hard rijdende vieze scooters hoeft te rijden.
Als nu alleen scooterrijders regels aan de laars lapten dan werd daar vast vaker op gehandhaafd. Maar er zijn zo vreselijk veel zaken waar mensen lak aan hebben, zodat de politie zijn taken wel wat moet verdelen. Rood licht, alcohol in verkeer, stoep parkeren (bij scholen), verlichtingscontrole etc etc etc... en dan hebben we het nog niet eens over de misdaad en criminaliteit die ze uren in beslag neemt met een zaak of een winkeldief. Maar af en toe wordt er wel een controle gehouden. En het zijn niet alleen de scooters die stinken, ook auto's kunnen er wat van, of de stadsbus, ook niet prettig als je daar achter staat in bv de Oosterstraat.
Ik snap dat het soms irriteert, dat heb ik ook wel in bepaalde situaties, maar stap er maar gauw overheen, je er al te druk over maken is het niet waard, want het is gewoon zo als het is, hoewel er volgens mij langzaam aan een verandering aan komt (e-bikes, electrische auto's).
Meer fijnstof in het oosten van het land door paasvuren.
Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) adviseert iedereen om het inademen van rook te vermijden. Een verhoogde concentratie fijnstof in de lucht kan - samen met andere luchtverontreiniging - leiden tot een verminderde longfunctie, verergering van astma en COPD en een toename van luchtwegklachten als piepen, hoesten en kortademigheid.
Het Longfonds spreekt van een ,,een traditie die sommige mensen heel mooi vinden, net als vuurwerk. Maar als je gezondheidsklachten hebt, vind je het niet zo mooi".

En we gaan over tot de orde van de dag.
Een broer die bij de groenvoorziening werkt vertelde dat hij van mensen de vraag krijgt of de vogelnesten in de bomen nabij hun woonhuizen verwijderd zouden kunnen. Zij hebben 's morgens hinder van vogelgeluiden.

In een andere woonwijk vragen buurtbewoners of zij met Pasen alle ganzeneieren mogen vernietigen. Dan hopen zij volgend jaar wat minder ganzenpoep op straat en in het gras te hebben. Ondertussen laten veel van die mensen hun hond uit. Die poepen en piesen in het wilde weg. Bijna geen mens bekommert zich om die overlast. Soms steekt er iemand een vlaggetje in een hoopje stront. Teken van beschaving.